Gå til innhold

– Opera 9.5 klarer Acid3-testen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siste nightly build av Webkit klarer 100/100. Kan lastes ned fra http://webkit.org/.

Merkelig. Løstet den ned for noen timer siden og får ikke mer enn 98/100.

 

Uansett er det meget bra. Apple og Opera har virkelig skjønt dette med at det er viktig god støtte for felles webstandarder. Jeg har mistanke om at det at Google betaler så mye til nettleserprodusentene for søk som blir gjort i søkefeltet har mye av æren for det vi nå ser.

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra en annen tråd.

http://my.opera.com/desktopteam/blog/2008/...-the-acid3-test

Kommer neste uke, ser det ut til. (som beta selvsagt)

Virkelig imponert. Har de jobbet bare med å implementere de funksjonene som gir full score på testen, eller har de lagt inn full støtte for nye standarder (antar testen bare tester utvalgte funksjoner(?)). Opera setter vel standarden her.

 

Lurer på om Firefox oppdaterer Gecko (det er vel den som er renderingsmotoren?) så drastisk i løpet av den resterende beta perioden at de kan høyne scoren noe særlig mer enn 70 på testen.

Dessverre vil nok ikke det at noen nettlesere klarer å følge standardene være til særlig hjelp for utviklere før IE også klarer det da så mange bruker denne. En side som ikke ser bra ut i IE vil dessverre ikke bli brukt av alt for mange.

 

Likte forresten hva som sto om nightly-versjonene til mozilla:

Nightly Builds

 

Created most weekdays from the previous day's work, these builds may or may not work. Use them to verify that a bug you're tracking has been fixed.

 

We make nightly builds for testing only. We write code and post the results right away so people like you can join our testing process and report bugs. You will find bugs, and lots of them. Mozilla might crash on startup. It might delete all your files and cause your computer to burst into flames. Don't bother downloading nightly builds if you're unwilling to put up with problems.

:wee: Endret av hernil
Lenke til kommentar
Siste nightly build av Webkit klarer 100/100. Kan lastes ned fra http://webkit.org/.

Merkelig. Løstet den ned for noen timer siden og får ikke mer enn 98/100.

Den jeg har klarer 100. Den henger seg dog av og til opp på enkelte av testene, så den er ikke perfekt enda.

Lenke til kommentar
Ifølge utviklerne selv klarer testversjonen av Opera 9.5 nå Acid3-testen.

Veeel. De får 100/100 på DOM-testene, men det er fortsatt minst én layout-bug igjen, og vi har ikke hatt muligheten til å bedømme om animasjonen er "smooth" ennå. De nevner også i bloggposten at det fortsatt er noen småbugs igjen. De passerer altså ikke testen.

 

Ifølge Lars Erik Bolstad, teknisk sjef hos Opera Software

VP of Core Technology, for å pirke litt :thumbup:

Lenke til kommentar
...

Dessverre vil nok ikke det at noen nettlesere klarer å følge standardene være til særlig hjelp for utviklere før IE også klarer det da så mange bruker denne. En side som ikke ser bra ut i IE vil dessverre ikke bli brukt av alt for mange.

...

 

Men hvor lang tid vil det ta før det egentlig vil hjelpe, med tanke på utbredelsen av IE? IE7 har jo vært ute en god stund nå og er til og med nå også mulig å installere på piratinstallasjoner. Men på tross av dette er det fortsatt IE6 som råder over alt.

 

Hva er det som gjør at folk bruker så lang tid på å oppgradere nettleseren sin, eller enda bedre skifter nettleser? Det er åpenbart en hel del der ute som sitter på IE6 fortsatt.

 

Det skal sies at på jobb bruker vi IE6 fortsatt, men det er hovedsaklig på grunn av endel av programvare plattformen som avhenger av den. Mange e-learning systemer blant annet har problemer med IE7, selv om de er skreddersydd til IE6. Så helt kompatible er de nok ikke. Men selvom mange bedrifter kanskje sliter med den problemstillingen, er slike ting skjeldent et hinder for privatpersoner.

Lenke til kommentar

Dessverre så er det mange som rett og slett ikke vil prøve en annen nettleser fordi de "ikke orker å sette seg inn i noe nytt", fordi "det er komplisert" eller fordi de er vant med IE.

Trist, men sant. Jeg tror at IE etterhvert vil glippe taket fordi noen vil få opp øynene mens flere og flere unge bruker andre nettlesere (*note to self: få søstra mi bort fra IE*). Dessverre har IE den store fordelen av å være standardleser i Windows noe som gjør at alle startere bruker den og må konverteres til en annen leser. Det blir altså et steg å ta, og det er det steget som er vanskelig å ta for mange.

 

Er litt stolt da jeg klarte å konvertere mine naboer på over 70 til å gå over til Firefox (Jeg kunne foreslått opera også, men den er litt for avansert for nybegynnere, en Fx installasjon uten add-ons er det som ligner mest på IE(6)).

 

Så i nærmeste fremtid vil nok nettsider vær så god å være brukenes i IE også selv om de ikke følger standardene til punkt å prikke. (Litt kreditt skal MS ha for å passere acid2 testen med IE8, det viser i hvert fall at de prøver selv om de ligger håpløst lang bak. Måtte le da jeg tok acid3 testen med IE7.)

Lenke til kommentar
Det som var, var at Opera kodet sin fork for Acid3-testen, og fikk 100%.

Men da ble det oppdaget en feil i Acid3-testen, av Web-tror jeg, og da gikk tilbake pa 99%.

Acid3, og det den gjør for å motivere nettbrowserskaperne til å gjøre browserne CSS2/CSS3/DOM2/etc-kompatibel, er bra ting. Men det som får meg til å stusse litt er når det blir så mye fokus på å få akkurat Acid-testene til å rendre riktig. Magefølelsen min sier at man burde være litt forsiktig med å gjøre Acid3 til mer enn bare en indikator/pekepinn på standardkompatibilitet.

 

Problemet jeg ser med dette er at hvis man bare er opptatt av å få Acid-testene til å fungere, kan det være at man "glemmer" å implementere standardene helt og fullt, og ender med en standard-implementasjon som breaker så snart standardene blir brukt bittelitt annerleders enn i Acid-testene. Det er spesielt fra Microsoft-leiren jeg frykter en slik framgangsmåte/fokus. Men kan være jeg overbekymrer meg litt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Kan ikke de noe favicon på skjermbildene.

Mao. kan jo ikke Opera ha klart testen.

For å sitere Ian Hixie:

If a browser passes all 100/100 subtests and gets the rendering pixel-for-pixel correct (including the favicon!), then it has passed the standards-compliance parts of the Acid3 test. The rest is just a competition for who can be the fastest.
Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...