Gå til innhold

Magert for Blu-ray


Anbefalte innlegg

Første DVD-spilleren vi hadde kostet nærmere 3500 kr, men selv om BD-spillere ikke koster mer enn rundt 2500kr nå, har vi ikke kjøpt en (selv om vi har hdtv som definitivt fortjener en BD-spiller).

 

Litt av grunnen tror jeg er at folk flest ikke helt har fulgt med på hva prisene ligger på (sist jeg var innom Expert (rett etter jul) ville mannen i butikken selge meg en dyr BD-spiller til over 5000). En annen faktor er at det så lenge har vært usikkerhet om hvilket format som ender opp som de facto standard at denne usikkerheten henger litt igjen. Butikker forsøker fremdeles å pushe ut HDDVD-spillere og -brennere fra restlagre, og forbrukeren sitter nok igjen med en usikkerhet om hvilket format som egentlig vant, og om denne "seieren" er endelig eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene på Blu-ray filmer i norske butikker er latterlig høye. Jeg vurderer ikke å kjøpe en film til 250-300 kr. pr. stk. Har selv Blu-ray drev i HTPC'en min, men avventer kjøp av filmene til prisene er på et mye lavere nivå.

Lenke til kommentar
Ja, men heldigivs er blu-ray knekt nå, noe som gjør det endel mer aktuelt for meg.

At Blu-ray er knekt er primært en fordel for de som nedlaster og for de som ønsker å legge over filmene sine fra disk til HDD. Man trenger feks. fortsatt gode fullspec'ede sonefrie spillere på markedet.

Sant nok, tenkte ikke på at ikke alle (som meg) bruker PCen til mediaavspilling :)

 

AtW

 

Første DVD-spilleren vi hadde kostet nærmere 3500 kr, men selv om BD-spillere ikke koster mer enn rundt 2500kr nå, har vi ikke kjøpt en (selv om vi har hdtv som definitivt fortjener en BD-spiller).

 

Litt av grunnen tror jeg er at folk flest ikke helt har fulgt med på hva prisene ligger på (sist jeg var innom Expert (rett etter jul) ville mannen i butikken selge meg en dyr BD-spiller til over 5000). En annen faktor er at det så lenge har vært usikkerhet om hvilket format som ender opp som de facto standard at denne usikkerheten henger litt igjen. Butikker forsøker fremdeles å pushe ut HDDVD-spillere og -brennere fra restlagre, og forbrukeren sitter nok igjen med en usikkerhet om hvilket format som egentlig vant, og om denne "seieren" er endelig eller ikke.

 

Jeg tror også at mye av grunnen er at bluray ikke har så store fordeler som dvd, dvd hadde kvalitet, holdbarhet, man slapp å spole, ekstra-features, mange språk osv osv. Blu-ray har i det store og det hele hovedsaklig bedre kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke prisene på BD-filmer er spesielt høye, _relativt til DVD_. At prisene generelt er høye på film her i Norge er greit, men når prisen på en (ikke ny) DVD som regel ligger på 99,- og en BD-film koster 169,- eller 179,- synes jeg ikke prisforskjellen er så grusom at det ikke er verdt det å legge ut 70-80 ekstra for å få bedre kvalitet. At det fører til at nye filmer (som på DVD koster 169,- eller 179,-) vil koste omkring 249,- er en annen ting, men hvem kjøper egentlig filmer idet de kommer ut til blodpris?

 

Når det gjelder BD-drev til PC, venter jeg bare på en ok priset spiller/brenner-combo (under 1500kr) og open-source programvare som kan spille av BD-filmer. :)

 

ATWindsor: Det er nok trolig en veldig stor faktor. Kanskje en burde ha pushet BD/HDDVD som mer enn bare DVD med bedre kvalitet, og heller pushet andre muligheter BD/HDDVD introduserer, som f.eks. nettintegrasjon og langt større muligheter for interaktivitet, for å oppnå en større hype rundt dette?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Jeg er personlig meget fornøyd med min Blu-ray spiller da den oppskalerer fint bildet til 1080 uten problemer (ps3).

 

Jeg er også veldig skuffet over utvalget av filmer og ekstrafunksjonene på de, det er jo rett og slett ikke store forskjellen fra en Dvd film og dermed så er de langt overpriset i de fleste tilfellene.

 

Noe som går igjen er at på BLu-ray så får man som regel en knipe med filmer som ikke har solgt så veldig godt først, dermed så kommer toppselgerne som regel senere enn dvd utgivelsene. De filmene som faktisk er til salgs på Blu ray er dermed uaktuelle for meg forde de enten er urgammle og jeg har sett de allerede eller eller at de rett og slett er møkka kvalitet.

 

En annen ting som er greit å ta i betrakning at selv om du kler opp en 1970 film som blu ray så får du ikke "ren" high definition, da må selve filmen ha blitt skutt i HD.

Lenke til kommentar

Star Wars, Matrix, LOTR og andre stortitler i norske butikker hadde nok gjort sitt. Hadde heller ikke skadet med en smakebit av bildekvaliteten.

Stikker man ned på nærmeste butikk med BD-filmer går det for det i meste skrot. Veldig bestillingsavhengig for å finne godbitene.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Prisen på spilleren plager meg ikke stort. Prisen på filmene plaget meg heller ikke stort. HD TV med reell 1920x1080 oppløsning har jeg også.

 

Grunnen til at jeg overhodet ikke er interessert i å kjøpe Blu-ray er AACS og BD+. Betaler jeg gode penger for en spiller og filmer forventer jeg at det er null risiko for at jeg bare får lov til å se på i DVD kvalitet (AACS) selv om hjemmekinoen min teknisk sett overhodet ikke har noe problem med å håndtere full HD kvalitet. Jeg forventer og å få et produkt hvor jeg ikke risikerer at det blir eksekvert potensielt skadelig kode hver gang jeg stapper inn en plate (BD+).

 

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å oppdatere noen av DVDene mine til Blu-ray, og kjøpe nye filmer på Blu-ray i stedet for DVD, men slik situasjonen er nå tar jeg heller til takke med å laste ned mkv'er. Jeg aksepterte CSS og regioninndeling med et skrik den gang da, men grensen for hva jeg aksepterer er nådd og nå viser jeg min misnøye med lommeboka.

Lenke til kommentar

Ser absolutt fordeler med Blu-ray, men syns det tar altfor lang tid å få dem tilgjengelig. Man lever i en merkelig verden når det ulovlige alternativet er tilgjengelig 1-2mnd tidligere enn det lovlige.

Ser ikke helt logikken i å holde igjen en film så lenge at filmpirater kan spre filmene/seriene først. Skulle nesten tro det var en samarbeidsavtale et sted...

 

En ting som bør sees er introen til serien Dexter i HD. Den er veldig bra og oser av detaljer

Lenke til kommentar

Så lenge hvermannsen sitter og ser DVD på sin hdtv og tror han ser HD kommer det nok til å ta tid før BD-spiller blir allemannseie. Her blir det ikke tidligst før til høsten - pris på avspillere og tilgjengelighet/pris på filmer kommer til å bli veldig avgjørende for min del.

 

EDIT: Kverket Leif.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det er problemet til Blu-ray at det ikke er så all verdens bedre enn DVD.

Når man gikk fra VHS til DVD var det store forskjeller. Ingen spoling, ekstra features, mindre hylleplass, bra bilde og lyd.

Det eneste Blu-ray har over DVD er litt bedre bilde/lyd kvalitet.

Og enda ett hinder for Blu-ray er at folk har begynt sin DVD samling, mange har faktiskt begynt å få en fin liten samling, og de aller aller færeste har lyst til å begynne å bytte ut filmene sine for litt bedre kvalitet .

 

Ser feks bare på min egen Far.

Han har HDTV og DVD spiller. Jeg spurte han før jul om han ikke skulle skaffe seg BR/HDDVD spiller, svaret var ett rart blikk og noe om at nå har han akkurat skaffet seg The Complete Rocky Collection på DVD så han skal ikke ha noe nytt. "DVD får holde"

Jeg prøvde meg med ting som mye bedre bilde kvalitet, men nei "DVD er mer enn bra nok".

 

Folk kjøper HDTV'er fordi media har klart å få det inn i huet på vanlige folk at det er det eneste lure de kan gjøre, men egentlig vil de bare ha stor TV men tar da en HDReady TV fordi det er det de "smarte" sier de skal gjøre.

Men så langt sier ikke media noen ting om at Blu-ray er det eneste smarte valget fremfor DVD.

 

Om Blu-ray noen gang kommer til å ta over for DVD?

Har ikke peiling, trur det spørs hvor lenge filmselskapene orker å holde liv i formatet.

Men jeg trur fortsatt ikke HD krigen er avgjort, lurer på om digital distribusjon av HD filmer kan komme for fullt om en 4-5 år.

Lenke til kommentar
å tok vel ikke DVD salget av med en gang det kom ut heller.. Gi det litt mere tid smile.gif

 

Forskjellen her er at folk faktisk hadde en god grunn til å gå for DVD over VHS, mens denne forskjellen er mye mindre markant om man sammenligner DVD og Blu-Ray. I alle fall for mannen i gata, som tross alt utgjør markedet. :)

Lenke til kommentar
Mange har TVer med sære oppløsninger som 1366x768(LCD) og 1024x1024(noen av plasma), og det vil begrense hvor mye bedre HD-opplevelsen blir.

På papriet ser forskjellen i oppløsning ganske alvorlig ut. Men i praksis synes jeg ikke det er så stor forskjell på oppskalert 576, 720 og ekte 1080p på en TV med 1920x1080. Klart man ser forskjellen når man leter etter den men i daglig bruk tenker man ikke over det. Det samme gjelder når 576, 720 og 1080 skaleres til 1366x768.

 

Ett unntak er når man kobler PCen til TVen og skal se skrivebordet, tekst og nettsider. Da blir det stor forskjell på 1:1 pixelmapping og oppskalering.

 

Jeg er personlig meget fornøyd med min Blu-ray spiller da den oppskalerer fint bildet til 1080 uten problemer (ps3).
Native oppløsning på Blu-ray er 1080. Trengs ingen oppskalering.

De fleste Blu-ray-filmer er 720p og trenger oppskalering på TVer med 1366x768 og 1920x1080. Det er altså langt i fra alle blu-ray som ikke trenger oppskalering.

Lenke til kommentar
Jeg er personlig meget fornøyd med min Blu-ray spiller da den oppskalerer fint bildet til 1080 uten problemer (ps3).

Native oppløsning på Blu-ray er 1080. Trengs ingen oppskalering.

 

Tenker på oppskalering fra standard Dvd oppløsning. Burde ha vært klarere.

 

Nå er jo oppløsningen på standard 35 mm betraktelig høyere enn det Blu-Ray kan vise.

 

Det kan godt være, men mange av disse filmene er jo allerede en del år og I alle fall det meste jeg har sett har ikke vært så utrolig ulikt dvd kvalitet.

For å få utnyttet Blu-ray maksimalt så er det snakk om flere andre muligheter slik som scene-vinkel valg, renere bilder pga mindre komprimering og mm.

Lenke til kommentar
Mange har TVer med sære oppløsninger som 1366x768(LCD) og 1024x1024(noen av plasma), og det vil begrense hvor mye bedre HD-opplevelsen blir.

På papriet ser forskjellen i oppløsning ganske alvorlig ut. Men i praksis synes jeg ikke det er så stor forskjell på oppskalert 576 og ekte 1080p på en TV med 1920x1080. Klart man ser forskjellen når man leter etter den men i daglig bruk tenker man ikke over det. Det samme gjelder når 576, 720 og 1080 skaleres til 1366x768.

 

Jeg er personlig meget fornøyd med min Blu-ray spiller da den oppskalerer fint bildet til 1080 uten problemer (ps3).
Native oppløsning på Blu-ray er 1080. Trengs ingen oppskalering.

De fleste Blu-ray-filmer er 720p og trenger oppskalering på TVer med 1366x768 og 1920x1080. Det er altså langt i fra alle blu-ray som ikke trenger oppskalering.

 

De fleste blu-ray-filmer er 1080p, tror faktisk ikke jeg har sett en eneste spillefilm-plate med noe annet på bluray(?). Videre s er jeg delvis enig med deg når det gjelder oppskalering, oppskalering fra 720 til 1080 er ganske likt som 1080, om de andre kvaliteten er like gode. men det er de ikke på DVD/HD, HD har vesentlig bedre farger og skarphet enn DVD, forskjellen er ganske markant på en god skjerm. Men det er nok ikke nødvendigvis pga oppløsningen alene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er jo oppløsningen på standard 35 mm betraktelig høyere enn det Blu-Ray kan vise.

 

Er den det? Jeg har hørt at 35mm tilsvarer ca 2 MP, mao ca 1080p eldre 35mm-filmer er jo feks tydlig vesentlig dårligere enn helt kliss nye filmer på HD- Så ihvertfall fra tidlig nittitall og bakover virker det som kildemateriale er den begrensende faktoren.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den er faktisk det ja!

 

En god finkornet (lav iso) 35mm. film kan ha en oppløsning på opptil 10k. Blu-ray er ikke 2k engang!!

 

Dog kan en dårlig 35mm. video oppleves som dårligere enn digital film...

 

Hva legger du i 10k? 10k i horisontal retning, eller 10 MP? Og har du noen kilde? På foto virker det ikke som 35 mm er oppe på en slik kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
De fleste Blu-ray-filmer er 720p og trenger oppskalering på TVer med 1366x768 og 1920x1080. Det er altså langt i fra alle blu-ray som ikke trenger oppskalering.

Nei nei, som nevnt, alle Blu-ray filmer har 1080p som native. Om noe må skaleres så må det skaleres NED til 720p dersom man ikke har en skikkelig fullHD TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...