Gå til innhold

Selvforsvar På Skolen


Anbefalte innlegg

Ingenting er sikkert ellers bra argumentert. Er ganske enig med deg i det meste du sier. Å prøve det du forslår er nok det best å prøve først. Men det er ingen garanti for at det vil fungere og det er ingen garanti for at vold(i veldig moderate mengder og på det nivået som de andre bedriver mot han) ikke vil fungere :p . Alt avhenger av kulturen der trådstarter er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dine muligheter, med de minst alvorlige først:

 

1: Ta først en prat med en og en av disse drittsekkene der du ber de om å slutte å plage deg.

2: Ta opp saken med lærerne og eventuelt rektor. Kanskje dette kan bli tatt opp i klassen med anonyme kilder så lærerne kan kreve en slutt på det hele (denne var allerede prøvd eller?).

3: Oppsøk en og en person (og foreldrene hans om vedkommende er under 18) på fritiden der du forklarer klart og tydelig at du vil ha deg frabedt dette tullet. Fortell de at om det ikke blir slutt så vil det få konsekvenser siden du og foreldrene (hvis du er under 18) da vil ta opp dette med Politiet.

 

Obs! Her vil kanskje ikke Politi ha så mye å gå på i starten, men en alvorspreken fra en polititjenestemann gir et visst inntrykk på en.

 

Å derimot prøve å fikse dette problemet selv ved å yte fysisk motstand tilbake kan fort bli et tveegget sverd. For om du begynner med kampsport/selvforsvarstrening og/eller lærer deg "triks" fra Internett og/eller kamerater vil enda ikke problemet være løst:

 

For a) enten så må du velge å kun legge de forsiktig i bakken og dermed fortsette å "være med på leken" eller b) sette deg i respekt en gang for alle der du gir de juling.. Og om du gjør sistnevnte vil det fort bare bli verre der hele gjengen rotter seg sammen mot deg.

 

List og lempe vil alltid være bedre enn makt. Og den beste måten å vinne en kamp er å ikke havne i kamp i det hele tatt!

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

TS sier at han er en rimelig stor, kraftig(sterk?) og rask fyr for sin alder, og at disse folkene ikke nødvendigvis er større og sterkere enn ham.

 

Det jeg ville gjort er å få disse folkene til å assosiere det å plage/gjøre deg vondt med smerte. Gi dem ei skikkelig lårhøne/slag i skuldra(hardt som faen!) hver gang de kødder med deg, og gå kraftig ut og si at denne dritten finner du deg ikke i. Sett deg i respekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er iallefall lov å bruke karate som selvforsvar (innenfor karaten liksom, vet ikke hva loven sier om det..) Direkte fra JKA Norge (Japan Karate Assosiacion) sine nettsider: "Som kampkunst brukes karate til utvikling av ens karakter gjennom hard trening, slik at eleven kan overvinne enhver hindring - det være seg enten fysiske overgrep eller konfrontasjoner med sitt eget ego. Karate er en kunstform hvor en lærer å forsvare seg selv uten bruk av våpen. Gjennom systematisk trening lærer man å bruke alle kroppsdeler som våpen i en krisesituasjon. "

Lenke til kommentar
Det er iallefall lov å bruke karate som selvforsvar (innenfor karaten liksom, vet ikke hva loven sier om det..) Direkte fra JKA Norge (Japan Karate Assosiacion) sine nettsider: "Som kampkunst brukes karate til utvikling av ens karakter gjennom hard trening, slik at eleven kan overvinne enhver hindring - det være seg enten fysiske overgrep eller konfrontasjoner med sitt eget ego. Karate er en kunstform hvor en lærer å forsvare seg selv uten bruk av våpen. Gjennom systematisk trening lærer man å bruke alle kroppsdeler som våpen i en krisesituasjon. "

 

Nå er det forøvrig norske lover vi må følge, uansett hva slags bruksområde karate var ment for. Skader du noen alvorlig, og det avsløres at du har en høyere grad i karate (eller annen kampsport), så kan du nok forvente deg en smekk... Nå går forøvrig mye av treninga ut på å ha kontroll også.

 

Ellers er jeg enig med scumbag. Ikke-voldelig løsning er nok det beste. Noe annet kan plutselig komme tilbake og klaske deg i trynet.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er utrolig kjipt at det er sånn, jeg skulle ønske det ikke var slik. Men det er det. Og jeg har ikke tenkt å bare la meg selv være et offer.

 

På skolen min blir jeg regelmessig slått, sparket, presset opp til veggen og lagt i bakken. Dette er det folk som gjør uprovosert. Om det er noen konflikter av noe slag, er alltid vold brukt som middel for å ordne opp. Selv foretrekker jeg verbal konfliktløsing.

 

Bare i dag har jeg gått gjennom en del ting. Jeg har blitt slått, presset ned mot et bord, presset opp etter veggen, og slengt ned mot bakken i en voldsom kraft, som gjorde at bordet flyttet seg en halv meter når hodet mitt traff bordbenet. Kjipt.

 

Slik som tilstanden er nå, er det enkelte personer jeg aldri gjør motstand mot. Jeg har erfart at om jeg slår tilbake, slår de bare enda hardere på meg. De gjør det uprovosert, som en "lek" som jeg synes er litt vel brutal. En av disse personene har tidligere kastet en bordtenniskølle i hodet mitt, som førte til at jeg ble sendt på legevakten.

 

Dette har ikke noe med den fysiske tilstanden min. Jeg er en høy, kraftig og veldig rask fyr. Jeg er også selvsikker og rolig. Men når jeg ikke tar igjen er det fordi jeg vet at det kommer til å slå enda hardere tilbake på meg. Dette vet jeg både bevisst og ubevisst.

 

Lærere gjør ikke så mye med saken, selv om jeg har snakket med dem. Alt i alt faller dette ned på meg.

 

Jeg har sett litt rundt om selvforsvar på forskjellige sider. Jeg har sett at de anbefaler å sparke i knærne eller skrittet, stikke finger hardt inn i øyet eller hals, eller slå til mitt på nesen. Dette er uaktuelt, i og med at jeg er interessert i å sette meg selv i respekt, ikke sende noen på sykehus. Ellers er alle enige i at verbal konfliktløsing absolutt er det beste - men om noen bruker vold mot deg kun for å bruke vold (fordi de synes det er gøy) er det ikke noen konflikt å løse. Jeg har selvfølgelig sagt at jeg ikke liker det de driver med. Jeg har bedt dem stoppe, mange ganger. Men det funker ikke.

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg postet det her i kampsportdelen med tanke på at det sannsynligvis er her ekspertisen ligger. Alle tips taes i mot :)

Jeg hater slike folk som i beskrivelsen din, som angriper deg uten grunn, helt uprovosert. Når jeg hører om folk som bruker vold på andre, og skader dem, får jeg så veldig lyst til å banke dritten ut av dem (selv om jeg aldri har vært i slosskamp før, og selv om jeg aldri ville banket opp noen i virkeligheten). Hvorfor er de sånn mot deg? Er det utseende ditt, personlighet eller noe? Uansett hva det er, så er det dårlig gjort.

 

Og det du sa om å stikke fingre i halsen på en annen, jeg vet ikke om det er sant, men i Xena the warrior princess, (eller hva den serien heter igjen), så sier dem at man dør om mann får stikket fingrene inn på rett plass i halsen. Så hvis det er sant, så er det noe du bør være forsiktig med.

Endret av ITWT4Ever
Lenke til kommentar

Dette er jo helt bak mål. Man kan jo ikke sette seg i respekt ved å slåss! Unngå bøllene - de driter seg ut uansett. Det beste med å begynne på kampsport eller selvforsvarsaktige ting er at man får større selvtillit - og kanskje til og med nye venner. Og det er nettopp det som er det geniale. Andre folk å forholde seg til, større selvtillit, bedre fysisk form.

 

Jeg har drevet med kampformer og selvforsvar siden 1983, men jeg har aldri hørt at karate, judo, boksing, krav maga eller whatever har vært særlig smart å bruke i skolegården. Da blir det bare sånn at den som trener den styggeste kampsport OG som er villig til å utføre de styggeste teknikkene blir den som vinner - ikke den som oppfører seg mest fornuftig.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Mange teite svar her, men så langt som selvforsvar går, som noen som har litt peil, kan jeg anbefale deg følgende til å være de beste kampsport teknikkene for gate slossing:

 

jiu jitsu og muai thai.

 

Hvis du har god teknikk i begge disse disiplinene så kan du dominere alle som ikke kan sloss lett.

Jiu Jitsu er aller viktigst vil jeg si. Selv en nybegynner i jiu jitsu som kan litt og greier litt klinch work og takedowns kan totalt dominere en som ikke har peil og ligger og spreller rundt på bakken.

Lenke til kommentar

Jeg har antagelig verdens værste svar til problemet ditt. Men du kan si til en og en av dem(ikke si det til dem når de er ilag) som bøller at du ikke gidder mer og om de fortsetter å kødde vil det ende opp med at begge parter vil få store skader.

 

Og om en av de fortsetter tar du ei pinne å slår han ut når han ikke følger med. Spark personen alt du har i skrittet. (stikk personen i øyet, Ops ikke for hardt) finn et objekt å bruk på dem. la det blø. spark dem i hode når dem ligger nede. Fortell dem høyt at du driter i om de tar igjen for du kommer til å ta igjen ti ganger hardere.

 

Jeg var en fredelig person på ungdomsskolen og likte det veldig sån, men så var det jo selvfølgelig den typiske bøllegjengen. Jeg var ikke så mye frempå som andre og da skjer det jo ofte at bøllene bøller på de som ikke er en av de kule.

 

Så skjedde det som ovenfor. Selv om jeg tok så hardt igjen at det virket litt psykotisk:P men, jeg hadde sagt ifra og jeg hadde ikke annet valg mener jeg. Jeg tok igjen to ganger så var det stopp. Andre gang tok jeg slik igjen at jeg vil ikke skrive det her, for det var litt for drøyt egnetlig.

Endret av Damian
Lenke til kommentar

Ble mobbet på ungdomskolen selv om jeg var den største og sterkeste i klassen. Jeg kunne slå godt i fra meg og gjorde det titt og ofte, men hjalp ikke så mye siden det bare førte til at flere gikk løs på meg samtidig. Var jo litt stolt når 10 stk gikk på meg samtidig og jeg slo ned 6 av dem før det ble stoppet :p

 

Men ja, om man ikke har gode lærere som er villige til å ta tak i slikt så er det ikke så mye å gjøre annet enn å slå tilbake og bite det i seg. Men husker at en gang der jeg ble angrepet av tre eldre gutter så endte de opp med å bli utvist alle sammen. Så det kan hjelpe å skaffe hjelp.

Lenke til kommentar
Jeg har antagelig verdens værste svar til problemet ditt. Men du kan si til en og en av dem(ikke si det til dem når de er ilag) som bøller at du ikke gidder mer og om de fortsetter å kødde vil det ende opp med at begge parter vil få store skader.

 

Og om en av de fortsetter tar du ei pinne å slår han ut når han ikke følger med. Spark personen alt du har i skrittet. (stikk personen i øyet, Ops ikke for hardt) finn et objekt å bruk på dem. la det blø. spark dem i hode når dem ligger nede. Fortell dem høyt at du driter i om de tar igjen for du kommer til å ta igjen ti ganger hardere.

...

Hvis en person hadde forsøkt å stikke meg med kniv, altså utført et drapsforsøk, kunne jeg funnet på å sparke ham i hodet når han lå nede. Ikke før! Når en person klart har uttrykt at han har til hensikt å ta livet mitt, da er det greit.

 

Alt det andre der kan jeg mer eller mindre være enig i, men det med å sparke i hodet når noen ligger nede, det skal du være jæævlig forsiktig med!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg har antagelig verdens værste svar til problemet ditt. Men du kan si til en og en av dem(ikke si det til dem når de er ilag) som bøller at du ikke gidder mer og om de fortsetter å kødde vil det ende opp med at begge parter vil få store skader.

 

Og om en av de fortsetter tar du ei pinne å slår han ut når han ikke følger med. Spark personen alt du har i skrittet. (stikk personen i øyet, Ops ikke for hardt) finn et objekt å bruk på dem. la det blø. spark dem i hode når dem ligger nede. Fortell dem høyt at du driter i om de tar igjen for du kommer til å ta igjen ti ganger hardere.

...

Hvis en person hadde forsøkt å stikke meg med kniv, altså utført et drapsforsøk, kunne jeg funnet på å sparke ham i hodet når han lå nede. Ikke før! Når en person klart har uttrykt at han har til hensikt å ta livet mitt, da er det greit.

 

Alt det andre der kan jeg mer eller mindre være enig i, men det med å sparke i hodet når noen ligger nede, det skal du være jæævlig forsiktig med!

 

Heilt unødvendig å sparke folk som ligger nede, brekk en arm, knus et ribben eller to men aldrig brekk nakken. det er livsfarligt og heilt meningsløst

Lenke til kommentar
Heilt unødvendig å sparke folk som ligger nede, brekk en arm, knus et ribben eller to men aldrig brekk nakken. det er livsfarligt og heilt meningsløst

 

Helt unødvendig? Nei. Er det noen som har bestemt seg for å ta deg, så hjelper det stort sett ikke bare å få vedkommende i bakken. Du må på en eller annen måte hindre han/henne å følge deg.

 

.... men alt med måte, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Helt unødvendig? Nei. Er det noen som har bestemt seg for å ta deg, så hjelper det stort sett ikke bare å få vedkommende i bakken. Du må på en eller annen måte hindre han/henne å følge deg.

 

.... men alt med måte, selvfølgelig.

 

Ja nettopp, et spark i fjeset er mest sansynelig dødelig, helplant i brystkassen derimot... det er tross alt skoleelever vi snakker om, få som klarer å gjere noko me brukne ribben. speisielt ikke sloss

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å trene en bestemt kampsport for å kunne forsvare deg. Politi, fengselsbetjenter og militære lærer forskjellige pågripelses-/pasifiseringsteknikker hentet fra forskjellige kampsportsgrener. Her er hovedfokus på svake punkter på kroppen som gjør at en kan uskadliggjøre personer uten å skade dem. Det du bør lære deg er følgende:

 

- Håndleddsgrep (hvis du kan dette vil du få omtrent hvem som helst uskadliggjort så lenge du får tak i en hånd)

- Hodegrep (det er overraskende lett å få personer ut av balanse ved å skyve eller dra i hode/nakke)

- Beinteknikker (det gode gamle knepet med å spenne bein i samsvar med andre teknikker er undervurdert)

- Skitne triks (lær deg hvor det gjør vondt å trykke, som å presse nedover med 2-3 fingre nederst i halsgropa)

 

Noen nyttiger video-eksempler:

http://www.youtube.com/watch?v=qPAEXnURD2M...feature=related

 

Hvis du trykker på brukerene som har lagt ut disse, vil du finne mer.

 

Det viktigste er uansett å trene MYE på dette, så du er avhengig av å ha noen å trene sammen med.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...