Gå til innhold

Lydkort til HTPC


Anbefalte innlegg

Jeg får ut lyd via DVI utgangen (HDMI adapter) på mitt Sapphire ATI HD2600Pro Ultimate!

 

Det fungerer utmerket på Blu-ray med lyd og bilde i full HD (1080p) via HDMI på min Samsung M86 40"

Ja, du får lyd, men ikke HD lyd (Dolby TrueHD og DTS Master Audio).

 

Og når det gjelder disse aktuelle skjermkortene til ATI så er det vel bare snakk om PCM lyd i bare 2 kanaler og ikke surround etter jeg det har lest. Selvfølgelig i tillegg til AC3/DTS surround.

 

Liten forklaring/oppklaring om disse skjermkortene til ATI, som gjelder noen Nvidia-kort også. Du kan kun få lyd gjennom det medfølgende adapteret, og kun på den ene DVI-kontakten, da skjermkortet sender lyd fra sin innebygde lydchip gjennom analogkontaktene i DVI-kontakten.

 

Det medfølgende adapteret kobler fra analog-kontaktene til HDMI-adapterets lyd-kontakter. Dette skjer ikke med andre adaptere, så det er viktig å ta godt vare på det medfølgende adapteret. ATI-logoen står på adapteret som følger med ATI-kortene. Har ikke fått sjekket om Nvidia bruker sin logo på de adapterne de legger ved.

 

Bruker forresten selv TOS-koblingen fra hovedkortet (A8n32-SLI Deluxe/wifi) til min Harmann-Kardon AVR-5550 Sourroundforsterker, da jeg knertet inngangene 2 ganger da jeg brukte SPDIF coax. Det kostet meg litt kroner.

 

Min anbefaling er derfor å bruke optisk om du har, eller skaffe deg spenningsvern for coax om du må bruke dette. Serviceverkstedet var godt kjent med problemet jeg fikk pga coax-tilkoblingen. Den er veldig aktuell også for de som bruker analog-tilkobling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette har ikke endret seg. Auzentech og Asus jobber med løsninger, men ingen kort er på markedet ennå

Jeg håper du har rett. Husker du hvor du har hørt eller lest dette?

 

Du har min tråd på avforum:

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...dmi-inn-ut.html

 

Og en annen sin tråd også på avforum:

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...-auzentech.html

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Bruker forresten selv TOS-koblingen fra hovedkortet (A8n32-SLI Deluxe/wifi) til min Harmann-Kardon AVR-5550 Sourroundforsterker, da jeg knertet inngangene 2 ganger da jeg brukte SPDIF coax. Det kostet meg litt kroner.

 

Min anbefaling er derfor å bruke optisk om du har, eller skaffe deg spenningsvern for coax om du må bruke dette. Serviceverkstedet var godt kjent med problemet jeg fikk pga coax-tilkoblingen. Den er veldig aktuell også for de som bruker analog-tilkobling.

Aldri hørt om før. Kan du forklare litt dypere hvordan dette skjedde og hva spenningsvern for coax er? :)

Lenke til kommentar
Bruker forresten selv TOS-koblingen fra hovedkortet (A8n32-SLI Deluxe/wifi) til min Harmann-Kardon AVR-5550 Sourroundforsterker, da jeg knertet inngangene 2 ganger da jeg brukte SPDIF coax. Det kostet meg litt kroner.

 

Min anbefaling er derfor å bruke optisk om du har, eller skaffe deg spenningsvern for coax om du må bruke dette. Serviceverkstedet var godt kjent med problemet jeg fikk pga coax-tilkoblingen. Den er veldig aktuell også for de som bruker analog-tilkobling.

Aldri hørt om før. Kan du forklare litt dypere hvordan dette skjedde og hva spenningsvern for coax er? :)

 

Hi-Fi klubben har en side som forklarer dette litt nærmere.

http://www.hifiklubben.no/bibliotek/artikl....htm?ecmpID=060

 

Greit å vite om hvis du sitter med en dyr forsterker.

Endret av janvisc
Lenke til kommentar

Hvis softwaren for å avspille BD filmer, har innebygd dekoder for HD lyd, så kan man få ekte HD lyd, men da må man bruke analog overføring. Husk at det ikke alltid er digitalt som er best.

 

Det blir uansett analogt ett eller annet sted i signalveien, det er bare å finne beste sted å gjøre dette på, normalt er det i en forsterker, men av og til må man gjøre det i avspiller for å få best lyd.

Lenke til kommentar
Bruker forresten selv TOS-koblingen fra hovedkortet (A8n32-SLI Deluxe/wifi) til min Harmann-Kardon AVR-5550 Sourroundforsterker, da jeg knertet inngangene 2 ganger da jeg brukte SPDIF coax. Det kostet meg litt kroner.

 

Min anbefaling er derfor å bruke optisk om du har, eller skaffe deg spenningsvern for coax om du må bruke dette. Serviceverkstedet var godt kjent med problemet jeg fikk pga coax-tilkoblingen. Den er veldig aktuell også for de som bruker analog-tilkobling.

Aldri hørt om før. Kan du forklare litt dypere hvordan dette skjedde og hva spenningsvern for coax er? :)

 

Hi-Fi klubben har en side som forklarer dette litt nærmere.

http://www.hifiklubben.no/bibliotek/artikl....htm?ecmpID=060

 

Greit å vite om hvis du sitter med en dyr forsterker.

 

Takker for linken. Den forklarer litt mere teknisk hva jeg opplevde. Håper det var svar nok, Howard B.

 

Uansett, her er litt om hvordan det foreløp.

 

La ikke merke til at noe spesiellt skjedde, annet enn at jeg en dag merket skurring fra ene høytaleren når jeg skulle spille musikk fra HTPC'en som selvsagt er koblet gjennom forsterkeren, og at lyden ikke gikk særlig opp på den ene høytaleren. Litt lytting, så la jeg merke til at det var mellomtonen som låt helt for jævlig. Trodde derfor først det var mellomtone-elementet som var gått, så jeg stakk innom Eltek ved Bryn og kjøpte ett nytt element av samme modell som satt i mine hjemmebygde høytalere (Perless).

 

Etter skifte (måtte selvsagt kjøpe loddebolt og loddetinn samtidig, da jeg hadde brukt lånt utstyr da jeg bygde de), var lyden like ille. Forsterkeren er for dyr til å kaste, så jeg sjekket opp hvem som var servicepartner, og fikk de til å sjekke den ut. Fikk forsterker tilbake, og da var alt fryd og gammen en god stund, intil jeg fikk samme problem igjen.

 

Dro tilbake med forsterkeren, og fikk snakket med en annen, som da jeg forklarte problemet, og at det var andre gangen, spurte om jeg hadde PC-en tilkoblet. Han hadde vært borti problemet før.

 

Da forsterkeren bare har to optiske tilkoblinger bak, måtte jeg bytte om slik at en av de andre enhetene måtte bruke SPDIF-coax, og PC fikk optisk. Siden det bare går lys og ikke strøm via optisk, fungerer den som galvanisk skille. Derfor kan jeg heretter sove trygt om natta, og ikke være redd for forsterkeren mere.

 

;-)

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
men er det noe særlig lydkvalitetsforskjell på hdlyd og dd/dts i et 5.1 system? er det like stor forskjell som man får ved å benytte usaklig dyre høyttaler kabler?

 

Ser du forskjell på ett vanlig DVD bilde og ett HD bilde?

 

Forskjellen i lyd er like stor, eller større. Kjørte en stund med ett ok 5.1 anlegg, og så "Superman Returns" på HD DVD med Dolby True HD lyd, en film jeg så 3 ganger på kino, alle i meget gode kinosaler. (Cinemateket og Ski kino). Når jeg var ferdig med å se den hjemme, så satt jeg med følelsen av at jeg aldri har hørt bedre lyd før.

 

Hvis man tester med "Batman Begins" på HD DVD (snart på BD også), og bytter mellom Dolby Digital Plus sporet 640 Kbps (DVD har maks 448 kbps) og True HD (1.5-3 Mbps) lydsporeene. På starten så kommer det mange flaggermuser som lager Batman logoen. På DD+ så hører du hundrevis. Med True HD så blir det tusenvis av dem. Enorm forskjell.

 

Jeg vil legge til å si at jeg aldri før har hørt store forskjeller mellom Dolby Digital og DTS lydspor. Men med spranget opp til ukomprimert lyd som PCM, True HD og DTS Master Audio er, så hører jeg stor forskjell. Det blir å sammenligne MP3 i 96 Kb med CD.

 

Husk også at Dolby Digital Plus med stor båndbredde (1.5 Mbps i stedet for 640 Kbps) også kan regnest som ekte HD lyd, selv om det er litt komprimert. Bare sjekk "Transformers" på HD DVD, som vant for årets lydspor, selv mot skikkelige HD lydspor.

 

Mitt hjemmekino oppsett kan du se her: http://www.minhjemmekino.no/anderst2

 

Ikke noe overdårige dyre greier. Vil tro man hører stor forskjell selv om man kun har stereo oppsett også.

Lenke til kommentar
Ikke noe overdårige dyre greier. Vil tro man hører stor forskjell selv om man kun har stereo oppsett også.

 

Nei, faktisk ikke. "Konverteringa" til 2 kanalslyd tar bort relativt mye av detaljrikdommen med kan ha i flerkanals kinolyd. Mye av den er avhengig av den ekstreme kanalseparasjonen som er i film/kinolyd.

 

Men at ukomprimert lyd eller lyd komprimert med skikkelig kodeks er bedre enn komprimert er ikke tvil om. Husk at en vanlig CD vel ligger på 1440 kbs mot ca 10 % av båndbredden på mp3. Samme forholdet er jo mellom HD og DVD.

 

Samtidig så ødelegger flerkanal skikkelig stereolyd. Derfor jeg har to forsterkere og dobbelt sett høyttalere.

Lenke til kommentar
Hvis softwaren for å avspille BD filmer, har innebygd dekoder for HD lyd, så kan man få ekte HD lyd, men da må man bruke analog overføring. Husk at det ikke alltid er digitalt som er best.

 

Det blir uansett analogt ett eller annet sted i signalveien, det er bare å finne beste sted å gjøre dette på, normalt er det i en forsterker, men av og til må man gjøre det i avspiller for å få best lyd.

Jeg er helt enig i dette, og det er noe jeg alltid tar med i vurderingen. Imidlertid er det snakk om datamaskiner (HTPC) i dette tilfellet, og jeg har nesten bare dårlige erfaringer med å foreta DA-konverteringen inni en PC - iallfall sammenlignet med hva man får til utenfor.

 

Å få et ekte HD-signal digitalt ut fra avspilleren er uansett en fordel. Det gir en fleksibilitet for fremtiden mtp. å skifte ut DAC (i dette tilfellet også prosesseringssteg).

 

Ikke noe overdårige dyre greier. Vil tro man hører stor forskjell selv om man kun har stereo oppsett også.

 

Nei, faktisk ikke. "Konverteringa" til 2 kanalslyd tar bort relativt mye av detaljrikdommen med kan ha i flerkanals kinolyd. Mye av den er avhengig av den ekstreme kanalseparasjonen som er i film/kinolyd.

Dette strider direkte mot min erfaring. Jeg synes at det er påfallende svært mye bedre lyd fra de nye HD-signalene, enn fra de gamle DVD-signalene... og jeg har fortsatt ikke anskaffet meg et flerkanalsanlegg.

Lenke til kommentar
Samtidig så ødelegger flerkanal skikkelig stereolyd. Derfor jeg har to forsterkere og dobbelt sett høyttalere.

Enig! For å forenkle kan du bruke en skikkelig stereoforsterker som har inngang for å operere som ren effektforsterker. Dermed kan du koble la den forsterke fronthøyttalerne, mens receiveren forsterker de andre kanalene. Du slipper da å ha dobbelt sett med høyttalere.

 

Ta for eksempel en titt på Hegel H200 (står for tiden på ønskelista mi):

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,187&id=263

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke. "Konverteringa" til 2 kanalslyd tar bort relativt mye av detaljrikdommen med kan ha i flerkanals kinolyd. Mye av den er avhengig av den ekstreme kanalseparasjonen som er i film/kinolyd.

Dette strider direkte mot min erfaring. Jeg synes at det er påfallende svært mye bedre lyd fra de nye HD-signalene, enn fra de gamle DVD-signalene... og jeg har fortsatt ikke anskaffet meg et flerkanalsanlegg.

 

Vi får gjerne være uenige, men dette er et faktum at "konverteringen" gjør dette. At det av mange kan allikevel oppleves forskjell grunnet forskjell i komprimering kan så være, og er sikkert tilfelle i større og mindre grad avhengig av hvor og hvordan "konverteringen" foregår. Jeg har faktisk hatt den ære å høre effekten mellom full separert lyd og stereo på en ny digital kino. Huffda.

 

Samtidig så ødelegger flerkanal skikkelig stereolyd. Derfor jeg har to forsterkere og dobbelt sett høyttalere.

Enig! For å forenkle kan du bruke en skikkelig stereoforsterker som har inngang for å operere som ren effektforsterker. Dermed kan du koble la den forsterke fronthøyttalerne, mens receiveren forsterker de andre kanalene. Du slipper da å ha dobbelt sett med høyttalere.

 

Ta for eksempel en titt på Hegel H200 (står for tiden på ønskelista mi):

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,187&id=263

 

Mitt stereooppsett skulle egentlig plasseres i eget musikkrom, men har aldri kommet så langt. Så derfor står det to. Har heller ikke inngang som ren effektforsterker. Gammelt (25 år) og godt anlegg.

Lenke til kommentar

lar det seg gjøre at om man spiller av en mp3, wma, flac eller ogg og andre musikkfiler, så skjønner reciveren at det er stereo, og når det er flerkanals (dd/dts etc) så slår forsterkeren over i det respektive moduset? en slags autodetect funksjon i reciver, eller annen måte å få dette automatisk på. kanskje pcen kan bruke bårde optisk/coax utgang og phono(minijack->2xRCA), og at pcen gjør jobben? recivere har vel ofte både 2xRCA og optisk/coax inn på samme kanal..

Lenke til kommentar

hulk: ja, det lar seg gjøre. DTS/DD-lydspor via optisk setter min receiver automatisk i riktig modus. Bare husk å sette opp lydinnstillingene i mediaavspilleren din til å bruke SPDIF, og "passthrough"-modus i lyddekoderen.

 

Med to kabler så må i alle fall jeg gå inn på "Lydinnstilling" og velge mellom SPDIF og vanlig grønn jack hvis jeg f.eks ønsker å ha koblet opp pc-høyttalerenepost-94009-1208765593_thumb.jpg

(integrert lydkort)

Lenke til kommentar

 

Ja.

 

Den støtter også Dolby Digital Live og DTS Connect, som greier å lage en surround i spill for digital overføring.

 

Om den har hardware dekoding av DD og DTS? vet jeg ikke (for å spare CPU kraft), men den støtter det garantert i software. Skal du sende det direkte til receiver, fra DVD så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...