Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gått 5 måneder uten kontrakt, fikk brev i posten om at jeg mister jobben om 10 dager. Lov? - OPPDATERT, Se innlegg nr 22


AM6

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå jobbet i 10 måneder for et firma, de siste 5 månedene har jeg gått uten kontrakt..

 

Våknet idag å sjekket postkassen, der var det et underlig brev fra jobben.

Der sto det at jeg mister jobben om 10 dager pga de ikke lenger har bruk for meg. Dette kom veldig brått på!

Har faste utgifter på 10.000 kroner pga leiligheten jeg bor i, så dette blir ikke enkelt. Kan de virkelig si opp folk så raskt?? 10 dager i forveien er drøyt!

 

Arbeidskollegaene mine sier jeg er fast ansatt ifølge arbeidsmiljøloven etter å ha gått 3 måneder uten kontrakt, jeg har gått 5. Stemmer dette? Mener selv det er 6mnd'r.

 

Håper på svar :)

 

Takk!

Endret av AM6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

 

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

Lenke til kommentar

Loven er jo brutt på flere måter i dette sammenhenge:

 

1. Kontrakt skal skrives og undertegnes av begge parter innen 14 dager fra dagen du tredde inn i stillingen.

 

2. Om ikke annet er avtalt er gjensidig oppsigelsestid 1 månde. Ettersom du ikke har kontrakt er oppsigelsen 1 månde.

 

3. Vern mot usakelig oppsigelse. Om du skal bli oppsagt er arbeidsgiver pliktig til å kalle deg inn til møte og fortelle deg hvorfor du blir sagt opp. Det skal ha veldig god grunn for å si deg opp.

 

Hvor er det du jobber, hvilken stilling og hva legger de til grunne for oppsigelsen? Har ikke vært tillitsvalgt lenge men har allerede vært i noen klammerier med arbeidsgiveren min og er det noe jeg har lært er at du må virkelig stå på ditt og for all del, ikke stol på arbeidsgiveren for fem flate øre, få alt, og da mener jeg alt, på papir. Skal du i samtale med arbeidsgiveren har du krav og rett til å ha med deg enten tillitsvalgt eller en hvilken som helst annen person.

Lenke til kommentar
Uten kontrakt har du i teorien ingen oppsigelsestid. Man burde ikke takke ja til et arbeidsforhold uten kontrakt med oppsigelsestid, lønn o.l svart på hvitt.

Dette er nok et grelt eksempel på at en ikke bør uttale seg om juridiske temaer dersom en ikke vet hva jussen går ut på. I verste fall kan denne form for dårlige tips få konsekvenser for den som spør om råd.

 

Det er faktisk en grunn til at det kreves i alt syv års utdannelse og praksis før en kan opptre som prosessfullmektig (advokat).

 

Ellers føyer jeg meg til det som ellers fremgår av denne tråden. Du har preseptoriske (ufravikelige) rettigheter selv om kontrakt ikke er skrevet.

Lenke til kommentar

For det første så er det høyst kritikkverdig av arbeidsgiver at det ikke er blitt skrevet kontrakt. Jeg vil anbefale deg å tak i tillitsvalgt på arbeidsplassen din.

§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

 

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

 

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

 

Når deg gjelder midlertidig ansettelse så kan jeg tenke meg at arbeidsgiveren din forholder seg til § 14-9, om de i det hele tatt har giddet å lese regelverket:

(4) Arbeidstaker som har vært ansatt i mer enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet. Dette gjelder likevel ikke deltaker i arbeidsmarkedstiltak som omfattes av andre ledd bokstav d. Varselet skal anses for å være gitt når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom fristen ikke overholdes, kan arbeidsgiver ikke kreve at arbeidstakeren fratrer før en måned etter at varsel er gitt.

 

(5) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. For arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år kommer reglene om oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter første ledd bokstav c, d og e.

 

Dvs at siden du ikke er fast ansatt, men kun midlertidig, så tolkes det muligens som at du ikke kommer inn under § 15-3 da ditt arbeidsforhold har vart i fem måneder. En tolkning jeg nå mener bestemt å huske er feil fra arbeidsgiver (spesielt ettersom ingen kontrakt foreligger), men det er lenge siden jeg har jobbet med dette her nå så ikke ta min uttalelse for god fisk. Tillitsvalgt på arbeidsplassen skal kunne finne dette ut for deg med sikkerhet. :)

 

Når det kommer til om du er fast ansatt eller ikke, så kan du jo lese hva Høyesterett mener om saken:

 

http://www.frifagbevegelse.no/magasinett/article2571269.ece

Lenke til kommentar
For det første så er det høyst kritikkverdig av arbeidsgiver at det ikke er blitt skrevet kontrakt. Jeg vil anbefale deg å tak i tillitsvalgt på arbeidsplassen din.
§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

 

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

 

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

 

Når deg gjelder midlertidig ansettelse så kan jeg tenke meg at arbeidsgiveren din forholder seg til § 14-9, om de i det hele tatt har giddet å lese regelverket:

(4) Arbeidstaker som har vært ansatt i mer enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet. Dette gjelder likevel ikke deltaker i arbeidsmarkedstiltak som omfattes av andre ledd bokstav d. Varselet skal anses for å være gitt når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom fristen ikke overholdes, kan arbeidsgiver ikke kreve at arbeidstakeren fratrer før en måned etter at varsel er gitt.

 

(5) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. For arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år kommer reglene om oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter første ledd bokstav c, d og e.

 

Dvs at siden du ikke er fast ansatt, men kun midlertidig, så tolkes det muligens som at du ikke kommer inn under § 15-3 da ditt arbeidsforhold har vart i fem måneder. En tolkning jeg nå mener bestemt å huske er feil fra arbeidsgiver (spesielt ettersom ingen kontrakt foreligger), men det er lenge siden jeg har jobbet med dette her nå så ikke ta min uttalelse for god fisk. Tillitsvalgt på arbeidsplassen skal kunne finne dette ut for deg med sikkerhet. :)

 

Når det kommer til om du er fast ansatt eller ikke, så kan du jo lese hva Høyesterett mener om saken:

 

http://www.frifagbevegelse.no/magasinett/article2571269.ece

 

De kan ikke bruke midlertidig ansettelse som argument med mindre dette fremgår eksplisitt av stillingen/avtalen. Altså han må ha visst at det var midlertdig, hvis reglene for midlertidig ansettelse ikke er tilstedet så ansees det som fast arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
For det første så er det høyst kritikkverdig av arbeidsgiver at det ikke er blitt skrevet kontrakt. Jeg vil anbefale deg å tak i tillitsvalgt på arbeidsplassen din.
§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

 

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

 

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

 

Når deg gjelder midlertidig ansettelse så kan jeg tenke meg at arbeidsgiveren din forholder seg til § 14-9, om de i det hele tatt har giddet å lese regelverket:

(4) Arbeidstaker som har vært ansatt i mer enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet. Dette gjelder likevel ikke deltaker i arbeidsmarkedstiltak som omfattes av andre ledd bokstav d. Varselet skal anses for å være gitt når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom fristen ikke overholdes, kan arbeidsgiver ikke kreve at arbeidstakeren fratrer før en måned etter at varsel er gitt.

 

(5) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. For arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år kommer reglene om oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter første ledd bokstav c, d og e.

 

Dvs at siden du ikke er fast ansatt, men kun midlertidig, så tolkes det muligens som at du ikke kommer inn under § 15-3 da ditt arbeidsforhold har vart i fem måneder. En tolkning jeg nå mener bestemt å huske er feil fra arbeidsgiver (spesielt ettersom ingen kontrakt foreligger), men det er lenge siden jeg har jobbet med dette her nå så ikke ta min uttalelse for god fisk. Tillitsvalgt på arbeidsplassen skal kunne finne dette ut for deg med sikkerhet. :)

 

Når det kommer til om du er fast ansatt eller ikke, så kan du jo lese hva Høyesterett mener om saken:

 

http://www.frifagbevegelse.no/magasinett/article2571269.ece

 

Nå sier og AML §14-9 at arbeidere skal ansettes fast såfremst det ikke foreligger spesifike krav om noe annet som f.eks ved sommervikariering eller som ved hotellet vårt ved sommerarbeidere. Dette kommer da spesifikt frem på kontrakten og de som er ansatt for sommerarbeid er full klar over ansettelsestiden.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Men i dette tilfellet er det ingen kontrakt og han har jobbet i fem måneder. Så da kan man begynne å undres over om han går inn under fast ansettelse, ref dommen i høyesterett. Er det noen som har lest den, påpeker den noe angående lengde på ansettelse osv?

 

Arbeidsgiver sitter med svarteper her og jeg vil nå anse brevet som fullstendig ugyldig, basert på svaret i førstepost. Dette kan nok virke som om arbeidsgiver prøver seg på en spansk en, eller rett og slett misforstår regelverket.

Lenke til kommentar

Hei! Beklager at jeg ikke har svart før nå, har vært mye inn på forumet her , men noe med instillingene gjorde at jeg ikke fikk se postene deres. :S

 

Men til saken:

 

Alastor: Jeg har timesbetalt, samme lønn som de faste ansatte.

 

Jason Something: Jeg har hatt 1. kontrakt siden jeg begynte der, september 2007. Det sto blant annet følgende i den kontrakten:

"Ansettelesesforhold: Midlertidig 2 mnd."

"Ansatt: 10.09.07 - Sluttet 10.11.07"

"Tidsbegrenset ansettelsesforhold: Behov for ekstra pga. høy aktivitet"

 

Det er altså den første og siste kontrakten jeg har hatt, den gikk ut som du/dere ser 10.11.07, dvs jeg har gått faktisk 5 måneder og 14 dager uten kontrakt.

 

Bear^: Jeg har jobbet hver dag med arbeidsgiveren min, men han torte ikke engang å gi meg brevet som han skrev 16.04 og sendte det til meg den 18.04 slik at jeg mottok det på helg den 19.04.

Forferdelig feig, bare at han sender det i posten og ikke gir meg det personlig beviser at det er noe snusk.

Jeg og arbeidsgiveren min har ikke pratet noe om oppsigelsen, han later som ingenting mens jeg forbereder meg til en eventuelt sak.

 

De skrev følgende i oppsigelsesbrevet:

 

"Vedr. Midlertidig ansettelsesforhold - Opphør av arb.avtale:"

Arbeidsforholdet har fortsatt uten formell kontrakt fram til nå.

Begrunnelsen for bruk av et tidsavgrensen ansettelsesforhold var behovet for ekstra arbeidskraft pga, ekstraordinør høy aktivitet. Dette behovet har nå avtatt - når vi tar dagens markedssituasjon i betraktning.

 

Arbeidsforholdet opphører derfor med virkning fra 31.04.2008 - med begrunnelse ovenfor.

 

Vi takker for samarbeidet og ønsker dem lykke til videre!

Vi ber om at utlånte nøkler, verktøy og arbeidsklær innleveres siste arbeidsdag."

 

Stoler ikke på arbeidsgiveren, han er beryktet i disse trakter!

Skal stå på mitt, men vet ikke helt hvor langt jeg bør gå om han står på sitt... :/

 

 

Dotten: Skulle ønsket at tillitsvalgt på arbeidsplassen hadde hatt peiling, men det har han ikke.

Prøvde å prate med han, men han vet jo ingenting rundt dette :S

 

Leste den linken der, skal jeg forholde meg til den så er jeg jo fast ansatt.

Faen så forvirret jeg blir.. hehe! Er jeg fast ansatt eller er jeg ikke? :p

Endret av AM6
Lenke til kommentar
Jeg og arbeidsgiveren min har ikke pratet noe om oppsigelsen, han later som ingenting mens jeg forbereder meg til en eventuelt sak.

Kan ikke skjønne at du skal kunne ha noe å tjene på å vente med å ta opp dette. Det er jo bare en uke til han mener du skal slutte nå, så det er bedre å få avklart saken fortest mulig.

Lenke til kommentar
"Vedr. Midlertidig ansettelsesforhold - Opphør av arb.avtale:"

Arbeidsforholdet har fortsatt uten formell kontrakt fram til nå.

Begrunnelsen for bruk av et tidsavgrensen ansettelsesforhold var behovet for ekstra arbeidskraft pga, ekstraordinør høy aktivitet. Dette behovet har nå avtatt - når vi tar dagens markedssituasjon i betraktning.

 

Arbeidsforholdet opphører derfor med virkning fra 31.04.2008 - med begrunnelse ovenfor.

 

Vi takker for samarbeidet og ønsker dem lykke til videre!

Vi ber om at utlånte nøkler, verktøy og arbeidsklær innleveres siste arbeidsdag."

 

Arbeidsgiver har sitt på det tørre, under 1 omstendighet. Det kan fremlegges en arbeidskontrakt som inneholder den informasjon som er påkrevd i følge AML.

 

Det skal da og stå i den kontrakten at du er midlertidlig ansatt, tid for inntredelse i stilling og når du trer ut av stillingen hvor arbeidskraften din ikke er nødvendig mer.

 

Den tidligere kontrakten din gjelder ikke lengere ettersom den selv anser arbeidsforholdet som avsluttet 10.11.07. Da den oppsigelsen du nå har fått sier at arbeidsforholdet ansees som avsluttet 31.04.08 tilsier det at du har gått flere månder, ulovelig, uten arbeidskontrakt.

 

Dette er selvfølgelig ulovelig i henhold til AML og jeg tror ikke du skulle få noen problemer om du legger dette frem med henvisninger til de forskjellige lover som er kommet nå. Blant annet loven om krav til arbeidskontrakt, bruk av midlertidlig ansatte, oppsigelsestid og oppsigelse. Hadde det vært min arbeidsgiver hadde jeg konfirmert han 2 ganger til indre Hvette og en tredje gang for å være sikker på at han skjønte hvor skoen klemte.

 

Du kan skrive noe slikt tilbake:

 

I henhold til Arbeidsmiljøloven § 14-5 skal kontrakt for arbeidsforhold foreligge senest 1 månde etter inntredelse i stilling. Ettersom jeg har jobbet nå i over 5 månder uten kontrakt anser jeg meg som fullverdig ansatt ved deres bedrift i henhold til §14-9 første ledd som tilsier at arbeidstager skal ansettes fast.

 

Vedrørende midlertidlig ansettelse utløp denne kontrakten 10.11.07 og ingen ny kontrakt ble da skrevet etter det. De har derfor ingen mulighet til å anse mitt arbeidsforhold som midlertidlig ettersom det ikke foreligger noe kontrakt som spesifiserer dette i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser for midlertidlig ansettelse.

 

Påminner og at i henhold til arbeidsmiljøloven §15-1 skal envær oppsigelse utenfor midlertidlig ansettelse med tidsforbeholdt perspektiv drøftes med arbeidstager og deres tillitsvalgt. Minner og på §15-3 første ledd som tilsier at hvis ikke annet er avtalt, noe det ikke er i denne saken, er gjennsidig oppsigelsestid satt til 1 månde påregnet fra den første i månden. Anser og formgivningen av oppsigelsen i strid med §15-4.

 

Jeg vil derfor anse denne oppsigelsen som ugyldig i henhold til de nevnte lover ovenfor. Vil med dette og opplyse dem at saken er tatt videre og i henhold til §15-11 første ledd har jeg rett til å fortsette i stillingen så lenge forhandlingene pågår.

 

Nå er ikke jeg noe jurist ei heller noe flink i formuleringen men mener jeg har fått med i alle fall noen lover i henhold til AML. En jurist kommer sikkert og slakter meg om ikke så alt for lenge :p

Lenke til kommentar

Naranek: Han mener jeg skal slutte om en uke ja, men har krav på 1 mnd oppsigelsestid ifølge arbeidsmiljøloven.

Så går ut ifra at sjefen går med på den oppsigelsestiden når jeg legger papirene på bordet.

Har bare ventet på en del mailer fra arbeidstilsynet osv, de er treige :S

 

Bear^: Tusen takk for tiden du brukte der, syns det var veldig bra skrevet :)

Tror nok jeg stjeler det du skrev å poster det til sjefen min, synd jeg da ikke får se ansiktsutrykket. hehe :)

 

Faktisk så har sjefen min gjort en tidligere tabbe når det gjelder akkurat dette, men det var i kommunen.

Han ansatte ei jente som ferievikar, viste seg at det ikke ble skrevet noe kontrakt, tiden gikk og jenta gikk til angrep når han ikke ville ha henne der lengre.

Jenta jobber fortsatt i kommunen som fast ansatt :)

 

 

Om jeg ender opp som fast ansatt kommer jeg ikke til å være det lenge, bare helt til jeg finner meg noe annet.

Firmaet er helt håpløst når det gjelder arbeidsmiljøloven (HMS/ustyr som er krav på arbeidsplass osv/ rettigheter ifb. reisearbeid).

 

Har fått mail fra arbeidstilsynet, ifølge de har jeg en oppsigelses tid der som gjelder ut mai måned ettersom jeg fikk beskjed 19.04.

Oppsigelsestiden gjelder fra nærmeste månedsskiftet og ut den måneden.

Lenke til kommentar
Naranek: Han mener jeg skal slutte om en uke ja, men har krav på 1 mnd oppsigelsestid ifølge arbeidsmiljøloven.

Poenget er at når ikke du sier ifra om at du har tenkt å kreve dette før i siste liten gir du ikke arbeidsgiver noen tid til å finne noe du kan gjøre i denne perioden. Dermed kan han argumentere med at du ved å ikke si noe har godtatt oppsigelsen.

Lenke til kommentar
Naranek: Han mener jeg skal slutte om en uke ja, men har krav på 1 mnd oppsigelsestid ifølge arbeidsmiljøloven.

Poenget er at når ikke du sier ifra om at du har tenkt å kreve dette før i siste liten gir du ikke arbeidsgiver noen tid til å finne noe du kan gjøre i denne perioden. Dermed kan han argumentere med at du ved å ikke si noe har godtatt oppsigelsen.

Det stemmer, men først må jeg jo ha dokumentasjon. Dette ble fremlagt idag, sjefen ble taus.

 

Har også ringt pratet med arbeidstilsynet igjen, de anbefalte at jeg skaffet meg advokat om arbeidsgiver ikke godtar at jeg er fast ansatt. Har vist en sterk sak!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...