Gå til innhold

Kommentar: Stopp operatørkartellet - bytt operatør!


Anbefalte innlegg

Men det er til gjengjeld dei kundane som opplever mest surr med å måtte bytte operatør fordi deira operatør blei kjøpt opp, gikk konkurs eller liknande ;)

For ikke å snakke om alle de tusen Telenor-kundene som ønsker å bytte abonnement som blir gående i ukesvis uten telefon etter portering fordi de har en låst telefon som Telenor har "rotet bort" opplåsningskoden til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er til gjengjeld dei kundane som opplever mest surr med å måtte bytte operatør fordi deira operatør blei kjøpt opp, gikk konkurs eller liknande ;)

For ikke å snakke om alle de tusen Telenor-kundene som ønsker å bytte abonnement som blir gående i ukesvis uten telefon etter portering fordi de har en låst telefon som Telenor har "rotet bort" opplåsningskoden til.

 

Då er det i tilfelle berre kunden som ikkje har orka å ta kontakt med telenor, for opplåsingskoden får du gratis på kundeservice eller på heimesidene til Telenor dersom telefonen er klar for gratis opplåsing (etter eit år).

 

Aldri vore borti akkurat det iallefall, verken som privatperson eller som Telenor-forhandlar :)

Lenke til kommentar
Då er det i tilfelle berre kunden som ikkje har orka å ta kontakt med telenor, for opplåsingskoden får du gratis på kundeservice eller på heimesidene til Telenor dersom telefonen er klar for gratis opplåsing (etter eit år).

 

Aldri vore borti akkurat det iallefall, verken som privatperson eller som Telenor-forhandlar :)

Skal ikke gå i detalj, men det er nok langt fra alltid man kan få koden, hverken på internett eller fra kundeservice. Da har svaret fra kundeservice gjerne vært at de må bestille ny kode fra telefonfabrikanten og at dette gjerne tar minst to uker. Annet kan ikke de gjøre, så er ikke kunden fornøyd, så får de ringe fabrikanten og spørre etter koden (skulle forresten likt å sett reaksjonen fra Telenor om fabrikanten som ikke har oversikt over salgsdato begynte å dele ut koder til sluttbrukere).

 

Nå vet jeg ikke hvordan praksis er idag, men jeg vet at det var et stort problem for 2-4 år siden. Og at det gjaldt ganske mange kunder pr dag. Som et resultat av dette, hadde FBI på NRK en lengre reportasje (link til nett-tv: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/50069 ). Telenor la seg flate og lovet bort og bedring. Det skjedde ingenting ved datoen oppgitt i reportasjen, og hva som har skjedd de siste to årene har jeg ikke oversikt over.

 

(Anbefaler forøvrig folk å se reportasjen, da det er ganske fornøyelig å se hvordan (nå Telenor-eide) Talkmore går ut mot Telenor.)

 

Det skal sies at jeg kjenner til at flere av Telenors kunder truet med å kontakte media etter behandlingen fra Telenor, noe som ofte endte med at de ble oppringt samme kveld og fikk opplåsingskoden. Sannsynligvis hentet fra Telenors gamle "system":

 

http://unlock.no/Unlock_no_041004.pdf

 

Til slutt vil jeg påpeke at jeg med dette innlegget ikke er ute etter å sverte Telenor. Jeg ønsker derimot å påpeke at ting er langtfra like rosenrødt hos de som mange ønsker å tro. Jeg kan faktisk leve med at jeg har problemer med å sende eller motta SMS noen timer en kveld, da er det langt verre å ikke få benyttet telefonen i ukesvis pga rot fra operatørens side.

 

En liten digresjon; Flere her som husker når Telenor lanserte SMS til sine kontantkort? Det var vel 3-4 måneder de lokket sine kontantkunder med gratis meldinger, noe som medførte at de fikk veldig mange kunder over natta. Samtidig var nettverket deres på ingen måte utbygd for det antall meldinger som ble sendt, noe som medførte kollaps flere ganger i døgnet med det resultat at ingen Telenor-kunder fikk sendt meldinger. Selv ikke de med abonnement med høy månedspris i tillegg til en pris på kr 1.50 pr melding.

Lenke til kommentar

"For mange vil nok responstiden og hastigheten på mobilt internett fortsatt ikke være god nok til at de kan bytte ut fastlinjen, men vi nærmer oss."

 

Personlig tror jeg ikke vi kommer dit før om lang tid, nå er jeg ikke så glad i ta "alltid" i min munn, men jeg vil ihvertfall si at fastnett i all overskuelig framtid vil være teknisk bedre enn trådløst. Så spørsmålet er når internett-ytelsen blir bra nok til at denne forbedringen ikke er nyttig, det tror jeg vil ta lang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar
men jeg vil ihvertfall si at fastnett i all overskuelig framtid vil være teknisk bedre enn trådløst. Så spørsmålet er når internett-ytelsen blir bra nok til at denne forbedringen ikke er nyttig, det tror jeg vil ta lang tid.

For ikke å snakke om at dersom samtlige hadde kastet ut sine faste internettforbindelser hadde det neppe vært i nærheten av kapasitet nok til å ta unna i mobilnettet (tenker da mest på den lokale noden man hekter seg på).

 

En annen ting er jo prisen. Ingen av tilbyderene her til lands kan by på et rimelig entry-level abonnement. Jeg venter i spenning på den første operatøren som gir meg fri data, men med begrenset hastighet, til 99/mnd. Skal jeg ha fri bruk nå må jeg betale omtrent like mye for en shaky 3G som selv under optimale forhold vel når taket på under 10mbit, som for min 20mbit fastlinje. Det er kanskje ikke så dyrt for de som er på farta hele tiden og egentlig ikke får utnyttet en fastlinje, men for en som synes hastigheter under 10mbit er ulidelig er det uakseptabelt å risikere å måtte leve med GPRS hastighet der det mangler 3G dekning.

 

For ikke å snakke om hva serverene hjemme skulle komme på nett med når jeg tar med telefonen og går da :p

 

Edit: Det slo meg akkurat at det ser ut som jeg motsier meg selv der oppe med "under 10mbit er ulidelig" tett etterfulgt av at jeg etterlyser et lav-hastighetsabonnement. Jeg ser ikke at 3G kan erstatte min fastlinje og dermed er jeg kun interessert i å kunne sjekke småting som nyheter via telefon mens jeg er på farta, uten å måtte tenke på kostnaden. Da er hastigheten tilnærmet uinteressant.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar

Hei!

 

Kva med å jobbe mot opperatørene/myndighetene/forbukerhundene/EØS og EU systemene for å få ei skandinavisk/Verden omspennande webside på lik linje som www.telepriser.no?I offentlig eller privat regi? Siden eg har ein mobiltelefon uten binding savnet eg,sist gang eg var på ferie å kunne finne priser på lokale opperatører (kontantabb.) mot Noreg.

 

Og støtte Viviane Reding sitt arbeid ;)

 

Om opperatørene som nemnt tidligare også blir pliktig til å sende ut ein sms når du krysser landegrensene med dei gjeldane prisane på dei ulike opperatørene hadde det vært fint.

 

 

No tjener dei selskapa som eiger mobilnettene også på at folk holder seg til mindre opperatører ved å ta betalt for ringe til andre operatører/nett.

 

 

Ein kan også bruke VoIP midleter.

 

No som operatørene ikkje har "sms-melkekua" like mykje som før skjønner eg at dei ikkje ønsker å gi fra seg "datatrafikk-kua" uten å bli presset til det.Men,på den andre siden hadde prisene vært "akseptable" for folk flest hadde fleire benyttet seg at datatrafikk i utlandet. Ikkje bare dei som føler seg "lurt".

 

Men,kva opperatør ein vel har som memnt fleire faktorerer,noen er allerede nemnt.Andre moment kan være at ein må sjå på ein totalpakke.Noen opperatører har god pris på sms,andre er god på kundeservice,noen på datatrafikk andre ikkje etc ingen er gode på ALT.

 

Sjølvsagt kan ein skaffe seg to sim-kort eller mobiltelefoner og eller skifte opperatør slik andre skifter boxer/truser/sokker men,for mitt vedkommende går det mykje tid og energi vekk i det.Og tid er som sagt penger ;)Eg har no ein operatør eg er fornøyd med.Den er ikkje den billigaste lenger men,heller ikkje den dyraste ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes Tele2 er et meget dårlig eksempel for artikkelens hovedinnhold. Det ser ut til at de benytter Netcom også på mobildata trafikk. Det vil si at de også er dårligere enn Netcom sitt tilbud som er sammenliknbart med Tele2 sitt Standard abonnement. På Standard type abonnement er Tele2 ganske mye dyrere enn Netcom. På fri bruk er ikke forskjellene så veldig store.

 

Allikevel er det jo litt greit å få nye aktører på banen. Men Netcom vil jo melke med Tele2 som "skin". :!:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...