Gå til innhold

SSD blir billigere


Anbefalte innlegg

XeRam: Det er ikke svært få, men svært mange som benytter SLC nå. Det er hovedgrunnen til at SSD er så dyrt som det er. MLC er litt vanskeligere å få til teknisk siden det krever en intern kontroller for å få ok hastigheter og øke levetiden. Hele SSD-bransjen er på vei over fra SLC til MLC på grunn av prisfordelen og kapasitetsfordelen.

 

Måler man levetid på hver enkelt MLC-celle og sammenligner med SLC-celler så vil SLC ha mye bedre levetid. Sammenligner man SLC SSD med MLC SSD er ikke svaret like enkelt fordi det er mange teknikker som har enorm betydning for levetida som skjer mellom cellenivå og grensesnittet. Lastutjevning, reserveblokker i forskjellige størrelser og trinn av lagringsstrukturen, og en rekke andre teknikker. Levetida er også svært avhengig av bruksmønster. Det er altså ikke noe så enkelt svar på levetida. De tallene du har funnet: 0,5, 7, 10 og 150 år er altså ingen gode indikatorer på faktisk levetid. Særlig ikke når de er regnet ut fra ulike forutsetninger. Inntil vi får noen gode faktiske data på levetid og retur-rate for 2008 så har vi ikke noe bedre enn disse mildt sagt sprikende tallene å støtte oss til.

 

Når det er sagt så har flere produsenter av bærbare rapportert om høy feilproent på SSD-er levert i 2007. For 2008 vil jeg gjette på at feilprosenten går betraktelig ned til tross for overgangen fra SLC til MLC.

 

Tommelfingerregelen fra vanlige harddisker om å alltid ha backup gjelder selvsagt ennå. Ikke bare fordi lagringsmediet kan svikte av seg selv men det kan også bli stjålet, lynet kan slå ned, man kan miste en kaffekopp over det osv.

 

Jeg har tenkt å bruke SSD de nærmeste årene er til OS-disk. Altså ikke til lagring av brukerfiler. Kræsjer disken så taper jeg altså ikke noe uerstattelig innhold. Garanti og reklamasjon gir meg god beskyttelse mot økonomiske tap på grunn av feil. Reservedisker har jeg alltids liggende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse skal ha en holdbarhet på 1.5millioner timer MTBF. Sko vare vel 170år eller noe...Noen som skal tilsi at den dagen SSD disken tar kvelden så finnes det kunstige menneske hjerner som fungerer som disker.

 

Og søketid skal være maks 0.35ms...

 

IMPORTANT NOTE: Solid State Drives DO NOT require defragmentation.It may decrease the lifespan of the drive.

 

 

Trallala

Lenke til kommentar

Men det at det i det hele tatt nevnes er litt småskummelt, spesielt med tanke på at operativsystemet gjør litt defragmentering i bakgrunnen (jeg vet ikke om dette er standard på Windows XP?).

 

Forferdelig mange spørsmål rundt dette, men jeg må innrømme at det frister voldsomt å forsøke en 32GB disk.

Lenke til kommentar

Bestilte selv et par 64GB disker nå av OCZ Core fra MPX, med samme hensikt som Simen1. Disse er basert på SLC i følge Fudzilla, fant ikke noe info som bekreftet dette på OCZ' hjemmesider dog. Regner med fin ytelse og lang levetid på disse diskene...

 

Dette ønsker jeg å finne ut av imidlertid:

Fungerer de i RAID på ICH8/9/10?

Hvordan er hastigheten i såfall?

Hvordan er hastigheten generelt? (Ser søketiden er oppgitt til under 0,35).

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
svarte, der ble leveringsdato utsatt med 11dager...til 23/7. Dette var dårlig gjort, uansett hva årsaken måtte være! =D

Jeg forventet dette og bestilte derfor med oppkrav. Blir den ytterligere utsatt vil jeg avbestille siden dette er et produkt som er i hurtig forandring om dagen.

 

EDIT:

Jeg slettet akkurat ordren fra MPX, jeg liker ikke slik taktikk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hehe la akkurat merke til at datoen har blitt forskjøvet 3dager tidligere så nå skal visstnok varene komme på lager 20/7 istedenfor 23/7.

 

Vi kan tolke dette som at da er den endelige datoen blitt bekreftet, men vi kan også bekrefte at da vil vi som har ordrer liggende inne, at vi blir veldig sinna vis datoen blir utsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...