Gå til innhold

Lydkort til HTPC


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Da er det veldig rart at de benytter optiske kabler over atlanteren.

Vel, de benytter nepp TOSLINK kvalitet på kabel, "light emitters" og "light receivers".

Digital out fra CD og DVD spillere kommer rett inn i toslink kontakten.

Den konverterer ingen ting, den bare sender signalet videre via en lyskilde.

... ergo er det en konvertering.

Men i et normalt Hi-Fi oppsett med kabel lengde på 1 - 3 meter spiller det ingen rolle hva man bruker.

Her kan Toslink kun være foretrukken pga at man er helt skiller komponentene fra hverandre.

Dette er en fordel på PC-er, flatskjermer ol.

Enig, det bør i alle fall ikke gis noe generell anbefaling. Det bør bære opp til individuell oppfatning av resultatet. Dersom enkelte påstår de hører forskjeller i sitt miljø kan ikke jeg motstride dette.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har lest litt i tråden, men det er en ting jeg ikke har helt klart for meg :hmm: . Har selv lagret all musikken min som tapsfrie .ape filer på PC en, og ihht diverse anbefalinger, også her i tråden, så anbefales det å sende lyden ut via SPDIF for å la forsterkeren gjøre jobben med å dekode lyden. Men så lenge jeg bruker PC-en til faktisk å spille av musikken, bruker en da ikke også samtidig PC-en lydkort?

 

Alternativet for min del er eventuelt å rekode til flac, da den nye forsterkeren jeg har i bestilling støtter dette direkte.

 

-O

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Selv om du er en stereomann tror jeg at du kommer til å bli begeistret over de nye lydformatene! Det er nemlig snakk om en helt annen verden enn hva som er mulig over DVD.

Joda, jeg ser at utviklingen går sin gang. Dog er musikkgjengivelse uendelig mer avhengig av den analoge behandlingen (forsterkeri, høyttalere & rom) enn det digitale formatet kilden forefinnes på. Det finnes nok av dem som fortsatt mener vinyl gir mest detaljer og stemning.

 

Behandlingen lyden får i studio samt regler rundt overføring til kundemediet (hørt om xrcd?) er også viktige faktorer for lydopplevelsen. (Stadig mer musikk blir ødelagt i studio for tiden, dynamikk er visst ikke på moten.)

 

Så foreløpig holder jeg meg til stereo og sparer heller til en ASR Emitter enn en multikanals rigg.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... så anbefales det å sende lyden ut via SPDIF for å la forsterkeren gjøre jobben med å dekode lyden. Men så lenge jeg bruker PC-en til faktisk å spille av musikken, bruker en da ikke også samtidig PC-en lydkort?

 

Nei. Et lydkort gjør om PC interne digitale format (AES/EBU?) til analog lyd. Dersom du kjører digitalt ut (AES/EBU over SPDIF) vil ikke lydkortet være i bruk til annet enn ren videreformidling av det digitale signalet til den digitale pluggen (Coax/Toslink). Ingen prosessering (DAC - Digital To Audio Convertion) gjøres.

Lenke til kommentar
Da er det veldig rart at de benytter optiske kabler over atlanteren.

Vel, de benytter nepp TOSLINK kvalitet på kabel, "light emitters" og "light receivers".

 

 

Det sa jeg da heller ikke, det var mer et svar på at man mente at ved lengder over 3 meter så anbefales coax.

 

Digital out fra CD og DVD spillere kommer rett inn i toslink kontakten.

Den konverterer ingen ting, den bare sender signalet videre via en lyskilde.

... ergo er det en konvertering.

 

 

Nei, det er ingen konvertering, det er ganske enkelt det originale TTL nivå som mates via en lysdiode (LED).

Ikke mere spennende enn det.

 

For at noe skal konverteres må det forandres.

Du konverterer ikke musikken din ved å flytte den fra en harddisk til en annen gjør du vel?

Kan vel egentlig ikke forklares enklere enn det...

 

Man har et TTL signal på 0,8 til 2.0 Volt.

Dette mates inn i Toslink kontakten.

Inne i denne sitter det en lysdiode (LED) som tennes så lenge TTL nivået er innenfor virkeområdet.

Denne sender TTL signalet i form av lys til en mottaker.

I denne mottakeren sitter det en photodiode som gjør signalet elektrisk igjen.

Det er aldri noen som helst konvertering av signalet.

 

Jeg har da også sittet de siste 15 årene med reparasjon av CD, DVD og Laserdisc spillere.

Samt alt av TV og forsterker teknologi, så jeg vet litt om hva som røres seg inne i apparatene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette blir litt vel smalt i forhold til trådens tittel...

 

Nei, det er ingen konvertering, det er ganske enkelt det originale TTL nivå som mates via en lysdiode (LED).

...

For at noe skal konverteres må det forandres.

...

Inne i denne sitter det en lysdiode (LED) som tennes så lenge TTL nivået er innenfor virkeområdet.

...

I mottakeren sitter det en photodiode som gjør signalet elektrisk igjen.

Altså: elektrisk impuls -> Lys -> elektrisk impuls...

Dette signalet forandres (ergo konverteres) altså både til og fra lys underveis.

 

Du konverterer ikke musikken din ved å flytte den fra en harddisk til en annen gjør du vel?

Spørs på på transporten, det kan jo f.eks. være et WAN mellom HDD'ene.

 

Jeg har da også sittet de siste 15 årene med reparasjon av CD, DVD og Laserdisc spillere.

Samt alt av TV og forsterker teknologi, så jeg vet litt om hva som røres seg inne i apparatene...

Ja, da så...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Altså: elektrisk impuls -> Lys -> elektrisk impuls...

Dette signalet forandres (ergo konverteres) altså både til og fra lys underveis.

 

Du forandrer ingenting, ergo du konverterer ingenting.

La oss ta det helt enkelt.

Du sender null og en, elektrisk. (Høy og lav om du vil)

Dette signalet bufres via en diode og mottas av en photodiode.

Her er det samme signalet i både den elektriske og lysdelen av signalet.

Det som er fint med et optisk signal er at det ikke trenger konvertering når man gjør dette på TTL nivå.

Du kan faktisk gjøre det samme med et analog signal, så lenge det holder seg til visse spenninger og båndbredder.

 

Onkyo benyttet samme teknologi i det analoge signalet på CD spillere fra 1986 eller noe sånn.

Disse var såkallt opto koblet. Og veldig godt markedsført den gang pga. denne løsningen.

Det var bare en lysdiode og en photodiode i samme enhet, med en overføring på 5 mm.

Man konverterte ikke signalet av den grunn.

Man bare skillte de to delene av den analoge signalbehandlingen etter DAC-en.

Lenke til kommentar
Nei. Et lydkort gjør om PC interne digitale format (AES/EBU?) til analog lyd. Dersom du kjører digitalt ut (AES/EBU over SPDIF) vil ikke lydkortet være i bruk til annet enn ren videreformidling av det digitale signalet til den digitale pluggen (Coax/Toslink). Ingen prosessering (DAC - Digital To Audio Convertion) gjøres.

Så hvis jeg kjøper dette hovedkortet, som jeg har tenkt til å kjøpe, med innebygd coax og toslink, så vil den klare å sende ut lyd i Dolby Digital og DTS til forsterkeren siden den bare videresender signalet? Men klarer ikke DD Plus, True HD eller DTS HD Master pga for lite båndbredde?

Lenke til kommentar
Så foreløpig holder jeg meg til stereo og sparer heller til en ASR Emitter enn en multikanals rigg.

Da uttrykte jeg meg ikke helt klart. Jeg mente at selv i stereo vil du merke at de nye HD-formatene er av en annen verden, på samme måte som du sikkert hører forskjell på 128 kbps mp3 og et tapsfritt format i vanlig stereo.

Lenke til kommentar
Asus Xonar er vel det eneste jeg kan tenke meg som er nevneverdig bedre enn onboard nå i dag, til en vettug pris da - glem i alle fall alt Creative lager, selv om Creative sine kort kan være teknisk bra, så klarer de å ødelegge dem med råtne drivere - hjelper heller ikke at Creative´s markedsstrategi er tilnærmet lik svindel.

 

Helt enig med PerUlv2. Styr unna Creative. Asus Xonar har jeg i min PC. God lyd og flotte drivere. Fordel at den sender alle lydkilder ut som Dolby Digital hvis man ønsker.

Hvis du vurderer lyd gjennom HTPC skjermkort kan det være en ide å vente på et kort som støtter HDMI 1.3 slik at du får utnytter fremtidige oppgraderinger som Blu-ray og de nye lydformatene DolbyHD og DTS-HD:

Lenke til kommentar
Er nå det sant? Kan ikke feks ati 2600xt sende ut 1080p og 5.1 PCM samtidig? Jeg mener PowerDVD omkoder Dolby TrueHD og DTS-MA til pcm som sendes ut via dvi til hdmi på skjermkortet. Det står på kortet at det kan sende ut lyd tross at det er dvi-hdmi.

 

Jeg har kortet med ikke en receiver med hdmi inn, så jeg får ikke sjekket om det tar lyden som det skal ta.

 

"The ATI Radeon™ HD 2600 delivers a remarkable combination of DirectX® 10 gaming performance and hardware processed 1080p video. Connect to big-screen TVs with HDMI including built-in 5.1 surround audio to enjoy Blu-ray™ and HD DVD movies"

 

Utover det er det snakk om Asuslydkort med videodekoder på kortet og hdmi 1.3a ut. Men disse er ikke å finne ennå. Det er og snakk om et tilleggskort til AuzenTech med to hdmi-inn og en hdmi 1.3 ut.

 

Tror det ble en misforståelse når jeg sa de "nye hd lydformatene", da mener jeg ikke dts 5.1 og dolby digital 5.1 men dts-ma og dolby true hd, og en er like langt når en må ty til nedkonvertering til de gamle formatene for å spille av de nye. Som du sier så kreves det hdmi 1.3 for å overføre de nye formatene, og nå er det bare dts og dd 5.1 som sendes gjennom hdmi ved hjelp av feks ati kortet du nevner.

 

Misforståelse? mm, jeg tror jeg var inneforstått med at du snakket om HD-lyd.

 

Men: I have the ATI Radeon 2600HD graphics card, and have connected to my receiver using HDMI. My audio is through the HDMI also. I can get PCM audio, but not AC3.

 

Jeg anser ikke pcm 5-7.1 å ikke være hd-lyd. Dette er tross alt ukomprimert lyd som lyder mye bedre enn DD og DTS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så hvis jeg kjøper dette hovedkortet, som jeg har tenkt til å kjøpe, med innebygd coax og toslink, så vil den klare å sende ut lyd i Dolby Digital og DTS til forsterkeren siden den bare videresender signalet?

Ja.

(Note: Mht. Windows; Benytt en avspiller som går utenom KMixer eller en ASIO driver).

Men klarer ikke DD Plus, True HD eller DTS HD Master pga for lite båndbredde?

De lærde sier så, ja (jeg har selv aldri forsøkt/forsket med de nye formatene).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Da uttrykte jeg meg ikke helt klart. Jeg mente at selv i stereo vil du merke at de nye HD-formatene er av en annen verden,

Hmm.. Jeg får låne litt utstyr og gi det et forsøk i løpet av sommeren, det ville jo være trist å gå glipp godlyd pga egen særhet. Jeg er for sammenligningens skyld nødt til å finne en HD utgivelse som også finnes på CD, SACD, XRCD eller LP, noen å anbefale ?

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg får låne litt utstyr og gi det et forsøk i løpet av sommeren, det ville jo være trist å gå glipp godlyd pga egen særhet. Jeg er for sammenligningens skyld nødt til å finne en HD utgivelse som også finnes på CD, SACD, XRCD eller LP, noen å anbefale ?

Du kan sammenligne med samme Blu-ray-plate. Mange filmer kommer med flere lydspor i ulike kvaliteter. Eventuelt kan du sammenligne med samme utgivelse på DVD, dersom det ikke finnes et "dårlig nok" spor på BD-platen.

Lenke til kommentar

Dette var sannelig ikke lett å bli klok på dere! Har lest igjennom hele tråden og har bare mer spm enn svar. Skal snart sette opp pcen som stue-pc.

 

Jeg har S/PDIF ut bak på mitt Asus PNE-5 hovedkort. Jeg trodde jeg måtte kjøpe et lydkort med optisk ut for å få god lyd i surround. Men det trenger jeg altså ikke?

 

Jeg skal kjøpe meg denne Denon forsterkeren, vil jeg da kunne høre surround i formatene den støtter? Uten å kjøpe et nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Dette var sannelig ikke lett å bli klok på dere! Har lest igjennom hele tråden og har bare mer spm enn svar. Skal snart sette opp pcen som stue-pc.

 

Jeg har S/PDIF ut bak på mitt Asus PNE-5 hovedkort. Jeg trodde jeg måtte kjøpe et lydkort med optisk ut for å få god lyd i surround. Men det trenger jeg altså ikke?

 

Nei, det trenger du ikke.

 

Jeg skal kjøpe meg denne Denon forsterkeren, vil jeg da kunne høre surround i formatene den støtter? Uten å kjøpe et nytt hovedkort?

 

Ja, det vil du få.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...