Gå til innhold

lage et mmorpg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å lage et mmorpg men hvordan?

Vet dere om noen bøker, nettsider, guider osv angående dette emnet? Takker for alle svar.

Mvh Codeboss

Endret av Codeboss
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et stort spill klarer man aldri å lage alene, men det går jo an å sette målene ned litt og man får mange fine enmannsprosjekter.

Det første du bør kunne er å programmere, hvilket språk du velger er opp til deg selv.

Dersom du ikke allerede kan et programmeringsspråk må du nok regne med mange måneder med tørr tekst og enkle programmer uten noe avansert grafikk før du i det hele tatt er klar for en så "stor" oppgave.

Når du først kan programmere finnes det mange "guider" der ute på nettet, her er det f.eks en for spilldesign i programmeringsspråket C#

http://einfall.blogspot.com/

Skrevet

Jeg har selv hatt drømmen om å være med på MMORPG, og har prøvd meg som både konseptkunstner og programmerer. Jeg prøver ikke å ta håpet fra deg men 90% (Om ikke mer, har ikke noen kilde) kommer til å feile. Har sett mange som har satt sammen et team med grafikere og folk til å kode alt, men fremdeles så funker det ikke.

Skrevet

Litt vanskelig å gi konkrete råd når du ikke kommer med noen forkunnskaper. Jeg kommer med litt generell info om programmering av slike store prosjekter. Innlegget er et resultat av egne erfaringer rundt store ideer som aldri ble spesielt mye av.

Et MMORPG som folk ønsker å spille er alt for tidkrevende å produsere til at ett menneske kan produsere det helt alene.

Første steg er å skaffe gode programmerere som har forkunnskaper om nettverk og nettverksytelse samt spill/grafikk programmering. Deretter trengs det grafiske designere og historieskrivere.

Man må også kunne et og annet om planlegging og teamledelse.

(Merk de fleste rollene trenger minst en, men bør helst ha flere for å lage et vellykket spill. En person kan fylle flere roller på kostnad av tid).

dessverre er realiteten at om du ikke kan programmere (og da snakker jeg litt mer enn å ha laget en enkel webside i PHP), er somewhat kunstnerisk eller har brukbar fantasi og skriveferdigheter så må man enten lære seg dette eller finne noe bedre å gjøre på.

Om du har gode kunnskaper innen relevante områder så kan det være en ide å hjelpe til med eksisterende prosjekter som f.eks. http://www.planeshift.it/

Husk at de ledende spillutviklingsfirmaene består av noen av verdens dyktigste multimedie-personer.

Skrevet

Å lage et balansert MMO tar uhorvelig lang tid, både for utvikling som testing. Tror du gjør lurt i å tone ned litt og heller begynne med singelplayer eller FPS multiplayer design før du gir deg ut på et MMO.

Skrevet

Om du kan godt nok med Java sjekk ut spill som Wurm Online og Runescape. MMORPG i Java.

Eller tenker du Javascript?

Uansett.

Om du skal lage et MMORPG er det veldig mye å tenke på. Browser tekst based MMOs er ikke i vinden lengere ettersom man har så mange grafisk tunge titler å gå ut etter. Du må ha noe med en GUI for å fenge folket. Og for å lage et slikt MMO trenger du litt flere personer enn bare en.

Skrevet
Jeg kan og programmere.

Og for de som lurer kan jeg programere html, php, mysql, sql, java.

Mvh Codeboss

Om du ikke tenker på et Web/php-basert spill ala. Travian tror jeg nok du må belage deg på å lære C++ el. Min erfaring med Java og nettverk er at det tillater multiplayer ol., men massivt som i 100+ samtidige brukere tror jeg blir i meste laget. (Uten at jeg er noen stor ekspert på nettverksprogrammering).

Skrevet

Som sagt Radivx, både Wurm og Runescape bruker Java. Runescape har serverkapasitet på 2000 spillere per server. De fleste servere ligger på rundt 1000 spillere +- per server. Så Java takler det veldig flott så lenge motoren er rett bygget for det.

Skrevet

Jeg vil på det sterkeste anbefale å prøve å lage et helt enkelt spill med kun en spiller først før du i det hele tatt tenker tanken på å ha flere spillere. Dette er fordi det er enormt mye som skal til for å lage selv et helt enkelt spill. Før vi i det hele tatt tenker på historie, karakterer og så videre er det veldig mye som må ordnes. Selve motoren til spillet krever nok mye programmering, med mindre du får tak i en lisens til en ferdig motor. (det finnes gratis motorer, men de aller fleste er i C++ eller lignende språk). Grafikken må lages, lyden må lages, musikken må lages og alt det der.

Når du til slutt sitter igjen med en motor, en spiller og en verden å utforske kan du nok tro du begynner å bli ferdig, men dessverre har du akkurat begynt.

Siden du nevner MMORPG, la meg ta et vanlig RPG som eksempel. Du har en karakter, en verden å utforske og lite annet. Hva med inventorie? Hva med skills? Experience? Slossing? AIen til fiendene? Hvordan har du tenkt å gjøre enkle ting som å åpne en dør og gå inn i et hus? Selv om det bare er 2d som i de gamle Final Fantasy og Zelda-spillene kreves det veldig mye jobbing og tar veldig lang tid. Selv når spillet begynner å bli ferdig gjenstår timesvis med testing for å fjerne bugs, balansere vanskelighetsgraden, legge til nye ting (som igjen krever enda mer testing), fjering av ting du ikke liker helt (som fører til enda mer testing) og så videre. I realiteten er det nok mulig å lage et slikt spill alene, men vi snakker minst et år eller to om du begynner fra scratch og lager et spill for en person. Prøv å gang det med tusen spillere, så ser du problemet. ;) I tillegg krever det nok en patch eller to selv om det bare er en spiller (en vanlig regel i programmering er at om det går ann å gjøre noe vil noen gjøre det til slutt, uansett hvor idiotisk det er). Har du i tillegg flere spillere i et MMORPG kreves det at du jevnlig gir ut oppdateringer, så jeg tviler nok på at det er mulig for en enkelt person å lage et slikt spill alene. Dessuten snakker jeg nok av erfaring. Jeg har vært interessert i programmering i over femten år og har mer eller mindre jevnlig gitt meg ut på diverse prosjekter uten å komme i nærheten av å fullføre et eneste brukbart spill. Det krever rett og slett alt for mye tid og krefter.

Men for all del, alle må jo starte et sted. Lykke til, og hold oss oppdatert på fremgangen? :)

For øvrig måtte jeg nesten smile litt da jeg leste den posten. Du kan noen få, enkle språk jeg tviler sterkt på er kraftige nok til å lage brukbare spill og kaller deg CodeBoss? :p

Skrevet
Som sagt Radivx, både Wurm og Runescape bruker Java. Runescape har serverkapasitet på 2000 spillere per server. De fleste servere ligger på rundt 1000 spillere +- per server. Så Java takler det veldig flott så lenge motoren er rett bygget for det.

Selv om klienten er laget i Java betyr det ikke at serveren er det. Men du bringer jo på banen en annen ting ved MMORPGs som ikke andre spill ikke trenger bry seg om. Serverkostnader. Det koster fort flere tusen kr pr. mnd i serverleie for å få maskiner som er kraftige nok og har stor nok båndbredde til å takle en brukerbase. Det går jo selvsagt an å lage et åpent prosjekt hvor hvem som helst kan lage servere, men uten offisielle servere er sjansen for å lage en hit, svært liten.

Skrevet

Nå la oss nå ikke diskutere ting som ikke egentlig er et spørsmål.

Det er vel ingen her inne som seriøst tror at CodeBoss skal sette opp et spill for flere 1000 klienter med noe han programmerer sammen i løpet av noen sene kvelder, hvilket språk som egner seg best til "store" ekte "MMORPG" er egentlig lite viktig her.

Det viktigste er at man finner et språk man trives med og starter med å lage noe, uten at man har alt for store forhåpninger til resultatet. Som et hobbyprosjekt vil dette aldri nå så stort omfang at språkets ytelse noen gang vil bli et problem.

Skrevet
Om du kan godt nok med Java sjekk ut spill som Wurm Online og Runescape. MMORPG i Java.

Eller tenker du Javascript?

Uansett.

Om du skal lage et MMORPG er det veldig mye å tenke på. Browser tekst based MMOs er ikke i vinden lengere ettersom man har så mange grafisk tunge titler å gå ut etter. Du må ha noe med en GUI for å fenge folket. Og for å lage et slikt MMO trenger du litt flere personer enn bare en.

Jeg er ikke alene....

Skrevet
Jeg vil på det sterkeste anbefale å prøve å lage et helt enkelt spill med kun en spiller først før du i det hele tatt tenker tanken på å ha flere spillere. Dette er fordi det er enormt mye som skal til for å lage selv et helt enkelt spill. Før vi i det hele tatt tenker på historie, karakterer og så videre er det veldig mye som må ordnes. Selve motoren til spillet krever nok mye programmering, med mindre du får tak i en lisens til en ferdig motor. (det finnes gratis motorer, men de aller fleste er i C++ eller lignende språk). Grafikken må lages, lyden må lages, musikken må lages og alt det der.

Når du til slutt sitter igjen med en motor, en spiller og en verden å utforske kan du nok tro du begynner å bli ferdig, men dessverre har du akkurat begynt.

Siden du nevner MMORPG, la meg ta et vanlig RPG som eksempel. Du har en karakter, en verden å utforske og lite annet. Hva med inventorie? Hva med skills? Experience? Slossing? AIen til fiendene? Hvordan har du tenkt å gjøre enkle ting som å åpne en dør og gå inn i et hus? Selv om det bare er 2d som i de gamle Final Fantasy og Zelda-spillene kreves det veldig mye jobbing og tar veldig lang tid. Selv når spillet begynner å bli ferdig gjenstår timesvis med testing for å fjerne bugs, balansere vanskelighetsgraden, legge til nye ting (som igjen krever enda mer testing), fjering av ting du ikke liker helt (som fører til enda mer testing) og så videre. I realiteten er det nok mulig å lage et slikt spill alene, men vi snakker minst et år eller to om du begynner fra scratch og lager et spill for en person. Prøv å gang det med tusen spillere, så ser du problemet. ;) I tillegg krever det nok en patch eller to selv om det bare er en spiller (en vanlig regel i programmering er at om det går ann å gjøre noe vil noen gjøre det til slutt, uansett hvor idiotisk det er). Har du i tillegg flere spillere i et MMORPG kreves det at du jevnlig gir ut oppdateringer, så jeg tviler nok på at det er mulig for en enkelt person å lage et slikt spill alene. Dessuten snakker jeg nok av erfaring. Jeg har vært interessert i programmering i over femten år og har mer eller mindre jevnlig gitt meg ut på diverse prosjekter uten å komme i nærheten av å fullføre et eneste brukbart spill. Det krever rett og slett alt for mye tid og krefter.

Men for all del, alle må jo starte et sted. Lykke til, og hold oss oppdatert på fremgangen? :)

For øvrig måtte jeg nesten smile litt da jeg leste den posten. Du kan noen få, enkle språk jeg tviler sterkt på er kraftige nok til å lage brukbare spill og kaller deg CodeBoss? :p

Jeg kan flere programmerings språk men dette var bare for å nevne noen.

Skrevet
Jeg er ikke alene....

Det jeg mente er at skal du lage et MMORPG trenger du somregel et team på rundt kanskje 100 +- utviklere pluss mange testere.

Skrevet
Jeg er ikke alene....

Det jeg mente er at skal du lage et MMORPG trenger du somregel et team på rundt kanskje 100 +- utviklere pluss mange testere.

Jeg er klar over at man vil trenge mange til et sånt prosjekt.

Skrevet

Ser ut som http://www.gamedev.net/ er stedet å lete for spill spesifikke tips og triks. Google kan jo også være til hjelp om det er løsninger på bestemte problemer.

Tror dessverre ikke det er så mye mer å hente her på diskusjon.no. Lykke til, fint om du holder oss oppdatert på progresjonen.

Skrevet

Ikke at jeg har så veldig mye og komme med her, men ser at de andre som har sagt noe her har glømt og nevne èn ting. Har du virkelig penger til dette? Og skulle lage ett sånt spill er ikke akkurat billig, og vil kunne koste deg mange millioner kroner.

Så det store spørsmålet er ikke om hva du kan eller klarer, men om du virkelig har penger nok til og kunne få det gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...