Gå til innhold

Ubuntu 8.04 snart ferdig


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

Håper den nye versjonen støtter Santa Rosa-plattformen bedre! Trenger sårt støtte for min laptop-cpu, C2D T7500 samt wlan og lyddrivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan likesågodt oppgradere til 8.04 og prøve å bidra til litt bugrapportering. Er alltid gøy med litt bugs å kose seg med...

 

Utseendemessig er det relativt likt 7.10?

 

Ja, forskjellen ligger (nesten) bare i nye features i programmer og et raskere desktop med GNOME 2.22.

Lenke til kommentar
Jeg kan likesågodt oppgradere til 8.04 og prøve å bidra til litt bugrapportering. Er alltid gøy med litt bugs å kose seg med...

 

Utseendemessig er det relativt likt 7.10?

 

Faktisk har de byttet ut gtk temaet (hva de har tilslutt er fortsatt åpent) til et murrine bassert tema i stede for clearlooks/ubuntulooks. Den nåværende bakgrunnen er også ganske "sprek" i forhold til tidligere utgivelser etter min mening. Men nei, de har ikke kastet ut brunt enda.

 

Kommer compiz/beryl til å funke "out of the box" med ATI skjermkort (X1600 mobile i mitt tilfelle) i denne versjonen?

 

Francis

 

Sannsynligvis vil den det, da fglrx driveren nå har støtte for aiglx og jeg regner med at de inkluderer den.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Utseendemessig er det relativt likt 7.10?

Gnome har fått flere effekter, bla i menyen fra panlet. Noen av de nye effektene er skrudd av default ettersom ikke alle (eldre) maskiner kan kjøre dem. Har du en ny maskin kan du kjøre følgende for å starte dem:

gconftool-2 -s --type bool /apps/metacity/general/compositing_manager true

 

Ev. kan man skru den på (med GUI) i «configuration editor».

 

Leste at i linux 2.6.24 som Ubuntu bruker så er «atime» defualt i fstab. Betyr det at man slipper å legge til noatime for økt ytelse på disken?

Lenke til kommentar
Ellevehundre feil?!

Nei, jeg holder meg til et ordentlig operativsystem jeg kan betale for inntil videre. Har Mac og det går supert! :thumbup:

 

Moderatorene burde begynne å slette slike meldinger som er tåpelige og trollete automatisk. De ødelegger forumet.

 

Ang. atime/noatime så finner jeg ikke noe sånt i mine installasjoner.

Lenke til kommentar
Leste at i linux 2.6.24 som Ubuntu bruker så er «atime» defualt i fstab. Betyr det at man slipper å legge til noatime for økt ytelse på disken?
Leste at i 8.04 kan man bruke "relatime" som reduserer disk-access signifikant ifht "atime".

 

Linus Torvalds om "atime":

"It's also perhaps the most stupid Unix design idea of all times. Unix is really nice and well done, but think about this a bit: 'For every file that is read from the disk, lets do a ... write to the disk! And, for every file that is already cached and which we read from the cache ... do a write to the disk!'"
Lenke til kommentar
Leste at i linux 2.6.24 som Ubuntu bruker så er «atime» defualt i fstab. Betyr det at man slipper å legge til noatime for økt ytelse på disken?
Leste at i 8.04 kan man bruke "relatime" som reduserer disk-access signifikant ifht "atime".

 

Linus Torvalds om "atime":

"It's also perhaps the most stupid Unix design idea of all times. Unix is really nice and well done, but think about this a bit: 'For every file that is read from the disk, lets do a ... write to the disk! And, for every file that is already cached and which we read from the cache ... do a write to the disk!'"

 

I Ubuntu er "relatime" på som standard. Regner med at "atime" er skrudd av til fordel for "relatime"

Lenke til kommentar
Ellevehundre feil?!

Nei, jeg holder meg til et ordentlig operativsystem jeg kan betale for inntil videre. Har Mac og det går supert! :thumbup:

Siden du tydeligvis har gått i fella med å tro at betalprogrammer må være bedre enn gratis eller fri programvare, kan vi sette ting litt i perspektiv: Det heter seg at Windows 2000 hadde rundt 60.000 bugs ved lansering, og dette var regnet som et av de mest stabile OSene fra Microsoft.

 

Når det nå gjelder Ubuntu 8.04 må vi huske på to ting - for det første er det en beta, og for det andre er det ikke et operativsystem, men en linux-distro. Det vil si at det følger med mye mer software enn til Windows eller MacOS X. Og bug-reports og sikkerhetsfikser gjelder nemlig for hele distroen, ikke bare kernel+GNU eller hva nå enn du definerer et OS som.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Vel, jeg er evig glad for at det fortsatt er støtte fore Firefox-2. Firefox-3 liker jeg ikke noe særlig da den er for treg for å jobbe slik jeg er vant til å jobbe. Ctrl+L og begynne å skrive resulterer bare i at den lagger" i det jeg begynner å skrive og siden den foreslår blir feil. "Aftenposten" blir til "tenposten" noe som ikke skjer i firefox-2.
Dette problemet er dekket av en hel haug bug reports på bugzilla.mozilla. Den nye adresselinja har fått masse pepper (mest pga manglende vern for privatlivet; bokmerker du har dukker opp i fet skrift når du skriver aftenp i adresselinja f.eks). Blir forhåpentligvis retta innen 3.0.

 

Jeg ser mest fram til den nye "virtuelle" installeren, håper den fungerer uten problemer og blir adoptert av andre distribusjoner også.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Det et fortsatt mer enn nok bugs til at denne betaen ikke bør installeres på "produksjonssystemer". Dersom man er på bugjakt og rapporterer til launchpad eller installerer som sekundær OS er det ikke noe problem, men det ligger forsatt 115 "releasecritcal" bugs i launchpad, så se igjennom disse før installasjon. Ikke alle bugs gjelder nødvendigvis DITT system.

 

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/hardy/+bugs

En annen lenke til liste med bugs er http://daniel.holba.ch/really-fix-it/ . Den listen lages av et skript som finner feil som "nesten er fikset" allerede, men som trenger en siste touch. Litt artig å følge med på den røde søylen og se hvor mange de fikser fra dag til dag. Pr. dato har de fikset omtrent en tredel, men så har også totalt antall på den listen økt med ca. 300 feil siden den ble lansert 7. mars. Så det er ingen tvil om at de fikser mange feil i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...