Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg ringte luftforsvaret og spurte en rekke spørsmål:)

Jeg går i andre klasse på vidregående og han sa at jeg burde søke dette året altså innenfor 1. desember noen som vet hvorfor?

 

Hvertfall på siden av skolen driver jeg med det store, er snart ferdig med PPL-H. Håper på eksamen i slutten av juli.

Så at det var noe snakk om PPL-A og da tenkte jeg jeg kunne informere litt her.

Etter det han jeg snakket med sa har du absoulutt ingen fordeler for å komme lettere inn dersom du har PPL-A/H. Militæret har sine helt egene tester på om du kommer inn eller ikke. En ting er at man kan se at du har brukt endel tusenlapper og at de ser interessen din. Hvis det står valg mellom en som ikke har PPL-A/H og en som har PPL-A/H syntes jeg jo at det er merklig hvis de ikke velger personen med PPL-A/H. men men......

 

Jeg kommer til å søke forsvaret og satse alt jeg eier og har på helikopterpilot, dette er drømmen!

For de som vil inn i denne drømmen vet jeg at du må være veldig motivert, veldig sikker og ikke gi opp!!!!

Jeg vet at jeg har greie karakterer men matten min er dårlig og jeg er spent på de første testene som blir gjort, matte og IQ testene. Norsk og engelsk skal nok gå greit:)

 

Til alle som vil bli dette, søk, jobb hardt, offre masse, ha alltid tanken i hodet om at du skal klare det!!!

 

Må være et utrolig morsommt og bra yrke.

Og tenk hvor mye penger de bruker på deg, utdannelse osv.. du sitter i null med studiegjeld og får betallt!!!!!!!!!!

 

MVH

 

Nicolai Kaas Iversen en ivrig en på 17 år:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søknadsfristen til Flyskolen går ut 1. desember året før opptaket, derfor er det lurt å søke før den tid. ;) Ellers sier du mye riktig, er ikke noen gitt fordel å ha PPL. Siden man da har fløyet fra før vil de vente mer av deg under uttaksflygingen.

Og du har skjønt det med motivasjon og slikt, det er bra. Vektlegges mye på opptaket.

Lenke til kommentar

Jeg har en venn som er interessert i flygeskolen som også har dårlig syn. Han sier at det er to typer laseroperasjon: Lasik og ASA. Ved en lasik-operasjon blir det ytterste laget av hornhinna fjernet. Etter at synet er korrigert med laser "limes" denne fliken på plass igjen. Det er visstnok en ørliten fare for at den kan løsne igjen senere. ASA-metoden korrigerer direkte på hornhinna, uten at man må lage et snitt.

 

I følge min venn, som har vært i kontakt med flyleger i Nederland, er det mest sannsynlig at ASA-metoden er den første som eventuelt vil bli godkjent! :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei veldig bra tråd for oss interesserte! Tusen takk!

 

Jeg skal inn i fase II i slutten av juni, men dessverre kræsjet det med sommerens guttetur.

Selvfølgelig går uttaket foran, men det er ekstra surt at siste testen (intervjuet) er 1. juli, samme dag som avreisedatoen :mad:

 

Jeg sendte en mail i håp om å framskynde intervjuet litt, men de kunne ikke hjelpe meg mer enn å la meg komme som førstemann inn til intervjuet.

 

Vet du hvor lang tid intervjuet tar? Og hvor fort jeg kan dra etterpå? Var det medisinske tester samme dagen?

 

 

Mvh

 

Richard

Lenke til kommentar
Siste dagen er det uttakskommisjon, intervjuet er tidligere. Kommisjonen kan kanskje betraktes som et intervju det også da men... Denne tar ikke lang tid, et kvarter kanskje.

Jeg var forøvrig ferdig en dag før det som stod på innkallelsen, så det er jo håp, men ville ikke regnet med noen sånne gavepakker.

 

Jeg har nå fått "byttet" billett med en kamerat som skulle fly inn litt senere på dagen; 16:20. Jeg bør vel være på gardermoen ved 3-tiden.

Er uttakskommisjonen rett etter intervjuet? Isåfall ville det vel være god mulighet for å rekke flyet? Da regner jeg med at jeg som førstemann inn til intervju starter dagen forholdsvis tidlig på morgenen?

 

 

Beklager at jeg ødelegger tråden med litt OT:P

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Hei..

 

Jeg har tenkt litt på helikopterpilot selv. Og lurer på om det er vanskligere enn å ta flyger serfrikatet.? Kan du ta hele utdannelsen i norge?

Det er mange ganger vanskeligere. Det er vel 1-1.5% sjangs for at du havner på helikopter, uten å regne så mye på det.

Når du betaler (tar det privat) så er det ikke noe problem, og det er vel ikke så mye verre i forsvaret hvis du kommer inn.

 

Som sagt, så foregår selve flygeropplæringen noen år i USA. (Alabama for helikopter)

 

 

(Liker ikke sånne tråder som skryter så mye av utdanningen, skaper mer konkuranse! >:---()

Lenke til kommentar

Er vanskeligere ja. Det er befalsskole, uttaksflyging, og krigsskole i Norge, tilsammen to år, og for helikopter er det deretter 11 måneder i USA, påfulgt av utsjekker på aktuell helikoptertype i Norge. Men ikke tenk på vanskelighetsgraden, er jo bare å søke. Kommer du gjennom opptaket er det gode sjanser!

 

Er vanskeligere ja. Det er befalsskole, uttaksflyging, og krigsskole i Norge, tilsammen to år, og for helikopter er det deretter 11 måneder i USA, påfulgt av utsjekker på aktuell helikoptertype i Norge. Men ikke tenk på vanskelighetsgraden, er jo bare å søke. Kommer du gjennom opptaket er det gode sjanser!

Lenke til kommentar

Hei!

Kjempefin tråd :)

 

Jeg går første året på vgs og har hatt lyst til å fly helt siden jeg så et fly for første gang, og drømmen er så klart jagerfly. Er ekstremt motivert for denne jobben.

 

Vil søke på flygeskolen så fort jeg er gammel nok, kan nesten ikke vente med å komme i gang med pilotkarrieren :D

(Er det tidligste man kan søke høsten vg2 eller vg3? Du nevnte noe om at det tok et år å få godkjent søknaden(tidligst vg2 i så fall?),

-eller var det bare til påfølgende år?(som etter nyttår, i januar, da fase 1 av opptaket er?(i dette tilfellet høsten vg3?))

 

Meeen har hørt at man bare får en sjanse(stemmer det?), og har aldeles ikke lyst å kløne det til fordi jeg søkte for tidlig... er sjansene for å komme seg gjennom til flygeskolen og bestå der større om man tar et helt år befal i luftforsvaret på forhånd, for så å søke?

 

:)

Lenke til kommentar
Man trenger bare generell studiekompetanse ja, så hva slags linje man har gått utover det er ikke så interessant.

 

Off, hater allmen..

 

Viss jeg satser på pilotyrket, går jeg sikkert 2 år med elektro og deretter 1 år med "påbygging til generell studiekompetanse" :ermm:

 

Du kan gå lærlingbefal i forsvaret etter elektroutdannelsen din og så søke flygerskolen etter det, du vil få generellstudiekompetanse etter befalskolen.

Lenke til kommentar
Men det er nok ikke dumt å gå UB i luft først, for å se om man trives i forsvaret. Nå er vel livet som flyger ganske annerledes fra mye annet, men om du ikke liker systemet er det kjipt å være bundet til forsvaret i en evighet...

Da er det bare å ta første året som førstegangstjeneste. Man får ikke noen pliktår før etter Krigsskolen uansett så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...