Gå til innhold

lage et mmorpg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikke at jeg har så veldig mye og komme med her, men ser at de andre som har sagt noe her har glømt og nevne èn ting. Har du virkelig penger til dette? Og skulle lage ett sånt spill er ikke akkurat billig, og vil kunne koste deg mange millioner kroner.

Så det store spørsmålet er ikke om hva du kan eller klarer, men om du virkelig har penger nok til og kunne få det gjort.

Eg trur ikkje penga er det store problemet :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du seriøst og vil lage et spill kan du jo prøve en eller annen versjon av DarkBasic? http://darkbasic.thegamecreators.com/

Dette er flere forskjellige versjoner av samme programmeringsspråk og retter seg først og fremst mot 2d og 3d spill. (avhengig av hvilken versjon du har).

Og ikke misforstå posten min, jeg har repsekt for folk som våger seg ut på slike prosjekter, spesielt etter at jeg selv har prøvd mange ganger uten å komme noen særlig vei siden jeg fant ut hvor mye arbeid som egentlig kreves. :)

En annen ting du kanskje kan tenke på er gode, gamle Neverwinter Nights eller neverwinter Nights 2? Har har du allerede alt du trenger for å lage rollespill med flere folk, inkludert et sted å laste dem opp så folk finner dem. Om du aldri har laget et spill før, og spesielt ikke et MMORPG, kan du jo kanskje vurdere å prøve å lage et MMORPG basert på NWN eller NWN2? Selvsagt vil slike spill bli basert direkte på motoren til NWN og ha D&D reglene som bakgrunn, men det er svært mye som kan forandres om du har tid og krefer til det. Bare et tips. :)

Skrevet (endret)

Jeg mente heller ikke å ta motet fra TS, stå på og følg på gløden du helt klart har for dette prosjektet :).

Forsøk også å undersøk hvilke spillutviklingsverktøy som finnes da det ofte er altfor mye jobb å skulle lage alt fra grunnen av.

Å lage egne spill basert på andre pakker/engines som har verktøy for dette er også en god ide.

Endret av Theo343
Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet (endret)

Start med MySQL med C#, opprett en enkel database med brukere, items, etc. Start lett med en Console Application, oppgrader den seinere til noe grafisk med Windows Forms, og kan da oppgradere den videre til GDI+ som du da kan oppgradere videre til OpenGL / DirectX. Det er utrolig mye du kan gjøre med bare C# og MySQL. Men det viktigeste er planlegginsfasen, planlegg hvor mye tid du skal bruke, budsjett, storyline, quests, items, meldingssystem, banksystem, økonomi system til spillet, byttehandel mellom spillere m.m. Skriv ned alt du kan tenke på så det ikke går i glemme boken, og ha brainstorming med de du eventuelt skal lage dette sammen, og når jeg mener brainstorming så er det ikke bare på noen timer hvor dere kommer fram til 20 word sider med stoff, med opptill flere uker, kanskje måneder. Og dere må også huske på å dokumentere alt, og få med alle kilder selvom det bare gjelder et navn på en NPC o.l.

En veldig simpel database kan se noe slik ut:

Det er kanskje ikke det beste, men jeg er fortsatt i læringsfasen.

Endret av Slettet-aNZFa3
Skrevet (endret)

Med den skillpakken du har, burde du kanskje vurdert å starte med noe web-basert? I all hovedsak så er jo et MMORPG et grafisk grensesnitt lagt oppå akkurat det samme fundamentet. Slike prosjekter kan fint la seg gjennomføre av 1 person som et hobbyprosjekt også.

Sjekk f.eks http://www.slavehack.com/

Det viktigste når det gjelder slikt, er vel å ikke ta seg vann over hodet så man mister helt troa på egne evner. Et "ekte" MMORPG er nok som de fleste her sier, et alt for stort prosjekt for 1 mann.

Endret av Dummst
Skrevet

Dette er fint program for å lære seg the basics of programmering: Link

Man har to muligheter her. Den ene er å bruke "drag and drop" metoden, som er best for absolutte nybegynnere og barn, mens den andre er GML, som er en forenklet og mer "laid back" versjon av Delphi.

Her ser du masse spill laget med dette. Finnes en del MMO'er der også.

Skrevet

Det jeg opplever som det værste med spillprogrammering er å lære seg teknikker for implementasjon av spillet, ikke nødvendigvis programmeringsspråket da det ikke er spesielt mange feller å gå i i de fleste "high-level" språkene.

Det er nemlig en haug med forskjeller mellom programmering kontorprogrammer og spill. Det meste ligger i samtidighet + at kontorogrammer bruker ferdigimplementerte funksjoner fra OSets API.

Jeg har en litt annen oppfatning enn Lande angående "drag og drop" programmer, ettersom jeg føler at man ikke lærer jobben i sin helhet og dermed lett setter seg fast. (om man skal lage spillet i sin helhet med drag n' drop er det noe annet enn å bruke det som et midlertidig læringsverktøy).

Dette er riktignok min personlige erfaring og andre kan oppleve en læringsprosess helt annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...