Gå til innhold

Bli veggis - spar miljøet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi i vesten bør virkelig kutte ned på kjøttkonsumet vårt. Jeg sier ikke at vi skal slutte å spise kjøtt, men spise mindre kjøtt. Kjøtt er ekstremt lite energieffektivt sammenlignet med korn, frukt, fisk og grønnsaker.

 

Energi ja, men kjött inneholder andre ting vi trenger.

Mennesker er skapt for å spise kjött.

Det er fullt mulig å ha et variert og sunt vegetarisk kosthold, men av flere årsaker så kan det for enkelte være vanskelig. Både på grunn av tilgjengelighet og kunnskapsmangel.

 

Jeg sa uansett ikke at alle skal slutte å spise kjøtt, jeg sa at vi bør kutte ned på kjøttkonsumet vårt. Det er absolutt ikke noe i veien for å spise mindre kjøtt og mer frukt, grønt og fisk. Antakeligvis så hadde de fleste hatt godt av det.

Lenke til kommentar

Som Olsen nevner så finnes det andre grunner for å kutte ut kjøtt hele eller deler av uken i ens kosthold annet enn for å være miljøbevisst. Det finnes mye god vegetarmat, både for helsen og for smaksløkene, og det skader ikke å informere seg og prøve annen kost i en periode. Men ser at denne tråden mer dominert av stumpe kommentarer enn en samtale om vegetar kost og konsekvensene det kan føre med seg.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Norge klarer ikke å produsere nok mat til seg selv engang, så om det ikke hadde vært for andre land så hadde vi nok måtte belage oss på å spise mindre kjøtt.

 

Feil. Norge er mer enn selvforsynt med mat.

Vi kunne sikkert fødd 3 ganger norges befolkning med fisk.

 

Når det gjelder kjøtt så må vi importere dette ja men det er jo dette som er så fint med internasjonal handel, man produserer det man kan også bytter man til seg det man vil ha med det man har produsert.

 

 

On topic:

Jeg gir også faen :)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Kjøtt er ekstremt lite energieffektivt sammenlignet med korn, frukt, fisk og grønnsaker.
Det er da ingen mangel på energi.

 

Om man likevel ønsker noe mere energieffektivt så gir vitenskapen oss muligheten om vi bare ønsker det. Poteter og griser har begge 48 kromosomer så hvorfor ikke lage en hybrid. Dyr med klorofyll ville være mye mer effektivt, men mange konservative personer ville sikkert hatt motforestillinger.

Lenke til kommentar

Om du setter deg på et jorde, plaffer hodet av deg så blodet spruter, så tjener miljøet mer på det. Du trenger ikke mat lengere, slipper ikke ut avfallsstoffer og du lager gjødning til plantene.

 

Er mye man kan gjøre for å spare miljøet, er ikke alltid at det er så lurt da.

 

Er selve en kjøttetende person og blir å fortsette med det. Er mange andre ting som må gjøres for miljøet før man tenker å gå over til kaninforland.

Lenke til kommentar

Om en 5-10 år så vil kjøtt sikkert bli dyrka i labratorier fra stamceller, noe som sikkert vil spare miljøet for en del. Kjøtt produsert fra solkraft. Så kan en heller ha luksus bif fra fridt gående dyr, må jo fortssat spise dem, ellers blir det jo sykt overflod om alle kun skal spise labb-kjøtt.

Lenke til kommentar

Kjøtt er godt, salat er ekkelt og grønt. Det er greit med litt grønt, som oreganokrydder på pizzaen, pickles på burgeren eller ketchup - men jeg kunne aldri, og da mener jeg aldri, spist vegetarkost som hovedrett. Det smaker kjedelig og har ekkel konsistens.

 

Hvis noen hadde nektet meg å spise kjøtt hadde jeg tydd til kanibalisme og spist meg selv.

 

 

Kjøtt på talerkenen > Miljøet, og barna i den tredje verden.

Lenke til kommentar
Jeg spiser ca. 1kg kjøtt i Uken... (Svin, Biff, fisk og Kykling! :wee:)

For mye er usunt, for lite er usunt... Akkurat nok er ok...

Jeg spiser ca. 400g hver dag :) Akkurat passe, i og med at jeg er fysisk aktiv. Noe av kyllingen jeg spiser burde vært byttet ut med laks/ørret, men ellers er jeg veldig fornøyd.

 

 

Det er fullt mulig å ha et variert og sunt vegetarisk kosthold.
Det er fullt mulig å ha et "sånn passe" vegetarisk kosthold, men ikke et optimalt et.

 

Det er absolutt ikke noe i veien for å spise mindre kjøtt og mer frukt, grønt og fisk. Antakeligvis så hadde de fleste hatt godt av det.
De fleste vestlige innbyggere hadde hatt godt av å spise mer kjøtt, fisk(!), frukt og grønt. Det som bør kuttes ned på i det vestlige samfunnet er mettet fett (særlig lange fettmolekyler), transfett, og i aller størst grad kjappe karbohydrater!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...