Gå til innhold

Latterlig billig minne

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bra aprilspøk med å fikse prisguiden og alle nettbutikkene.

Som så mange har sagt i tråden før deg, dette er ikke en aprilspøk.

TV2 melder forresten at FrP har arrangert klimakonferanse i helgen :)

Det er heller ikke en aprilspøk. Konferansen var annonsert i mediene for et par dager siden, altså FØR første april :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
aprilsnarr :p

Hehe, i så fall er det nok mange som har gått rett i "fella" og kjøpt seg mye billig ram. :D

Merk at du for å utnytte minnemengder over ca 3 GB må kjøre et 64-bit operativsystem. Dersom du installerer 4 GB minne på et system med 32-bit operativsystem, vil ikke systemet "se" den omlag siste GB-en med minne.
Betyr dette at spillene dine kan utnytte 4GB (eller mere), selvom du har f.eks Win XP 32bit?

Nei. Det betyr at 32bit operativsystemer, som f.eks 32bit-utgaven av Windows XP, ikke kan utnytte noe mer enn ca 3 GB minne. Det er OS'ets oppgave å oppdage alle ressursene maskinen har og stille de til disposisjon for programmer. Når ikke OSet kan se den siste gigabyten så kan det heller ikke stille det til disposisjon for programmene.

Logisk sett så kjører programmene i OSet, mens OSet kjører på PCen. Et program kan ikke kjøre på PCen "utenfor" OSet.

Skrevet
Merk at du for å utnytte minnemengder over ca 3 GB må kjøre et 64-bit operativsystem. Dersom du installerer 4 GB minne på et system med 32-bit operativsystem, vil ikke systemet "se" den omlag siste GB-en med minne.

Betyr dette at spillene dine kan utnytte 4GB (eller mere), selvom du har f.eks Win XP 32bit?

Anyone?

Skrevet (endret)

Sikret meg noen brikker, kjekt å ha. Meh, og jeg betalte 950 for 2GB PC6400 i fjor, hehe.

Oh well, jeg husker jeg betalte 750,- for 512 kilobyte minne til Amiga 500n min, det var vel i 1990 engang. :p

Endret av Smirnoff
Skrevet

Denne 4 GB-begrensningen kan vel kanskje ha noe med de lave prisene å gjøre? Når det ikke er noen vits for folk med mer enn 3-4 GB, så synker vel etterspørselen ganske kraftig.

Skrevet
Sikret meg noen brikker, kjekt å ha. Meh, og jeg betalte 950 for 2GB PC6400 i fjor, hehe.

Oh well, jeg husker jeg betalte 750,- for 512 kilobyte minne til Amiga 500n min, det var vel i 1990 engang. :p

Kjekt å ha! Bestilte DISSE til 895 kroner for et par dager siden. Nå har de satt opp prisen ser jeg :)

Skrevet
Denne 4 GB-begrensningen kan vel kanskje ha noe med de lave prisene å gjøre? Når det ikke er noen vits for folk med mer enn 3-4 GB, så synker vel etterspørselen ganske kraftig.

Godt poeng. Det kan godt hende. Dessverre utstyres alt for mange ferdig-PCer med 32bit operativsystem selv om de kunne kjørt 64bit.

Skrevet

Nå må vi bare få gravd fram alle hovedkortene som støtter mest mulig Gigabyte RAM fra de forsjellige webshop'ene! :dribble:

Skrevet (endret)
aprilsnarr :p

Viste at dette ikke var en aprilsnar. Men med engang jeg så kommentaren din så måtte jeg le :!:

Bare synd i de som ikke tok den.

Er "Tok" et ord? I alle fall i mitt hode..

Tok = tatt, forstod den osv. Dysleksien hindret meg.

Jeg føler sympati for dere som kjøpte minnet dår det var dyrest.

Jeg kjøpte Cursial 5300 2gbyte-sett for 1300 kroner høsten 2006. Halvt år etterpå gikk prisen faktisk oppimot 2000 for det settet. Nå koster det sikkert bra lite.

PS: Simen:

Min første egen PC fikk 64-Bit OS fra første dag! WIndows XP Pro x64.

Og selvfølgelig er Fedora'en min i 64-bits.

Det er da seff ikke lett for folk med "ukjent" utstyr og gå over til 64bit. Feks det billig webcameraet man har, eller den TayScan-Scanneren man har kjøpt fra Kina. Ikke lett for dere med gammelt eller ukjent utstyr, eller rett og slett sauræver av noen dataprogrammerere som lager driverne...

Men jeg skjekker ut tingene før jeg kjøper dem.

Endret av Deimos87
Skrevet (endret)

For å utdype Simens svar noe, så støtter 32-bit OS opp til 4gig, men du må trekke fra det du har på skjermkortminnet (inkludert flere skjermort om du har SLI/crossfire), plus at noe småtteri går med til andre opertivsystem ting.

Med andre ord om du har et integrert skjermkort med minimalt minne vil du kunne få nesten 4GB systemminne, men om du har 2stk 8800GTX med 768 MB minne eksempelvis, så vil du få rett i underkant av 2,5GB minne tilgjengelig. Hvis du da bruker quad-SLI så sier det seg selv at å bruke et 32-bit OS ikke er særlig lurt, da du knapt nok vil ha noe igjen av de 4GB mulig tildelt minne til systemminne.

Jeg vilel bare poengtere at selv om ca 3GB er en god tommelfingerregel for 32-bit OS, så er det altså veldig avhengig av skjermkortet (og en del andre småting som spiser opp tildeling av minne). Det er absolutt verdt å planlegge for når du skal velge ditt opertivsystem for ditt system.

Kjøpte forøvrig nettop Mushkin RAMen som var som eksempel. Utrooolig god ytelse for pengene for ikek å snakke om at det er 2x2gig som er flott med tanke på overklokking sidne flere RAM-stikker ofte reduserer maks-FSB på hovedkortet man kna nå. Bare litt synd at DDR2 er på vei ut. Likevel så er 600kr så lite at det ikke egentlig setter noen stopper for å kjøpe selv om jeg sansynligvis ikek kan bruke dem videre på neste system jeg bygger.

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet (endret)

Har det blitt lansert noen 4GB-moduler enda? Hvor mye er det de ligger på om dagen.

Om man venter ett halvt til ett år med å kjøpe minne. Vil det da lønne seg å kjøpe 8 GB, eller 4 GB nå og vente til 8 GB synker i pris?

Endret av JonT
Skrevet
Har det blitt lansert noen 4GB-moduler enda?

Jepp :)

I tillegg har man FBDIMM-moduler på 4GB. De er tilgjengelige i Norge og koster fra ca 4000 kr per 8GB-sett.

Er ingen unnskyldning for å ha lite RAM nå om dagen.

Hovedkort/bærbar med bare DDR-støtte. ;) Men det kommer jo an på hva man legger i ordet lite.

Skrevet
Godt med en nyhet som ikke er april snar for en gangs skyld.. minne er billig og godt er det.. ;)

Nå bruker jeg aldri å kommentere andres skrivefeil for det er en ganske lame adferd. Men enkelte ting kan ikke gå ubemerket hen.

Det heter aprilsnarr! Ikke april snar! Ordet skal ikke engang være delt.

aprilsnarr!aprilsnarr!aprilsnarr!aprilsnarr!aprilsnarr!aprilsnarr!

Sånn, nå må det gå an å huske dette ordet.

PS Artikkelen er ikke april snar den heller.

Skrevet

Merkelig at det ikke er billigere syns jeg... I November i fjor så kjøpte jeg en 2GB-brikke til laptopen for 377,- (eller 750,- for 4GB, til en laptop). Ville nesten trodd at et 4GB-sett for stasjonære innen nå burde kommet ned til 350,- ... Men, uansett, 500,- er også billig for 4GB. Jeg kjøpte et sett i mai i fjor til 3.300,- ... Som jeg har hatt god glede av, så jeg angrer ikke på det for å si det slik :) Får håpe som flere påpeker at de lave prisene resulterer i flere maskiner som kommer med 64-bit OS i fremtiden.

Gjest medlem-105082
Skrevet

Sykt billig minne! Synd jeg ikke har 64 bits operativsystem, da jeg ikke får utnyttet alt. ER vel på tide å oppgradere fra 32 bit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...