Gå til innhold

Selvforsvar På Skolen


Anbefalte innlegg

Du trenger ikke å trene en bestemt kampsport for å kunne forsvare deg. Politi, fengselsbetjenter og militære lærer forskjellige pågripelses-/pasifiseringsteknikker hentet fra forskjellige kampsportsgrener. Her er hovedfokus på svake punkter på kroppen som gjør at en kan uskadliggjøre personer uten å skade dem. Det du bør lære deg er følgende:

 

- Håndleddsgrep (hvis du kan dette vil du få omtrent hvem som helst uskadliggjort så lenge du får tak i en hånd)

- Hodegrep (det er overraskende lett å få personer ut av balanse ved å skyve eller dra i hode/nakke)

- Beinteknikker (det gode gamle knepet med å spenne bein i samsvar med andre teknikker er undervurdert)

- Skitne triks (lær deg hvor det gjør vondt å trykke, som å presse nedover med 2-3 fingre nederst i halsgropa)

 

Hvis du trykker på brukerene som har lagt ut disse, vil du finne mer.

 

Det viktigste er uansett å trene MYE på dette, så du er avhengig av å ha noen å trene sammen med.

 

Dette er veldig fornuftig!

 

Teknikkene som blir beskrevet her er veldig effektive, og fungerer. Men merk, hvis du ikke vil sende folk på sykehuset, bør du ikke påføre for mye stress på håndleddet eller skulderleddet.

 

Hvis du absolutt vil starte med en kampsport er judo veien å gå for å sette deg i respekt og passifisere en motstander uten å sende han på sykehuset, med mindre du vil. Det beste du kan gjøre er å se på videoene som ble nevnt i posten over, og søke ut litt fler av disse videoene. Konsentrer deg om kanskje så lite som 5 teknikker, og bruk underkategorier, forskjellige vridninger og situasjoner å benytte dem i. Du trenger ikke være 3000 gammel kineser for å finne på uskadeliggjørinsteknikker. Du trenger en kompis som takler litt smerte noen timer om dagen. Vri håndleddet hans til han får vondt, og vips, der har du teknikken din. Bruk den i mange situasjoner, bakfra, forfra, opp ned, med en hånd eller liknende, bruk fantasien. Men tren den til du kan den i blinde.

 

Ingenting lyser så mye respekt som å legge en mann i bakken, si: "hva driver du med?" slippe han løs, han går på deg igjen, legg han i bakken, og sukke "herre gud". bare å fortsette så mye han ønsker. Merk, vold avler vold, så hvis ikke du kan vinne sluttspillet er det ikke noen grunn å utsette deg for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dude, jeg har trent karate i 4 år nå og ikke miss forstå meg eller stilarten min når jeg sier dette. Jeg vil anbefale en eller annen form for selvforsvar, men i den situasjonen du er i nå, så dror jeg du egentlig bare er nått til å slå de ned hvis de prøver seg en gang til. Det handler ikke om hvem som er stærkest, bare hvem som slår fortest (sikt på nesa) o.O

Lenke til kommentar

Jeg Har selv blitt mobbet for de jeg var feit.

men jeg Begynte på Kickboxing Og Ble Kjent Med Masse Korslige Folk, Vil absolutt annbefale det,

Du leer spark Slag og selv Kontroll. (Samt ta i mot harde spark og slag, Noe som er Kjekt for deg)

 

Men før du Går og banker de eller Noe i den rettningen, men det ender bare opp med at noen blir ordentlig skadet for livet.

SÅ du bør du gå til Rektors Kontor og Rett og slett gi han/henne en Reaal Salve.

SLik at de Forstår alvoret i det og at det ikke er akseptabelt at slik fåre går på dems skole.

 

(men Husk Det er ikke alltid like lett for leærer og se det, De fleste ting skjer i skjul.)

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvordan lovene er, men jeg tror at dersom man bruker en kampsport mot en annen utenom offisielle kamper regnes kampsporten som et våpen på lik linje med kniv eller pistol, juridisk sett. kan hende jeg tar feil.

 

Noe som krever litt trening, men er bra forsvar er et velrettet spark mot magen, som kickboksere bruker får å få unna fienden. det går ut på å først løfte kneet, så strekke ut resten av benet mot magen til fienden. En i klassen min som er blant norges beste i juniorklassen viste dette med meg som "offer" i gymmen, jeg mistet pusten i 10 sek, mest fordi jeg var uforberedt(vi underviste kickboksing). Jeg sier ikke at kickboksing er kampsporten du skal lære, men det ene sparket er enkelt og veldig effektivt :)

 

 

Det heter FrontKick eller Front Spark, vill okså anbefale en Uppercut, Bestemora mi er sjuk på det, Banke en dude som befølte ho på en Offentlig danse bar o.O

Lenke til kommentar

Hvis man blir utsatt for vold på skolen, så er det advokat og purken man skal skaffe. Dokumenter skadene, skaff bevis og kjør en heftig sak mot idiotene. I virkeligheten så er det ikke så enkelt å gå mot flere stk. som tar deg samtidig. De danser ikke rundt og venter i tur og orden som i Jackie Chan filmene. Det er alt for mange ukjente variabler i en slåsskamp mot flere (gitt at den som starter først, har venner i nærheten). Det er jævlig fristende å svare på provokasjonene til bøllene, men det er nettopp deres motiv å fremkalle en reaksjon hos offeret slik at de plutselig får en "grunn" til å banke opp offeret. De prøver å finte rett og slett.

 

Det beste selvforsvaret er å oppdage og komme seg unna bråket før det eskalerer. Og da må man observere og tenke, og ikke gjøre no tissekonkurranse over hvem som er mest macho.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg gjøre? Jeg postet det her i kampsportdelen med tanke på at det sannsynligvis er her ekspertisen ligger. Alle tips taes i mot :)

 

Ikke bra at slikt skjer, og som du sier hjelper det sjeldent å sladre. Da vil du nemlig framstå som en svak person for dine skolekamerater. Kampsport kan være en løsning for deg. Vil i så fall anbefale en som er fullkontakt, og gjerne basert på bryting/grapling. Men sporter som boksing og kickboksing er absolutt også meget effektive. Men hvis motstanderen din er fysisk sterkere enn deg vil du måtte knocke ham, og det vil medføre andre problemer. Men dersom du tar ham i bakken og kveler ham, og spør om han gir seg er det som regel ikke SÅ ille.

 

BJJ/submission werstlig er veldig bra men kan være vanskelig å finne skoler for. Judo er også absolutt dugbart.

Ellers er god gameldags bryting ekstremt effektiv, du lærer da å dominere motstanderen uten å skade ham, samt at du får trent opp en god fysisk styrke. Og det vil sette deg i respekt!

 

Men det absolutt beste alternativet er MMA, grapling(bakkekampelementet fra BJJ/submission wrestling) kombinert med bryting og boksing/thaiboksing. Men det finnes få slike gymer i Norge og de fleste har 18 års grense. Men dersom du finner et gym kan jeg nesten garantere deg et supert miljø, og du vil merke framganen fra uke til uke.

 

Men det letteste alternatvet er sannsynligvis å finne en bryte eller judoklubb, og eventuelt suplementere. Dessuten bør du også suplementere med vekttrening, god teknik kommer du veldig langt med, men det er ALLTID en fordel å være sterk!

 

Ellers kan det være lurt å utvikle en god retorikk og et sterkt kropsspråk for å ungå slike problemer;)

Lenke til kommentar
Hvis man blir utsatt for vold på skolen, så er det advokat og purken man skal skaffe. Dokumenter skadene, skaff bevis og kjør en heftig sak mot idiotene. I virkeligheten så er det ikke så enkelt å gå mot flere stk. som tar deg samtidig. De danser ikke rundt og venter i tur og orden som i Jackie Chan filmene. Det er alt for mange ukjente variabler i en slåsskamp mot flere (gitt at den som starter først, har venner i nærheten). Det er jævlig fristende å svare på provokasjonene til bøllene, men det er nettopp deres motiv å fremkalle en reaksjon hos offeret slik at de plutselig får en "grunn" til å banke opp offeret. De prøver å finte rett og slett.

 

Det beste selvforsvaret er å oppdage og komme seg unna bråket før det eskalerer. Og da må man observere og tenke, og ikke gjøre no tissekonkurranse over hvem som er mest macho.

 

Hører hva du sier, og er selvfølgelig rett ut i fra en juridisk og "politisk korrekt" synsvinkel. Men når folk du må omgås oppfører seg som idioter mot deg, så vil du framstå som "svak" dersom du anmelder (med mindre de virkelig SKADER deg fysisk, og ikke bare plager/mobber deg). Er nemlig ikke alltid så enkelt. Sier ikke at det er lurt å gå til konfrontasjon dersom man bli overfalt på gata, bedre å komme seg vekk. Evt slå, og så springe. Men når det gjelder fysisk mobbing, så KAN DET VÆRE bedre å sette seg i respekt.

Lenke til kommentar
dude, jeg har trent karate i 4 år nå og ikke miss forstå meg eller stilarten min når jeg sier dette. Jeg vil anbefale en eller annen form for selvforsvar, men i den situasjonen du er i nå, så dror jeg du egentlig bare er nått til å slå de ned hvis de prøver seg en gang til. Det handler ikke om hvem som er stærkest, bare hvem som slår fortest (sikt på nesa) o.O

 

Karate er flere forskjellige stilarter, men de fleste er nokså udugelig til selvforsvar, slik de læres i Norge i hvert fall. Er rett og slett for komerielt, for lite sparring, og for lett å stige i grad, samt at de fleste stilene er meget teknisk vanskelig å mestre. Skal man bli en god fighter, så er det en nødvendighet å sparre fullkontakt.

 

Vil dessuten anbefale deg denne linken. Er highlight av Lyoto Machida. Han er faktisk en karateka som gjør det MEGET bra i UFC for tiden, men har suplementer selvfølgelig med BJJ.

 

Så karate KAN være effektivt, men dessverre har det utviklet seg for mye fra effektivt selvforsvar til en komersiell kampkunst.

Lenke til kommentar

Gå etter ballene. Det er ingen som har daua av det, ved mindre du tar i ganske hardt. Var det jeg gjorde når jeg virkelig ble pusha over mine limits. Det skjedde bare en gang, men da var jeg tirra lenge, nå blir jeg ikke tirra på lenger. Bare husk å hjelpe personen opp igjen etterpå, vær litt kamerat, prøv å få skværet opp. Dog dette er noe du bare burde gjøre i veldig ekstreme tilfeller, sånn som du sa her at læreren ikke hører etter.

 

Også har Morningstar et poeng, du vet ikke om han har folk som kommer får å hjelpe.

Men husk at i "gatekamper"/"skolegårdskamper" er det ikke noe som heter å drive med feig slossing, når du først er nede på et så lavt nivå at du må ty til vold, så kommer du ikke lavere, så da er det bare å gå etter ballene, uansett hvor flashy moves han fyren prøver å få til, et godt spark mellom beina også ligger han der.

 

Men når han ligger nede skal det ikke en gang være en tanke å fortsette å slå han, når man ligger nede har mann tapt, reiser han seg opp og fortsetter er det dog en annen sak.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Gå etter ballene. Det er ingen som har daua av det, ved mindre du tar i ganske hardt. Var det jeg gjorde når jeg virkelig ble pusha over mine limits. Det skjedde bare en gang, men da var jeg tirra lenge, nå blir jeg ikke tirra på lenger. Bare husk å hjelpe personen opp igjen etterpå, vær litt kamerat, prøv å få skværet opp. Dog dette er noe du bare burde gjøre i veldig ekstreme tilfeller, sånn som du sa her at læreren ikke hører etter.

 

Haha, ballespart er utrolig effektivt;p

Men liker personlig ikke slike "feigingtriks", liker å vinne "fair and squar". Mindre sannsynlighet for at han kommer med en haug kamerater senere også hvis du vinner på "ordentlig" måte. Skulle desuten virkelig hate eller føle meg truet for å ta et ballespart. En gang fått et kne i ballan på trening, men hadde heldigvis på meg en god stålsusp..;p

 

Kan ikke tenke meg hvor jævlig det måtte vært uten...hehe

Lenke til kommentar

I organisert kampsport, altså når det er dommere til stede og det er konkurranse er det nye som heter å sloss feigt. men i selvforsvar/gatekamp som dette faktisk er, så er det om å gjøre å få uskadeligjort den andre personen, og hva funker ikke bedre enn et spark mellom beina?

Lenke til kommentar

Du vil aldri oppnå mer respekt fra folk ved å sparke en kis i pungen. Heller mindre. Og det er nettopp respekt det her handler om. Hvis en slår deg i arma, slår du tilbake, hardere. Slår han igjen, gjør du det samme helt til han slutter. Da skjønner han at du ikke er en pingle, og vil starte å respektere deg.

Ble selv kødda en del med i 8.klasse. Men jeg starta på kickboksing, ble større, fikk mer selvtilitt og starta å slå tilbake. Jeg går nå i 10.klasse, og er blandt de mest respekterte på skolen. Det handler ikke bare om teknikk, men nettopp om selvtillitt. Så lenge du viser at du ikke tolererer å bli kødda med, vil du ikke bli det heller.

Lenke til kommentar
I organisert kampsport, altså når det er dommere til stede og det er konkurranse er det nye som heter å sloss feigt. men i selvforsvar/gatekamp som dette faktisk er, så er det om å gjøre å få uskadeligjort den andre personen, og hva funker ikke bedre enn et spark mellom beina?

 

Vi snakker ikke om selvforsvar på gata, men å ta i gjen mot skolekamerater! Dvs. folk vedkommende MÅ omgås. Hadde jeg blitt overfalt på gata av fremmede ville jeg ikke nølt med å ta ballespark hvis jeg følte behov for det. Men kommer det en bort til meg fest å skal bråke så ville ikke ballespart faldt meg inn en gang.

 

Jurudisk sett slipper man heller ikke unna dersom noe skulle gå galt, skal godt gjøres å slippe unna med "livstruende fare"-kortet dersom man skader en skolekamerat seriøst. Knuser du ballan og kneer ut et par tenner når de bøyer seg fremover på noen pøbler som overfaller deg på gata er det nok "litt" lettere...

Lenke til kommentar

kan hende jeg virker voldsom, men når noen slår meg, dytter meg, legger meg ned i bakken, pleier jeg enkelt og ta grep som gjør like snille som kaniner (tar bare i hvis de gjør motstand) og etterhvert så er du den med mest respekt på skolen :thumbup: men du må passe på å vite forskjellen på selvforsvar og angripe! ;) bommer du kan du få seriøse problemer, kanskje hos politiet.

Lenke til kommentar
Nå er det jo ferie, folkens :thumbs:

 

Nå lever jeg livet, og satser på at de tullingene har blitt litt mer voksne i hodet etter sommerferien :)

 

Og om de ikke har gjort det, fortsetter du å ignorere dem?

 

Du vil ikke anmelde dem.

Det virker som om du ikke vil snakke med lærere o.l på skolen om det.

Du vil heller ikke ta igjen. ( Å legge noen i bakken, for så å diskutere med dem om det er etisk riktig å banke deg hver dag funker uheldigvis ikke).

 

Du kan/vil altså ikke gjøre en dritt.

Tydeligvis så blir ikke disse typene lei slik det er med vanlig mobbing.

 

Mitt tips, ja jeg vet du ikke vil det, men:

 

 

Slå, ikke nødvendigvis bank dem til helvete og tilbake, men slå og la dem føle det. Helst foran klassekameratene dems, drit dem ut. Det kommer sannsynligvis til å funke.

 

Kan ikke si jeg føler med deg når du tydeligvis ikke tar imot noen av rådene her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...