Gå til innhold

Kirkeklokker - Bråkete, plagsomt og unødvendig


Anbefalte innlegg

Kyrkjeklokkene ringer ein gong i veka + eventuelle gravferder, medan rådhusklokkene ringjer ein gong i kvarteret(?). Det burde no vere mange gonger so plagsomt.

 

Men den ringer ikke like lenge. Den plager heller ikke like mange. Rådhusets lydforurensning forstyrrer forholdsvis få, det samme kan ikke sies om kirkene.

 

Om det forstyrrar få eller mange speler vel inga rolle?

 

Selvfølgelig har hvor mange som blir plaget noe med saken å gjøre, få er lett å ignorere. Nå vet ikke jeg helt hvordan området rundt Rådhuset er, men jeg regner med at det ikke utelukkende er bolighus i nærområdet.

 

Kirker er svært ofte plassert midt i boligområder og plager ganske mange, både totalt sett og (de i byene) hver for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bodde nærme en kirkeklokke før og hørte ulingen så ofte at jeg gikk rundt med tanker om nedbrente kirker!

Jeg forstår godt at folket vil få vekk støyen fra den plagsomme kirkeklokka og jeg støtter forslaget fullt ut. Norge har blitt et så ureligøst land så dette overlever vi helt greit. :)

Lenke til kommentar

Det får da være maken på mangel av toleranse. Jeg er svært langt fra å være religiøs, men plages ikke nevneverdig av at kirkeklokker kimer en gang i uka og ved andre - spesiell - anledninger. Dette er ikke en av kirkens mørke og mindre bevarverdige tradisjoner, og litt støy - om man oppfatter det som det - burde man strengt tatt tolerere. Man lever i et samfunn, ikke en boble hvor man kan påkreve seg total isolasjon fra omgivelsene. Ikke spiller disse klokkene på plagsomme tidspunkt heller (det er mulig man ønsker å sove etter 11 på en søndag, men det anses normalt ikke som noen ro-tid).

 

Sammenligningen med rådhusklokkene er for øvrig relativt god. De kimer hvert kvarter, med et lengre spill hver time. Det høres i hele sentrumsområdet i Oslo. Det stemmer riktignok at det er få som bor i umiddelbar nærhet. Men i forhold til den jevne kirkeklokke eksponeres langt flere hver uke for rådhusets klokkespill.

Lenke til kommentar
Det har du ikke noen dokumentasjon på, og det vil du heller ikke finne.

Det er mye blod som har rent under påskudd av bibelen. Alt fra kristningen av Norge, til Vatikanets støtte av facisemen og nazismen.

Dessuten "God bless america" i krigen mot 'terror'!

 

Uansett, blir man forstyrret av kirkeklokkene så burde det vært noe å tenkt over når man flyttet til nabolaget.

Kirken har sikkert stått der i noen hundre år og kimet hver søndag all den tid.

Lenke til kommentar
Det får da være maken på mangel av toleranse. Jeg er svært langt fra å være religiøs, men plages ikke nevneverdig av at kirkeklokker kimer en gang i uka og ved andre - spesiell - anledninger. Dette er ikke en av kirkens mørke og mindre bevarverdige tradisjoner, og litt støy - om man oppfatter det som det - burde man strengt tatt tolerere. Man lever i et samfunn, ikke en boble hvor man kan påkreve seg total isolasjon fra omgivelsene. Ikke spiller disse klokkene på plagsomme tidspunkt heller (det er mulig man ønsker å sove etter 11 på en søndag, men det anses normalt ikke som noen ro-tid).

 

Sammenligningen med rådhusklokkene er for øvrig relativt god. De kimer hvert kvarter, med et lengre spill hver time. Det høres i hele sentrumsområdet i Oslo. Det stemmer riktignok at det er få som bor i umiddelbar nærhet. Men i forhold til den jevne kirkeklokke eksponeres langt flere hver uke for rådhusets klokkespill.

 

I sentrum er det bråk uansett, så der er det få som bryr seg om Rådhuklokkene, annet at de synes det er hyggelig. Det er tydeligvis mange som ikke synes noe om at de blir forstyrret av kirkeklokker. Kan ikke kirken tolerere dette, og slutte med den plagsomme ringingen?

 

Jeg begynner å bli lei av folk som skal mase om toleranse hver gang de vil forsvare kristendom. Kirker i boligområder kan plage hundrevis av mennesker, da handler det lite om å tolerere kristendom, da går det mer på å prøve å ha det stille og rolig i huset.

Lenke til kommentar

Jeg driter egentlig langt i hele kristendommen eller andre religioner. Har ikke noe for seg å uttale seg for eller imot.

 

Men jeg synes at alle som lager støy i det offentlige rom samme driten om det er isbiler, kirkeklokker, moskeer eller annet må holde seg til en maks desibelgrense. Noe annet er bare tull og tøv.

Lenke til kommentar

Som den lille gnostikeren jeg er, så må jeg inrømme at jeg faktisk liker klangen til kirkeklokkene. Det kan være fordi jeg bor rett ved en stavkirke, med noen fine prakteksemplar fra 1300 tallet. Så vidt jeg vet kjører mange kirker digitalt, og det kan neppe være noe koselig.

Lenke til kommentar
Klokking har føregått i hundrevis av år, utan at det har vore noko problem av den grunn. Det er riktig at klokking per i dag ikkje har nokon nytteverdi. I staden har det ein symbolsk verdi.

 

Kyrkjeklokkene ringer ein gong i veka + eventuelle gravferder, medan rådhusklokkene ringjer ein gong i kvarteret(?). Det burde no vere mange gonger so plagsomt.

 

Det er feil at det ikkje skjer ting i kyrkja som er til hjelp for nokon. Ein samlar jo inn kollekt til hjelpearbeid o.l. i u-land.

 

 

Alt som har foregått i hundrevis av år er ikke nødvendigvis noe å ta vare på. Omskjæring av småjenter i Afrika er et ekstremt eksempel her. (ikke at jeg vet at det har foregått i århundrer, men jeg kan ikke helt se at det er noe de startet med for 20 år siden..). Dette er riktig nok noe helt annet, men jeg hater når folk ser på tradisjoner som utelukkende positivt. Om man skal være objektiv i en vurdering må man nesten se bort fra tradisjoner.

Ellers er det jo en tradisjon for disse bønneropene for muslinger også. Antar at bønnerop også har en symbolsk verdi.

 

Trenger de kirkeklokker for å samle kollekt? Dessuten vet sikkert de fleste som går i kirka når gudstjenesten starter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...