Gå til innhold

SSD blir billigere


Anbefalte innlegg

du kjører vel xp eller linux siden 30gb vil være nok for deg da.

Ja, begge deler. Jeg har ingen planer om å presse en viss elefant inn i kabinettet.

 

Oioi! 1500 kr for 30GB SSD. Halv pris av 120 gigabyteren. :) Dette begynner å bli fristende selv om jeg hadde håpt på 1/4 av prisen for 1/4 av kapasiteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er 1000-lappen kritisk grense for OS-disk. 30GB holder finfint her også, så da er det gode muligheter for at det blir SSD i løpet av året. ;D

 

EDIT: 15GB blir litt i minste laget for dual-boot dessverre. Kan være greit å vente til man oppgraderer resten av haugen også.

Her er disken KjellV prater om forresten (regner med det i alle fall)

http://www.ewiz.com/detail.php?name=FTM15GK25H

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

harddisk SSD

 

"Har en lesehastighet på opp til 143MB/sek og en skrivehastighet på opp til 93MB/sek!" dette gjelder for alle OCZ harddiskene.

 

4000kr for 128gb

2300kr for 64gb

1500kr for 32gb

 

Nå har jo ikke MPX dem inne på lager, men hvis man venter noen dager så kan man få disse diskene. Det viktigste er at det er faktisk mulig å bestille disse via en norsk butikk.

 

 

Nå blir SiMeN glad...

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
4000kr for 128gb

2300kr for 64gb

1500kr for 32gb

 

Det der betyr jo at man kan sette opp en systemdisk på 64 GB i raid 5, med 4 stk. 32GB disker til "bare" 6000 kr. Det kan da umulig være noe å tenke over...

 

Hva er haken?

Det var jo noe som het: "Det som er for utrolig til å være sant, er som regel ikke det".

Lenke til kommentar
4000kr for 128gb

2300kr for 64gb

1500kr for 32gb

 

Det der betyr jo at man kan sette opp en systemdisk på 64 GB i raid 5, med 4 stk. 32GB disker til "bare" 6000 kr. Det kan da umulig være noe å tenke over...

 

Hva er haken?

Det var jo noe som het: "Det som er for utrolig til å være sant, er som regel ikke det".

 

Haken er at det koster 60 ganger mer per GB sett i forhold til tradisjonelle disker?

 

AtW

Lenke til kommentar
4000kr for 128gb

2300kr for 64gb

1500kr for 32gb

 

Det der betyr jo at man kan sette opp en systemdisk på 64 GB i raid 5, med 4 stk. 32GB disker til "bare" 6000 kr. Det kan da umulig være noe å tenke over...

 

Hva er haken?

Det var jo noe som het: "Det som er for utrolig til å være sant, er som regel ikke det".

 

Haken er at det koster 60 ganger mer per GB sett i forhold til tradisjonelle disker?

 

AtW

 

Men for de som er interessert i SSD gir blaffen i det?

Lenke til kommentar
Haken er at det koster 60 ganger mer per GB sett i forhold til tradisjonelle disker?

 

Jeg var mer enn klar til å måtte bla opp 10k for en sys. disk, så 6000 er ingen ting i den store sammenhengen...

 

Når det er så "billig" så kan man jo knekke til med 4 stk. av 64 GB varianten..

 

For min del så er jeg fortsatt på hjerdet da, skal vente på Nehalem uansett, men dette er fantastiske nyheter synes jeg...

 

For bare noen skarve måneder siden ville dette koster 3 ganger så mye...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det der betyr jo at man kan sette opp en systemdisk på 64 GB i raid 5, med 4 stk. 32GB disker til "bare" 6000 kr. Det kan da umulig være noe å tenke over...

 

2x32Gb i RAID0 holder fint til systemdisk. Tilgangstiden er enorm (sammenlignet med snurredisker) og parret med 4Gb RAM (eller mer) trenger en ikke noe "swapfile" etc. slik at skrivingen reduseres.

 

WD raptor er historie.

 

For bare noen skarve måneder siden ville dette koster 3 ganger så mye...

 

... og det er ennå igjen noen skarve måneder til Nehalem ankommer.

Lenke til kommentar
Nå blir SiMeN glad...

Oi, steike! :wow: Jeg klarer kanskje ikke å motstå den fristelsen. Og bra er det. :)

143/93 MB/s gjør Raid unødvendig inntil videre.

Vrææææl.... for en ytelse... for en pris... *hører de gamle fotballkommentar gutta lovprise*.... Når kommer det på lager? Jeg skal ha et nytt HK og da må jeg ha inn 2 stk 32GB som jeg setter i Raid0 for å få 64GB og "kickass ref. 3dgameman" ytelse.

 

FOR en hw-sommer dette er *forsøke å komme mer ut i sola og ikke bare lese tech*

 

EDIT

Du godeste Kjell Kristian Rike, må du hvile i fred.. men det er din enorme entusiasme som strømmer gjennom meg nå når jeg ser på denne listen.

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...;visavdeling=31

 

EDIT2:

Dette ble nesten for mye for meg så jeg finner sengen før jeg går berserk på bestillingsknappen.

 

EDIT3:

Jeg fikk ikke sove nå og klarte ikke å dy meg! Bestilte med oppkrav siden det er "bestillingstid".

Takk for handelen!

Ditt referansenummer er: xxxxx

 

Vare Antall Pris Totalpris

OCZSSD2-1C32G OCZ Core SSD 32GB 2.5" SATAII

2 1 198,- 2 396,-

Sum 2 396,-

Miljøavgift 0,-

Fraktforsikring 0,-

Frakt inkl. evt. gebyr 116,-

Mva 628,-

Totalt 3 141,-

Du mottar om kort tid en ordrebekreftelse per e-post.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4000kr for 128gb

2300kr for 64gb

1500kr for 32gb

 

Det der betyr jo at man kan sette opp en systemdisk på 64 GB i raid 5, med 4 stk. 32GB disker til "bare" 6000 kr. Det kan da umulig være noe å tenke over...

 

Hva er haken?

Det var jo noe som het: "Det som er for utrolig til å være sant, er som regel ikke det".

 

Haken er at det koster 60 ganger mer per GB sett i forhold til tradisjonelle disker?

 

AtW

 

Men for de som er interessert i SSD gir blaffen i det?

 

Jeg tviler på at majoriteten av de som er interessert i SSD ikke bryr seg om prisen i det hele tatt.

 

AtW

 

Haken er at det koster 60 ganger mer per GB sett i forhold til tradisjonelle disker?

 

Jeg var mer enn klar til å måtte bla opp 10k for en sys. disk, så 6000 er ingen ting i den store sammenhengen...

 

Når det er så "billig" så kan man jo knekke til med 4 stk. av 64 GB varianten..

 

For min del så er jeg fortsatt på hjerdet da, skal vente på Nehalem uansett, men dette er fantastiske nyheter synes jeg...

 

For bare noen skarve måneder siden ville dette koster 3 ganger så mye...

 

Som nevnt, om du ikke synes pris er viktig, så er det jo ingen spesiell hake, men de aller fleste synes jo pris spiller inn, og det er jo hovedhaken med disse drevene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det bare meg som er kritisk til kvaliteten av disse SSD drevene? Det er veldig sparsomlig med informasjon om ulempene ved MLC i forhold til SLC, men det lille jeg finner burde være urovekkende nok. En ting som er sikkert er at MLC yter dårligere og har mye kortere levetid før de svikter. Spørsmålet er bare hvor mye.

Var en fyr som copy/pasta noe tekst tidligere om at levetiden på MLC kunne være så lav som 6 måneder. Har ikke klart å finne igjen dette, artikkelen på http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=3036991 er det beste jeg har funnet så langt. Her er det snakk om 7 til 10 år på MLC mens SLC har en levetid på hele 150 år(!). Det er svært få som benytter seg av SLC enda. Derfor ville jeg ikke tømt sparekontoen for å få et raid av disse Ocz diskene helt riktig enda.

 

Så vidt jeg kan se så har det ikke vært diskutert i det heletatt om ulempene og fordelene mellom MLC og SLC på forumet her enda. Kanskje på tide?

 

Edit: fant link til siden hvor de kom fram til 6 måneder i enterprise løsninger http://www.storagesearch.com/ssd-slc-mlc-notes.html

Endret av XeRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...