Gå til innhold

Er vi mange kampsportutøvere på forumet? (Oppdatert)


Vi finner ut av aktivitetsnivået!  

139 stemmer

  1. 1. Trener du kampsport aktivt?

    • Ja
      108
    • Nei
      30
    • Bare Mortal kombat, tekken og SF IV
      2
  2. 2. Hvor lenge har du trent kampsport?

    • Under 1 år
      37
    • 1-5 år
      64
    • 5-10 år
      25
    • 10+ år
      14
  3. 3. Trener du selv, eller instruerer du?

    • Trener bare selv
      102
    • Instruerer stort sett
      5
    • Både trener og instruerer om hverandre
      33
  4. 4. Hvilke(n) kampsport(er) trener du nå? (litt sekkeposter under, for å redusere antal valg :p )

    • Karate
      26
    • Judo
      13
    • Ju-Jutsu / Ji-Jutsu / Ji-Jitsu / Brasiliansk jujutsu
      29
    • Aikido
      12
    • Kung Fu
      6
    • Boksing
      17
    • Tae Kwon Do
      38
    • Hapkido
      4
    • Iaido / Batto
      2
    • Kickboxing
      27
    • Thaiboxing
      19
    • WMA / MMA
      21
    • Krav Maga
      14
    • Kendo
      4
    • Andre (som jammen meg burde stått her!!!)
      14
    • 0
    • 0


Anbefalte innlegg

Trener WTF Tae Kwon do, begynte vel for 10 år siden. Trener i Keum Gang i Bergen. De siste årene har det vært mye av og på. Har 1. dan, aldri interessert meg for å gå høyere i gradene selv om jeg nok hadde passert en gradering uten problemer. Svart er svart :)

 

Har for det meste trent kampkunst, men de siste årene har jeg trent kamp, har vel blitt til sammen 2-3 år med kamptrening. Aldri satset noe aktivt på det eller deltatt i noen konkurranser. Er mest for min egen del og det å holde meg i form, liker treningstypen :)

 

Tror at jeg kommer til å gi meg med TKD etter sommeren, for å prøve noe nytt. Noen som har noe å anbefale? Lyst til å prøve noe mer "reelt", og har tenkt på krav maga, kickboxing eller mma (ønsker egentlig bredere erfaring før jeg hiver meg på mma though..) Ønsker også å lære meg grapling/bryting :)

Kanskje kombinere TKD med BJJ ? :) Jobb litt mer med guarden, så tror jeg det skal kunne bli rimelig effektivt. Skal selv trene/studere BJJ i et helt år nå, og ser frem til å kombinere det med Muay Thai ! Som dere kanskje skjønner, så sikter jeg nå mot mma. Jeg kommer nok alltid til å ha MT som min grunnsport uansett, ettersom jeg elsker det :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kyokushinkai karate represent

 

Har trent det på nidaros karateklubb i ca 2.5 år nå. Har andre blått og satser på å få første gult til vinteren. Planen var egentlig å komme seg til gult til sommeren, men jeg tror ikke formen er god nok enda, pluss at prestasjonen min på siste gradering var *litt* svak, men likevel nok til at det ble godkjent.

 

Trives ganske godt der. Noen av trenerene våre gjør det dugelig bra på nasjonale konkurranser, så jeg føler på meg at de har et godt kunnskapsnivå. I tillegg er det ikke spesielt dyrt :).

 

Trente også ju jitsu i en kort periode mens jeg var på folkehøgskole, men det ble ikke til at jeg fikk gradert meg, så det teller vel egentlig ikke :p. I tillegg er det over 5 år siden. Har egentlig lyst å begynne med ju jitsu igjen i trondheim, men treningsøktene deres er på de samme dagene som jeg trener karate. Kanskje jeg blir å ta meg en pause i karaten om et år eller to, for så å trene litt ju jitsu.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Kyokushinkai karate represent

 

Har trent det på nidaros karateklubb i ca 2.5 år nå. Har andre blått og satser på å få første gult til vinteren. Planen var egentlig å komme seg til gult til sommeren, men jeg tror ikke formen er god nok enda, pluss at prestasjonen min på siste gradering var *litt* svak, men likevel nok til at det ble godkjent.

 

 

Hvordan fungerer beltesystemet til karate? I tae kwon do er blått lenge etter gult, så har forstått at det er en forskjell der hvertfall :p

Lenke til kommentar

Hvitt: Mukyu (ingen grad)

Oransje: 10. og 9. kyu

Blått: 8. og 7. kyu

Gult: 6&5

Grønt: 4&3

Brunt: 2&1 kyu

Deretter svart for 1. dan, og likt antall gullfargede vertikale striper som dan-graden.

 

Det går vel opp til 7. eller noe, men jeg *tror* at alt over 4 er mer eller mindre "byråkratiske" eller statusgrader. Det går mer på hvor mye du gir til klubben din enn hvor god du er i teknikker når du kommer så høyt opp.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Ok :) Det er nok forskjell fra stilartene i tae kwon do og, men jeg har bare vært borti WTF så kan igrunn ingenting om ITF.

 

For de som lurer er det i så fall:

Hvitt 10. cup

Gult. 9. cup

Oransje 8. cup

Grønt 7. cup

Blått med opp til 1 stripe 6-5. cup

Rødt med opp til 3 striper 4-1. cup

Svart med 1-10. dan

 

:)

Lenke til kommentar

Ok :) Det er nok forskjell fra stilartene i tae kwon do og, men jeg har bare vært borti WTF så kan igrunn ingenting om ITF.

Hey, det transkriberes gup eller kup, ikke cup! :) Det er stor variasjon innen TKD-verdenen også. I ITF har hver farge også en egen symbolikk. Fargene representerer ulike stadier i et furutre som vokser. Grønt er feks. plantens vekst og blått er himmelen som planten vokser mot. Tréet er en metafor for kunnskap. Furu er shoto på japansk. De svarte gradene vises med romertall på belteenden. I tillegg er svartbeltegradene delt inn i tre: ass.instruktør, instruktør og master instruktør. Dette ser man på drakten i tillegg til å lese av beltet.

 

ITF sitt belte/gradsystem:

10.gup - hvitt (imotsetning til Karate, så begynner man med en grad, og ikke mugup/mukup)

9.gup - hvitt m/gul stripe

8.gup - gult

7.gup - gult m/grønn stripe

6.gup - grønt

5.gup - grønt m/blå stripe

4.gup - blått

3.gup - blått m/rød stripe

2.gup - rødt

1.gup - rødt m/svart stripe

I.dan - svart (assisterende instruktør)

II.dan

III.dan

IV.dan - svart (instruktør, minimumsgrad for å være eksaminator)

V.dan

VI.dan

VII.dan - svart (master. Jahn-Erik Lehn var første i Norge som oppnådde denne graden.)

VIII.dan - svart (senior master, siste gradering er til 8.dan. Foreløpig er det kun Per Andresen i Norge har nådd denne graden. En annen kjent person med denne graden er Chuck Norris)

IX.dan - svart (grand master)

 

 

- NTN har i tillegg til dette barnegrader, juniorgrader, delgrader på 1.gup og delgrader på 1-3.dan.

- GTF har samme grader som ITF, men annen symbolikk.

- ATA har 11 belter, og hver av de representerer også furutréets vekst: http://ataonline.com...belts/index.asp

- Ellers finnes det en haug med private TKD-forbund og -beltesystemer.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan de har forsøkt å forankre fargene i noe :p

?

hva mener du?

 

 

Tipper han mener blomstringen av treet og overføringen av det til beltegradene :) Har forsåvidt lært om det for lengesiden, men må innrømme at mye av TKD-teorien er for lengst glemt..

Lenke til kommentar

Fargebeltene er en relativt ny oppfinnelse.

I 1883 startet Kanõ (judo) med beltesystemet sortbelter/hvitbelter (yudansha og mudansha) for å skille ut to av elevene sine. Gi ble ikke til før i 1907, så beltene var ikke helt like som nå.

 

De fargede beltene startet mest sansynlig i Paris i 1935 da Jodo ble introdusert der. Har var det for å vise hvordan man lå an i graderingsløypa, da vesten ikke hadde det samme hirearki-mindset'et som japanerene.

 

I karate kom de første sortbeltegradene i 1924, de fargede beltene på slutten av tredvetallet.

 

Så vidt jeg kan finne for TKD, er beltegradebetydningene et veldig WTF/ITF-begrep, og jeg finner ingen kilder på når omtrentlig det startet...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tråden er kanksje ikke brukt på en stund, men burde derfor "gjennopplives"

 

Jeg holder på med shotokan karate, har holdt på i 1,5 år- var nesten i ferd med å gi opp, men den dagen vi ble trent av eliten til Japan så forandret det seg.

 

Hva med dere andre, har dere trent med deres "idoler" i kampsporten deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...