Gå til innhold

Lydkort til HTPC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men audiofile folk hører jo forskjell på så mye rart. Kabler som gir "mye bedre lyd" osv....

 

-------------

 

Hvor bra blir lyden på film da når den har gått gjennom PC-en kontra en ren BD spiller, eller en annen hd film som sender til et anlegg. BD spiller til pc koster jo betraktelig mindre enn en stand alone.

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Optisk eller coax er sender nøyaktig det samme signalet, ingen forskjell !

 

Sånn rent teknisk anbefales Coax om avstandene blir over 3m.

 

Kvalitetsforskjeller mellom TOSLINK og Coax kan oppså på grunn av Elektrisk->Lys (avsender) og Lys->Elektrisk (mottager) komponentene som blir benyttet. Disse kan være bedre/dårligere enn hva den direkte elekroniske overføringen gir.

 

Der er ihvertfall ingen regel om at den ene er bedre enn den andre, det vil i tilfelle være lokale forskjeller fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ja men audiofile folk hører jo forskjell på så mye rart. Kabler som gir "mye bedre lyd"

 

Om det er forskjell på kabler ? Selvfølgelig!!! ;)

(om det er målbart er en annen skål)

Lenke til kommentar
Er nå det sant? Kan ikke feks ati 2600xt sende ut 1080p og 5.1 PCM samtidig? Jeg mener PowerDVD omkoder Dolby TrueHD og DTS-MA til pcm som sendes ut via dvi til hdmi på skjermkortet. Det står på kortet at det kan sende ut lyd tross at det er dvi-hdmi.

 

Jeg har kortet med ikke en receiver med hdmi inn, så jeg får ikke sjekket om det tar lyden som det skal ta.

 

"The ATI Radeon™ HD 2600 delivers a remarkable combination of DirectX® 10 gaming performance and hardware processed 1080p video. Connect to big-screen TVs with HDMI including built-in 5.1 surround audio to enjoy Blu-ray™ and HD DVD movies"

 

Utover det er det snakk om Asuslydkort med videodekoder på kortet og hdmi 1.3a ut. Men disse er ikke å finne ennå. Det er og snakk om et tilleggskort til AuzenTech med to hdmi-inn og en hdmi 1.3 ut.

 

Tror det ble en misforståelse når jeg sa de "nye hd lydformatene", da mener jeg ikke dts 5.1 og dolby digital 5.1 men dts-ma og dolby true hd, og en er like langt når en må ty til nedkonvertering til de gamle formatene for å spille av de nye. Som du sier så kreves det hdmi 1.3 for å overføre de nye formatene, og nå er det bare dts og dd 5.1 som sendes gjennom hdmi ved hjelp av feks ati kortet du nevner.

Lenke til kommentar

Nå er det mange typer lydkort til forskjellige formål. Musikk, film, spill osv, alt etter smak og vilket forbruk. Siden du skal bruke det til film og musikk å itillegg vil holde deg mest mulig inn på det vanlige innenfor lydkort, isteden for å gå med lydkort med ubalanserte utganger, noe som gir mer trøkk i lyden siden hvær kanal sendes separat. Men disse lydkortene er som regel veldig dyre, for 8 kanaler snakker vi 4000 - 8000 kr.

 

Creative er albsolutt og anbefale, skal du bruke spidif, burde du gå for Emu serien, den er dog litt dyrere men har bedre lydprosessor enn X-fi kortene sitter med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Creative er albsolutt og anbefale, skal du bruke spidif, burde du gå for Emu serien, den er dog litt dyrere men har bedre lydprosessor enn X-fi kortene sitter med.

 

Når du bruker digital ut (som SPDIF) er ikke lydkortet i bruk og dermed burde det ikke spille noen rolle hviilket kort du benytter.

Lenke til kommentar
Creative er albsolutt og anbefale, skal du bruke spidif, burde du gå for Emu serien, den er dog litt dyrere men har bedre lydprosessor enn X-fi kortene sitter med.

 

Når du bruker digital ut (som SPDIF) er ikke lydkortet i bruk og dermed burde det ikke spille noen rolle hviilket kort du benytter.

 

Stemmer... Jeg kjøpte et møkkakort til 250,- som hadde optisk ut, funker like bra som andre dyre løsninger. Så lenge forsterkeren kan ta jobben med og dekode signalet!

 

AC3 Filter og optisk ut = Gudd shait!!

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om jeg kan kjøre 5.1 lyd via spdif på Onkyo WAVIO SE-90PCI?

 

link - https://prisguiden.no/product.php?product_id=27961

 

Du kan kjøre 5.1 lyd via optisk på alle lydkort (Som har optisk ut vel og merke) så lenge du stiller softwaren riktig. Det som er + med det kortet du har der er og kjøre analogt på musikk (2 kanals) og optisk på 5.1 (Film o.l)

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Sånn rent teknisk anbefales Coax om avstandene blir over 3m.

 

Kvalitetsforskjeller mellom TOSLINK og Coax kan oppså på grunn av Elektrisk->Lys (avsender) og Lys->Elektrisk (mottager) komponentene som blir benyttet. Disse kan være bedre/dårligere enn hva den direkte elekroniske overføringen gir.

 

Der er ihvertfall ingen regel om at den ene er bedre enn den andre, det vil i tilfelle være lokale forskjeller fra sted til sted.

 

Da er det veldig rart at de benytter optiske kabler over atlanteren.

 

At coax låter bedre er en myte frembrakt av Hi-Fi gale (som meg selv)

Dette skyldes nok først å fremst kabel tilverkere som vanskelig kunne lage optiske kabler

i en såpass innpakking at de kunne forsvare priser på 2 - 3 K.

Da var det enklere å lage fete coax kabler som både føltes tunge og dyre.

Optiske kabler bør derimot være tynne internt bygget opp med glass i leder.

Selv om man pakket de inn i dyr strømpe/isolasjon ligger det begrensninger i hvor tung den

kan lages, da toslink kontaktene ikke tåler all verden.

At kabler er det man tjener mest på i Hi-Fi bransjen hjelper jo også til i denne tro.

Selgere vet jo selvfølgelig hva som er best for kunden.

I hvertfall når man tjener mye penger på det...

 

I toslink kontakten ligger også en del av oppfatningene til Hi-Fi folket om at det er en dårlig løsning,

dette da det er mange som påstår at signalet konverteres i denne.

 

Digital out fra CD og DVD spillere kommer rett inn i toslink kontakten.

Den konverterer ingen ting, den bare sender signalet videre via en lyskilde.

Coax derimot skal skilles med en trafo og må da sendes innnom en buffer først.

Deretter tas den i mot via en trafo i andre enden.

Det er derfor flere komponenter i veien når man overfører med coax, derfor egner den seg dårlig til lange strekk.

 

Men i et normalt Hi-Fi oppsett med kabel lengde på 1 - 3 meter spiller det ingen rolle hva man bruker.

Her kan Toslink kun være foretrukken pga at man er helt skiller komponentene fra hverandre.

Dette er en fordel på PC-er, flatskjermer ol.

Samt når man strekker signaler mellom flere rom der jordsløyfer kan oppstå pga potensial forskjell i jord.

Lenke til kommentar
Ja, dette kan godt stemme. Som jeg sa i første posten min i denne tråden er jeg er en stereo mann pga musikk. Multikanalslyd som en gjerne vil ha til film, konsoller & denslags er jeg er ikke min greie så jeg har aldri forsøkt å finne noen løsning der.

Selv om du er en stereomann tror jeg at du kommer til å bli begeistret over de nye lydformatene! Det er nemlig snakk om en helt annen verden enn hva som er mulig over DVD. Her er saken:

 

Det beste DVD-lydformatet såvidt meg bekjent er Dolby Digital, med 7 diskrete kanaler samt én basskanal. Dette blandes i samme lydstrøm med en mp3-lignende algoritme. Maksimal oppløsning er omtrent som CD-lyd, men datastrømmen begrenses til underkant av 500 kbps. Skjer det noe i alle kanalene samtidig, vil du dermed få en totalopplevelse som kan sammenlignes med svært dårlig mp3.

 

Det "dårligste" av de nye HD-formatene er Dolby Digital Plus, som i tillegg til at det støtter høyere oppløsning og raskere oppdateringsfrekvens (24/96 eller noe), har en minimumsbåndbredde på 1,5 Mbps. Men jeg har sett filmer som bruker rundt 3,0 Mbps også (ifølge PowerDVD).

 

Deretter kommer LPCM, som kan sende ut all lyd ferdig dekodet digitalt, helt tapsfritt. Dette kan sammenlignes med FLAC - oppløsningen kan variere, og antallet kanaler kan variere.

 

Til sist har vi de beste HD-formatene, nemlig DTS HD, DTS Master Audio og Dolby TrueHD. De to sistnevnte er såvidt jeg vet begge tapsfrie formater, men mer effektivt pakket enn hva LPCM er. (Vennligst korriger meg hvis dette ikke stemmer, for jeg er litt usikker her.)

 

Så til saken:

 

Ingen av disse nye formatene kan sendes direkte over din vanlige optiske eller koaks-kabel. Men du vil kunne oppnå langt bedre lyd enn med DVD, fordi kildesignalet er langt bedre enn DVD-lyd. Altså vil det kunne låte fett, selv i stereo og med et billig, innebygget lydkort, hvis PowerDVD eller andre avspillere kjører en bra downmiks for deg.

 

Jeg hører stor forskjell selv i et middels sett høretelefoner koblet direkte til fronten på min PC med innebygget lydkort!

 

Beklageligvis er det ikke et minstekrav for Blu-ray med Dolby Digital Plus-lyd, kun Dolby Digital. HD DVD er bedre på dette området.

Lenke til kommentar
Kan jo kjøre analogt ut med et bra lydkort, og la f.eks PowerDVD stå for dekoding til analogt.

Er akkurat hva jeg har tenkte å gjør for så slippe styret med HDMI ut/ny surroundforsterker.

Høres ut som en dårlig idé så sant forsterkeren din har SPDIF inngang.

 

 

Ikke så dum ide det skjønner du når man vil spille av Blu-ray med HD lyd og forsterkern

kun har SPDIF optisk/coax. For det første så får man ikke overført HD lyd via SPDIF,

og ikke dekoder forsterkere med kun SPDIF inngang HD lyd heller så da er analogt

ut fra PCen eneste mulighet.

 

På min PC nå så resamples HD spor til DTS live i PowerDVD, funker OK det, men

man går jo glipp av HD lydkvaliteten.

 

Til kun AC3 / DTS så er jo SPDIF best ja/mest praktisk.

Lenke til kommentar
Stemmer... Jeg kjøpte et møkkakort til 250,- som hadde optisk ut, funker like bra som andre dyre løsninger. Så lenge forsterkeren kan ta jobben med og dekode signalet!

 

AC3 Filter og optisk ut = Gudd shait!!

Du kan ikke sende noen av de nye HD-formatene over SPDIF, dessverre!

Lenke til kommentar
Stemmer... Jeg kjøpte et møkkakort til 250,- som hadde optisk ut, funker like bra som andre dyre løsninger. Så lenge forsterkeren kan ta jobben med og dekode signalet!

 

AC3 Filter og optisk ut = Gudd shait!!

Du kan ikke sende noen av de nye HD-formatene over SPDIF, dessverre!

 

 

Det var en skrape i regninga!! Jeg sender DTS og Dolby Digital over spidf (det er det forsterkeren min dekoder) Så om du har andre krav en det så må du ha deg et godt kort som kan ta de nye formatene "on the fly" og sende over analogt ??

 

Short Bits on new audio formats

 

 

 

# re: Short Bits: HD DVD, TV Toolbox, HDMI Audio

 

In theory you can do all the new sound formats over SPDIF optically. There is ALOT of bw over optical toslink. It could probably be done over coaxial if they just update the SPDIF spec a bit. But SPDIF doesn't have built in DRM so it's not supported.

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Jeg har såvidt kikket litt rundt da jeg ønsker å oppgradere min nåværende HTPC. Etter det jeg har skjønt så eksistrer det pr. idag INGEN mulighet til å kjøre TrueHD/DTS HD lyd fra en HTPC, selv via de eksisterende HDMI løsningene. Har jeg rett i min foreløpige konklusjon?

Lenke til kommentar
Det var en skrape i regninga!! Jeg sender DTS og Dolby Digital over spidf (det er det forsterkeren min dekoder) Så om du har andre krav en det så må du ha deg et godt kort som kan ta de nye formatene "on the fly" og sende over analogt ??

 

Det er den enkleste løsningen i dag vil jeg tro.

Forutsatt at det er kommet lydkort som støtter dette da.

 

Den nye standarden med digital lyd overføres i HDMI kabelen.

Deretter dekodes det av forsterkeren som da må støtte formatene.

Men det er visstnok en del hardware krav til spilleren også...

 

Ikke alle Blu Ray spillere i dag støtter de nye lydsystemene merkelig nok.

Hvordan dette blir løst på PC siden er vel litt tidlig å si ennå.

 

Hvis noen vet om ATI kortene med HDMI 1.3 ut støtter dette, så si gjerne i fra.

Skal selv sette opp en ny HTPC nå og da er jo DTS MA og DD True HD et must.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...