Gå til innhold

Magert for Blu-ray


Anbefalte innlegg

er det noen som tror at hvis det var hd-dvd som hadde vunnet og ikke bd om salget av hd filmen hadde vær aneledes ?

Det hadde nok fortsatt vært et nisjeformat, men formatet hadde hvertfall vært litt lettere tilgjengelig pga. at HDDVD ikke er like belemret med latterlige brukersperrer slik som Blu-ray er. Samtidig hadde man gode, billige spillere,noe som Blu-ray ennå ikke har klart å få ut på markedet.

Er disse restriksjonen noe ola normann som kjøper filmer på rema eller platekompaniet vil merke? Entusiaster som kjøper filmer fra japan vil selvsagt få problemer men de er et en liten gruppe.

 

Det som er virkelig farlig er disable eller lockdown funksjonaliteten som gjør at en ulovelig plate kan gjøre spilleren ubrukelig.

Dette er imidlertid ikke aktivisert etter det jeg forstår og vil neppe bli det.

Sony vil skape så mye problemer for seg selv her. Morsomt eksempel: guttungen på 12 har lånt en kopiert film hos naboen som virker på pcen og den hacka kinesike spilleren de har. Han setter den i spilleren som er integrert i 52" hjemme. Dagen etter har du en lettere forbannet pappa på elkjøp.

Marerittet, et datavirus gjør at alle Blu-ray filmer som blir brent vil få set top spillere til å gå i lockdown. Samt at blue ray spillere i pcer vil gå l lockdown lille julaften 2010. Tror dette vil påvirker sonys aksjekurs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser folk skriver at blu-ray salget kommer til å ta like mye av som DVD. Det kommer nok ikke til å skje, og det iallfall ikke med det første (noen år, minst!). Grunnen til at DVD virkelig tok av, når det først tok av, var at VHS kvaliteten var elendig i forhold til DVD.

Blu ray er vesentlig mye bedre en DVD, men ikke så mye som gapet mellom VHS vs DVD.

 

For det andre må jo faktisk folk ha HD TV og spiller for å se en blu-ray film, noe slett ikke alle har nå til dags. Nei, blu-ray kommer nok til å bli standard en gang, men det blir nok enda lenge til. Og når den dagen kommer, er det nok filmselskapene som blir å ta ansvar for. Nemlig når de slutter å produsere DVD.

Lenke til kommentar
Folk flest aner ikke hva HD er.

 

Folk flest har aldri sett HD.

 

Folk flest driter i om bildet er skarpt. skulle hatt en tier for hver gang noen sa "dvd er godt nok for meg"

 

Personlig grøsser jeg når folk snakker om dvd oppskalering, man må virkelig være blind for å synes det har noe for seg. Og eh on-topic; om blu-ray tar over for dvd en dag er ikke godt å si. Men fremtiden er definitivt flere pixler.

 

Javel? DVD-oppskalering gir jo definitivt bedre bilde enn ingen oppskalering.

 

AtW

 

er det noen som tror at hvis det var hd-dvd som hadde vunnet og ikke bd om salget av hd filmen hadde vær aneledes ?

Det hadde nok fortsatt vært et nisjeformat, men formatet hadde hvertfall vært litt lettere tilgjengelig pga. at HDDVD ikke er like belemret med latterlige brukersperrer slik som Blu-ray er. Samtidig hadde man gode, billige spillere,noe som Blu-ray ennå ikke har klart å få ut på markedet.

Er disse restriksjonen noe ola normann som kjøper filmer på rema eller platekompaniet vil merke? Entusiaster som kjøper filmer fra japan vil selvsagt få problemer men de er et en liten gruppe.

 

Det som er virkelig farlig er disable eller lockdown funksjonaliteten som gjør at en ulovelig plate kan gjøre spilleren ubrukelig.

Dette er imidlertid ikke aktivisert etter det jeg forstår og vil neppe bli det.

Sony vil skape så mye problemer for seg selv her. Morsomt eksempel: guttungen på 12 har lånt en kopiert film hos naboen som virker på pcen og den hacka kinesike spilleren de har. Han setter den i spilleren som er integrert i 52" hjemme. Dagen etter har du en lettere forbannet pappa på elkjøp.

Marerittet, et datavirus gjør at alle Blu-ray filmer som blir brent vil få set top spillere til å gå i lockdown. Samt at blue ray spillere i pcer vil gå l lockdown lille julaften 2010. Tror dette vil påvirker sonys aksjekurs.

 

Hvordan skal de få til det? En kopi er jo gjerne en perfekt kopi. Med de samme bitsene, såvidt meg bekjent er de ikke implementert noe lockdown i forbindelse med det. I teorien kan en spiller disables om nøklene spilleren bruke kompromiteres. Feks ved at de brukes av et program som ripper plater. Men det virker ikke særlig sannsynlig at de vil gjøre det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Disse tallene er nok fra den Amerikanske markedet, og det går an å tenke seg at dette har mye med ressesjon, nedgangstider og dårlig økonomi å gjøre. Nå har det vært dårlige tider en god stund der, og da er det normalt at fok kutter på "luksusen". Ellers kan tenkes at Blu-ray ville ha fått mye bedre gjennomslag.

 

For Norges del, dette kan fort ta av, særlige hvis filmutvalget blir litt bedre og biliigere.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Da må prisene ned i allefall, som mange andre har påpekt her, er 200kr og oppover litt for drøyt, hvis man holder tilbudspriser utenom. (Ikke bestandig det er tilbud på akkurat den filmen man vil se)

 

Hvordan er det med Blu-ray utleie i de litt større byene? Tror det er ganske labert her på Mo i alle fall, uten at jeg er helt sikker.

Lenke til kommentar
Da må prisene ned i allefall, som mange andre har påpekt her, er 200kr og oppover litt for drøyt, hvis man holder tilbudspriser utenom. (Ikke bestandig det er tilbud på akkurat den filmen man vil se)

 

Hvordan er det med Blu-ray utleie i de litt større byene? Tror det er ganske labert her på Mo i alle fall, uten at jeg er helt sikker.

Godt spørsmål :-)

Er ellers enig med sam_oslo her ovenfor, prisen må ned på dvd-pris på filmer.

 

MEN! Om de feks. selger tv-serier på Blu-ray, tenk hvor stor plass du får på dvd-hyllen, når simpsons ikke lenger trenger å ha så mange dvd-plater.

 

Slike ting tror jeg folk vil betale litt for.. dvs. collectors tv-serier på Blu-ray plater. Er jo som de som kjøper feks. "collectors edition" av james bond, o.l., med litt mer fancy innpakning, en james blond genser og litt jallating man hiver i skapet.

Lenke til kommentar

I USA begynner iallefall billigere spillere å dukke opp.

 

Rundt 1800 kroner for en Blu-ray 2.0 spiller og rundt 1500 kroner for en Blu-ray 1.1 spiller, for de som ikke trenger nett-tilgang.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...9&Itemid=38

 

Tror vi bør se hvordan tallene ser ut til jul før vi trekker noen konklusjoner.

 

Det kommer veldig mange filmer til Blu-ray iløpet av året. Nå har også både Paramount og Universal annonsert Blu-ray titler. Da er alle de store filmselskapene med.

Lenke til kommentar

Det synes iallefall jeg. og alle oppfatninger rund om man trenger HD eller ei er jo tross alt subjektive :)

 

Akkurat om filmene støtter profile 2.0 eller ei bryr jeg meg lite om, jeg skal mest se selve filmen jeg, men at bare noen spillere gjør det er litt bekymringsverdig...det er greit å ha muligheten om interessen skulle melde seg i fremtiden...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom DVD og HD er mer som forskjellen mellom ett sett 500kr høytalere til pc, vs komplett B&W høytalersett med skikkelig forsterker...

 

du kan ikke samnligne bilige høytalere mot de dyre for å fremheve bd .

her er det sank om 2 mot 4 høytalere i samme kvalitet

jeg samlignet stereo mot qvadrafoni.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Javel? DVD-oppskalering gir jo definitivt bedre bilde enn ingen oppskalering.

 

AtW

 

oppskalering eller ikke, ser fremdeles håpløst ut. Noen eksempler.

 

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=811102

http://imgc.rauch.co.uk/33

 

Er dvd-bildene i disse eksemplene oppskalert? Og isåfall hvordan? Fant ingen info om det. Jeg, og de fleste andre er uansett enige i at HD ser bedre ut enn oppskalert DVD. Det var heller ikke det du sa, du sa "virkelig være blind for å synes det har noe for seg." om oppskaering. Det finnes mange mange tilsvarende eksempelbilder som viser deg at oppskalering gjør bildekvaliteten på DVD vesentlig bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Filmene er alt for dyre og det er alt for få av de. Forøvrig er det ikke noe serlig poeng å lage HD-utgaver av gamle filmer siden det ikke blir bedre kvalitet med mindre originalfilmen var eksepsjonelt god kvalitet.

 

Mange har TVer med sære oppløsninger som 1366x768(LCD) og 1024x1024(noen av plasma), og det vil begrense hvor mye bedre HD-opplevelsen blir.

 

En film master har betydelig bedre oppløsning en DVD og sågar HD-TV. Alle eldre filmer vil nyte godt av en direkte overføring fra originalen. Selv en stumfilm vil fremstå som bedre med 1080p kontra DVD-oppløsning. I tillegg har teknologien kommet utrolig langt når det kommer til støyfjerning på gamle filmer. En oppussing av gamle filmer til HD er ikke under noen omstendighet å forakte. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...