Gå til innhold

Kommentar: Stopp operatørkartellet - bytt operatør!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Journalisten må forstå at disse selskapene opererer med egne budsjetter og regnskaper. En senking av prisene på roaming innenfor samme konsern behøver ikke ha noen effekt på konsernnivå, men det vil se dårlig ut per mindre firma. Selv djuice er jo eget AS.

 

Neste argument er at det blir vanskelig for kunden å skjønne. Dette stemmer. Det er ikke alle som går rundt med informasjon om eierne av mobilabonnementet. Heter selskapet "Vodafone" i alle land, så er det naturligvis ikke vanskelig å vite hva man skal bruke. Men i Norge virker det som at folk har vennet seg til tanken om at i utlandet er det én pris på bruk slik det har vært i noen år nå uavhengig av hva selskapet heter. Netcoms eiere heter Telia i Sverige og Sonera i Finnland. Telenor har samme navn i Sverige, men et annet i Danmark (Sonofon). Å gjøre det vanskeligere ved å differensiere prisene kan føre til problemer og folk som "brenner" seg. Et alternativ er å låse kundene til enkelte operatører i utlandet, men dette tar bort kundens valgfrihet til blant annet å velge den operatøren med best dekning. Dette er ingen "vikarierende" argumenter, men argumenter som må tas med i beregningen.

 

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at surfeprisene er helt helt hårreisende. Det eneste alternativet er at operatørene blir enige seg imellom for å redusere kostnadene. Gjør én det, vil ikke alle følge etter. Det er nemlig operatørenes kostpris som må reduseres først, dvs den prisen som landet du er i tar for at operatøren din lar deg surfe i nettet deres. Dette er regulert på tale, men ikke på data. Jeg er klar over at de fleste operatører ikke går i null hva innkommende roaming og utgående roaming angår, men etter hvert som det blir vanligere å surfe, så vil jo dette jevne seg ut, og det vil ikke innebære noen fordel å ha den kostprisen så høy. Når pengemengden inn er lik pengemengden ut så spiller det mindre rolle hvor store disse mengdene er.

 

Nei, bli enige om å sette dem nærmere kostnivå. Kundene blir taperne i denne kabalen.

Lenke til kommentar
Tele2 og Ice.net best i klassen

Jepp, men det kan være verd å nevne at bedre enn verstingene ikke er synonymt med bra. Om noen år ser vi nok også tilbake på 2008-prisene fra Ice og Tele2 med forferdelse. Men inntil den tid så er selvsagt Tele2 og Ice relativt bra på disse punktene.

 

Forøvrig vil jeg minne leserne om en svært interessant artikkel i samme gate.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så er jeg enig i at surfeprisene er helt helt hårreisende. Det eneste alternativet er at operatørene blir enige seg imellom for å redusere kostnadene. Gjør én det, vil ikke alle følge etter. Det er nemlig operatørenes kostpris som må reduseres først, dvs den prisen som landet du er i tar for at operatøren din lar deg surfe i nettet deres. Dette er regulert på tale, men ikke på data. Jeg er klar over at de fleste operatører ikke går i null hva innkommende roaming og utgående roaming angår, men etter hvert som det blir vanligere å surfe, så vil jo dette jevne seg ut, og det vil ikke innebære noen fordel å ha den kostprisen så høy. Når pengemengden inn er lik pengemengden ut så spiller det mindre rolle hvor store disse mengdene er.

Dette er vissvass fordi operatørene ofte sitter på begge sider av forhandlingsbordet. F.eks Telenor i Norge vs Sonofon i Danmark.

 

Hvilke pengestrømmer som går mellom f.eks Telenor og Sonofon er slett ikke irrelevant. Jo høyere nivå "begge" parter har jo mer tjener begge. Dette gjelder også når ulike teleselskaper forhandler roaming-avtaler seg i mellom. Det er i begges interesse å ha høyst mulig priser. Et prissamarbeid for å presse mest mulig penger ut av kundene på begge sider. Beskrivelsen kartellvirksomhet mener jeg er meget treffende. Personlig synes jeg Økokrim burde tatt en nærmere kikk på prissamarbeidene og konkurranselovens §10 og §11.

Lenke til kommentar
Et alternativ er å låse kundene til enkelte operatører i utlandet, men dette tar bort kundens valgfrihet til blant annet å velge den operatøren med best dekning.
<1 ny melding mottatt>

<Hei. Minner på at du må bruke operatøren Sonofon for mobilt bredbånd til fastpris. For hjelp til å velger mobilnett og dekning, se telenor.no/utland/danmark. God ferie i Danmark! Hilsen Telenor>

 

Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt?

 

Det er absoulutt ikke et spørsmål om mangel på tekniske løsninger, men vilje hos de store operatørene. Folk planlegger fem minutter frem i tid, og da virker en telefon eller et USB-modem til 1kr som et godt tilbud. Det vet de store operatørene som iskaldt kalkulerer med at å gi 1500kr i avslag på en telefon eller et USB-modem lønner seg for et års bundet abonnement.

 

Om folk hadde tenkt økonomisk ville Telenor og OneCall byttet kundemasse over natta. Skjer det? Neppe.

 

Forøvrig vil jeg minne leserne om en svært interessant artikkel i samme gate.
Denne du mente å linke til: Samme ringepris i 21 land? :) Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
<1 ny melding mottatt>

<Hei. Minner på at du må bruke operatøren Sonofon for mobilt bredbånd til fastpris. For hjelp til å velger mobilnett og dekning, se telenor.no/utland/danmark. God ferie i Danmark! Hilsen Telenor>

Slik at man kan tegne Sonofon-abbonnement for å få billig fastpris i Norge, mener du? :)

 

http://www.sonofon.dk/privat/abonnementer/...bilt_bredbaand/

 

Ser at man også i Danmark tilbyr egne abbonnement med fastpris og "strupet" hastighet. Jeg kan rett og slett ikke forstå at ingen av operatørene her til lands har kastet seg på dette. Markedet for det er nok stort.

Lenke til kommentar
Om folk hadde tenkt økonomisk ville Telenor og OneCall byttet kundemasse over natta. Skjer det? Neppe.

 

Litt lite gjennomtenkt utsagn i mine auge; Det er ikkje kun dei fem ørene per SMS du sparar som er avgjerande for valg av mobilabbonement. Det går på evt. egenerfart kundeservice, trøbbelfrekvens, evt. sponsing av telefon mot bindingstid og litt anna.

 

Personlig har eg hatt Telenor sidan eg fekk min første mobiltelefon for snart sju år sidan, og har aldri hatt problem. Ting har alltid fungert akkurat som det skulle, eg slepp at Telenor går under slik som ein del småoperatørar har gjort dei siste åra og alt styret med å bytte operatør som følge, eg får sponsing på ny telefon om eg vil det.

 

Det er nok ein grunn til at slike som Telenor og Netcom er størst - noko må dei jo ha gjort riktig :)

Lenke til kommentar
Det er ikkje kun dei fem ørene per SMS du sparar som er avgjerande for valg av mobilabbonement. Det går på evt. egenerfart kundeservice, trøbbelfrekvens, evt. sponsing av telefon mot bindingstid og litt anna.
Derfor jeg sa "byttet", og ikke at TnM mistet hele kundemassen sin. :p

 

Helt riktig at det er andre faktor i bildet, men det er jo pris som et debatten når vi snakker om det såkalte operatørkartellet. Det er et større utvalg (flere tjenester) og kanskje også en litt annen kundeservice hos Meny/Centra sammenlignet med Bunnpris/Rema, men de som tenker økonomisk ender opp hos de siste.

 

At man kjøper en telefon til 1kr er også ofte av økonomisk begrunnelse (jeg har solgt telefoner i over fem år nå), men ofte ikke økonomisk gunstig (det er ikke ofte det lønner seg å kjøpe en telefon med binding fremfor å kjøpe uten binding og ha det billigste abonnementet for deg). At folk planlegger fem minutter frem i tid er derfor svært gunstig for de store operatørene som kan kapre mange kunder på lokketilbud fremfor konkurransedyktige priser.

 

De som derimot setter pris på mange kundebehandlere, høy oppetid og mange tjenester hadde valgt de store operatørene uansett, men altså av andre motiver enn at det er det billigste.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Vel, i mine øyne er det også lite gjennomtenkt hva du skriver.

 

Selv om du ikke har opplevd nevneverdige problemer med Telenor, betyr det ikke at det ikke er veldig mange andre som har gjort det. For det er det nemlig.

 

Grunnen til at operatører "sponser" mobiltelefoner, er selvsagt å tjene mer penger på de. Noe de også gjør på sine gjennomsnittkunder. Gjelder det ikke i ditt tilfelle, så er det ditt bruk som avviker fra normen.

Lenke til kommentar
Selv om du ikke har opplevd nevneverdige problemer med Telenor, betyr det ikke at det ikke er veldig mange andre som har gjort det. For det er det nemlig.

 

Sjølvsagt, men eg vil alltid uansett handle ut i frå eigen kunnskap og erfaring. Det er vel uansett liten tvil om at ein gjennomsnittlig Telenor-kunde har hatt mindre trøbbel angåande mobiltelefonabbonement enn ein typisk kunde hos ein bitteliten operatør. Synest til stadighet eg får høyre frå ein eller annan kant i min omgangskrets om folk som må bytte ditt eller datt, som ikkje har nett eller liknande.

 

Men sjølvsagt, der finst nok ein del av både gode og dårlige sider hos alle, Telenor inkludert. Ingen tvil om det.

 

Grunnen til at operatører "sponser" mobiltelefoner, er selvsagt å tjene mer penger på de. Noe de også gjør på sine gjennomsnittkunder. Gjelder det ikke i ditt tilfelle, så er det ditt bruk som avviker fra normen.

 

Klart det er ein måte å tjene pengar på over tid. Det er jo det dei lev av. Absolutt alt som er av bedrifter er jo i bunn og grunn kun ute etter å tjene pengar.

Lenke til kommentar

For norske operatører ligger inntektene i å beholde kunder over tid. Å knytte til seg nye kunder medfører kostnader. Kunder som ukritisk forblir hos samme operatør er samtidig ødeleggende for konkurransen. Hvor mange av de som tegner abonnement med 12 måneders binding tror du det er som bytter telefon hver 12 måned? Hvor mange er det ikke som blir prakket på dyre telefoner altfor avansert for sitt bruk og behov mens de tror de gjør et kjempekjøp når de skaffer seg ny "sponset" telefon?

 

Både Telenor og Netcom lever idag av kunder som faktisk ikke vet sitt eget beste. Å kalle det svindel er kanskje drøyt, men i mine øyne opererer de i gråsonen. Folket vil bedras.

 

Samtidig er det en del myter ute og går. Både hva gjelder god kundeservice hos "de store" og alle problemene man får som kunde hos de "mindre" aktørene.

Lenke til kommentar
Kunder som ukritisk forblir hos samme operatør er samtidig ødeleggende for konkurransen.

 

Og kva med dei som er kritiske til alt og alle, men likevel blir hos samme operatør?

Konkurransen gir jo det som eit resultat for ein del, at dei held seg til ein og samme operatør over lengre tid.

 

Samtidig er det en del myter ute og går. Både hva gjelder god kundeservice hos "de store" og alle problemene man får som kunde hos de "mindre" aktørene.

 

Som sagt, du finn nok tonnevis med både gode og dårlige sider og tilfelle hos alle operatørar. Likevel, etter å ha jobba på ein Mobildata-butikk, samt fulgt bransjen ei god stund no, så sit eg likevel att med eit inntrykk av at Netcom- og Telenor-kundar er dei mest "stabile". Det må jo nesten vere ein grunn til det.

Lenke til kommentar
Konkurransen gir jo det som eit resultat for ein del, at dei held seg til ein og samme operatør over lengre tid.
HÆ? Jeg tar ikke logikken. For at det skal være konkurranse må jo operatørene tape kunder til hverandre. Hvis kundene ikke bytter operatør fordi den nye operatøren har lavere priser/bedre dekning/bedre kundeservice/nye, spennende tjenester/osv. blir det ingen konkurranse om å tilby nettopp det, og vi som forbrukere sitter igjen som tapere.

 

Se på det som barneoppdragelse: sier du "fy" til dyre priser, skjønner ungen at "nei, dyre priser vil vi ikke mamma/pappa ha". Når vi derimot blir oppdratt av operatørene med fine 1krs-tilbud sitter vi igjen som ungene.

 

etter å ha jobba på ein Mobildata-butikk [...] så sit eg likevel att med eit inntrykk av at Netcom- og Telenor-kundar er dei mest "stabile". Det må jo nesten vere ein grunn til det.
Jeg sitter igjen med akkurat samme inntrykk, og de kundene som kommer igjen og igjen er de som kjøper ny telefon med binding.

 

Eksempel:

Om du fortsatt jobber hos en forhandler, se på TnM FriHet. Dette er en abonnement TnM pusher bra nå, og som har ganske konkurranskedyktige ringepriser. Med binding hopper månedsprisen opp til 199kr, som igjen betyr at TnM har sikret 2388kr i månedsavgift og 1188kr i minstefakturering. Kunder som hopper på får ca 1750kr i avslag (provisjon, noen forhandlere gir mer eller mindre i avslag) mens TnM har 3576kr i sikre inntekter fordelt jevnt utover de neste tolv månendene.

 

Et alternativ er å kjøpe telefonen til fullpris på billigste sted (prisguide.amobil.no) og ha FriHet uten den ugunstige bindingen. Kunden har spart prisforskjellen på telefonen samt 638kr på å ikke ha binding, men har fortsatt "trygge Telenor".

 

Et bedre alternativ er å kjøpe telefonen til fullpris på billigste sted (prisguide.amobil.no) og i tillegg det billigste abonnementet (telepriser.no). Kunden har spart prisforskjellen på telefonen samt 50øre per samtale, 10øre per samtaleminutt og 10øre per melding (tall er sparte penger! eksemplet er OneCall Aktiv sammenlignet med TnM FriHet).

 

Den grunnen du snakker om er at de fleste synes en telefon til 2000kr er veldig dyrt mens en telefon til 1kr er veldig billig. Jeg blir stadig sjokkert over hvor vanskelig det kan være å forklare enkelte at det ikke koster 1998kr å lage en telefon med stor skjerm, minnekort, GPS, kamera osv.

 

Jeg gjentar: At folk planlegger fem minutter frem i tid er derfor svært gunstig for de store operatørene som kan kapre mange kunder på lokketilbud fremfor konkurransedyktige priser.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Konkurransen gir jo det som eit resultat for ein del, at dei held seg til ein og samme operatør over lengre tid.
HÆ? Jeg tar ikke logikken. For at det skal være konkurranse må jo operatørene tape kunder til hverandre. Hvis kundene ikke bytter operatør fordi den nye operatøren har lavere priser/bedre dekning/bedre kundeservice/nye, spennende tjenester/osv. blir det ingen konkurranse om å tilby nettopp det, og vi som forbrukere sitter igjen som tapere.

 

Jojo, eit resultat av konkurransen er synkande prisar, auka stabilitet, forbedra kundeservice osv. Operatørane har jo som mål å behalde kundane sine ved hjelp av å forbedre seg kontinuerlig i forhold til markedet. Og eg er tydeligvis ein av dei målbundne til TnM :)

 

Jobbar ikkje lengre som selgar der nei, men det med å tenke fem minutt fram i tid er absolutt sant, ja. Det som er er at ein del kundar som har desse dyre bindingsabbonementa har ein tendens til å få brev i posten som seier at "Du kan få rabattert 600kr på ditt neste mobilkjøp, redusert i tillegg til vanlig bindingspris blabla". Det forsterkar jo det heile litt òg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...