Gå til innhold

SSD blir billigere


Anbefalte innlegg

Er noen butikker som selger MTRON SSD ganske billig nå. Litt over 1000 kr for 64 GB 3,5" (de har ikke 2,5" på 64), eller ca 560 for 32GB 2,5". Sjekk prisguiden...

 

EDIT: det må ha vært feilprising, nå koster de 7700+

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tom's hardware hadde en fin artikkel om SSD her om dagen. De går gjennom funksjonsmetoder og ulike typer.

 

Artikkelen handler forsåvidt om beindyre (32Gb = 1000$) Memoright SSD MR25 som har høyere lese overføringshastighet enn Mtron SSD og større skrivehastighet enn VelociRaptor HDD-disken fra WD (!?). Samt 5 års garanti i USA.

 

De kjører en RAID0 test på 4 x MR25 samt en Adaptec 5805 kontroller. Lett hoderegning gir ca 30.000,- Nkr for en 120Gb disk, noe som må sies å være en artig sum...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Takk for tipset Tiltman!

 

Jeg tror uansett at mine harddiskontrollere knapt kan takle makshastigheten til én profesjonell SSD-disk. ICHx-serien fra Intel (som jeg og sikkert de fleste andre her inne har) er kjent for å ikke støtte noe som heter "Mode6", noe som hemmer maks overføringshastighet.

 

Er det forresten noen som vet om et "rimelig" kort som takler ~200 MB overføringshastighet og støtter SSD? (2x SSD i Raid 0)

Lenke til kommentar

Nå som Linux begynner å bli mer vanlig og det blir økonomisk mulig med 16GB ram i maskina så kan man jo begynne å tenke mer på å kjøre OSet fra ram. Altså fra systemminnet. I linux kan man opprette en partisjon i minnet og legge inn hele Linux der før man booter OSet.

 

Aksesstid SSD: ~0,1 ms

Aksesstid ram: ~0,00001 ms

 

Båndbredde SSD: ~100 MB/s

Båndbredde ram: ~10000 MB/s

Lenke til kommentar
Nå som Linux begynner å bli mer vanlig og det blir økonomisk mulig med 16GB ram i maskina så kan man jo begynne å tenke mer på å kjøre OSet fra ram. Altså fra systemminnet. I linux kan man opprette en partisjon i minnet og legge inn hele Linux der før man booter OSet.

 

Aksesstid SSD: ~0,1 ms

Aksesstid ram: ~0,00001 ms

 

Båndbredde SSD: ~100 MB/s

Båndbredde ram: ~10000 MB/s

 

 

Men ram trenger jo strøm for å kunne holde på data, så hva er vitsen? Det er jo noe som heter sleep som gjør alt mye enklere viss jeg har forstått riktig.

Lenke til kommentar
hvordan gjør man slikt? Altså må man kopiere fra SSD til Ramdisk ved boot og skrive til SSD ved shutdown?

Del viste meg hvordan man kunne gjøre det med Ubuntu for et par år siden. Jeg finner dessverre ikke tilbake til tråden i farta.

 

Man kopierer filene til ramdisken ved oppstart og lagrer de til disk ved avslutning. Det trenger ikke være SSD. Harddisk går også fint.

 

Men ram trenger jo strøm for å kunne holde på data, så hva er vitsen? Det er jo noe som heter sleep som gjør alt mye enklere viss jeg har forstått riktig.

Vitsen er som nevnt bedre ytelse ved oppstart av programmer, bruk av programmer og mye annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Man kopierer filene til ramdisken ved oppstart og lagrer de til disk ved avslutning. Det trenger ikke være SSD. Harddisk går også fint.

 

Du skal ha god kontroll med hvilke filer du kopierer ellers blir det lett skummelt med tanke på f.eks strømbrudd eller BSOD.

 

Har forresten en server som kopierer en MySQL base opp til en RAM-disk før start, basen er selvfølgelig kun til oppslag. Hu hei hvor det går!

Lenke til kommentar

Lurer på en ting om ssd her. Kan en ssd disk gjøre flere ting på en gang. For eksempel: Viss du overfører 2 forskellige filer til en ny disk, vil hastigheten være dobbel i forhold til å sende en enkel fil? Eller er alle minnebrikkene satt i raid0 elns slik at alle brikker yter maks uansett.

 

Lurer på om jeg skal anbefale pappa ssd til sin neste stasjonær, siden stabilitet og sikkerhet er viktigst, med 5 år med familie bilder ligger på pcens skuldre. SLR(viss det var det det het) blir også en selvfølge.

Lenke til kommentar

Samsung med ny 256 GB-disk til høsten:

 

Samsung Electronics plans to launch within this year a flash memory-based solid-state disk that boasts a 256G byte capacity and high-speed interface, it said Monday.

 

The drive, which was unveiled in prototype form at a Samsung event in Taipei, has the same form factor as a 9.5-millimeter high 2.5-inch hard-disk drive for which it is designed to be a drop-in replacement.

 

The prototype drive announced by the company has a read speed of 200M bytes per second (Bps) and a sequential write speed of 160M Bps, said Samsung.

 

Samples of the drive will be available to customers from September with mass production due by the end of the year.

 

A version with a similar form factor to a 1.8-inch drive is also expected to be available in the fourth quarter of the year, the company said.

ComputerWorld

 

Den er MLC-basert, så forhåpentligvis ikke så veldig dyr.

 

Denne blir nok å se i MacBook Air, X300 og andre bærbare som har satset på Samsung SSD-er tidligere.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

du kjører vel xp eller linux siden 30gb vil være nok for deg da.

 

menne, se denne:

http://www.ewiz.com/detail.php?name=FTM30GK25H

 

holder det med en 1/2 av prisen til 120gb disken?

'

 

jeg skal ha den til 120gb...2stk, men de er såpass dyre at jeg kjøper en om gangen. så får jeg legge av litt penger til en ny en slik at jeg kan kjøpe en til om 2-3måneder...

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...