Gå til innhold

Lek: Min kamerabag er lastet med...........


Anbefalte innlegg

Her er noen tanker rundt dette fra Bob Atkins, som er en kjent skikkelse for de som har fulgt med litt. Nokså likt det vi også tror (vel, snakker for meg selv da..):

 

UPDATE: May 25th 2008: - You can now get the EOS 5D for under $1900 after the current Canon "Instant Rebate". That's about as cheap as it's ever been. When it was introduced, the 5D was over $3000. The question which many people are asking is "Should I get a 5D now, or wait for the 5D MkII which I hear is coming?".

 

Well the 5D MkII rumor has been around for at least two years. Sure there's a 5D MkII coming at some point, but nobody yet knows when. I suspect we will see a mkII announced this fall and if so, then the 5D MkII might be expected to hit the stores around October. My guess is basically a camera built like the EOS 40D, with all the features of the 40D and XSi combined, a 3" LCD and a 16MP sensor. I doubt the release price will be much below $3000.

 

So 5D now (you can get one tomorrow for $1900) or 5D MkII in October for $3000 (if my guess is right)? Well, if you also want a 24-105/4L IS, which is probably the lens of choice for the 5D, you can get the current 5D + 24-105/4L IS for under $2600. I suspect you'll pay about $4000 for a 5D MkII and a 24-105/4L IS in October. Also, the 5D is "fully sorted", meaning that after 3 years of production, all the little problems have been ironed out and any firmware issues have been resolved.

 

If you need (or just want) a full frame DSLR, I suspect that deal on the current 5D (maybe with the 24-105/4L IS) is about as good as you'll get anytime soon. The upgrades on the MkII (again if my guesses are right) will improve the potential image quality a bit (12.7 to 16MP) but not a huge amount. Though it might be an extra 3-4MP, it's the same relative difference as going from a 6MP camera to an 8MP camera (in fact a bit less).

 

So the likelihood of a 5D MkII really shouldn't stop you buying a 5D now if you want a full frame camera. I'm not just saying this to try to get you to buy one - I have ordered a 5D myself, so I do believe what I'm saying!

 

You might also want to take a look at the EOS 5D, 40D and PIXMA printer rebates page which details the extra $300-$350 rebate if you also buy a printer. You can read more of my thoughts on a 5D upgrade on my EOS 5D MkII thoughts page.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg ønsker å reise lett, så tar jeg med meg min nye Tamrac Express 7:

 

 

 

Der har jeg plass til:

Canon EOS 30D

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

Sigma 50mm f/2.8 Macro

Ekstra batteri, minnekort, solblendere, tørkeklut, linsepapir, renseveske og annet småtteri.

et er også plass til bykart og reiseguiden.

 

Hvis jeg ikke vil ha med Sigma 50mm, så kan jeg ta med en av følgende:

Canon Speedlite 430 EX

Tamron 70-300mm

Ojektivet som kommer til å erstatte Tamron'en

 

Sigma 17-70mm kan erstattes med Canon EF 24mm f/2.8 og Canon EF 35mm f/2.

 

Et par bilder til:

 

 

 

 

Tom

Lenke til kommentar

Er nesten litt skremt over utstyrsnivået til folk her inne:P

 

Min Canon kamerabag er lastet med:

 

Canon EOS 400D med påmontert Sigma 10-20mm

Canon EF-S 18-55

En makroring jeg fikk låne av en kompis (som han visstnok hadde kjøpt av en random student for 300 kr)

Også er jeg fortsatt på nivået at jeg har bruksanvisningen liggende i veska, for sikkerhets skyld;)

Lenke til kommentar

har en grå'ish "canon eos" sekk, ganske standard sak.

Canon 30D med 17-85mm

Canon 50mm pluss 55-250mm og en billig helmanuell blits med radiomottager teipa fast mcgyver stil :)

Hasselblad 500 EL/M - 50mm f/4 og to bakstykker pluss diverse film..

polaroid bakstykke til Hasselblad, unjam tool, mellomring mini tripod til blits, minnekort, radiosendere for blitskoa osv osv..

 

neste kjøp blir vel en lysmåler så jeg slipper å bruke canon kameraet til det når jeg skal ta bilder med hasselblad, forslag til billig lysmåler som er enkel å bruke mottaes med takk :)

Lenke til kommentar

Har en Pentax kameraveske til 350 som jeg stort sett har følgende utstyr i:

Batterigrep

Ekstra batteri

Bruksanvisning for kamera

Kluter til å tørke av møkk på linsene med

En gammel Canon 430 EZ blits

Canon 50mm EF 1:1.8

Canon 100-300mm EF f/4.5-5.6 USM

Canon 35-105mm EF f/3.5-4.5

Canon 35-80mm EF 1:4-5.6 med solblender

Polariseringsfilter

 

 

Kamera(Eos 30D) og Canon 18-55(Kit) har jeg stort sett hengende over skulderen da det ikke er plass i kameraveska :)

 

I beltet har jeg stort sett Olympus Mju 760 hengende.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
neste kjøp blir vel en lysmåler så jeg slipper å bruke canon kameraet til det når jeg skal ta bilder med hasselblad, forslag til billig lysmåler som er enkel å bruke mottaes med takk :)

 

Fotoimport selger en ganske så fin en til en allirght penge. Her ser du den :) Ikke avanserte greiene, men den har støtte for både blitz og ambient, med andre ord alt du skulle trenge i sammen med en hasselblad ;)

Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen som har med seg en Leatherman e.l?

Joda, jeg har! :)

 

Har en LowePro-greie som er ganske stygg og som jeg skal bytte ut med en større Crumpler-veske snart. I den har jeg uansett:

 

-Nikon D40

-18-55 f/3.5-5.6

-70-300 f/4-5.6

-Soligor 30DA (blits fra 80-tallet)

-Leatherman Wave

-MiniMagLite

-Sandisk-kort på 1GB

-Deksler for ditt og datt

-USB-kabel

 

Dessuten slenger jeg et Manfrotto-stativ over ryggen med min lavteknologiske hjemmelagde stropp.

 

Neste utstyrskjøp blir Sigma 30mm f/1.4 og Nikon 50mm f/1.8. Hvis jeg får stipendet jeg håper å få blir det også Sigma 50-150mm f/2.8 og 18-50mm f/2.8 + Nikon SB-600.

Lenke til kommentar

I min nåværende kameraveske (NG2345, venter på at NG2475 og Lowepro sekken skal komme i posten) så har jeg følgende:

 

Canon EOS 40D + brukermanual

Tamron 17-50mm f/2.8 XR

Sigma 70-200mm f/2.8 EX II HSM

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

UV-filter

Polariseringsfilter

Canon RS-80N3 (fjernutløser)

Sennheiser PX-100 headphones

Kortholder

iPhone

Et par deksler

Penn

Canon rensekit (med liten børste/blåse-greie)

I tillegg så har jeg min GorillaPod SLR-Zoom hengende på venstresiden av vesken i den lille stroppen med borrelås på.

 

Eneste måten og få plass til alt dette i denne lille baggen på er og ha EF100 macro objektivet montert. Har jeg noen av de andre objektivene montert så får jeg ikke plass til alle tre i baggen. Da må jeg eventuelt la ett bli igjen hjemme :) Det er ofte jeg har Tamron objektivet montert med Sigma objektivet med som ekstra (det er heller ikke plass til 40D med Sigma objektivet montert... blir alt for høyt)...

 

Gleder meg til jeg får NG2475/Lowepro Rover II AW, da det er veeeldig trangt i denne baggen nå...

Lenke til kommentar
Blits fra 80-tallet er for pingler. Er vel automatikk i den også? :tease:

 

Er ikke mandig før man strapper en Vivitar 285 på et E-400. Blitsen veier jo dobbelt så mye som kamerahuset. :p

 

Joda, den har thrysistorautomatikk - men det har da 285 også, i alle fall HV-utgaven? :p

 

Faktisk er Soligoren utseendemessig ganske lik den vivitaren, og jeg mistenker at de veier ca like mye. Når jeg bruker den på D40 med 18-55 snurrer kameraet rundt og ender opp opp-ned hvis jeg har det hengende etter stroppen. Samme gjelder for både OM-1 med 50mm og OM-40 med 35-70mm, som er de andre kameraene jeg har brukt den på. Så den er ganske brutal ja :-)

Lenke til kommentar

I dag (2. juni 2008, Kopervik) inneholder bag-en min:

 

Canon Eos 20D

Canon EF 28/2,8

Nikkor 50/2,0

Nikkor 105/2,5

Sigma 18-50/3,5-5,6

Canon 550 EX blits

 

Litt stort reisekit for anledningen, men jeg følte for å ta med meg min komplette digitale utrustning denne gang.

 

(Jeg glemte å pakke Olympus XA med A11, som har sin egen sorte og sexy Exclusive-veske. Ikke noe analogt i dag, altså)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
I dag (2. juni 2008, Kopervik) inneholder bag-en min:

 

Canon Eos 20D

Canon EF 28/2,8

Nikkor 50/2,0

Nikkor 105/2,5

Sigma 18-50/3,5-5,6

Canon 550 EX blits

 

Litt stort reisekit for anledningen, men jeg følte for å ta med meg min komplette digitale utrustning denne gang.

 

(Jeg glemte å pakke Olympus XA med A11, som har sin egen sorte og sexy Exclusive-veske. Ikke noe analogt i dag, altså)

Nikkor optikk + Canon-kamera? :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...