Gå til innhold

Anbefaling av mail løsning for bedriften


Anbefalte innlegg

Heisann

 

I bedriften jeg jobber for har jeg det meste av data ansvaret, og vi er ikke noen stor bedrift er ca 18 ansatte, så data delen er noe jeg tar når jeg har tid, i tilleg til min andre oppgaver, så er ikke noen guru på slikt, men kan en del.

 

Saken er at før jeg kom inn i bedriften så har de valgt en mail løsning fra ett lpkalt firma, som insisterer på og måtte bruke VPN klienter for og kunne bruke outlook på maskinene.

 

Så har skjønt at dette med VPN klienter rett ogslett er en åpen tunell, til serverne deres som mailen lagres på.

 

Men problemet med dette er at vi kan ikke få pop3 og alt det andre for og kunne legge mailen vår inn på hvilken som helst maskin, eller på mobiltlf f.eks så dette er veldig tungvindt.

For hver maskin vi har problem med eller skal ha ny mail på må de komme og sette opp denne vpn klienten som de selvfølgelig også tar godt betalt for.

 

Så det vi ønsker er en god og pålitelig mailtjeneste som vi kan ha med vårt eget domene.

 

Tjenesten vi har i dag, så betales det 1500kr i måneden for ca 20mail adresser der bare to er knyttet opp med VPN klienter.

 

Men hovedsaklig ønsker vi nå en mailtjeneste som gir oss mulighet for og ha mailen på mobiltelefon, og hvilkensomhelst maskin men outlook.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den prisen tar det ikke lang tid å tjene inn hele pakka ved å drifte mail-løsningen selv. Dersom dere har behov for andre IT-ressurser kan dere til og med oppnå gode synnergieffekter og få til en god løsning med en driftspartner som ikke koster stort mer. Siden profilen din sier Finnmark skal jeg ikke tilby meg å komme og hjelpe dere, men jeg regner med at det finnes selskaper der også som kan hjelpe dere å kartlegge behov og finne løsninger på en litt bedre totalpakke, evt. med en rimelig driftsløsning så dere ikke ender opp med en server som dør og tar med hele bedriften i dass etter et år eller to :)

 

Alternativt finnes det andre leverandører av ekstern e-post med synk mot både Outlook og mobiler. Active24 er vel en av de mest profilerte, men jeg kjenner ikke leverandør eller tjeneste i detalj.

Lenke til kommentar

Er egentlig kun mail løsningen vi trenger, så der kan det jo være hvemsomhelst i landet, er kun det lokale firmaet vi alt bruker, men som sagt de er ganske håpløse når det kommer til det med mail, siden vi ikke kan få pop3 støtte...

 

Så det vi trenger en en sikker, og ok mailtjeneste, som lar oss bruke vårt eget domene.

 

Vil gmail la oss bruke vår egen domene?

 

Hvordan blir det med og bytte over mailen nå i fra den vi har?

Tenker på det med adresser og slikt, at den adressen vi har i dag vil gjelde på den nye, som f.eks [email protected]...

Lenke til kommentar

hos gmail hosted registrerer du eget domene ja, og så må du få de som administrerer innstillingene for domenet deres til å legge til noe som kalles MX-records. Det er veldig step-by-step og godt forklart.

 

Du setter opp og administrerer enkelt adressene på gmail hosted. Vi bruker selv gratis-utgaven, og den fungerer veldig godt. Men her må du ordne og sette opp alt selv, da.

 

Ønsker dere ikke å ha ansvaret for å sette opp så mye selv, og heller ha noen norske å forholde dere til er Domeneshop et godt alternativ. Jeg vet de vi deler kontorfelleskap med bruker de, og er veldig fornøyde. 95,-/år for 10 eposter, så 10,- ekstra pr mnd for 10 ekstra eposter. Totalt 215,- i året da, for 20 epostkontoer.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale en annen tjeneste, og det er http://fusemail.com

Der kan du velge hvor mange e-post kontoer du trenger, og så bare utvide/ta bort etter hvert som behovet endres.

De tar $1/mnd per e-post konto, og du får da med 1 GB lagring (felles). Trenger dere mer plass betaler du $1/mnd per ekstra GB. Her kan du også legge til og ta bort når som helst.

 

Du betaler enten per måned, kvartal, halvår eller per år.

 

Du får med både en god webmail tjeneste + du får pop3 / smtp / imap tilgang slik at du kan bruke Outlook eller andre epost klienter.

 

Du kan selvsagt bruke deres eget domene, og om du kan endre MX records på domenet slik at e-post tjenestene hostes hos Fusemail, og websidene ligger ett annet sted.

 

Så for 20 e-post kontoer med full pop3/smtp/imap og webmail tjenester + la oss si 4 GB med lagring totalt, betaler du ca 120 per måned. Altså under 10% av det du betaler i dag.

 

Og alt er lett å administrere fra en admin konto, mens resten av brukerene kun får tilgang til sin egen konto.

Lenke til kommentar

Kan jo også meddeles at du kan benytte en helt vanlig webhotell konto/hosting til å bare drive eposten deres. Som sagt tidligere her av noen, så kan eposten ved hjelp av en MX-record sendes til en annen server.

 

Du finner masse billige webhotell, og fritt antall epost kontoer. Regner med at de fleste er behjelplige med å hjelpe deg med oppsettet første gang også (MX records etc).

 

F.eks.

www.laxhost.com

www.noyos.no

Endret av headbullen
Lenke til kommentar
Kan jo også meddeles at du kan benytte en helt vanlig webhotell konto/hosting til å bare drive eposten deres. Som sagt tidligere her av noen, så kan eposten ved hjelp av en MX-record sendes til en annen server.

 

Du finner masse billige webhotell, og fritt antall epost kontoer. Regner med at de fleste er behjelplige med å hjelpe deg med oppsettet første gang også (MX records etc).

 

F.eks.

www.laxhost.com

www.noyos.no

 

Bakdelen med å bruke slike webhotell kun til mail, er at du mister mye av SPAM filtere / virus beskyttelse og funksjoner som du får med f.eks fusemail.com. Du har høyere sikkerhet, høyere oppetid etc og de konsentrerer seg kun om det produktet du er ute etter, altså epost.

Lenke til kommentar

Er veldig viktig at det er en stabil levrandør.

 

Hvordan fungerer det egentlig med å få flyttet m<il adressen over til ny plass?

Slik at mail adressene vi har i dag vil funke med den nye løsningen, er det mye pes, eller er det en smal sak?

 

Tenker på hvordan man gjør det, nede tid og slikt?

Lenke til kommentar

Hei Itw,

 

Et annet alternativ er å hoste Exchange Server 2007 selv. Da kan du styre alt selv, slipper VPN, du kan styre spam/virus filter, outlook webaccess, active sync med mer. Det gir deg en større frihet, mer muligheter og ikke minst så er det morsomt å lære.

 

For å se begge sider av saken så er vil dette medføre et større engangs beløp.(men du slipper de 1500,- pr måned) Dere må ha Server 2003 og Exchange server 2007 på en 64x.

Derimot behøver det ikke å bli en større utgift i enn dette i utgangspungtet. Og server os og server dere kan bruke er kanskje noe bedriften deres alt har?

 

Hvis dette kunne vært noe dere har hatt lyst til å vurdere så kan jeg svare på flere spørsmål om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Forstår at du vil ha lite som mulig hos dere. Selv om det er veldig morro! (om du er data interessert). Fordelen med å ha det selv er at du lærer masse og at du har full kontroll på alt som skjer. Du styrer alt som har med mail adresser om det kommer nye ansatte osvosv. Kan egentlig fortsette ganske langt, men skal spare deg for det.

Om dere ikke vil ha servere stående hos dere selv, for hvilken som helst grunn er det noen ting du må forsikre deg om at selskapet som tilbyr tjenestene har. Dette er selvsagt litt forskjellig fra bedrift til bedrift om hvilke krav dere selv har.

 

*Støtte for public folders

-microsoft prøver å gå mest mulig bort fra dette i 2007, men har sagt de skal ha støtte for det til 2016. De vil gjerne innføre noe som heter Sharepoint.

*Støtte for owa. (outlook web access)

*Støtte for Active Sync. (mobil støtte)

*Støtte for Voice over IP.

*Et bra spamfilter.

-De fleste bruker en tredje parts løsning for spam filter. Finn ut hvilken det er de bruker, om de bruker en tredjepart og google om det.

*Hvor mye oppetid de garanterer i sin service agreement.

-Alt over 99% godtas, er det under burde du bli litt skeptisk, men jeg tviler på at de tilbyr under det.

*Hva deres nede tid garanti er på i service agreement.

-De har sikkert en disaster recovery plan hvor de har spesifisert dette.

*Hva slags High Avalibilty de bruker.

-Det er stor forskjell fra å ikke bruke noe, til å bruke f.eks LCR eller CCR eller andre muligheter.

*Deleted Item and Mailbox Retention time.

-Gjenoppretting hvis noen sletter en mail ved feiltagelse. Dette er noe brukere kan gjøre selv. Tiden på dette tilsier hvor lang tid det tar før slettete filer blir borte fra servern.

Endret av Software_Scenario
Lenke til kommentar

Hei,

 

Vil benytte anledningen til å anbefale å kjøpe dette som en tjeneste fra noen som leverer en komplett løsning til dere. Det behøver ikke koste så mye.

 

Det finnes mange løsninger der ute. Ofte opplever man at man har ulik kompetanse og ønsker hos brukerne. Noen liker Outlook, andre jobber på MAC eller Linux.

 

I tillegg skal man ha en tjeneste som er stabil, og som har bra spamfilter og antivirus.

 

En tjeneste som passer bra til bedrifter på denne størrelsen er Telsys Epost Bedrift. Dette er en løsning basert på ZIMBRA.

 

Man kan velge hvilken epost klient man vil benytte, samt at det er ett meget bra webgrensesnitt man kan bruke istedenfor eller i tillegg til epost klient. Tjenesten leveres med sync mot mobiltelefoner, og støtter nesten alle nye mobiltelefoner , (nokia, ericsson, Windows Mobile (HTC), iPhone etc.

 

Her ligger alle eposter på servere, slik at man alltid har backup. Man kan dele kalender, epost mapper, kontakter, dokumenter og filer. Pris er ca 50,- kroner pr.mnd/bruker.

 

All kommunikasjon mellom servere og brukere går krypter ved hjelp av SSL, slik at man ikke behøver å installere noen vpn klienter eller annen software.

 

Du kan også lese mer om denne tjenesten i en blogg her.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...