Gå til innhold

Lydkort til HTPC


Anbefalte innlegg

Dette var sannelig ikke lett å bli klok på dere! Har lest igjennom hele tråden og har bare mer spm enn svar. Skal snart sette opp pcen som stue-pc.

 

Er delvis enig med deg der. Jeg kjøpte HD3650 skjermkort og få prøve meg litt rundt, blir sikkert bra lyd via HDMI utgangen. Kommer det noe revolusjonerende så får jeg bytte i etterkant

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Misforståelse? mm, jeg tror jeg var inneforstått med at du snakket om HD-lyd.

 

Men: I have the ATI Radeon 2600HD graphics card, and have connected to my receiver using HDMI. My audio is through the HDMI also. I can get PCM audio, but not AC3.

 

Jeg anser ikke pcm 5-7.1 å ikke være hd-lyd. Dette er tross alt ukomprimert lyd som lyder mye bedre enn DD og DTS.

 

OK da var det jeg som misforstod, mulig det vil virke på denne måten. En del Blu-Ray tittler blir også utgitt med multikanal pcm.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Coax eller Optisk som overføring, så er det nok ikke store forskjellen. Er det lange lengder så er nok Optisk å foretrekke siden det ikke er store taper i de kabelene, Coaxen har motstand.

 

Men fra PC til forsterker så er det nok anbefalt å bruke Optisk, da en coax kabel også tar med seg støyen som en PC dessverre ofte har (kommer via skjermen på kabelen). Ved optisk så blir dette ett galvansik skille. Dette er det en del forsterkere som er overfølsomme for.

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt forvirret. Jeg har denne pluggen ut på lydkortet(RCA), se bilde. Vil den sende signalene til forsterkeren slik at forsterker prosseserer signalene riktig?

 

Må jeg bruke en omformer da, til coax inn på forsterker?

 

Hva vil skje når jeg spiller av feks musikk, som er i to kanaler. Må jeg da styre alt dette på forsterkeren?

post-135668-1207757205.jpg

Lenke til kommentar
Asus Xonar er vel det eneste jeg kan tenke meg som er nevneverdig bedre enn onboard nå i dag, til en vettug pris da - glem i alle fall alt Creative lager, selv om Creative sine kort kan være teknisk bra, så klarer de å ødelegge dem med råtne drivere - hjelper heller ikke at Creative´s markedsstrategi er tilnærmet lik svindel.

 

 

Hvet at folk har hatt endel problemer med creative audigy lydkortene, men utifra erfaring med creativ sine X-fi lydkort så har jeg ikke hat problemer med drivere siden beta stadie av vista. X-fi kortene er også i en klasse for seg selv og har desidert beste lydkvaliteten av den typen lydkort, har ikke hørt noe bedre per dags dato...

da er det på tide du tar deg en tur innpå ibsenstudio å ser på noen skikkelige lydkort :p

Lenke til kommentar
Jeg er fortsatt forvirret. Jeg har denne pluggen ut på lydkortet(RCA), se bilde. Vil den sende signalene til forsterkeren slik at forsterker prosseserer signalene riktig?

 

Må jeg bruke en omformer da, til coax inn på forsterker?

 

Hva vil skje når jeg spiller av feks musikk, som er i to kanaler. Må jeg da styre alt dette på forsterkeren?

 

ja den er sikkert oransj i farge og. det sendes digitalt til forsterkeren din i den kabelen

du må ha en forsterker som kan ta inn digitale signaler og på den kabelen(den ene pluggen)

kan du sende minst fullverdigt 7.1 surround.

 

hint. det kan av og til være litt slit å få pcen til å sende filmer osv i surround anbefaler å instalere satsuki codec pack fra codecs.com og tukle litt med ac3filter så får du det nok til med det velger bare å sende lyden "as is" i ac3 filter

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar
Misforståelse? mm, jeg tror jeg var inneforstått med at du snakket om HD-lyd.

 

Men: I have the ATI Radeon 2600HD graphics card, and have connected to my receiver using HDMI. My audio is through the HDMI also. I can get PCM audio, but not AC3.

 

Jeg anser ikke pcm 5-7.1 å ikke være hd-lyd. Dette er tross alt ukomprimert lyd som lyder mye bedre enn DD og DTS.

 

OK da var det jeg som misforstod, mulig det vil virke på denne måten. En del Blu-Ray tittler blir også utgitt med multikanal pcm.

 

 

tror også her at å tukle med ac3 filter og velge as is vil hjelpe på ssaken

Lenke til kommentar
hint. det kan av og til være litt slit å få pcen til å sende filmer osv i surround anbefaler å instalere satsuki codec pack fra codecs.com og tukle litt med ac3filter så får du det nok til med det velger bare å sende lyden "as is" i ac3 filter

Jeg har allerede et ac3 filter istallert i en codecpakke. Der kan jeg velge å sende S/PDIF as is. Da skal alt være pakket og klart til forsterkeren. Gull. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Hva vil skje når jeg spiller av feks musikk, som er i to kanaler. Må jeg da styre alt dette på forsterkeren?

 

Jeg bruker SPDIF/optisk fra pc og inn i receiver. Når jeg spiller av filmer med DTS-lyd så går receiveren automatisk til DTS-modus, og når jeg spiller musikk fra pcen så velger receiveren automatisk "surround off", dvs sist valgte høyttaler-oppsett for avpilling av musikk (feks Logic 7ch Music hvis jeg ønsker å ha stereo-lyd fra bakhøyttalerne også e.l)

Lenke til kommentar

S/pdif støtter ikke de nye HD lydfomatene.

 

S/pdif har i tilleg ikke nok "båndbredde " til a takle mengden data , til HD lyd.

 

 

SITAT:

The most important criteria for choosing a video card for HTPC are:

 

* Hardware assist for decoding HD contents (of all three formats MPEG-2, H.264, and VC-1)

* HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) support

* Picture quality

 

How about HDMI? HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is an high-definition digital audio/video interface that is replacing analog audio/video and older digital standards such as DVI and has become the de facto standard interface in the consumer electronics market. HDMI 1.0/1.1/1.2 provides 4.9 Gb/s bandwidth and the current HDMI 1.3 provides 10.2 Gb/s that has enough headroom for 1080p at 60Hz and 8 channel/24 bits/192 kHz LPCM audio (e.g. sounds decoded from the new digital audio codecs Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio) as the following simple calculation shows:

 

* 1920 x 1080 pixels x 60 Hz / 0.95 (5% overhead) = 131 MHz (megapixel/s), 131 MHz x 24 bits = 3.14 Gb/s

* 24 bits x 192 kHz x 8 channel = 36.9 Mb/s

 

HDMI video is compatible with the existing digital standard DVI and in fact one form can be converted to the other via a simple adapter. So there is nothing new. In contrast HDMI audio completely takes over the aged digital standard S/PDIF which supports only stereo PCM and 5.1 Dolby Digital/DTS with the maximum bandwidth around 12 Mb/s.

 

Unfortunately HDMI audio has not been realized yet in the PC world and we are still confined to S/PDIF. As a matter of facts, every HDMI video card simply passes S/PDIF signals from a sound card or onboard audio codec over the HDMI connector. Thus there is no real advantage of the current HDMI solution over the existing DVI + S/PDIF solution. Recent IGPs (ATI Radeon Xpress 1250 for Intel and AMD 690G) are no exception. Right now the only way to take the full-rate lossless multichannel sounds from the PC is use analog outputs.

 

 

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....t=940972#RecSys

Lenke til kommentar
Unfortunately HDMI audio has not been realized yet in the PC world and we are still confined to S/PDIF. As a matter of facts, every HDMI video card simply passes S/PDIF signals from a sound card or onboard audio codec over the HDMI connector. Thus there is no real advantage of the current HDMI solution over the existing DVI + S/PDIF solution. Recent IGPs (ATI Radeon Xpress 1250 for Intel and AMD 690G) are no exception. Right now the only way to take the full-rate lossless multichannel sounds from the PC is use analog outputs.

Dette ble skrevet for snart 2,5 år siden! Mon tro om ikke det har endret seg, eller er i ferd med å endre seg meget snart?

Lenke til kommentar
Dette ble skrevet for snart 2,5 år siden! Mon tro om ikke det har endret seg, eller er i ferd med å endre seg meget snart?

Jeg beklager, der blingsa jeg.

 

Det ble skrevet i november i fjor. Men spørsmålet mitt står fortsatt ved lag.

Lenke til kommentar
S/pdif støtter ikke de nye HD lydfomatene.

 

S/pdif har i tilleg ikke nok "båndbredde " til a takle mengden data , til HD lyd.

Det er helt ok for meg, og helt sikkert mange andre - foreløpig. Da vet vi at vi man må kjøpe seg en forsterker og skjermkort med HDMI på et senere tidspungt.

Lenke til kommentar
HDMI-utgang m/lyd - fungerer det altså via DVI?

 

Jeg har akkurat kjøpt en LG-stasjon (brenner Blu-ray, leser HD DVD). Den fungerer utmerket som avspiller via PowerDVD. Vil PowerDVD dermed kunne sende Dolby TrueHD og DTS Master Audio gjennom DVI-utgangen og en overgang til HDMI, slik at jeg kan dekode signalet med en moderne surround-receiver?

 

Tviler på at du får dette til gjennom DVI utgangen siden DVI kun er en video standard mens HDMI har støtte for både bilde og lyd pluss en kontroll standard som jeg ikke husker hva heter og HDCP. Det de snakker om over er at hvis du har et skjermkort som har en HDMI utgang og støtter overføring av bilde og lyd, så kan du kjøre lyd via HDMI, men ikke ved å bruke en overgang på DVI utgangen din... Håper jeg ikke lagde for mye tulliball

 

 

Jeg får ut lyd via DVI utgangen (HDMI adapter) på mitt Sapphire ATI HD2600Pro Ultimate!

 

Det fungerer utmerket på Blu-ray med lyd og bilde i full HD (1080p) via HDMI på min Samsung M86 40"

Lenke til kommentar
Dette ble skrevet for snart 2,5 år siden! Mon tro om ikke det har endret seg, eller er i ferd med å endre seg meget snart?

Jeg beklager, der blingsa jeg.

 

Det ble skrevet i november i fjor. Men spørsmålet mitt står fortsatt ved lag.

 

 

 

Dette har ikke endret seg. Auzentech og Asus jobber med løsninger, men ingen kort er på markedet ennå

Endret av soul
Lenke til kommentar
Jeg får ut lyd via DVI utgangen (HDMI adapter) på mitt Sapphire ATI HD2600Pro Ultimate!

 

Det fungerer utmerket på Blu-ray med lyd og bilde i full HD (1080p) via HDMI på min Samsung M86 40"

Ja, du får lyd, men ikke HD lyd (Dolby TrueHD og DTS Master Audio).

 

Og når det gjelder disse aktuelle skjermkortene til ATI så er det vel bare snakk om PCM lyd i bare 2 kanaler og ikke surround etter jeg det har lest. Selvfølgelig i tillegg til AC3/DTS surround.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Jeg får ut lyd via DVI utgangen (HDMI adapter) på mitt Sapphire ATI HD2600Pro Ultimate!

 

Det fungerer utmerket på Blu-ray med lyd og bilde i full HD (1080p) via HDMI på min Samsung M86 40"

Ja, du får lyd, men ikke HD lyd (Dolby TrueHD og DTS Master Audio).

 

Og når det gjelder disse aktuelle skjermkortene til ATI så er det vel bare snakk om PCM lyd i bare 2 kanaler og ikke surround etter jeg det har lest. Selvfølgelig i tillegg til AC3/DTS surround.

 

Stemmer det :cool:

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å bygge en helt stillegående HTPC, og lurer på om det finnes hovedkort med onboard grafikk/lyd som kan kjøre full HD bilde, og 5.1 lyd (trenger ikke være de nyeste HD-formatene). Jeg har tenkt å bruke en E6400 og 2GB RAM.

 

Hovedkortet må være micro-ATX.

 

Vil dette Gigabyte GA-73PVM-S2H være egnet? Jeg antar man da kan kjøre lyd ut med TOSLINK eller HDMI etter ønske.

 

Alternativt er ett AMD 780G-basert kort, som virker fullgodt, men da får jeg ikke brukt E6400'en :cry:

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...