Gå til innhold

Mulig å redde filer fra en defekt ekstern HD?[LØST]

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Som topic sier så har min eksterne Maxtor 250GB tatt kvelden. Skjer ingenting når jeg kobler den til og skrur den på. Eller rettere sagt, den booter ikke. Kommer bare en kort lyd som går i loop. Høres ut som at den har låst seg på et vis og prøver å boote men blir avbrutt med en gang.

Den var nesten full så det er litt kjipt å miste alt. Var ikke noe superviktig, men hadde likavel vært greit å fått kopiert over innholdet. Er det mulig eller kaster jeg bort tiden?

Endret av San_Lopez
Videoannonse
Annonse
Skrevet

et alternativ er å åpne kabinettet til den ensterene hardisken og koble den direkte inn i en stasjonær pc. Merk deg at det vil bryte garantien og du får da ikke igjen noen penger når du sender den inn til de du kjøpte den av.

Et annent alternativ er å sjekke om innboforsikringen din gjelder for datadeler, hvis så kan du få deler eller hele beløpet dekket ved en ibas gejnnopretning.

Skrevet

Takk for forslaget. Skal prøve å åpne den og koble den til på den måten.

Tviler sterkt på at jeg har noen garanti igjen på den, da HD´en er ganske så gammel.

Skrevet

Forslaget til brusfantomet vil mest sannsynlig ikke virke. På meg høres det ut som at du opplever Click of Death.

Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg har hørt at å fryse ned harddisken og så bruke den mens den er kald skal hjelpe. Hvis du gjør dette er du nødt til først å oppbevare harddisken et tørt sted før du fryser den ned, siden luftfuktigheten vil kondensere og potensielt skade disken når den blir kaldere.

Skrevet
Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg har hørt at å fryse ned harddisken og så bruke den mens den er kald skal hjelpe. Hvis du gjør dette er du nødt til først å oppbevare harddisken et tørt sted før du fryser den ned, siden luftfuktigheten vil kondensere og potensielt skade disken når den blir kaldere.

Skal du fryse ned disken, anbefaler jeg deg å legge den i en zip-lock bag og bruke en støvsuger for å lage mest mulig vakum i posen. Lukk den kjapt og legg den i frysern. 30 min skulle holde fint. Bare vær klar over at du bør redde dataene så raskt som mulig etterpå, da diskene ofte ikke holder all verdens tid. (Du burde ha tid til å kopiere det meste, men ikke ta deg tid til å se på en film fra disken e.l.)

Men om det hjelper er jo seff avhengig av hva skaden er. Ville først prøvd den i maskinen som en vanlig disk og se hvordan det går. Du kan også evt. bruke spinrite som kan gjør underverker med dårlige disker. (Men antageligvis ikke etter at den har vært i frysern!)

Skrevet

Etter litt slit fikk jeg endelig ut HD´en fra det eksterne kabinettet og koblet den til min stasjonære PC. Og da funket det med en gang :yes: Så da lå problemet i det eksterne kabinettet heldigvis, og jeg slapp å prøve frysetrikset.

Men uansett, takk for hjelpen de som svarte :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...