Gå til innhold

Nvidia krasjer mest


Anbefalte innlegg

Har du GeForce7 - 9 skjermkort og Vista så gjør ForceWare 174.73 susen!

Er 174.73 noe spess bedre enn 169.44 mener du? Verdt å bytte?

 

174.73 har jeg ingen erfaringer med, men 174.12 har vært kjent som den klart beste Crysis-driveren ganske lenge. Mulig .73 er enda bedre. 174.xx er i alle fall bedre enn 169.xx, helt klart. Ikke opplevd noen stabilitetsproblemer med de eller.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yahoo... hvis du bruker 100.65 driveren enda, så går du glipp av mange bug fixer og ytelsesforbedringer! 169.25 og 169.44 driverene har funka utmerket hos meg. Kanskje på tide du formaterer og legger inn Vista på nytt? Virker som dine problemer ikke ligger i de nyeste driverene fra nVidia (hvis du har testet dem da...?)

 

Anbefaler 169.44 driveren til Crysis. Men du må huske å fjerne de gamle driverene godt FØR du legger inn de nye.

 

Merklig at driverene funker bra for noen, og dårlig for andre da. Selv på lik hardware...

 

hva mener du med å fjerne driverene godt? jeg har kun brukt avinstallasjonsprogrammet som var inne i "programmer og fuksjoner". det kan også hende at vista har skylden.. jeg oppdaterte driveren gjennom windows update, kan hende vista ikke har fjernet den gamle driveren skikkelig....

 

når det gjelder formatering, tror du virkelig det er nødvendig??

har nettopp formatert på grunn av en trojaner jeg ikke fikk has på. vil nødig formatere igjen....

Lenke til kommentar

Mja.. synes ATI-driveren min krasjer stadig vekk jeg :p Svart skjerm og "Atikmdag has stopped responding" etc.

 

Skal sjekke om det løser seg hvis jeg fjerner driveren helt med driver cleaner og legger inn nytt. Ellers fungerer Vista x64 veldig bra, har ikke hatt noen kræsj med andre programmer :)

Lenke til kommentar
Yahoo... hvis du bruker 100.65 driveren enda, så går du glipp av mange bug fixer og ytelsesforbedringer! 169.25 og 169.44 driverene har funka utmerket hos meg. Kanskje på tide du formaterer og legger inn Vista på nytt? Virker som dine problemer ikke ligger i de nyeste driverene fra nVidia (hvis du har testet dem da...?)

 

Anbefaler 169.44 driveren til Crysis. Men du må huske å fjerne de gamle driverene godt FØR du legger inn de nye.

 

Merklig at driverene funker bra for noen, og dårlig for andre da. Selv på lik hardware...

 

hva mener du med å fjerne driverene godt? jeg har kun brukt avinstallasjonsprogrammet som var inne i "programmer og fuksjoner". det kan også hende at vista har skylden.. jeg oppdaterte driveren gjennom windows update, kan hende vista ikke har fjernet den gamle driveren skikkelig....

 

når det gjelder formatering, tror du virkelig det er nødvendig??

har nettopp formatert på grunn av en trojaner jeg ikke fikk has på. vil nødig formatere igjen....

 

For å fjerne gamle drivere "skikkelig" så må du gjøre som du selv gjorde, og gå inn å avinstallere skjermkort driveren, for så å restarte maskinen og bruke et program som DriveSweeper fra Guru3D til å fjerne restene etter driveren som aldri slettes. Først nå er de gamle driverne "skikkelig" slettet :)

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra et ATi-skjermkort til et nVidia-skjermkort nettopp pga. driverene til vista. Er meget mulig jeg bare var uheldig, men det gikk ikke en dag uten feilmelding om at skjermdriveren sluttet å svare. Har ikke hatt en eneste feilmelding siden jeg byttet til nvidia.

 

Men jeg tror dette for det meste har med flaks og uflaks og gjøre. Både ati og nvidia har vel hatt sine problemer opp gjennom årene ;)

Lenke til kommentar

Av mine 5 ATI kort har alle hatt "ATI" bugs... det dreier seg om kort fra 1998, 2000, 2002, 2004 og 2006 og kanskje flere. Av mine 5-6 Nvidia fra samme perioder så har de aldri hatt feiltypene ati har hatt. Jeg har aldri vært fornøyd eier av et ati kort, og nesten aldri misfornøyd (ett kort) med et nvidiakort.

 

Så.. jeg er ikke anti ati, (har jo kjøpt ati 5 ganger), men ...

Lenke til kommentar
Overrasker meg ikke. Er det noe ATI slår nVidia på så er det pålitelighet.

 

Følte jeg måtte kommentere denne - her kan jeg nemlig si mye rart. Først og fremst, som påpekt av flere andre, så har Nvidia en betydelig større markedsandel. De har også langt flere produkter på markedet, rapporten spesifiserer ikke hvilke type drivere som krasjer.

 

Av min egen erfaring (noen år innen IT-bransjen), hvor ATI har vært min mangeårige favoritt, kan jeg fortelle med hånda på hjertet - ATI krasjer omtrent tredobbelt så ofte i forhold til Nvidia, når det kommer til grafikkløsninger. ATI har bla. bemerket seg spesielt med store problemer med AA/AF kompatibilitet i nyere spill. Noe annet fantastisk med ATI, er at problemer som ble fjernet av en tidligere driver, plutselig kan dukke opp i en versjon som blir utgitt 2-3 utgaver senere, fordi en ny produktserie ble inkludert.

 

Edit: Legger til at jeg har eid følgende ATI-kort: 8000,9600XT,9800XT, X800PRO, X850XT, X1900PRO, X1950XT ...

Endret av the Stig
Lenke til kommentar
Overrasker meg ikke. Er det noe ATI slår nVidia på så er det pålitelighet.

 

Følte jeg måtte kommentere denne - her kan jeg nemlig si mye rart. Først og fremst, som påpekt av flere andre, så har Nvidia en betydelig større markedsandel. De har også langt flere produkter på markedet, rapporten spesifiserer ikke hvilke type drivere som krasjer.

 

Av min egen erfaring (noen år innen IT-bransjen), hvor ATI har vært min mangeårige favoritt, kan jeg fortelle med hånda på hjertet - ATI krasjer omtrent tredobbelt så ofte i forhold til Nvidia, når det kommer til grafikkløsninger. ATI har bla. bemerket seg spesielt med store problemer med AA/AF kompatibilitet i nyere spill. Noe annet fantastisk med ATI, er at problemer som ble fjernet av en tidligere driver, plutselig kan dukke opp i en versjon som blir utgitt 2-3 utgaver senere, fordi en ny produktserie ble inkludert.

 

Edit: Legger til at jeg har eid følgende ATI-kort: 8000,9600XT,9800XT, X800PRO, X850XT, X1900PRO, X1950XT ...

 

 

Du må jo være passe løk som fortsetter å kjøpe ATI:P No offence.

 

Men ifra spøk til revolver^^

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tatt livet av nv4disp.dll pga av tukling med innstillinger når jeg har overklokket og lignende eksperimentering. Og den biten med at nforce-driverne kan bli litt slitne iblant, er også en faktor.

 

Hadde et x1950xt som heller ikke imponerte nevneverdig.

 

Statistikk som vi ser i presse forteller oss like mye som det alltid gjør... fint lite og kanskje litt mindre.

 

I artikkelen finner vi ingen forklaringer eller noe data som kan gi oss innsyn i hva det kan være snakk om.

 

Det vinkles mot at Nvidia lager søppeldrivere...

 

Godt mulig den er skrevet for å lage litt "liv" på forumet:P

 

Om Nvidia lager søppeldrivere er en annen sak^^

Lenke til kommentar

Må jo nesten nevnes at mange BSOD med både XP og Vista kommer av at folk legger inn nye brikkesett drivere og osv over gamle, til og med uten å slette de de alt har. Dette er jo nesten en sikkert BSOD.

 

 

EDIT: Det meste av Vista problemene er jeg nesten helt overbevist om at er brukerfeil.. Rett og slett brukerfeil, det kommer jo stadig nye drivere ettersom knapt noen av Vista driverne vi har enda er optimale, og når folk begynner å legge inn nye drivere på måfå uten å gå riktig frem i det hele tatt så blir det jo BSOD og alt mulig hele tiden.

 

Kan jo heller ikke skylde på Microsoft på grunn av en skjermkortdriver eller noe slikt gir deg BSOD, det har da egentlig ingenting med verken Microsoft eller Vista å gjøre, det er jo ikke Microsoft som lager og slipper disse driverne.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Personlig finner jeg det søtt å se hvor desperate enkelte er etter å finne andre syndere enn den opplagte.

 

Jeg er enig i at man ikke bare skal skyve all skyld over på NVIDIA og de andre, men Windows Vista forelå i beta versjon nokså lenge før den kom i RTM, og NVIDIA har ikke vært helt uvitende om hva som skulle komme i den nye versjonen. Også i Longhorn-perioden var det klart at det skulle være en ny drivermodell. Her vil jeg helle si det er en skylddeling mellom Microsoft og ISV/IHV.

 

Selv var det NVIDIA driver som stoppet min 2 uker lange lek med Vista RTM. Fikk konstant blåskjerm ved oppstart og eneste måte å fikse det på var å installere Vista på nytt etter formatering. Ellers takk! Det var faktisk da jeg hadde tenkt til å bytte fra Windows XP Pro x64 Edition for godt. Jeg har kjørt Vista flere ganger før dette men da diverse BETA og Release Candidates.

Nei. Holder meg til Windows XP Pro x64 Edition som er det beste Windows operativsystemet som er laget mener jeg, og det ikke ydmykt en gang.

 

Dere som har tilgang til Windows Server 2008 bør prøve dette som desktop/workstation OS en stund etter å ha installert Desktop Experience og aktivert Windows Sound service. Det skal være en god del bedre enn Windows Vista men hvordan det fungerer i forhold til spill og diverse drivere vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Konsumentmarkedet er en ting, men jeg tror low-end kort som gjerne har vært ute en stund forårsaker ferre krasj en high-end segmentet.

 

Derfor er det ikke bare å konkludere med at enten nVida lager flest kort eller at Ati/AMD har god kontroll i massesegmentet som består av low-end kort.

Lenke til kommentar
EDIT: Det meste av Vista problemene er jeg nesten helt overbevist om at er brukerfeil.. Rett og slett brukerfeil, det kommer jo stadig nye drivere ettersom knapt noen av Vista driverne vi har enda er optimale, og når folk begynner å legge inn nye drivere på måfå uten å gå riktig frem i det hele tatt så blir det jo BSOD og alt mulig hele tiden.

Må først bare si at det er mye mellom 100% problemfri drift, og BSOD. Har selv kun opplevd BSOD i forbindelse med overklokking/ekperimentering, og de fleste problemene jeg tidligere hadde med Vista/Nvidia var en eller annen NVxxx sak som hadde stoppet, samt diverse forskjellige problemer relatert til veksling mellom, og bruk av crt tv, LCD monitor, og projektor.

 

Muligens kan vel de fleste dataproblemer tilbakespores til brukerfeil. Men hvis du mener at en driverinstallasjon der man følger produsentens anbefaling for fremgangsmåte er brukerfeil fordi man ikke tar i bruk tredjeparts renseprogrammer, er jeg ikke ening. Hvis det faktisk er nødvendig å kjøre cleanere, og dette ikke opplyses om vil jeg heller legge skylden på Nvidia (eventuelt MS da, hvis det er helt umulig for Nvidia å lage en god nok avinstallasjon i Vista.)

 

De som aldri opplever problemer kan jo være lykkelig over det, men dersom man leser releasenote fra Nvidia, (eller ATI for den saks skyld), er det jo ingen hemmelighet at en god del problemer fortsatt må påregnes under bestemte omstendigheter. Så da kommer det an på nøyaktig hvilke produkter man har, og hva man gjør. På min nåværende desktop har jeg aldri opplevd noe tull fra Nvidia og ut fra egene erfaringer syns jeg ikke det lenger Nvidia fremstår som dårligere enn ATI på driversiden.

 

Del I går, 17:38

 

Så kan man spørre seg hvor skyld, i den grad ordet gir mening, bør fordeles for problemer knyttet til Vistas grafikkdrivere. Personlig finner jeg det søtt å se hvor desperate enkelte er etter å finne andre syndere enn den opplagte.

Joda, jeg skjønner hva du vil frem til, og det virker veldig klart at det er en enorm utfordring å få til noe fornuftig på driversiden i Vista, og en god del funksjonalitet har man også måttet forlate. Men det bør jo vært fullt mulig å sammenlikne Nvidia mot AMD selv om Vista skaper mye hodebry for begge to. I motsetning til hva som vel har vært tilfelle i Linux verden stiller de jo med likt utgangspunkt, og like forutsetninger ifht dokumentasjon. Poenget med artikkelen var vel at Nvidia gjorde det dårligere enn konkurrentene under Vista.

Heh, elller dvs poenget med artikkelen var vel bare at vi skulle få noe å diskutere, Arsæll vet å dra i gang en god gammel Intel vs AMD, Windows vs Linux, osv osv. Selve nyheten er jo ikke akkurat brennhet lenger... :p

Lenke til kommentar

Det er ikke bare i Vista nvidia sliter med drivere, jeg selv slet med driverproblemer på ett 8800gtx kort i XP. til slutt ble jeg så lei at jeg kjøpte meg ett ati 3870x2 og siden det kjøpet så har ikke maskinen min hatt en eneste bsod.

 

ett enkelt eksempel som ble siste strået mitt mht. nVidia.

Nå i påsken på TG, så formaterte jeg maskinen min og la inn XP pluss uppdateringer, installerte siste DirectX, lyddrivere, RAID og andre drivere. Gikk på nvidia.com og lastet ned siste WHQL-godkjente driveren og installerte den, rebootet og satte inn Commander & Conquerer - Tiberium Wars platen og installerte spillet, lastet ned oppdateringer til spillet og når spillet var ferdig oppdatert til siste version klikket jeg på C&C ikonet. *BAM!* BSOD øyeblikkelig etter jeg klikket på ikonet.

 

hver eneste gang jeg klikket på spill ikonet så krasjet maskinen. det jeg ble nødt til å gjøre for å starte spillet var å gå inn på avanserte skjerminstillinger, velge "troubleshoot" og justere ned nivået av HW-akselerasjon to hakk. Da startet spillet, bugget noe fælt og var egentlig uspillbart.

 

Avsluttet spillet, gikk bort til partyshop og kjøpte ett ATI 3870x2, avinstallerte nvidia driverene, kjørte drivercleaner og satte inn det nye kortet. Installerte siste ati driverene og rebootet.

 

For å si det sånn.. Jeg har rundet C&C nok en gang og jeg har ikke hatt noen problemer med krasj siden jeg byttet ut nVidia kortet med ett ATI kort. Klart, jeg har hatt problemer med ATI kortet også (PowerPlay bug noen?) men det er løst og alt fungerer fint nå.

 

Uff, ble en lang rant det her, men men.. hovedpoenget mitt er at nVidia lager dårlige drivere selv til XP.

Lenke til kommentar
Men det bør jo vært fullt mulig å sammenlikne Nvidia mot AMD selv om Vista skaper mye hodebry for begge to.
Klart det, men det var altså driverutviklerne til AMD/ATI som klaget sin nød på nettet, så mareritt var det nok for dem begge. Jeg er overbevist om at Nvidia gjorde nærmest alt i sin makt for å få ting på plass i tide, alt annet er selvmord. Hovedpoenget mitt er derimot at det er microsoft som har skapt det grunnleggende problemet med sin drivermodell. Vi burde hatt en standardisert drivermodell som hadde gjort det mulig for OS produsenter å bruke samme drivere. Det nærmeste vi er det er i linux og BSD. Uten BSD-driverne hadde vel ikke Solaris hatt særlig mange drivere vil jeg tro. Da hadde vel også Apple avgått med døden, istedet for å gjenoppstå som fugl føniks i BSD-drakt. Den åpne veien (med åpne drivere) er den eneste som har klart å stå imot, og selv der er det vanskelig. Med andre ord bør MS sin drivermodell avgå med døden for å gi plass til fri konkurranse på OS, og det er der hunden ligger begravet. Men for all del, folk må gjerne kjøpe ATI, skader ikke om AMD kommer seg litt opp finansielt. Endret av Del
Lenke til kommentar
Uff, ble en lang rant det her, men men.. hovedpoenget mitt er at nVidia lager dårlige drivere selv til XP.

 

Det kan være at det stemmer, men ditt enkelttilfelle beviser ingenting. Det blir som når homeopater og andre juksemakere hevder at medisinvannet deres hjalp en enkeltperson som hadde "vondt i [kroppsdel x]" eller fjernet kreften deres. Det er umulig å bevise i ettertid og det er kun en enkeltperson. Din historie kan jeg kontre med min egen - jeg kjører til og med Nvidia beta drivere og har ikke hatt noen problemer med mine 2 siste nvidia kort de 4 siste årene. Og jeg har kjørt xp hele veien. Vi har ikke lært noe mer av noen av delene.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Vista har aldri vært noen katastrofe, katastrofen sitter vanligvis bak tastaturet og klør seg i huet (dvs folk som så vidt vet hvordan de bruker en PC).

 

Jeg har kun fått BSOD ved for mye overklokking og ved bruk av beta drivere, men dette har jeg vært klar over selv. Så lenge jeg kjører maskina stabilt, kommer det aldri BSOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...