Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gått 5 måneder uten kontrakt, fikk brev i posten om at jeg mister jobben om 10 dager. Lov? - OPPDATERT, Se innlegg nr 22


AM6

Anbefalte innlegg

Lykke til med saken, jeg tror du har en meget sterk sak her for arbeidsgiver har sluppet noen sarlige på leggen og det får han nå trød tilbake der det hører hjemme. Meget godt.

Tusen takk! :)

 

Håper jeg nå blir fast ansatt da, ved videre konflikter kommer jeg helt sikkert til å skrive i tråden her :ermm::)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Oppdatert 15/8-08:

 

Hei igjen folkens, drar opp tråden igjen jeg, håper på like god respons og hjelp fra dere som sist :)

 

Nå har det seg slik at det har blitt problemer med arbeidsgiveren igjen.

I dag når arbeidsdagen var over kom sjefen bort til meg å ba meg møte opp på kontoret etter at jeg hadde skiftet om.

Jeg møtte opp på kontoret, der ble jeg fortalt at det ikke lenger var bruk for meg pågrunn av at det er for lite arbeid, samme grunnlag som sist (som tidligere fortalt i tråden).

Ble også igjen nevnt at jeg ikke hadde førerkort (som tidligere nevnt mistet jeg det) og at det var også en av grunnene til at jeg måtte gå. (har oppkjøring om 3 uker.)

 

Jeg forsvarte meg med å fortelle at dette ikke er lov, man har uansett en oppsigelses tid på en måned, dessuten er jeg fast ansatt ifølge arbeidsmiljøloven ettersom jeg har gått uten noe form for kontrakt i 10 måneder ca. Sjefen ble stille og ba meg bare levere nøkler og klær.

Han mente også at han hadde vært grei med meg som ga meg arbeid, da fortalte jeg at jeg mente at han var en forbanna idiot, for han har jo prøvd å fått meg ut av firmaet lenge nå.

Han tok da frem et a4 ark og noterte det jeg sa, altså, en forbanna idiot.

Burde kanskje ikke ha sagt det, men er blitt provosert nok nå.

 

Jeg ga klar beskjed om at denne saken ikke var over og at jeg skulle gå videre med den. Det var greit svarte han med et smil.

Med det samme jeg dro ut av dørene fikk jeg beskjed om at jeg måtte komme tilbake med nøklene til firmaet med engang, du får de mandag sa jeg, hadde de på meg men vil le ikke gi de. :p

 

Må også tilføye at alle i firmaet har fått lønnsøkning bortsett fra meg, har vært i firmaet lengre enn en av de andre som fikk økning i lønn.

 

Mine krav om jeg kan gå til rettsak:

1. Krav om erstattning. Det har jeg vel krav på etter å ha blitt behandlet slik? Vil uansett ha lønn for den måneden jeg egentlig skal jobbe.

2. Krav om å få Lønnsøkningen jeg ikke har fått, etterbetalt.

3. Krav på fast ansettelse eller annen løsning som veier opp.

 

Hvordan skal jeg gå frem nå? tips?

Er blitt anbefalt å kontakte LO, er medlem der men har ikke vært betalende medlem siste året, så tror ikke de er til hjelp da.

 

Er jammen frustrert nå pågrunn av økonomien, men er på en annen måte glad for at jeg slipper å møte opp mere på den jobben, var ikke særlig god kommunikasjon med sjefen akkurat.

Lenke til kommentar

Men har jeg egentlig krav på den lønnsøkningen? Det lurer jeg på...

Så vet ikke om jeg kan ta de der...

 

Vil også nevne litt om arbeidsplassen, om det kanskje hadde vært noe å nevne til arbeidstilsynet:

 

På verkstedet vårt foregår det en del sveising, vi har ingen form for lufteanlegg til dette.

Folk kjører truck uten førerbevis.

Sjefen selv bruker dagene i gravemaskin, vals og andre kjøretøy, han har heller ikke førerkort.

Filmet han i gravemaskina mens han kjørte for en stund siden, for så for meg at før eller siden ville han prøve å si meg opp igjen, noe han gjorde idag :)

Lenke til kommentar
Men har jeg egentlig krav på den lønnsøkningen? Det lurer jeg på...

Så vet ikke om jeg kan ta de der...

Jeg tviler. Lønna er vel kontraktsfestet.

 

Vil også nevne litt om arbeidsplassen, om det kanskje hadde vært noe å nevne til arbeidstilsynet:

 

På verkstedet vårt foregår det en del sveising, vi har ingen form for lufteanlegg til dette.

Folk kjører truck uten førerbevis.

Sjefen selv bruker dagene i gravemaskin, vals og andre kjøretøy, han har heller ikke førerkort.

Filmet han i gravemaskina mens han kjørte for en stund siden, for så for meg at før eller siden ville han prøve å si meg opp igjen, noe han gjorde idag

Dette har ingen betydning for saken din.

 

 

Jeg har ingen jussutdanning, så ikke regn med at jeg kan noe. Uansett: Ta kontakt med advokat.

Lenke til kommentar
Skaff deg en advokat som tar saken din. Sånn du holder på nå gangner deg ikke i det hele tatt.

Om jeg har en god sak så skal jeg det ja, men først vil jeg finne ut litt selv om hva jeg kan gjøre. Så da bruker jeg forumet til hjelp og håper på innspill fra folk som kan om rettigheter eller har erfart lignende.

 

EDIT: CATO: Selvsagt har ikke det noen betydning for saken min, men det har en betydning for arbeidstilsynet hvordan miljøet på jobben er.

 

Tror du har rett angående lønnsdelen ja, så det kan jeg vel kanskje bare glemme.

 

Takk for innspill.

Endret av AM6
Lenke til kommentar

Jarmo: Hehe, det stemmer :)

 

Alastor: Som tidligere nevnt: Om jeg har en god sak så skal jeg det ja, men først vil jeg finne ut litt selv om hva jeg kan gjøre. Så da bruker jeg forumet til hjelp og håper på innspill fra folk som kan om rettigheter eller har erfart lignende.

Advokat koster penger, så da vil jeg være sikker først. :)

Lenke til kommentar
Jarmo: Hehe, det stemmer :)

 

Alastor: Som tidligere nevnt: Om jeg har en god sak så skal jeg det ja, men først vil jeg finne ut litt selv om hva jeg kan gjøre. Så da bruker jeg forumet til hjelp og håper på innspill fra folk som kan om rettigheter eller har erfart lignende.

Advokat koster penger, så da vil jeg være sikker først. :)

 

vel, ikke nødvendigvis. Det spørs på inntekten din og formue. Jeg ble sparket på uskalig grunnlag, og kunne hatt adgang til fri advokat hjelp, men avstod da jeg hadde for mye i formue.

Lenke til kommentar
Jarmo: Hehe, det stemmer :)

 

Alastor: Som tidligere nevnt: Om jeg har en god sak så skal jeg det ja, men først vil jeg finne ut litt selv om hva jeg kan gjøre. Så da bruker jeg forumet til hjelp og håper på innspill fra folk som kan om rettigheter eller har erfart lignende.

Advokat koster penger, så da vil jeg være sikker først. :)

 

vel, ikke nødvendigvis. Det spørs på inntekten din og formue. Jeg ble sparket på uskalig grunnlag, og kunne hatt adgang til fri advokat hjelp, men avstod da jeg hadde for mye i formue.

Å faen, det var jammen bra du skrev :) Det skal jeg benytte meg av, for jeg har jo kun trygt inntil videre...

Hvem kontakter jeg da egentlig? Ved fri rettshjelp får jeg ikke velgte advokat selv hører jeg...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...