Gå til innhold

Tøffere for Asus Eee?


Anbefalte innlegg

Hva med å bruke Limewire til å laste ned filer? Eller å bruke en skriver som ikke har Linux-drivere?

Både Limewire og Frostwire finnes til linux. Og skulle du støtte på en skriver som absolutt ikke fungerer så finnes det vel wrappere som ordner det også. :)

 

Men jeg forstår utvilsomt argumentet med å ikke ville lære seg noe nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

Er faktisk helt enig. Linux er i mine øyne veldig innviklet til tider, selv om skriving og surfing går enkelt, må man da kunne bruke den til noe mer enn akkurat bare det. Å installere småspill o.l. må for eksempel gå bra, som enkelt tidsfordriv underveis på reise osv. Når jeg en gang får meg en slik liten laptop, skal den definitvt kjøre XP :)

Hva du velger å bruke som OS bryr jeg meg fint lite om, men jeg forstår virkelig ikke ønsket om å ha XP på en slik ultraportabel pc. Kanskje du kan forklare meg hvorfor?

 

Maskinen fungerer helt fint til sitt bruk; skrive/regneprogram, Internett, chatting, Google earth. enkle spill, film og musikk, osv. Men det er ikke en “monsterpc” dette, og de resurser som finnes bør benyttes på en fornuftig måte.

 

Med XP trenger du antivirusprogram, brannmur, antispyware, defragmentering – og alt dette vil redusere hva som er igjen til andre programmer. Til tross for at XP er 7 år gammelt, så er det dyrt og byr overhode ikke på noe som ikke Linux vil gi deg(du bruker ikke denne maskinen til Adobe Photoshop, Premier eller krevende spill). Og som kjent blir XP treger og treger med bruk.

 

Jeg vil også mene at XP er Oset som er innviklet i denne sammenheng. Installerer du feks. Mandriva Linux på denne så vil absolutt alt fungerer uten videre(wifi, webcamera, hurtigtaster, osv.). Med XP derimot må du sette igang med å installerer drivere for dette. Videre vil du fortløpende måtte oppdatere programmer og Oset enkeltvis, kjøre defragmentering, mens dette vil skje automatisk med Linux.

Velger du versjonen med Linux, altså ferdig installert, så er det ikke rare greiene du må sette deg inn i smal. med XP.

 

 

Ellers er jeg enig i at HPs 2133 fremstår som et større konkurrent til Eee 900 serien, hvor pris blir det avgjørende for min del.

 

Edit; kremt..

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Hva med å bruke Limewire til å laste ned filer? Eller å bruke en skriver som ikke har Linux-drivere?

 

Eee kan gjøre mye mer enn du tror, den kan også leveres med XP.

Beklager, men jeg er dritlei skittkasting mot linux. Asus gjorde en megatabbe da de satset på xandros, og dette har gjort hverdagen litt prøvende for de som ønsker å bruke eeepc til mer enn den var ment til. Dette ser dog ut til å være i meget rask bedring i tritt med at et community vokser opp rundt OS'et. Når det gjelder skrivere, så er åpne spesifikasjoner den beste garantien du har for problemfritt bruk uansett OS. Sørg derfor for at alle dine skrivere fungerer ut-av-boksen med linux, så reduserer det seg til en akademisk problemstilling. Når det gjelder Limewire så virker det som om du slenger ut spark i blinde. Den støtter da såvidt jeg kan se linux:

http://www.limewire.com/download/

Men du er på ingen måte låst til den, det finnes flere gnutella klienter til linux:

http://linuxappfinder.com/package/frostwire

http://linuxappfinder.com/package/gtk-gnutella

Ja faktisk enda flere, så noen har rangert dem hos forumet til gnutella:

http://www.gnutellaforums.com/general-gnut...ient-linux.html

 

og skulle du være i tvil, så fungerer torrent, edonkey og dc+ glimrende i linux også. I det hele tatt kan du laste ned og dele så mye dritt at RIAA kommer og tar deg.

 

Jeg håper at folk snart begynner å beherske sin hemningsløse drittkasting mot linux, hvor virkeligheten ikke ser ut til å være av interesse. I det minste sjekk fakta før man sprøyter ut dritt.

å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

Er faktisk helt enig. Linux er i mine øyne veldig innviklet til tider, selv om skriving og surfing går enkelt, må man da kunne bruke den til noe mer enn akkurat bare det. Å installere småspill o.l. må for eksempel gå bra, som enkelt tidsfordriv underveis på reise osv. Når jeg en gang får meg en slik liten laptop, skal den definitvt kjøre XP :)

og min skal definitivt ikke kjøre XP, og det er jeg himla glad for all den tid at Atom er en meget svak CPU. Hvis MSI ikke gir sin skikkelig linuxstøtte (noe de ikke har historikk for), så vil denne være ca. 700 kroner dyrere enn nødvendig, og med ha muligens bøttevis med elendig hardware-implementasjoner, som kun fungerer så lenge MSI skreddersyr drivere. Ikke kjangs i havet om jeg kjøper den da.
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du snakker om jeg, har da aldri slengt noe dritt om Linux. Er fullt klar over at Limewire finnes til Linux, men det kommer ikke som default i Eee sitt OS, og lykke til med å få mamma til å bruke dpkg.

 

Kanskje jeg formulerte meg litt feil, det jeg mente å si var at Eee er da ikke ment til kun å kjøre Linux (slik det høres ut som du vil ha det til), derfor leveres den også med XP. At Windows har sine fordeler for brukervennlighet, eksotisk hardware og kompatibilitet er udiskutabelt. Vet ikke helt hvor du vil med resten av posten din så velger å la være å kommentere det.

Lenke til kommentar
[...] Hvis MSI ikke gir sin skikkelig linuxstøtte (noe de ikke har historikk for), så vil denne være ca. 700 kroner dyrere enn nødvendig, og med ha muligens bøttevis med elendig hardware-implementasjoner, som kun fungerer så lenge MSI skreddersyr drivere. Ikke kjangs i havet om jeg kjøper den da.

 

Jeg har ikke fulgt med MSI, og setningen din er litt tvetydig. (Om de har hatt god linuxstøtte, eller ikke.) Kunne du klarere?

 

Forøvrig er jeg enig, jeg har lyst på en av disse små maskinene, men asusen (ikke 900) har for liten skjerm. Jeg avventer litt for å se det an - det ser jo ut som om disse maskinene er i ferd med å ta av.

Lenke til kommentar

Er alltids noe nytt å vente på. Nå er jo dette andre generasjon, så man vet jo litt hva man får. Kommer til å ta litt tid før de andre produsentene klarer å få et produkt på markedet, samt luke vekk 'barnesykdommer'. Hadde maskinen kostet 10k hadde jeg ventet, men det flotte med disse maskinene er jo at de er så billige :)

Lenke til kommentar

arokh: Det at Limewire ikke kommer som default i OSet EEE bruker, synes jeg var et veldig merkelig argument om det var ment i Windows' favør. Så vidt jeg vet, leveres ikke Windows med Limewire, heller.. ;)

 

Forresten, hvorfor er det vanskeligere for "mamma" å bruke dpkg? Som regel slipper du å svare på en del ting med pakkebehandlere, som f.eks hvor det skal installeres osv. Dette må du gjøre i Windows.

 

Når det er sagt, så er det vel det samme gamle: mange vegrer seg mot å prøve nye ting. Dersom "mamma" ikke kunne installere programmer fra før, tror jeg ikke det å bruke dpkg ville være noe vanskeligere.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du snakker om jeg, har da aldri slengt noe dritt om Linux. Er fullt klar over at Limewire finnes til Linux, men det kommer ikke som default i Eee sitt OS, og lykke til med å få mamma til å bruke dpkg.
Jeg har da vel aldri lagt skjul på hva jeg synes om at Asus valgte en odde versjon av en odde distro, istedet for en mainstream versjon av en mainstream distro (slik som Dell gjør i sine tilbud). Hvis det var eeepc sitt OS du tenkte på, så må du si det, ikke uttale deg som om limewire ikke finnes for linux. Ditt neste påfunn med dpkg (som om noen bruker det) er vel også kun for eeepc? For en mainstream distro som ubuntu ligger stort sett alt i pakkebrønner, og er tilgjengelig med Add/Remove Programs, mye enklere enn i XP. Hvis du vil installere noe som ikke er pakket, er det helt opp til den som tilbyr programvaren hvor enkel den er å installere, og her har XP en fordel i.o.m. at ingen forventer noe av en XP-bruker eller av XP selv for den saks skyld.
Kanskje jeg formulerte meg litt feil, det jeg mente å si var at Eee er da ikke ment til kun å kjøre Linux (slik det høres ut som du vil ha det til), derfor leveres den også med XP. At Windows har sine fordeler for brukervennlighet, eksotisk hardware og kompatibilitet er udiskutabelt. Vet ikke helt hvor du vil med resten av posten din så velger å la være å kommentere det.
Fram til nå har den vel endt opp med å kun leveres med linux, men jeg har aldri ment eller sagt at den kun var tiltenkt å kjøre linux, så det må bero på en misforståelse.
Jeg har ikke fulgt med MSI, og setningen din er litt tvetydig. (Om de har hatt god linuxstøtte, eller ikke.) Kunne du klarere?
MSI har dårlig historikk når det gjelder linuxstøtte, spesielt på laptop. Jeg kommer til å dobbel og trippelsjekke før jeg handler MSI laptop.
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvor du får fra at jeg mener Limewire kun er for Windows. Du skrev at Eee kun var til surfing og openoffice, så stilte jeg et spørsmål "hva med Limewire og printing?". Limewire i den setningen kan byttes ut med hvilket som helst annet tredjeparts-program som det fins dusinvis av. Du påstår at Eee KUN skal brukes til et par applikasjoner, og KUN med Linux og dette blir bare helt feil.

 

Tror du bør ta med deg dette Linux-desktop-korstoget ditt til en annen tråd, dette er en tråd om Eee, og Eee leveres med begge deler så jeg ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, skal du påstå at dpkg er enklere for mamma å bruke enn å trykke next, next, next så er det lite vits å diskutere med deg.

 

Kanskje du misforstår meg? Jeg ser ingen grunn til at dpkg kun er dpkg via skallet, når Windows bruker grafiske verktøy. Har du forsøkt å bruke dpkg gjennom f.eks gdebi? ( tykk install, skriv inn superbrukerpassord, ferdig )

 

post-5309-1208851574_thumb.png

Lenke til kommentar

Ser ut som en flott maskin, men synes det er ganske idiotisk at de negerer hele det prismessige poenget det er å bytte ut SSD med vanlig harddisk ved å selge den med Windows XP. Hadde de solgt den med Linux kunne eventuelt de som har lyst til det kjøpe og innstallere XP etterpå, så får de som har lyst til å ligge unna få maskinen nesten 1000kr billigere. :no:

Lenke til kommentar
Ser ut som en flott maskin, men synes det er ganske idiotisk at de negerer hele det prismessige poenget det er å bytte ut SSD med vanlig harddisk ved å selge den med Windows XP. Hadde de solgt den med Linux kunne eventuelt de som har lyst til det kjøpe og innstallere XP etterpå, så får de som har lyst til å ligge unna få maskinen nesten 1000kr billigere. :no:

Evt. freedos, *BSD eller et annet fritt system. Poenget er at brukeren skal få velge hva han vil og slippe å måtte betale Microsoft-skatt.

Lenke til kommentar
Kanskje du misforstår meg? Jeg ser ingen grunn til at dpkg kun er dpkg via skallet, når Windows bruker grafiske verktøy. Har du forsøkt å bruke dpkg gjennom f.eks gdebi? ( tykk install, skriv inn superbrukerpassord, ferdig )

 

Er fullt klar over at det fins frontends til dpkg, men vanlige brukere vil fortsatt ikke forstå hvordan man skal bruke disse. Er gdebi satt opp til å håndtere .deb i Eee-distroen sin filbehandler?

 

Det eneste poenget jeg vil ha fram er at for vanlige brukere så ER Windows enklere å bruke, ikke nødvendigvis fordi en Linux desktop er så alt for vanskelig å bruke, men fordi folk er kjent med Windows, hvis det ikke gjøres på samme måte så blir det for vanskelig. Ikke begynn å mas på folk som vil kjøre XP på sin Eee, den kan leveres med Windows og for veldig mange så passer det bedre.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Kanskje du misforstår meg? Jeg ser ingen grunn til at dpkg kun er dpkg via skallet, når Windows bruker grafiske verktøy. Har du forsøkt å bruke dpkg gjennom f.eks gdebi? ( tykk install, skriv inn superbrukerpassord, ferdig )

 

Er fullt klar over at det fins frontends til dpkg, men vanlige brukere vil fortsatt ikke forstå hvordan man skal bruke disse. Er gdebi satt opp til å håndtere .deb i Eee-distroen sin filbehandler?

Aner ikke. Men du snakker om Linux, ikke Xandros Linux, og det blir to ganske forskjellige ting. Jeg tror du undervurderer en vanlig bruker litt. Når det kun er én knapp, hvor det står "installér pakke", er det lite å bli forvirret over.

 

Det eneste poenget jeg vil ha fram er at for vanlige brukere så ER Windows enklere å bruke, ikke nødvendigvis fordi en Linux desktop er så alt for vanskelig å bruke, men fordi folk er kjent med Windows, hvis det ikke gjøres på samme måte så blir det for vanskelig.

Du er nødt til å skille mellom vanskelig og annerledes, men jeg er helt enig. Mange liker ikke å lære nye ting (og har gode grunner for det), og da er det uvesentlig om alternativet fungerer bedre (eller dårligere), når en først har lært seg det. Derfor avhenger det mer av hva man lærer først, enn hva som egentlig er best.

 

Ikke begynn å mas på folk som vil kjøre XP på sin Eee, den kan leveres med Windows og for veldig mange så passer det bedre.

Jeg maser ikke på folk som bare vil kjøre Windows XP på sin Eee, for det har jeg ingen problemer med, men jeg undrer meg over hvorfor noen samtidig skal sparke mot Linux ( og som regel treffe en del underlige konklusjoner ).

 

(Forresten, du nevnte skriverstøtten i Linux. I Ubuntu er den faktisk overraskende superduper på mange skrivere. Jeg plugget faktisk bare skriveren inn i usb-porten, og så dukket en koselig "Canon i850 er konfigurert og klar til bruk"-melding opp. )

Lenke til kommentar

Å neida, jeg undervurderer ikke en vanlig bruker. Jobber som IT-ansvarlig, så jeg er fullt klar over hvordan en vanlig bruker tenker. Som oftest blir de overvurdert :)

 

Annerledes er som oftest likt vanskelig. En vanlig bruker kan få panikk og ikke tørre å trykke på noe.

 

Jeg kan ikke se at noen sparker mot Linux som du sier. Linux som desktop har en del svakheter, og det er ikke å komme unna. Fint at skriveren din fungerer, men det er faktisk mange skrivere som ikke gjør det, eller man kan ikke ta i bruk avanserte funksjoner fordi driveren ikke støtter det. Og nei, man kan ikke forklare mamma hvordan man legger til en ppd i cups.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...