Gå til innhold

Ubuntu 8.04 snart ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med støtte for flere skjermer?

 

Har 7.10 nå på laptoppen, men det er klin umulig å få 2 skjermer riktig konfigurert. I tillegg vil den under 2-skjerm-konfigurasjon ikke tro på at jeg har nvidia skjermkort, så 3d desktoppen kan jeg jo glemme...

 

Det beste jeg har fått til er 1280x1024 på den ene skjermen og 1680x1050 virtuell skjermstørrelse på den andre. (Slik at synlig fortsatt bare er 1280x1024)

 

Begge skal egentlig være 1680x1050. Hvor vanskelig kan det der være?

 

Fra min 9 års erfaring med linux har alltid skjermoppsett vært et styr...

Lenke til kommentar

"The latest Xorg, Xorg 7.3, is available in Hardy, with an emphasis on better autoconfiguration with a minimal configuration file. This Beta brings a new Screen Resolution utility that allows users to dynamically configure the resolution, refresh rate, and rotation of a second monitor. This will be particularly handy for laptop users that connect to a projector or external monitor. "

 

www.x.org (ser ut til å være nede for øyeblikket)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Trodde ALSA var det beste lydsystemet som fantes til Linux. Hvordan blir i såfall dette for meg som UbuntuStudio-bruker? Er PulseAudio like god som ALSA med tanke på hjemmestudio og greier?

 

Med ALSA måtte jeg kompilere drivere til lydkortet mitt, er PulseAudio bedre her?

Er det ytelsesforskjell på ALSA og PulseAudio med tanke på f.eks. JACK?

Lenke til kommentar
Trodde ALSA var det beste lydsystemet som fantes til Linux. Hvordan blir i såfall dette for meg som UbuntuStudio-bruker? Er PulseAudio like god som ALSA med tanke på hjemmestudio og greier?

 

ALSA og PulseAudio er to forskjellige ting. Ubuntu bruker fortsatt ALSA, men har byttet ut ESD med PulseAudio.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Pulseaudio er en lydserver, et mellomlag som vil kalles hver gang et program gjør en handling mot lydkortet. Serveren kan da føre dette videre ubehandlet til feks ALSA, eller det kan modifisere signalet (justere lydnivå, legge til effekter, splitte til flere kanaler, sende til andre programmer eller datamaskiner feks).

 

Hva kan dette brukes til? Jo, for eksempel kan lydsingalet fra medieavspilleren din automatisk reduseres når VOIP programmet ditt ringer. Eller så kan VOIP programmet ditt automatisk bytte til USB headset når du kopler i dette. Uten at programmene selv må støtte dette eksplisitt.

 

EDIT: mulige mer avanserte effekter er at alle lyder som kommer fra programmer på venstre side av skrivebordet ditt gir lyd i venstrehøytaler og visa versa.

Mulighetene er kort sagt mange, er nesten fantasien som setter begrensninger.

 

EDIT2: her er et diagram som viser hvordan PulseAudio hører med i systemet

http://rudd-o.com/wp-content/uploads/2007/...dio-diagram.png

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Pulseaudio er en lydserver, et mellomlag som vil kalles hver gang et program gjør en handling mot lydkortet. Serveren kan da føre dette videre ubehandlet til feks ALSA, eller det kan modifisere signalet (justere lydnivå, legge til effekter, splitte til flere kanaler, sende til andre programmer eller datamaskiner feks).

 

Hva kan dette brukes til? Jo, for eksempel kan lydsingalet fra medieavspilleren din automatisk reduseres når VOIP programmet ditt ringer. Eller så kan VOIP programmet ditt automatisk bytte til USB headset når du kopler i dette. Uten at programmene selv må støtte dette eksplisitt.

 

EDIT: mulige mer avanserte effekter er at alle lyder som kommer fra programmer på venstre side av skrivebordet ditt gir lyd i venstrehøytaler og visa versa.

Mulighetene er kort sagt mange, er nesten fantasien som setter begrensninger.

 

EDIT2: her er et diagram som viser hvordan PulseAudio hører med i systemet

http://rudd-o.com/wp-content/uploads/2007/...dio-diagram.png

 

Ah, nå forstår jeg!

Men hvordan er PulseAudio i forhold til JACK, som også er en slags lydserver?

Lenke til kommentar

JACK er en spesialisert lydserver for krevende applikasjoner som lyd og musikkproduksjon. Høyere fokus på latency, og gode muligheter for konfigurasjon/tilpasning.

PA er en mer generell type og satser mot vanlig multimedia-applikasjoner.

 

Det er forøvrig ingenting i veien for å kjøre to lydservere på en gang. :)

Lenke til kommentar
Pulse Audio er vel også et seriøst tiltak for å løse det virrvarr av drivere og applikasjoner som produsenter av hardware og utviklere av software må forholde seg til.

 

Dersom alle driverne kobles opp mot Pulse Audio og alle softwareutviklere bygger grensesnittet mot Pulse Audio i programvare slipper hardwarefolka å forholde seg til en haug software, og programvarefolkene trenger ikke å tenke på støtte til tusenvis av lyd-duppeditter... Dermed øker kompabiliteten drastisk.

 

Slik har ihvertfall jeg forstått det.

 

Nja ... det du beskriver var tilfellet i gamle dager.

Nå bruker vi jo stort sett alle ALSA, og da har man ikke det problemet lengre. Det du beskriver var altså jobben til ESD og Arts (før ALSA), men etter at ALSA ble den foretrukne lyd-arkitekturen ble disse bare til forskjellige proxyer for lyd som de forskjellige leirene i OSS-verdenen nektet å forlate. PA har flere egenskaper og finesser som gjør det til noe mer enn bare en proxy mellom software og hardware, slik at PA derfor er en stor forbedring. Noen av finessene er allerede nevnt, som muligheten til å spille av lyd på flere enheter samtidig etc.

Lenke til kommentar

Lurer på når linux får støtte for bluetooth har prøvd snart mange distroer og ingen fungerer 100% det er alltid et problem enten med tilkobling eller at man får pauser hvor musen ikke virker. Hvordan kobler man opp mus i Kubuntu 8.04 når hidd ikke eksisterer alle guider sier man skal

skrive "sudo hidd --connect xx:xx:xx:xx:xx:xx" men det er ikke så lett når man bare får feilmelding om at hidd ikke finnes.

Lenke til kommentar
Hvorfor lagger firefox når jeg skroller nedover på sider?
Svaret er muligens avhengig av hvilket grafikkort/driver du bruker og hvilken flashversjon du bruker. Problemet er trolig også fortsatt større med Compiz aktivert - om dette er forbedret 100% i Compiz 0.7.2 vet jeg ikke.

 

For nVidia - oppdater til 169.xx driveren om denne ikke er installert. Sjekk også om du har flere flashversjoner inne (Flash,Gnash,SWF)- har du flere - avinstaller (helt) 2 av de. Dersom du bruker Adobe's sjekk om det er siste versjon du har (9.0.115). Om denne versjonen ikke ligger i Ubuntu repo - last ned .rpm og konverter med alien.

 

http://www.adobe.com/shockwave/download/do..._Platform=Linux

Lenke til kommentar

Nesten alt av VST er kompilert for windows/mac. Følgelig trenger man et mellomlag, typisk WINE + FST/DSSI for å kunne gjøre noe som helst med de.

 

Det finnes litt saker for støtte av native VST, men vilkårene til VST SDK'en er såpass restriktive at det ser vanskelig ut med VST på Linux foreløpig. Dette har man selvfølgelig visst en stund og følgelig har Linux egne standarder for slike ting. JACK og LADSAP, bla.a.

 

Merk: Jeg har ikke prøvd winVST'er via WINE++, det kan godt være at det fungerer helt tilfrestillende. :)

 

EDIT: Skulle du ønske å prøve musikkproduksjon på Linux så er det nok Ardour og Rosegarden som gjelder.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...