Gå til innhold

Apokalyptiske bøker..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Apokalyptiske, er nok ordet du leter etter. Hvis du er ute etter de som omhandler selve atomkrigen etc., så er det ganske mye å velge mellom, men om du er ute etter bøker som beskriver verden etter noe slikt så finner du mest av det innen dystopier. Jeg har dessverre ingen spesifikke eksempler å komme med sånn med en gang.

Lenke til kommentar

The Road av Cormac McCarthy er en post-apokalyptisk bok. Jeg leste den for litt siden og den var helt fantastisk. Den norske tittelen er Veien.

 

A father and his son walk alone through burned America. Nothing moves in the ravaged, nuclear landscape save the ash on the wind. It is cold enough to crack stones, and when the snow falls it is grey. The sky is dark. Their destination is the coast, although they don't know what, if anything, awaits them there. They have nothing; just a pistol to defend themselves against the lawless bands that stalk the road, the clothes they are wearing, a cart of scavenged food - and each other. "The Road" is the profoundly moving story of a journey. It boldly imagines a future in which no hope remains, but in which the father and his son, 'each other's world entire', are sustained by love. Awesome in the totality of its vision, it is an unflinching meditation on the worst and the best that we are capable of: ultimate destructiveness, desperate tenacity, and the tenderness that keeps two people alive in the face of total devastation.
Endret av cnon
Lenke til kommentar
The Road av Cormac McCarthy er en post-apokalyptisk bok. Jeg leste den for litt siden og den var helt fantastisk. Den norske tittelen er Veien.

 

A father and his son walk alone through burned America. Nothing moves in the ravaged, nuclear landscape save the ash on the wind. It is cold enough to crack stones, and when the snow falls it is grey. The sky is dark. Their destination is the coast, although they don't know what, if anything, awaits them there. They have nothing; just a pistol to defend themselves against the lawless bands that stalk the road, the clothes they are wearing, a cart of scavenged food - and each other. "The Road" is the profoundly moving story of a journey. It boldly imagines a future in which no hope remains, but in which the father and his son, 'each other's world entire', are sustained by love. Awesome in the totality of its vision, it is an unflinching meditation on the worst and the best that we are capable of: ultimate destructiveness, desperate tenacity, and the tenderness that keeps two people alive in the face of total devastation.

 

Jeg er selv en veldig stor fan av post-apokalyptisk litteratur og film. Leser for øyeblikket klassikeren Fahrenheit 451 av Ray Bradbury og The Road er next (nest?) i køen.

Lenke til kommentar

Jeg kan absolutt anbefale "I am Legend" av Richard Matheson. Du har kanskje sett filmen, men boka er helt annerledes (og det er en god ting). Er du interessert i post apokalyptiske bøker er nok den et must. Ellers anbefaler jeg også "The Road" som nevnt tidligere, og har også hørt mye bra om Stephen Kings "The Stand".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1984 er virkelig verdt å lese. Kanskje en av de beste bøkene jeg har lest noensinne. For å inkludere noen norske forfattere, så har vel Bringsværd skrevet en bok om verden etter at den har blitt tatt over av Edderkopper. Den heter Web, er faktisk en veldig god bok. Den forteller mange forskjellige historier og fletter de sammen som ett spindelvev.

Lenke til kommentar

"On the Beach" av Neville Shute Norway (!)

 

Atomkrig mellom USA og Kina (husker jeg riktig?) har ført til at hele verden snart (som følge av radioaktivt avfall som fraktet med vinden - urealistisk i forhold til selv dagens atombomber) går under. Det er bare igjen liv på Australia, men også der vil snart alt opphøre.

 

Det er også en film basert på boka, fra 2000 om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Stephen King's The Dark tower serien vil jeg klassifisere som en apokalypse bok, verden har gått av hengslene kan man trygt si.

 

Eller for å få litt forhistorie, samt en litt mer apokalyptisk og post-apokalyptisk bok i ett: The Stand.

TDT er i bunn og grunn bare en post-apokalyptisk bokserie, ikke at man skal kimse av det, men forhåpentligvis har jeg gjort meg delvis forstått.

Tror aldri jeg har lest noe så fryktelig som beskrivelsene av hva som skjer med folk etterhvert som sykdommen får overtaket.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...