Gå til innhold

Ubuntu 8.04 snart ferdig


Anbefalte innlegg

Lurer på når linux får støtte for bluetooth har prøvd snart mange distroer og ingen fungerer 100% det er alltid et problem enten med tilkobling eller at man får pauser hvor musen ikke virker. Hvordan kobler man opp mus i Kubuntu 8.04 når hidd ikke eksisterer alle guider sier man skal

skrive "sudo hidd --connect xx:xx:xx:xx:xx:xx" men det er ikke så lett når man bare får feilmelding om at hidd ikke finnes.

Eg har nå ingen problemer med Bluetooth her og styrer masse rart frå mobiltelefonen.

 

Eg bruker heller ingen Terminal for å få det til, stapper bare inn Bluetooth adapteren også dukker det opp eit bluetooth icon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle prøve denne da jeg så den skulle kunne installeres under Windows uten noe som helst stress. "Flott!" tenkte jeg, endelig en måte å teste ut linux på uten å ødelegge oppstartsmenyen o.l. Lastet ned iso, brant ut på cd, startet installasjon. Og her kommer det _veldig_ godt fram at dette er beta, og at linux generelt sett har mye å ta igjen på windows når det kommer til brukervennlighet: ETTER å ha laget et fullstendig image av plata, får jeg beskjed om at ubuntu ikke kan akkessere CD-rom'en.

 

Greit, greit, jeg får to valg; prøve på nytt eller avbryte. Som enhvert annet oppegående menneske valgte jeg selvfølgelig prøv på nytt. Men da kopierer ubuntu hele den fordømte plata igjen, får så å gi meg samme feilbeskjed. Det å avbryte er heller ingen god løsning, det avbryter nemlig prossessen DER OG DA uten å gjøre NOE som helst med det som har blitt kopiert/endret siden installasjonen starter. Dette er programmering 101 som har gått på en KRAFTIG smell her.

 

Ganske forunderlig at jeg går på smell etter smell når det gjelder linux. Hvert eneste år får vi beskjed om at linux er blitt "windows killer", endelig et stabilt os med god ytelse og fri programvare, bla bla bla bla. Realiteten er jo at linux selv den dag i dag er forbeholdt entusiaster og notoriske ikke-spillere. Inntil Linux-community'en innser at ikke alle ser verden i pingviner, vil ikke Linux være en løsning for den gjengse person.

Lenke til kommentar
ETTER å ha laget et fullstendig image av plata, får jeg beskjed om at ubuntu ikke kan akkessere CD-rom'en.

 

Greit, greit, jeg får to valg; prøve på nytt eller avbryte. Som enhvert annet oppegående menneske valgte jeg selvfølgelig prøv på nytt. Men da kopierer ubuntu hele den fordømte plata igjen, får så å gi meg samme feilbeskjed.

Hm... pussig. Jeg har aldri fått slike spørsmål. Jeg laster ned disk-imaget med Ubuntu Desktop, brenner en CD og booter fra den.

 

Er litt uklart for meg hva som skjer her. Prøver du å boote direkte fra disk-imaget eller booter du fra en brent CD-ROM?

Lenke til kommentar
Lastet ned iso, brant ut på cd, startet installasjon. (...) ETTER å ha laget et fullstendig image av plata, får jeg beskjed om at ubuntu ikke kan akkessere CD-rom'en.

 

Greit, greit, jeg får to valg; prøve på nytt eller avbryte. Som enhvert annet oppegående menneske valgte jeg selvfølgelig prøv på nytt. Men da kopierer ubuntu hele den fordømte plata igjen, får så å gi meg samme feilbeskjed.

 

Jeg skjønner *virkelig* ikke hva du holder på med. Prøver du å installere Linux fra Windows? Og hva mener du med å kopiere hele plata?

 

Bare så det ikke oppstår misforståelser er dette den vanlige måten å installere på:

  1. Last ned iso (image).
  2. Brenn iso-en med ditt favorittbrenneprogram (f.eks. Nero).
  3. Start maskinen på nytt og velg å starte opp fra cd-rom.
  4. Når bør du få opp en skjerm som sier "Ubuntu" og så kan du velge å starte opp fra cd, eller starte installasjonen med en gang.
    • Velger du å starte opp Ubuntu fra (Live-)CD så skjer det ingen endringer på maskinen din.
    • Velger du å starte installasjonen vil du måtte repartisjonere, og så starter en ganske enkel installasjonsprosess.

Skal du ha mer hjelp er det sikkert lurest å oppsøke noen av de mer Linuxspesifikke foraene, og ikke denne bitråden til Beta-slippen til Ubuntu 8.04...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner *virkelig* ikke hva du holder på med. Prøver du å installere Linux fra Windows?
Kanskje lese artikkelen? :mrgreen: Det står nemlig i artikkelen at 8.04 vil ha Wubi integrert:
Wubi, et nytt installasjonsverktøy som lar deg installere eller avinstallere Ubuntu i og fra Windows, uten å opprette en ny versjon eller tulle med en oppstartsmeny.
Til forfatteren: Det skal stå "uten å opprette en ny partisjon" og at det ikke blir installert en Linux oppstartmeny, men den blir lagt til i oppstartsmenyen til Windows:

https://wiki.ubuntu.com/HardyHeron/Beta#hea...8fbd131301c694c

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Jeg skjønner *virkelig* ikke hva du holder på med. Prøver du å installere Linux fra Windows?
Kanskje lese artikkelen? :mrgreen: Det står nemlig i artikkelen at 8.04 vil ha Wubi integrert:
Wubi, et nytt installasjonsverktøy som lar deg installere eller avinstallere Ubuntu i og fra Windows, uten å opprette en ny versjon eller tulle med en oppstartsmeny.
Til forfatteren: Det skal stå "uten å opprette en ny partisjon" og at det ikke blir installert en Linux oppstartmeny, men den blir lagt til i oppstartsmenyen til Windows:

https://wiki.ubuntu.com/HardyHeron/Beta#hea...8fbd131301c694c

 

Done!

 

Må slutte å skrive artikler klokken 4 om natta :p

Lenke til kommentar

Linux.com melder at Ubuntu klarte å stå seg mot hacker-angrep i en konkurranse, mens Vista og Mac OSX ble hacket:

 

At this year's CanSecWest conference, would-be crackers could try their skills on three separate laptops: One running OS X, one running Ubuntu, and one running Vista. At the end of the three-day security conference in Vancouver, Canada, last week, both the Mac OS X Leopard and Vista machines had been cracked, leaving only the Ubuntu box uncompromised.

 

Mer her: http://www.linux.com/feature/131059

Lenke til kommentar
Jeg skjønner *virkelig* ikke hva du holder på med. Prøver du å installere Linux fra Windows?
Kanskje lese artikkelen? :mrgreen: Det står nemlig i artikkelen at 8.04 vil ha Wubi integrert:
Wubi, et nytt installasjonsverktøy som lar deg installere eller avinstallere Ubuntu i og fra Windows, uten å opprette en ny versjon eller tulle med en oppstartsmeny.
Til forfatteren: Det skal stå "uten å opprette en ny partisjon" og at det ikke blir installert en Linux oppstartmeny, men den blir lagt til i oppstartsmenyen til Windows:

https://wiki.ubuntu.com/HardyHeron/Beta#hea...8fbd131301c694c

 

Ja, har søkt rundt ganske mye, men finner egentlig ikke ut hvorfor Wubi ikke fungerer hos meg. Er mange som får det til å kjøre uten problemer; jeg anntar at det må være noe med spesielle oppsett eller noe. Fantastisk måte å virkelig bli kjent med linux på; starte rett fra windows. Hadde lenge egen disk til å leke med linux på, men gikk lei av all rebootinga, så holdt meg til windows siste 4-5 år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...