Gå til innhold

Hva er en "hardcore gamer"?


Anbefalte innlegg

Ofte leser en om ”hardcore gamere”. Hva kvalifiserer til å være ”hardcore gamer”? Dette er ikke avklart, se http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcore_gamer

 

 

 

Er det bra eller dårlig å være det? I mine øyne må de flesteparten av følgende kriterier helt eller delvis være oppfylt:

 

 

  • Man må spille en del, men man behøver ikke nødvendigvis spille overdrevent mye. Vitsen er at man får noe mer ut av å spille enn tidsfordriv. Man interesserer seg oppriktig for spillet og kunsten og teknikkene som benyttes for å få spillet bra. Samtidig behøver ikke en som spiller mye være en ”hardcore gamer”.
  • Man legger enten fra seg et spill raskt, dvs. etter under en time (kjenner lusa på gangen), eller så fullfører man spillet.
  • Man bør ha en sterk preferanse for PC-plattformen på grunn av ”kontrollen” over teknologien, og konsoll benyttes bare dersom det er helt nødvendig, for eksempel dersom et nytt innovativt spill eller teknologi bare kommer på konsoll. Man er ikke fanboy!
  • Man bør ha en ganske god oversikt hardware, og kunne skifte ut enkeltkomponenter dersom det er nødvendig for å bedre spillkvaliteten.
  • Man bør kjenne den grunnleggende programvareteknologien for spill. Man bør vite hva en grafikkmotor er, hva en fysikkmotor er, og kjenne fordeler og ulemper ved de ulike motorene. Man må også kunne evaluere et spills AI, og kjenne til grunnleggende teknikkene. På sikt bør man nok også her kjenne til konkurrerende mellomvare motorer. Patcher bør være et kjent fenomen, og man holder seg oppdatert på patcher til spillet man spiller. Man kjenner også kopibeskyttelseteknologien og veien rundt, men innser at det er i egen interesse å betale for spillene man liker.
  • Man bryr seg ikke om spillet er fra EA, Eidos eller Ubisoft eller andre, bare det er bra. Man føler likevel et viss glede når noe bra kommer fra en ”uavhengig” produsent/utgiver.
  • Cheats er tabu

 

Jeg vet ikke om jeg selv er en ”hardcore gamer”. Er det noen som selv mener de er det/ikke er det og er uenig med ovennevnte punkter?

 

 

 

Noen som tør å åpent kalle seg for ”hardcore gamer”?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg forstår det så er en hardcore gamer en som har dataspill som hobby NR.1 og som derfor gjerne bruker en hel del (mest mulig av det man har til overs) penger på hardware og nye spill og annet utstyr for å forbedre spilleopplevelsen.

 

En casuall gamer kan gjerne ha nok med å spille et par ganger i uken, og foretrekker istedenfor å spille fotball eller se tv-serier og bruker heller penger på andre intresser.

 

Edit:

Noen som tør å åpent kalle seg for ”hardcore gamer”?

Ja. Er det noe jeg er så er det en gamer, har alltid vært min største hobby i livet. Vet ikke om det er så mye mer jeg kan gjøre for å bli mer hardcore.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

praktisk eksempel.. en person som ble første High Warlord (pvp rank 14) på serveren, begynte å jobbe som GM i Blizzard og samtidig var guildleder i nr1 guilden sin server. spilte 6-8 timer dagene han jobbet, 12-16 timer dagene han ikke jobbet. skal nevnes at han hadde også selvbilde og primadonnanykker som ikke sto tilbake for en viss sangstjerne med formfull sitteredskap.

Lenke til kommentar

synest det du nevner rasputin blir grisehardcore..

 

I mine øyne bruker en hardcore gamer 5-10døgn per måned på spilling, og da helst i 1 enkelt spill for å bli bedre.. I mine dager med bf1942 var jeg vel aldri under 5døgn i måneden, og så på meg selv som ganske hardcore den gang.

Lenke til kommentar

Puh, jeg er bare midcore. Har over middels interesse for spill, men skryter ikke av hva harware jeg har, da er det bare fanboy-nykker om CELL-prosessoren og BD-drev...

 

Er med stort mot jeg sier hardwarwe'n på laptop'en min...2GB ram, 2x120GB HDD, X1800 mobile, 2Ghz Core 2 Duo...*sukk* Vifta støyer noe for jævlig også...*hviiiiiiiiiiii...*...selv når den bare står der...

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Man bør ha en sterk preferanse for PC-plattformen på grunn av ”kontrollen” over teknologien, og konsoll benyttes bare dersom det er helt nødvendig, for eksempel dersom et nytt innovativt spill eller teknologi bare kommer på konsoll. Man er ikke fanboy!

 

Akkurat den er totalt svada bullshit. Kontrollmessig er det smak og behag og man er like hardcore gamer om man foretrekker konsoll fremfor PC.

 

I mine øyne er en Hardcore gamer en som bryr seg om spillene, ikke hvor spillene befinner seg. Man er en hardcore gamer, ikke en er hardware nerd.

Lenke til kommentar

En hardcore gamer er en som bruker mesteparten av fritiden til spill. Og samtidig holder seg oppdatert på det som skjer i spillindustrien. Personen vil også invlolvere seg selv i diskusjoner om spill på nettet.

 

At man kan diverse tekniske detaljer er ikke noe som er direkte relatert til en hardcore gamer. Det kommer automatisk med interessen.

 

Det er derimot flere nivåer av en hardcore gamer. Noen har spill som "jobb".

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spill som jobb, men kan si jeg er en hardcore gamer siden jeg kommer hjem fra skolen spiller til klokka 5. Og da spiser jeg middag, og går til rommet mitt, og der blir det spilling til jeg legger meg. Også vil jeg at fremtiden min skal ha noe med spill å gjøre, så jeg leser alt mulig om gaming osv. Men, eier ikke tidenes gaming utstyr. Samlingen min med spill er utrolig stor.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke spill som jobb, men kan si jeg er en hardcore gamer siden jeg kommer hjem fra skolen spiller til klokka 5. Og da spiser jeg middag, og går til rommet mitt, og der blir det spilling til jeg legger meg. Også vil jeg at fremtiden min skal ha noe med spill å gjøre, så jeg leser alt mulig om gaming osv. Men, eier ikke tidenes gaming utstyr. Samlingen min med spill er utrolig stor.

Mer usunn gamer enn hardcore gamer.. Har du ikke venner eller andre ting å bruke tiden på? :S

Lenke til kommentar

Jeg kan vel kalle meg en "hardcoregamer" da jeg er veldig oppegående i diskusjoner, og har viet meg til spilling som min skikkelige greie.

Har vel hatt over 200spill og fullført ihvertfall 190 av dem. Pr.idag har jeg 3 konsoller med HDTV og anlegg til konsollene.

 

Har en gammel N64 og liggende med dem beste spillene til den

Har hatt GameCube, Xbox, PS2, Gameboy Color, Gameboy Advance, Gameboy Advance SP, Nintendo, Super Nintendo, PSP, Nintendo DS og Atari :p

 

Er på spillsider hver eneste dag og er veldig oppdatert hva som skjer i spillverden, mangler bare en gamingpc til 13000-17000kr så er jeg den komplette gameren :p

 

Jeg spiller omtrent alle slags spill som fenger, alt fra gamle CS til GTA IV

Mario, Zelda, Gears, Halo, Mass Effect, Donkey Kong, Banjo Kazooie osv

Noen spill vil jeg gjerne unngå, men det meste kjøper jeg

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Jeg kan vel kalle meg en "hardcoregamer" da jeg er veldig oppegående i diskusjoner, og har viet meg til spilling som min skikkelige greie.

Har vel hatt over 200spill og fullført ihvertfall 190 av dem. Pr.idag har jeg 3 konsoller med HDTV og anlegg til konsollene.

 

Har en gammel N64 og liggende med dem beste spillene til den

Har hatt GameCube, Xbox, PS2, Gameboy Color, Gameboy Advance, Gameboy Advance SP, Nintendo, Super Nintendo, PSP, Nintendo DS og Atari :p

 

Er på spillsider hver eneste dag og er veldig oppdatert hva som skjer i spillverden, mangler bare en gamingpc til 13000-17000kr så er jeg den komplette gameren :p

 

Jeg spiller omtrent alle slags spill som fenger, alt fra gamle CS til GTA IV

Mario, Zelda, Gears, Halo, Mass Effect, Donkey Kong, Banjo Kazooie osv

Noen spill vil jeg gjerne unngå, men det meste kjøper jeg

Playstation 4 :) .

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Spill er min største hobby, og jeg bruker ganske mye tid på det. Hardcore- gamer er jeg vel ikke, men langt over gjennomsnittlig interessert :) Spiller det meste av spill da, men når AoC kommer blir det nok mye tid til spill og guild!

 

Har jo tilgang på det meste av konsoller (Ikke Wii da) og en god gamer- pc, så det er ikkeno problem! : ) Bruker mye tid og penger på hobbyen min, men det er vel det samme uansett hvordan hobby man har..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...