Gå til innhold

Brukere som "tar opp plass"


Anbefalte innlegg

Når jeg skulle opprette en bruker her på diskusjon.no prøvde jeg først med det navnet jeg pleier å gå under på slike sider, Leeroy. Men det var jo selvfølgelig opptatt. Jeg slo meg til ro med dette da Leeroy er et "populært" navn på nett. Men for et par minutter siden sjekket jeg profilen med navnet "Leeroy", og han har bare postet én post! Kunne det ikke vært en idé å få disse som bare oppretter brukere og ikke er aktive i det hele tatt til å vike for andre mer aktive? Er jo mange "gode" navn som bare blir tatt til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av problemene er at du bruker samme brukernavn på forumet og i prisguiden/bruktmakedet. En som er veldig aktiv i bruktmarkedet og bruker handlevognfunksjonen ofte, kan ha veldig får innlegg på forumet og ikke ha vært logget inn på veldig lenge. Derfor kan en ikke bruke forumposts som mål på om en bruker er "slettbar" eller ikke. Dessuten er det, som sivilmilitaer i sedvanlig stil påpeker, en del brukere som ikke sier så mye, men som liker å ha muligheten til å se avatarer, smileys og bilder som er lagret på forumet. Det kan du kun om du er logget inn.

 

Det går jo an at brukere som ikke har vært pålogget på verken forumet, bruktmarkedet eller prisguiden på en viss stund (ett år? 18 måneder?) kan slettes for å frigjøre brukernavn.

 

 

For øvrig: Sivilmilitaer burde lære seg å holde en saklig og ikke minst hyggelig tone på forumet. Jeg har ennå til gode å se en tråd hvor han klarer det.

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

Drift kommer nok til å mekke sammen noe, slik at inaktive kontoer med få/ingen innlegg blir fjernet. Det ble tatt opp i styret for et par måneder siden og så lenge kontoer med mange innlegg ikke slettes, så ser jeg ikke helt problemet med at det skjer.

 

Men det er enkelte kontoer der ute som, trist nok, tilhører mennesker som har gått bort. Da kan det være fint for de som kjente dem å kunne lese innleggene, som blir en slags stemme som ligger igjen. Så jeg håper (og tror) det kun blir aktuelt å fjerne kontoer med få innlegg.

Lenke til kommentar

En løsning for trådstarter kan vel være at en ordner det slik at den som har brukernavnet han vil ha får endret brukernavn. Selv var det en fyr som hadde Matsemann, så jeg hadde "1" bak navnet mitt. Når jeg selv oppdaget at den andre brukeren kun hadde ett innlegg var en med makt så snill å endre hans navn til Matsemann_, og mitt til Matsemann :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror aldri vi helt fikk noe svar der, jeg husker det var en stor diskusjon rundt det, men det skjedde liksom ikke noe.

 

Dotten: Selv om man sletter brukere behøver man ikke å slette innleggene deres, dersom du leser litt utover fra der det er linka til over kom vi vel frem til at den beste løsningen ville være å slette brukeren og så gjøre hans innlegg om til gjesteinnlegg med samme navn som den slettede brukeren, dermed ville man ikke miste verdifulle innlegg, man vil bare frigi brukernavn som ikke har blitt benyttet på evigheter.

Lenke til kommentar
Drift kommer nok til å mekke sammen noe, slik at inaktive kontoer med få/ingen innlegg blir fjernet. Det ble tatt opp i styret for et par måneder siden og så lenge kontoer med mange innlegg ikke slettes, så ser jeg ikke helt problemet med at det skjer.

 

Men det er enkelte kontoer der ute som, trist nok, tilhører mennesker som har gått bort. Da kan det være fint for de som kjente dem å kunne lese innleggene, som blir en slags stemme som ligger igjen. Så jeg håper (og tror) det kun blir aktuelt å fjerne kontoer med få innlegg.

Dette bør ikke på noen måte ramme brukere som har en form for (nå skal jeg være veldig fin på det) redaksjonell aktivitet, uavhengig av hvor mange innlegg de har skrevet. Det bør være følgende premisser:

 

Bruker har ikke vært innlogget på sin bruker som gjelder både for prisguide og diskusjonsforumet på X måneder og har ingen innlegg skrevet eller handlekurver nyere enn X måneder.

 

Samtidig kan jeg være tilbøyelig til at brukere med mindre enn X innlegg lagres og at disse eventuelt etterprøves. Det bør her da utvises skjønn. Om noen har 2 innlegg og har skrevet: "Omg lol RoxXor!" kan denne brukeren pent fjernes, men om vi har en fyr som har 7 veldig hjelpsomme innlegg synes jeg man skal beholde denne brukeren, rett og slett for å bevare "minnet" om få brukere som senere leser svarene få mer tillit til brukeren som skrev det, siden han hadde en konto der inne.

 

Et alternativ, om en ikke ønsker å slette brukere, men vil frigi brukernavn er og lage det slikt at forumsystemet selv, om kontoen er lenge inaktiv legger til en "_", "1" eller lignende etter brukernavnet.

 

@Kiire: Det har aldri vært snakk om å slette poster. Forumstyret vet hvordan forumsystemet fungerer ;)

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Kiire: Det har aldri vært snakk om å slette poster. Forumstyret vet hvordan forumsystemet fungerer ;)

Jeg ville bare presisere det, siden det tidligere har vært en del personer som har trodd at om man sletter brukeren vil man også slette innleggene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...