Gå til innhold

Tøffere for Asus Eee?


Anbefalte innlegg

En vanlig bruker kan få panikk og ikke tørre å trykke på noe.

 

Det som oftest sant for mange eldre, men for den gruppen mennesker eee appelerer til tviler jeg sterkt på at dette er tilfelle.

 

At noe er annerledes er som oftest ikke det samme som at det er vanskelig. Det er anneledes å kjøre på andre siden av veien, men er det noe vanskeligere enn å kjøre på høyre side? Skal det mer til for en brite å lære seg å kjøre på venstre side enn det skal for en nordmann å lære seg å kjøre på høyre side?

 

Jeg forsøkte å forklare mamma hvordan hun skulle koble til en windowsprinter gjennom Windows. Hun klarte det ikke. Tror lykken hadde snudd om hun ble forklart hvordan hun la til en ppd i CUPS, det er kanskje ikke enklere hvis man vet hvordan man gjør det i Windows, men når man ikke har peiling er en ppd enklere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hvor du får fra at jeg mener Limewire kun er for Windows. Du skrev at Eee kun var til surfing og openoffice,
Nei, det var det Svedge som gjorde, hvorpå du i samme åndedrag antydet problemer med limewire og skrivere uten linuxstøtte, hvilket for en gjennomsnittlig leser fort oversettes til at limewire ikke funker i linux. Hvis du bare uttrykte deg klønete, så beklager jeg min sterke reaksjon, men du fulgte da vitterligen opp med mer dritt etterpå. Når det gjelder dpkg, så har denne også faktisk en GUI, så hvis programtilbyderen har gjort jobben sin er det bare å høyreklikke på en .deb fil og velge at den skal installeres. Enklere er det vanskelig å gjøre det.
så stilte jeg et spørsmål "hva med Limewire og printing?". Limewire i den setningen kan byttes ut med hvilket som helst annet tredjeparts-program som det fins dusinvis av.
Svært mange ligger nå i pakkebrønnene til eeepc, men at Asus gjorde et dårlig distrovalg er jeg helt enig i. Når det gjelder eeepc kan den brukes til svært mye, spesielt i hendene på en kyndig.
Lenke til kommentar
[...] Jeg kan ikke se at noen sparker mot Linux som du sier. Linux som desktop har en del svakheter, og det er ikke å komme unna. Fint at skriveren din fungerer, men det er faktisk mange skrivere som ikke gjør det, eller man kan ikke ta i bruk avanserte funksjoner fordi driveren ikke støtter det. [...]

Kanskje jeg la mer i 'sparket' enn det som var meningen, men når noen ytrer en påstand jeg mener er uriktig, sier jeg fra. Det blir ekstra trist om noen lar være å forsøke noe ( fra kaffetraktere til golfkøller ) på grunnlag av en eller flere uriktige (,bastante) påstander. Du skjønner sikkert hva jeg mener.

 

Når det gjelder drivere, har du rett - jeg ville bare påpeke at skriverdrivere (i mange tilfeller, men ikke alle) ikke er like håpløst og vanskelig som det har vært tidligere. Jeg fryktet at det i mitt tilfelle ville være mye arbeid, siden jeg har søkt litt rundt på nettet om skriveren min, men funnet lite. Stor var derfor overraskelsen da dette fungerte, og tilsvarende erfaringer har jeg fra noen bekjente. I tillegg var det latterlig enkelt å få nettverksskriveren på lesesalen konfigurert, en helt annen skriver.

 

Som regel skjer ting ganske hurtig rundt fri programvare, i hvert fall i den tid jeg har fulgt med. Støtten som var søppel i går, kan skinne allerede i morgen. :) I dag er det uansett slik at om du er litt bevisst på hva du handler, så er det som regel ikke noe problem å få det til å fungere. Noe er enklere, noe vanskeligere, og det meste er annerledes.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, skal du påstå at dpkg er enklere for mamma å bruke enn å trykke next, next, next så er det lite vits å diskutere med deg.

Spørsmålet er hvorfor du skal gjøre ting på den mest tungvinte måten i linux?

 

For et par timer siden installerte jeg Ubuntu 8.04 RC på en Acer laptop. Er jo ofte litt mer knot å installere på laptoper pga mer styr med drivere, særlig til wlan. Men jeg slapp å knote med det - faktisk har jeg aldri opplevd enklere installsjon av noe OS, det være seg Linux, Microsoft....

 

Alt gikk rett inn, lyd, grafikk og WLAN var up&running rett ett første boot, måtte bare velge riktig nettverk og punche inn WPA-nøkkelen min :)

 

Da sitter jeg der med fullt brukbart system som også har rykende fersk software, siden jeg kjørte nettverk-install. Utrolig herlig å slippe evinnelig patching fra windows update, som gjerne må gjøres i flere omganger med reboot mellom hver gang.

 

Og det meste jeg trenger av software ligger allerede klar til bruk: Firefox, pidgin, OpenOffice, Rythmbox og masse annet.

 

Ellers får man tak i det meste av ekstra software gjennom "Add/remove" eller den mer avanserte "Synaptic". Hvis du trenger å laste ned et program som ikke finnes i noe repo, men laster ned en .deb pakke, så er dette i hvertfall ikke vanskeligere enn WIndows. Du dobbelklikker på fila, klikker 'install' og skriver inn passordet ditt.

 

Når det gjelder brukervennlighet er ikke dette en marginal seier for Ubuntu mot Windows, men ren utklassing :)

 

 

EDIT: Når det gjelder Eee og Xandros, så har jeg aldri kjørt Xandros, og har heller ingen planer om det. Det finnes flust med andre ikke-kommersielle distroer med langt større community rundt. Asus burde gjort som Dell og satset på Ubuntu isteden.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hvorfor drar dere inn alle mulige andre distribusjoner? Eee blir levert med en custom Xandros greie, ferdig. Og hvorfor noen fortsatt insisterer på å gjøre denne tråden om til et Linux-desktop-korstog er også vanskelig å skjønne. Bare fordi en stakkar nevnte at han ikke ville kjøre Linux på sin Eee. Og hvis jeg er enig med han, da prater jeg "dritt" og sparker etter Linux. Galskap.

Lenke til kommentar
Hvorfor drar dere inn alle mulige andre distribusjoner? Eee blir levert med en custom Xandros greie, ferdig. Og hvorfor noen fortsatt insisterer på å gjøre denne tråden om til et Linux-desktop-korstog er også vanskelig å skjønne. Bare fordi en stakkar nevnte at han ikke ville kjøre Linux på sin Eee. Og hvis jeg er enig med han, da prater jeg "dritt" og sparker etter Linux. Galskap.
Skivebom. Dette handler ikke om korstog. De som vil bruke XP på slike maskiner må bare gjøre det, selv om jeg synes det er dumt, ingen som hadde problemer med det. Vi hadde problemer med at du veltet ut av deg en del fordommer mot linux generelt (det virket ihvertfall som du mente ting generelt), som rett og slett var feilaktige, og dermed vitnet om den skittkastingen en del av oss har sett oss grundig lei på. Hvis noen av oss er litt hårsåre så er det kanskje fordi tærne våres allerede er tråkket både gule og blå det siste året.
Lenke til kommentar

Det trenger ikke gi galt inntrykk av størrelsen selv om det er behandlet i fotobutikken. Mest sannsynlig tror jeg de bare har justert farger, hvitbalanse, fikset på urenheter i huden, fikset fargen på tennene, fjernet forstyrrende elementer som ting eller folk i bakgrunnen, hårstrå som henger i veien osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...