Gå til innhold

Ingen som driver med overklokking lenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var et godt poeng sindre, sånne poster skaper litt konkurransestemning og hvis man sier hvordan man får det til så kan man lære og slå sine egne rekorder.

 

Noen forslag til tråder, om de ikke allerede finnes. Fortsetter på dine forslag sindre.

 

Høyest mulig FSB, cpuz eller SP1M?

 

RAM mhz, cpuz eller SP1M?

 

Hardwaremods med bilder, database. Lett å finne frem i, førstepost med linker til aktuelle post. Merke, modell, deler og bilde burde være i hver post. Navn på del står som link i førstepost. Om dette er noe flere ville trenge skal jeg lage denne tråden.

 

Støtter denne! Jeg tror noe av det gjerne finnes fra før, men om personen som har førsteposten ikke vil holde tråden oppdatert, må en vell nesten lage nye. Fint at du melder deg frivillig til å styre førsteposten, men det hadde vært greit å fått diskutert hva denne skal inneholde med andre forumbrukere også, slik at den blir best mulig, og ikke dør så fort ut :)

Lenke til kommentar

I hwmodtråden tenker jeg og ha alt av vmods. Førsteposten blir bare en lang liste med produktnavn, alfabetisk og hwtype. Man må gjerne ta bilder fra andre steder, og skrive så nederst i posten. Jeg kan jo legge ut de moddene jeg har liggende, ikke mine egne, men de er til helt vanlig hw og trengs sikkert av flere. Kanskje flere våger seg på vmods om man ser hvor lett det er. Andre forslag til denne hwmodtråden? Det blir mer et bibliotek.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er for mye fokus på LN2 resultater og VR's. Ytelse pr kr, og best 24/7 klokk og resultater er mye morsommere - og flere kan delta. Å konkurere med LN2 krever store summer og konstant kjøp av det siste, og er forbeholdt noen få/heldige/rike. Klokking med vann og luft er like morsomt, så lenge man sammenligner resultater med likesinnede.

Lenke til kommentar

Ja helt enig, LN2 er kun for fåtallet, og da har som regel de fleste ikke noen sjangs å holde følge. Jeg for min del synes at klokking på luft og vann er bedre, og på et nivå som de fleste kan oppnå.

 

Overklokkingsdelen på forumet har en ganske synkende kvalitet i forhold til tidligere. Og jeg finner det nesten kjedelig å bla igjennom overklokkingssidene for tiden. Titler som, hvordan overklokke Exxx?, hva er for høy temp/ riktig temp på cpu? osv osv går i en kontinuerlig loop. Ikke noe galt med de, for all del, men det er ikke noen utfordring lenger. Støtter forslaget om en egen underforumsbit eller lignende tiltak der man kan diskutere resultater, legge frem resultater osv.

 

En ide kunne også vært å laget en samletråd, lignende den (stoolman?) hadde for cpuer tidligere. Der postet brukere sine klokker av den aktuelle cpuen, som ble lagt inn fortløpende i førsteposten. På denne måten fant man lett frem i førsteposten til de forskjellige cpuene, og hvem som hadde den høyeste klokken, hvilken kjøling osv. På denne måten skapte dette i alle fall litt konkurranse for min del, for ikke f*** om han karen der skulle ha en høyere klokk enn meg. :p

 

edit: og for å svare direkte på trådens tittel, ja jeg klokker enda, og har klokket i flere år.

 

edit 2: jeg må lære å være mer opmerksom, for den tråden lver jo enda, bare at den er utrolig dårlig oppdatert. Kansje jeg skal lage en oppdatert tråd som en slags videreføring fra den tråden

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ut på dato? Overklokking? lol!

 

Om noe så er med dagens CPUer spesiellt mye å hente ved overklokking. Da tenker jeg spesieltl på C2D arkitekuren. Nehalem også regner jeg med kommer til å være veldig klokkevillig.

 

Jeg regner det nesten som en synd å IKKE overklokke en C2D. Jeg mener, selv med en stock kjøler så kan du jo lett hente ut en tredjedel mer ytelse om ikke mer, og med litt ekstra hjelp i form av et godt hovedkort og litt skikkelig kjøling så kan du jo trekke det enda lengre. Jeg kjører selv min Q6600 (2,4Ghz) på 4,275Ghz. Det er intet mindre enn en økning på 78%(!) i ytelse (og jeg kunne gått enda høyere om det ikek var for at hovedkortet mitt stopper meg, jeg "må" benytte Nvidia chipset pga. jeg kjører SLI).

 

Så nei, jeg ser absolutt ingen grunn til at overklokking er død. Tvert om. Selvfølgelig er det lett å være fornøyd med en 3Ghsz stock CPU da det tross alt gir mye ytelse for relativt lite penger, men personlig kan jeg aldri få nok at ekstra datakraft.

 

Men ellers er jeg enig med OP. Det er synd at HW nettverket mer eller mindre har mistet sitt tidligere veldig aktive overklokking og casemodding miljø. Det har nok med at overklokking.no ble integrert og dermed totalt mistet sitt fokus. Jeg tror at mange andre - som meg - har gått over til andre forum og miljøer som fremdeles er veldig aktive. Personlig holder jeg mye til på extremesystems sine forum, da det inneholder noen av verdens fremste eksperter på slike ting sammen med mange andre generelle entusiaster som meg. Synd at hw.no ikke tok denne "kundegruppen" (ja, for deter jo oss de faktisk tjener penger på via reklame) seriøst nok til å holde fast ved dem.

 

-Stigma

 

Jeg er ikke enig, en grei C2D er bra nok til veldig mange oppgaver, og folk prioriterer stillhet, effektbruk og den slags mer enn før. For all del, det er jo koselig med "entusiastklokkere", men jeg tror "hverdagsklokkeren" er mindre vanlig enn før. Uten at det er mer enn spekulasjon fra min side. Og da blir det mindre tilvekst og aktivitet.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg prøvde jo å lage en tråd om AMD-klokkinga mi, men selv har jeg vel rundt 60% av postene i den tråden :tease: I og for seg er vel ikke jeg den som poster mest i andres tråder, så skal vel ikke klage for mye.

 

Uansett støtter jeg opp om ideen om et underforum som tar for seg SKIKKELIG klokking. Det gir jo ikke akkurat noe kick av å poste en klokketråd sammen med alle de "Hvordan klokke min Conroe"-trådene som fins der ute.

 

Når jeg får HK'et mitt fra Tyskland skal jeg vel sette i gang igjen, men uten hk - no klokkings :ph34r:

 

En voltmodliste hadde vært storveis, har masse skjermkort jeg ikke aner åssen jeg skal modde.

Lenke til kommentar

Ening med mange her! Altfor lite overklokking. Var ein godel før, og alltid meir en post som inneholdt med skikkeleg OC, men nå finner eg omtrent ingen...

 

For min del skal eg teste ut E8400 på commando, GA-X48-DQ6 og Abit IP35 pro. Skal i same slenge teste ut Q6600 og kanskje ein E6600. Viadre vil eg modde 8800gt og teste om eg klarer å slå rekorden min(16328). Alt vil skje under tørris, kanskje GPUen også...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=939771

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Jeg poster en del resultater/erfaringer, men det blir liksom litt random hvor det blir postet.

 

Blir somregel svart inn i en tråd noen andre har laget :p

 

MEN:

Om det er en tråd hvor feks. alle med X cpu skal poste resultater, så gidder jeg ikke åpne tråden en gang.

 

Årsaken er at tråden da blir tusen sider lang, med ufattelig mye offtopic og tull. Om en slik tråd skal være interessant, må den heller tillate BARE posts med resultater og alle resultatene må ha med CPUID validation lenke, bilde av cpuid som viser frekvens, etc. Ellers er det ingen vits at folk sier:

 

Jeg fikk 4ghz!!!

 

Så vet vi ikke vcore, fsb, multiplier++++ Samt vi vet jo ikke oim det er BS engang. Videre, vil mye søppelposter gjøre tråden rett og slett for "tung" å gå gjennom.

 

Men, ja.. Jeg er selv intr. i aktivitet rundt clocking.

Jeg skal poste en del erfaringer snart m.skjermkortclocking m/uten vindtunnel på gpukjøler (aftermarket), samt skal mishandle e2180.

 

Jeg klarte å boote den på 3.7ghz i dag, men jeg må confe, tweake, teste for stabilitet+++ tusen ganger, før jeg kan komme med noen spesifikke tall. Det er jo en del FSBhull på nf650i.

 

Jeg har clocket en del med stock kjøleren på gpu også, så jeg skal ha en del referansematriale vs. aftermarket kjøleren :) Hittil ser det veldig bra ut, m. nedgang på 20 grader celsius IDLE(!). dvs. idler på insane 32 grader celsius m. gpu @ 750 vs 640 org :) (8800gts 512).

 

Men, ja.. litt OT her nå.. sry :O

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Da har jeg startet en hwmods tråd, for å gå fra prat til handling. Den er åpen for forslag til endringer.

 

 

Problemstillin:

Det blir ofta veldig mye rot i slike tråder, fordi systemene kan variere veldig mye, da blir det veldig mye urelevante poster for leseren. F.eks, Nå har jeg nettop rygget opp et nytt system med Asus Maximus Formula og E8400. For meg blir det veldig lite intersang å lese om overklokking av Q6600 eller AMD osv.

 

Forslag:

Man kunne dele OC-tråden, og starte et nytt tråd for hver HK og CPU, og gjerne RAM også.

Du kan jeg gjerne starte et nytt tråd for OCing av Asus maximus Forula + E8400 + Mushkin 4x2048 XP2-8500. Ellere hvis du gjør det, ville jeg gjerne delta aktivt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig gitt opp, men med tanke på denne tråden skal jeg søren meg starte opp igjen min gode gamle hobby :D

 

Blir nok ikke no monsterklokking av dyr hardware, men budsjett klokking kan være sinnsykt artig det også!

 

 

Bare for nostalgiens skyld:

 

cooler.jpg?t=1208303496

Geforce 2 GTS kort med moddet vifta fra ett brent 9800PRO kort (husker ikke hva vifta het, men det var den man kjøpte som blåste lufta ut av kabinettet). Resten av systemet var vel ett Epox 8RDA+ med en AMD 2500+ (Barton?) og 2x256 Twinmos PC3200 :)

 

bench-rig.jpg

Her snaker vi fest! DFI NF4-DR med 3700 sandy og 7800GTX SLI. Hadde akkurat fått meg fasekjøler som var moddet av KEB :)

 

3-1.jpg

Det var vel det høyeste 3dmark stabile jeg klarte, men hadde noen suicide shots på 3,4+

 

EDIT: Fant en rekord som ligger ganske høyt oppe i forhold til lignende systemer: >HER<

Endret av MasterMind2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...