Gå til innhold

Hvis man mister kontrollen over bilen på glatt føre, skal clutchen inn?


kevinedomm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glemte selvsagt å si hvorfor. Du kobler ut driften på hjulene, noe som hjelper til å gjenvinne veigrepet. Husk å styr forsiktig da det er lett å styre masse fordi bilen ikke responderer, slik at når hjulene først tar så overstyrer du og havner i grøfta.

 

1. Trykk inn clutchen og vri forsiktig på rattet.

2. Slipp clutchen rolig ut.

3. Nyt følelsen av å ha kontroll over bilen igjen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er som det er, er jo fordi meste parten av dagens biler er forhjulstrekk (feilhjulstrekk) noe som gjør at du svinger og trekker på samme hjulsett. Det vil si som Quayle sier at når du trykker inn clutchen så går ikke hjulene rundt ved hjelp av motoren, og hjulene bare triller. Det hjelper på veigrepet og begrenser understyringen (det at du sklir rett frem istedenfor å svinge i hjulenes retning)

 

Riktig nok har dette mindre å si på biler med bakhjulstrekk, som da ikke trekker på fremhjulene.

Lenke til kommentar
Riktig nok har dette mindre å si på biler med bakhjulstrekk, som da ikke trekker på fremhjulene.

 

Hehe, jeg tror du aldri har kjørt med bakhjulstrekk.

 

Når rumpa kommer, så må klutsjen inn. Hvis ikke seiler man baklengs inn i møtende trafikk (eller hva som dukker opp).

 

 

Bråslipper du gassen eller trykker inn clutsen i en god sladd får du fort en kontrasladd og går som oftest rundt.

Lenke til kommentar
Bråslipper du gassen eller trykker inn clutsen i en god sladd får du fort en kontrasladd og går som oftest rundt.

 

Du har åpenbart aldri kjørt med bakhjulstrekk (på vinteren), så spar oss tullpraten.

 

Vet ikke om jeg skal le eller grine jeg, men hvis du baserer oppretting av dine slenger på clutchen så ønsker jeg deg lykke til.

Det vil kanskje fungere i små slenger, men i store slenger gjør det vondt værre

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Du har IHVERTFALL ikke kjørt rwd bil på glatta.

Hvis du ligger i sladd med en rwd\4wd bil og trår inn clutchen, hva skjer?

Vips du har rompa i autovernet.

 

Skal du rette en bil så GI GASS, ikke gå av gassen, da slipper du en overraskende kontra. Alternativt kan du slakke gassen, men ikke gå helt av gassen i sladd.

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt ann på situasjonen, Rage? Det kan godt hende det er lurt på gi gass for å rette opp bilen, hvis du kjører på en stor, bred veg med lite trafikk, men jeg hadde aldri gitt mer gass hvis jeg fikk sleng på bilen på en small, svingete veg mens bilen gikk rett mot en container (som den gjorde).

 

Godt mulig det er teoretisk lurest å gi gass, men aldri i livet om jeg hadde gjort det hvis jeg havnet i den situasjonen igjen.

Lenke til kommentar

Med å gi gass, mener ikke Rage nødvendigvis at du skal gi MER gass, men holde et jevnt gasstrykk eventuelt gå litt av gassen (hvis du har veldig mye pådrag i utgangspunktet)

 

Problemet med å bråslippe gassen eller trykke inn clutchen i en sånn situasjon er at vekten på bilen blir slengt tilbake så fort du får grep, det vil da si at bilen går som ei slegge ut i en kontrasladd som det veeldig ofte er vanskelig å rette opp igjen uansett hva du gjør. Men selvsagt, om sladden i utgangspunktet går mot en container er det bedre å snurre rundt motsatt vei enn å dra inn i containeren, men i det aller fleste situasjoner er det bedre å la bilen rette opp sladde ved å korigere gasstrykket enn å trykke inn clutchen som vil i de aller fleste tilfeller gi deg en kontrasladd som er mye vanskeligere å rette opp.

Må igjen presisere at dette gjelder biler med bakhjulstrekk, og ikke forhjulstrekk, på forhjul vil clutchbruk i de aller fleste tilfeller være det lureste

 

Edit. Leif

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fastisvar på spørsmålet i topic, mener jeg.

 

Når jeg kjører forhjulstrekkere og mister veggrepet på forhjulene (f.eks på snøslaps) så letter jeg passelig på gassen og svinger litt (ikke så mye) mer enn det jeg gjorde før forhjulene begynte å flyte. Trikset er å få senket farten rolig og på den måten få igjen veigrepet, uten noen brå bevegelser eller store forandringer i input'en (gass/brems/ratt). Kommer bakhjulene slengende på en forhjulstrekker styrer jeg imot og gir mer gass for å trekke inn rumpa igjen.

 

Uansett så er trikset å IKKE bremse ved slike scenarioer. De aller aller fleste (spesielt de som må spørre) bremser i slike tilfeller alt for hardt og da vil man enten låse forhjulene og bilen understyrer enda mer, eller bakenden vil fortsette rotasjonen og man ender på tvers eller motsatt vei av det man egentlig kjørte.

 

Bakhjulstrekk gidder jeg ikke gå inn på, for ifølge politiet som tok førerkortet mitt har jeg ikke peiling :)

Lenke til kommentar
Med å gi gass, mener ikke Rage nødvendigvis at du skal gi MER gass, men holde et jevnt gasstrykk eventuelt gå litt av gassen (hvis du har veldig mye pådrag i utgangspunktet)

Baserer du dine teorier på Playstation? Det virker sånn, for det stemmer overhodet ikke med mine 6 år i Opel Omega og 1/2 år i Ford Scorpio.

 

Overstyrer man utilsiktet med en bakhjulstrekker så er eneste riktige å slippe kløtsjen, styre kontra og ta inn sladden. Det samme gjelder hvis sladden blir breiere enn beregnet.

Lenke til kommentar
Baserer du dine teorier på Playstation? Det virker sånn, for det stemmer overhodet ikke med mine 6 år i Opel Omega og 1/2 år i Ford Scorpio.

 

Nei, ren fakta.

Det handler om overføring av energi, noe vi alle lærte om i naturfag timene. Får bilen grep må kreftene du har i forbindelse med vekten av bilen som flytter seg sideveis gjøre av seg et eller annet sted. Du vil derfor bli kastet ut i en kontrasladd dersom bilen får grep.

 

Overstyrer man utilsiktet med en bakhjulstrekker så er eneste riktige å slippe kløtsjen, styre kontra og ta inn sladden. Det samme gjelder hvis sladden blir breiere enn beregnet.

 

Det du sier fungerer på glatt føre, DERSOM det er så glatt at bilen aldri får tak, men at du retter opp sladden ved at du sklir videre.

Derimot om du trykker inn clutchen for å få bedre tak og bilen faktisk får godt med grep vil vekten av bilen som da er i fart sideveis få en bråstopp og du vil bli "slått" tilbake i en kontrasladd som ofte er mye større og uberegnelig enn den første du i utgangspunktet hadde.

 

Må jeg virkelig finne videoer som bekrefter det jeg sier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...