Gå til innhold

Lydkort til HTPC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Asus Xonar er vel det eneste jeg kan tenke meg som er nevneverdig bedre enn onboard nå i dag, til en vettug pris da - glem i alle fall alt Creative lager, selv om Creative sine kort kan være teknisk bra, så klarer de å ødelegge dem med råtne drivere - hjelper heller ikke at Creative´s markedsstrategi er tilnærmet lik svindel.

Lenke til kommentar

Hvis du har en forsterker som kan prosessere lyden for deg så send den "rå" ut fra HTPCen din. Da trenger du bare ett hovedkort som støtter SPDIF eller lyd over HDMI og så sende lyden via det til forsterkeren din. Da behandles ikke lyden i PCen din og du trenger ikke noe fancy lydkort.

 

Det er også rett rundt hjørne i disse dager en ny type lydkort som tar HDMI video signalet inn, og så sender lyden og video ut via en HDMI kabel rett til TVen din. Jeg er usikker på om Bose tar HDMI inn og så ut. Men gjør den det så plugger du da den HDMI kabelen inn i forsterkeren din, og så tar du en kabel opp til TVen din. Da går lyden ut av høytalerne, og bilde ut i TVen. Alt digitalt!

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Bose Lifestyle v20Bose

Hvis du har en forsterker som kan prosessere lyden for deg så send den "rå" ut fra HTPCen din. Da trenger du bare ett hovedkort som støtter SPDIF eller lyd over HDMI og så sende lyden via det til forsterkeren din. Da behandles ikke lyden i PCen din og du trenger ikke noe fancy lydkort.

 

Det er også rett rundt hjørne i disse dager en ny type lydkort som tar HDMI video signalet inn, og så sender lyden og video ut via en HDMI kabel rett til TVen din. Jeg er usikker på om Bose tar HDMI inn og så ut. Men gjør den det så plugger du da den HDMI kabelen inn i forsterkeren din, og så tar du en kabel opp til TVen din. Da går lyden ut av høytalerne, og bilde ut i TVen. Alt digitalt!

 

AKIRA

 

har lite peiling på anlegg og foresterkere, men står litt informasjon Bose Lifestyle V20 her

 

Jeg vet ikke om Bose tar HDMI inn og ut, men jeg kan spørre forhandler

Endret av Rassi
Lenke til kommentar
3650 er et meget bra valg, har et Asus 3650 i min htpc - topp billedkvalitet, topp HD videoaksellerasjon og drar de fleste spill greit hvis det trengs. Og det støtter lyd over hdmi ;-)

 

Skal ike bruke HTPC til spill bruk, det har jeg en dedikert pc til. Du har vel ikke tilfeldig link til din HTPC?

 

Har en Amd x2 4600+ og et gammelt hovedkort liggende hjemme, vet ikke om jeg bør oppgradere til Core 2 (siden den er litt kjøligere). Har 1 gig ram hjemme åg, men ram er så billig for tiå så jeg slenger helt sikkert på noen nye ram på

Endret av Rassi
Lenke til kommentar

Mn htpc er et hjemmebygg med Gigabyte G31 hovedkort, 2gb Geil BD PC6400 minne, Asus HD3650 skjermkort, Toshiba HD-DVD (ja... jeg vet....), Samsung T166 500gb SATA2 disk, Hauppuage NOVA PCI S2 HD DVB/S2 kort, kassa er en Thermaltake Lanbox Lite m/ Thermaltake Toughpower 750w.

CPU akkurat nå er en Intel E2160, men blir Q6600 G0 snart - bare det dukker opp en ny 45nm Intel cpu til "hovedmaskina" mi.

Lenke til kommentar
Mn htpc er et hjemmebygg med Gigabyte G31 hovedkort, 2gb Geil BD PC6400 minne, Asus HD3650 skjermkort, Toshiba HD-DVD (ja... jeg vet....), Samsung T166 500gb SATA2 disk, Hauppuage NOVA PCI S2 HD DVB/S2 kort, kassa er en Thermaltake Lanbox Lite m/ Thermaltake Toughpower 750w.

CPU akkurat nå er en Intel E2160, men blir Q6600 G0 snart - bare det dukker opp en ny 45nm Intel cpu til "hovedmaskina" mi.

 

Oki. vurderer om jeg skal kjøpe Blu-ray spiller, men har jo en ps3 som står rett ved siden av. Kan jo bare kjøpe i ettertid dersom jeg finner ut at ps3 spilleren holder ikke mål.

Lenke til kommentar
I tilfelle lyd over HDMI er det bare å innvestere i et ATI 3xxx serie skjermkort.

 

 

så vidt jeg husker så bruker jo sender den bare lyden vidre så ,, da funker det jo best i rått format rett ut ,, og sernere prossesere:)

 

3650 lydløst kort er jo billig og bra, ati er jo gode på video visning:)

 

Fint alternativ :)

 

tenkte å handle alt fra netshop, men tror jeg går for et ATI 3650 lydløst

Lenke til kommentar
I tilfelle lyd over HDMI er det bare å innvestere i et ATI 3xxx serie skjermkort.

 

 

så vidt jeg husker så bruker jo sender den bare lyden vidre så ,, da funker det jo best i rått format rett ut ,, og sernere prossesere:)

 

3650 lydløst kort er jo billig og bra, ati er jo gode på video visning:)

 

Fint alternativ :)

 

tenkte å handle alt fra netshop, men tror jeg går for et ATI 3650 lydløst

 

jepp ,, velger det selv i htpcen jeg lager til var ass we speeack , setter opp deler og slekt nå :)

Lenke til kommentar

Bose LifeStyle V20:

 

Abundant inputs/outputs

Let you connect up to four external video sources—including two HDMI—and five audio sources.

 

Automatic video up-scaling

Ensures movies and sports use the highest resolution capabilities of your display—up to 1080p over HDMI.

 

Da kan du plugge PCen din og PS3 til Bose systemet med HDMI, og så plugge EN HDMI kabel opp til din flatskjerm.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Bose LifeStyle V20:

 

Abundant inputs/outputs

Let you connect up to four external video sources—including two HDMI—and five audio sources.

 

Automatic video up-scaling

Ensures movies and sports use the highest resolution capabilities of your display—up to 1080p over HDMI.

 

Da kan du plugge PCen din og PS3 til Bose systemet med HDMI, og så plugge EN HDMI kabel opp til din flatskjerm.

 

AKIRA

 

 

Flott! Begynner å glede meg til å sette alt sammen

Lenke til kommentar
Mn htpc er et hjemmebygg med Gigabyte G31 hovedkort, 2gb Geil BD PC6400 minne, Asus HD3650 skjermkort, Toshiba HD-DVD (ja... jeg vet....), Samsung T166 500gb SATA2 disk, Hauppuage NOVA PCI S2 HD DVB/S2 kort, kassa er en Thermaltake Lanbox Lite m/ Thermaltake Toughpower 750w.

CPU akkurat nå er en Intel E2160, men blir Q6600 G0 snart - bare det dukker opp en ny 45nm Intel cpu til "hovedmaskina" mi.

 

Oki. vurderer om jeg skal kjøpe Blu-ray spiller, men har jo en ps3 som står rett ved siden av. Kan jo bare kjøpe i ettertid dersom jeg finner ut at ps3 spilleren holder ikke mål.

 

Ps3 Blu-ray spilleren er jo oppgraderbar med firmware så tror den skal holde mål en god stund.

Lenke til kommentar

HDMI-utgang m/lyd - fungerer det altså via DVI?

 

Jeg har akkurat kjøpt en LG-stasjon (brenner Blu-ray, leser HD DVD). Den fungerer utmerket som avspiller via PowerDVD. Vil PowerDVD dermed kunne sende Dolby TrueHD og DTS Master Audio gjennom DVI-utgangen og en overgang til HDMI, slik at jeg kan dekode signalet med en moderne surround-receiver?

Lenke til kommentar
HDMI-utgang m/lyd - fungerer det altså via DVI?

 

Jeg har akkurat kjøpt en LG-stasjon (brenner Blu-ray, leser HD DVD). Den fungerer utmerket som avspiller via PowerDVD. Vil PowerDVD dermed kunne sende Dolby TrueHD og DTS Master Audio gjennom DVI-utgangen og en overgang til HDMI, slik at jeg kan dekode signalet med en moderne surround-receiver?

 

Tviler på at du får dette til gjennom DVI utgangen siden DVI kun er en video standard mens HDMI har støtte for både bilde og lyd pluss en kontroll standard som jeg ikke husker hva heter og HDCP. Det de snakker om over er at hvis du har et skjermkort som har en HDMI utgang og støtter overføring av bilde og lyd, så kan du kjøre lyd via HDMI, men ikke ved å bruke en overgang på DVI utgangen din... Håper jeg ikke lagde for mye tulliball

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis du har en forsterker som kan prosessere lyden for deg så send den "rå" ut fra HTPCen din.

 

Korrekt, lydkort i PC-en unødvendig. Selv benyttes jeg bare en USB til SPDIF konverter, ikke noe lydkort i det hele tatt. Ingen drivere, ikkeno mas. Alle PC-er/OS som støtter USB lyd kan benyttes.

 

SPDIF signalet går så inn i min 840C CD-Spiller som benytter sine eminente separate DAC kanaler til å gjøre om til analog lyd.

 

All lyd lagret som FLAC naturligvis.

 

Jeg er dog en stereo mann, uvisst hvordan dingsen funker i flerkanals systemer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Asus Xonar er vel det eneste jeg kan tenke meg som er nevneverdig bedre enn onboard nå i dag, til en vettug pris da - glem i alle fall alt Creative lager, selv om Creative sine kort kan være teknisk bra, så klarer de å ødelegge dem med råtne drivere - hjelper heller ikke at Creative´s markedsstrategi er tilnærmet lik svindel.

 

 

Hvet at folk har hatt endel problemer med creative audigy lydkortene, men utifra erfaring med creativ sine X-fi lydkort så har jeg ikke hat problemer med drivere siden beta stadie av vista. X-fi kortene er også i en klasse for seg selv og har desidert beste lydkvaliteten av den typen lydkort, har ikke hørt noe bedre per dags dato...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...