Gå til innhold

åpent brev til emi og etterhvert andre selskaper


Anbefalte innlegg

Etter å ha irritert meg endel på platebransjen i det siste, sendte jeg denne e-posten til emi , og jeg har planer om å sende lignende eposter til andre plateselskap som kopibeskytter platene sine. Jeg sendte til emi først fordi de kopibeskytter _all_ "CDene" sine. Har du noe å tilføye/avkrefte så si ifra.

 

[epost til emi]

Hva er det egentlig dere prøver å oppnå med kopibeskyttelsen? Jeg prøver og prøver, men kan ikke finne en eneste fornuftig forklaring på hvorfor album skal kopibeskyttes. Det er flere grunner til at det ikke er lønnsomt for platebransjen å sikre albumene på denne måten. Slik jeg ser det så kan dere bare tape på noe slikt, det fører definitivt ikke til høyere platesalg, derimot vil det føre til lavere platesalg.

 

Mange gode kunder vil boikotte plater og plateselskap som kopibeskytter albumene sine. For det første så er det ikke sikkert platen vil kunne spilles i deres CD-spiller fordi det IKKE er en CD. For det andre så kan de ikke lage kopier de kan ha i bilen, på hytten, i båten, i discman osv. Det er også umulig å "rippe" platen til MP3 så de kan høre på den på datamaskinen uten å måtte sette i en CD først. Platen er, på tross av alle ulempene med den, ikke billigere enn en vanlig CD.

 

Mange, deriblant jeg, føler at platebransjen ljuger oss forbrukere rett opp i trynet med uttalelser som "Platebransjen er i en dyp global krise". Samtidig så er det offentlig kjent at CD salget økte med _12%_ i fjor. Platebransjen er også flinke til å vri tallmateriale til sin fordel. Flere ganger har dere inirekte uttalt at hver CD-R som blir solgt er ett tap for dere. Hver CD som blir lastet ned fra nettet er ett tap for dere. Det er jo reinspikka løgn. enhver oppegående person trenger ikke engang betenkningstid for å finne ut det.

 

Det finnes ikke lovelige alternativer til de ulovelige fildelingsnettverkene. Så hvorfor klager dere så mye? Hva med å starte en betalingstjeneste? Det skal ikke mye energi til for å få noe slikt på beina. Jeg tenker på en tjeneste der man betaler ett månedlig beløp, og kan laste ned, ikke streame, musikk som man også kan brenne ut og bruke som man vil. tidsbegrensninger, brukerbegrensninger vil ikke bli godtatt av forbrukerene. Gjennom det månedlige beløpet, kan man laste ned 2-4 låter fra hvert album, i høy kvalitet, i ett åpent format som f.eks oggvorbis. Vil man kjøpe hele albumet, kan man enten laste ned albumet for en billig penge, eller få det tilsendt på CD med skikkelig cover og booklet til vanlig pris (som forsåvidt er ALT for dyrt).

 

Kopibeskyttelsen er ikke vanskelig å bryte. Alle jeg kjenner som har kjøpt en kopibeskyttet "CD" har klart å bryte kopibeskyttelsen. Man må ikke være raketforsker for å klare det. det er nok med ett program ala CloneCD. da får du ut en fullverdig CD. Jeg kjenner også mange som bytter "CDen" når de finner ut at den er kopibeskyttet og ikke vil spilles i deres DVD-spiller eller i bilen. Mange av de kopierer "CDen" først fordi de føler seg lurt. Dette tjener dere vel ikke penger på?

 

Dette var bare noen få av mine synspunkter på kopibeskyttelse av album. Jeg hadde satt pris på en tilbakemelding fra dere. Håper dere tar mine synspunkter på alvor.

 

Mvh

 

Vegard Olsen

[/email til emi]

 

Jeg vil oppfordre flere til å si hva de mener til plateselskapene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bra prosjekt, men tviler i grunn på hva du får i svar eller om du får svar i det hele tatt. Sendte av gårde en lignende mail for en stund siden i forbindelse med at sony hadde bestemt seg for å kun produsere plater med kopisperre, men har enda ikke fått noe svar.

 

Og plateselskapene har nok undersøkt markedet nøye før de slipper cder med kopisperrer på markedet. De fleste som kjøper cder hverken brenner cder eller har bruk for å spille av cden i en pc. Om en liten gruppe pc-interesserte personer som oss velger og boikotte cder med kopisperre spiller det liten rolle i det store og det hele. Plateselskapene har mye penger, men ikke så mye at de har råd til å sparke bunnen ut av sitt eget marked.

 

Jeg sier ikke at du ikke skal sende den mailen. Tvertom, jeg mener det er en veldig god ide og flere burde også gjøre det. Om ikke annet vil det i hvertfall føre til at vi fyller opp mailboksen hos noen oppe i plateselskapene som i og for seg kan være irriterende nok bare det. Så får vi se om det fører til noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...