Gå til innhold

Sigma 50-150mm f2.8 II vs. I


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har også bedre kompatiblitet med nyere Dslrkameraer.

I følge Sigma er begge spesielt tilpasset digitale SLR-kameraer:

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6

 

v2 er noen millimeter kortere og noen gram tyngre.

 

SLRgear har testet v2. Det ligger en del brukererfaringer inne på den gamle versjonen:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1156/cat/31

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/995/cat/31

Lenke til kommentar
Utrolig flotte farger Øyvind!

 

Hvilke instillinger bruker du på kameraet?

 

Første bilde:

 

ISO 800, 1/800, F4, 120mm, spot, cloudy weather, skutt på A (blenderprioritert lukker)

 

Jeg er så rompe fotograf at jeg skrur opp ISO og får heller raske lukkertider :fun:

 

 

Jeg er hvertfall fornøyd med dette objektivet. Det er lite, lett og byggekvaliteten er meget bra. Det er rask AF, og er stille. Enkelt å treffe med fokusen også, og jeg skyter 100% med AF. Eneste jeg skulle ønske denne hadde var VR, men igjen skyter jeg mest actionbilder og da har jo AF som kjent ikke mye å si. Jeg skyter som oftest på blenderprioritert innstillinger, spesielt når været er slik at lysforholdene varierer enormt. Kunne skutt med helmanuelle i dag, men valgte å gå for blenderprioritert og stole på utstyret....

 

 

Med min kunnskap om dette objektivet, hadde jeg ikke nølt med å kjøpe det om igjen. Brennvidden er utmerket, men igjen er det vel bruksområdet som teller....

 

Hadde jeg hatt fuglehund og utelukkende vært på vidda, hadde kanskje 70-200 vært bedre. Men med en gang man er i skogen skulle man ofte ønske at man hadde mer i den vide enden fremfor den smale. Jeg har knispa en 8000 bilder med dette tenker jeg, og hittil har den ikke skuffet. Dog merket jeg at jeg fikk noe mer puff i bildene med mitt Nikon 17-55. Men den er dessverre alt for vid til at jeg kan få de kule action bildene.

 

En annen fordel med Sigmaen er at den gir nydelig bokeh. Dette har jo med brennvidden man skyter i, og jeg merker at jeg ikke får samme nydelige bokeh på 17-55, dessverre.

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen

 

Har vel etterhvert bestemt meg for at det blir dette objektivet på meg, siden jeg syntes 70-200 blir litt for trangt. Enig i at IS/VR hadde vært å foretrekke, men da må jeg vel opp på 70-200 med nevnte problemstillig...

 

Spørsmålet jeg sitter igjen med nå er bare om jeg skal koste på meg det nye, eller om jeg klarer meg med det gamle. Det gamle står til 4495,- mens jeg ikke har funnet det nye til under 5495,-. Skal lese litt på tester av begge og se hva jeg ender opp med.

Lenke til kommentar

Fant det litt billigere jeg også nå ja.

 

Har fått med meg at Sigma har hatt litt ustabil produksjon av og til, er det noe problem å få byttet dette hvis man er uheldig? Har hatt god erfaring på Japanphoto med dette tidligere, men dem har dessverre ikke dette objektivet. Alternativene (de billigste) er vel Lefdal, Scandinavian Photo og evt bestille fra B&H eller et annet sted "over there". Vet ikke hvordan noen av disse er å forholde seg til dersom man skulle få et dårlig eksemplar.

Lenke til kommentar
Jeg tror den ustabile produksjonen er noe overdrevet. Det er min erfaring :)

Det var verre før. Pluss at at det virker som om det er mer problemer med Canon enn Nikon. Men akkurat for 50-150mm, så ser det ut til å være lite problemer.

 

Jeg skal selv ha dette objektivet. Da best kvalitet er viktigst for meg, gåt jeg får utgave II.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
det en en knall linse :=)

50-150 v2

KOSTER ca 4900 på odden i grimstad..

 

Det hørtes jo slettes ikke så dumt ut... Vet du om det er mulig å bestille derfra? Prøvde å google odden+foto, men han hadde vært heller sparsom med opplysninger om firmaet sitt. Skal ringe dit i morgen hvis det er mulig å finne litt kontaktinfo.

Lenke til kommentar
det en en knall linse :=)

50-150 v2

KOSTER ca 4900 på odden i grimstad..

 

Det hørtes jo slettes ikke så dumt ut... Vet du om det er mulig å bestille derfra? Prøvde å google odden+foto, men han hadde vært heller sparsom med opplysninger om firmaet sitt. Skal ringe dit i morgen hvis det er mulig å finne litt kontaktinfo.

tror de sender, men de har ingen nettside! synd de ikke har det for de har mye billig

www.odden.no(lokalt senter)

har tlf på min mobil 37044882 treffer du de på

Lenke til kommentar
det en en knall linse :=)

50-150 v2

KOSTER ca 4900 på odden i grimstad..

 

Det hørtes jo slettes ikke så dumt ut... Vet du om det er mulig å bestille derfra? Prøvde å google odden+foto, men han hadde vært heller sparsom med opplysninger om firmaet sitt. Skal ringe dit i morgen hvis det er mulig å finne litt kontaktinfo.

tror de sender, men de har ingen nettside! synd de ikke har det for de har mye billig

www.odden.no(lokalt senter)

har tlf på min mobil 37044882 treffer du de på

 

Odden foto er en del av Elite foto. Antar de har liknende tilbud overalt i kjeden!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...