Gå til innhold

Tråden for skuffende sequels/oppfølgere


Anbefalte innlegg

Har sett det finnes en tråd for "Dine mest skuffende spillopplevelser" men jeg ønsker og snevre det ned til de sequelsene du mener har vært mest skuffende/dårlige i forhold til orginalen. dette betyr jo at det kan være mange gode spill vel og merke, men ikke strekker seg på høyde med orginalen(e) på noen måte. for og gjrøe tråden emr spennede og levende legg gjerne inn screenshots fra orginale og etterfølger

 

Da kan jo jeg godt gå fram med/som ett godt eksempel:

 

spill: The secret of monkey island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, The curse of monkey island

 

Skuffelse: The escape from monkey island

 

Utrolig skuffende at de gikk vekk fra 2D da dette er ett svært visuelt spill. Humoren traff meg på ingen måte like bra og uten mus ble spillopplevelsen helt ødelagt for min del!. Knotete styring som jeg aldri ble helt vandt til hjalp heller ikke. aldri vært så skuffa som da jeg først startet på dette spillet :(

 

MI (monkey island 1,2 og 3)

 

MI:1

scummbar1.jpg

 

Mi:2

screen03.gif

 

MI:3

monkey32g.jpg

 

MI:4 :(

mi4_019.jpg

 

 

Til admin: Syntes du tråden er for nærme den eksisterende tråden med "Dine mest skuffende spilloplevelser" kan du godt slette tråden

 

-Potetgullmann1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Command&Conquer: Tiberian Sun. Dette spillet likte jeg faktisk, men det var langt fra så bra som jeg trodde det ville bli. Var jo mange som gikk i den hype-fellen der, men jeg husker jeg surfet etter screens og info vanvittig mye, og spillet levde ikke opp til forventingene.

 

C&C: Tiberian Sun

20.jpg

 

For øvrig gjelder dette også C&C3: Tiberium Wars. Hadde ikke spesielle forventinger, men håpte det ville bli bedre enn Generals. Det var litt bedre, men når alt kom til alt relativt grunnt og ensformig. C&C serien døde med RA2 :(

Lenke til kommentar

Tja. dette kan ta tid...

 

Half-Life 2

Greit nok spill i seg selv, men tenk etter. I HL1 er man i trange korridorer. I HL2 er man utendørs. I HL1 er man alene og aner ikke hva som foregår. I HL2 er man sammen med Alex og vet nøyaktig hva som foregår. I HL1 er man en forsker. I HL2 er man en spesialtrent soldat. Riktignok samme person, men likevel. HL2 er det stikk motsatte av HL1 og ble en gedigen skuffelse for meg.

 

Resident Evil 4

Som Half-Life 2. Greit nok i seg selv, men hva har det med Resident Evil å gjøre?

 

Quake 2

Som HL2 og RE4... Hvem faen er Strogg, og hvor er de kule fiendene vi sloss mot i det første spillet? Hvor er middelalderborgene? Bossene?

 

Mortal Kombat 3

Jaja, de prøvde i allefall. Det skal de ha.

 

Command & Conquer 3

Tok lang tid å lage et nytt C&C spill, og dette er alt de klarte å få til? Kjedelige saker.

 

Gabriel Knight 2

I stedet for et nytt Gabriel Knight lagde de et makkverk der størstedelen er film? Interessant konsept, men fungerte ikke helt i praksis. GK3 var svært bra og hadde en interessant historie. Litt merkelig det ikke ble regnet som kontroversielt med tanke på en viss bok og film, men likevel. ;)

 

BioShock

Mer "spirituell oppfølger" en "direkte oppfølger" til System Shock serien, men ble en gedigen skuffelse. Man tar System Shock, fjerner alt som gjorde det bra, plasserer det under vann og man får BioShock.

 

X-Com: Apocalypse

Ikke bare er det sanntid, men stilen er så forskjellig fra de andre at det ikke lenger har noe særlig med X-Com å gjøre. Heldigvis har vi jo UFO-serien (Aftermath, Afterlight og Aftershock), men Apocalypse ble ironisk nok dommedag for X-Com serien. :p

 

Tomb Raider: Angel of Darkness

Hvorfor tror dere Lara flyttet til nye utviklere etter denne? Hehe, det sier jo sitt...

 

Duke Nukem Forever

"Men det er jo ikke ute ennå?" Nettopp. ;)

Lenke til kommentar

Kan vel også slenge på Rollercoaster tycoon 2. 1 var helt genial!, mens 2 var en kopi, bare at de hadde tatt vekk funksjoner som gjorde at du kunne kose deg med å lage syke berg og dalbaner, for å måtte fokusere på økonomien. 3ern er ogsåe tt greit spill i seg selv. de gjorde seg flid med grafikken, men litt jålete i forhold til de forrige

 

Rollercoaster tycoon 1

002-large.gif

 

Rollercoaster tycoon 2 (ser likt ut for det utrente øye

rct2mainpageimage1large.jpg

 

Rollercoaster tycoon 3

RollerCoasterTycoon3_2.jpg

Lenke til kommentar

Mest skuffende oppfølger for meg må være Half-life2 , altfor lineært og tafatt i forhold til enern. Historien og hendelseforløpet pirret meg ikke i like stor grad som det første spillet.

 

En mer grusom oppfølger er Quake2 , Quake var orginalt og bra , men toern var en vits med ultra elendig pixelfattig gl-grafikk og tafatt hendelseforløp .

 

 

 

No one lives forever2 var et bra spill , men en blek kopi i forhold til enern !

Lenke til kommentar

For å utvide listen litt mer:

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Diger verden, ingenting å gjøre der. Kjedelig historie, kjedelige folk, kjedelige quester og så videre. Skuffa!

 

Rainbow Six: Lockdown

Greit det er å konsoll, men det fortjener ikke Rainbow Six navnet. Det er like realistisk som Tomb Raider og Super Mario og ufattelig kjedelig.

 

Ghost Recon 2

For det første er du mer eller mindre udødelig i forhold til de andre spillene, men det kan jo være fordi det er på konsoll og derfor "krever" autosikte, mer helse og så videre. For det andre gikk folkene mine rett forbi noen fiender og presterte å si det var klart opp til flere ganger. Jeg ante jo ingenting og gikk rett inn i et bakholdsangrep gang på gang. For det tredje er det irriterende kjedelig. For det fjerde... og så videre.

 

Alone In The Dark 3

Først en diger herregård, så kule zombiepirater. Cowboyspøkelser burde derfor ha vært genialt, men det ble bare for dumt.

 

X-Wing Alliance

Aner ikke hva som gikk galt, men en verdig oppfølger til X-Wing er det ikke. :(

 

Worms 2 og oppover

Han eller hun som fant ut tegneseriegrafikken var kul burde skytes. Eller i det minste holde seg unna bananer og bestemødre. :p

 

Indiana Jones & The Infermal Machine

Kanskje ikke teknisk sett en oppfølger til Fate of Atlantis, men Indy er nå Indy. Trodde man, før man prøvde dette makkverket. Seriøst, ildgolemer? Andre dimensjoner? Greit nok har Indy alltid hatt et overnaturlig preg over seg (tenk den arken i den første filmen, steinene i den andre og den hellige gralen), men det har hele tiden holdt seg "realistisk". Men skapninger laget av flammer? Huff, nei. Vi har Lara til sånt. ;)

 

Civilization IV

Anner ikke hva som gikk galt. Kanskje er det fordi man ser alt man trenger å vite på kartet, så det er liten vits i bybildene. Kanskje er det teknologikartet som er drastisk forandret. Kanskje er det ressurshåndteringen som er endret betraktelig. Aner ikke hva, men noe er det. Har ikke tall på hvor mange uker jeg har spilt Civilization og Civilization 2 i strekk, og Civ3 hadde definitivt sine høydepunkter selv om det naturligvis ikke nådde opp til Civ og Civ2. Men Civ4? Kjedelig.

 

Master of Orion 3

Her tar man og lager et perfekt 4x spill, så hvordan overgår man det? Burde ikke vært mulig, men MoO2 klarte det. Hvordan overgår man det andre spillet? Ingen som vet, tydeligvis, men i allefall ikke slik! Bra gjort å først lage to perfekte 4x spill, og så kjøre hele serien i grøfta så til de grader at det aldri blir et MoO4. Hadde de laget MoO2 med bedre grafikk og litt nye enheter ville det blir svært bra, men dette er bare tull. Heldigvis har vi Galactic Civilization 2, men Master of Orion 3 er definitivt et lavmål for hele sjangeren.

 

Might & Magic IX

Jeg gikk gjennom M&M6 selv om jeg måtte holde Shift-tasten nede manuelt gjennom hele spillet for å løpe. M&M7 var på enkelte områder bedre, men alt i alt er det og M&M6 stort sett like bra. Har aldri prøvd M&M8, men kjøpte selvsagt M&M9 da det kom. Det skulle jeg aldri ha gjort, for å si det mildt. ;)

 

Rick Dangerous II

Beklager at jeg blir litt nostalgisk, men dere får vel tåle såpass. :) Genialt spill i seg selv, men tenk etter. I det første leter man i et tempel i jungelen, kjemper mot nazister og så videre som en ren Indy kopi, og i oppfølgeren lander en UFO midt i byen så hele spillet dreier seg om å sloss mot romvesener inne i romskipet? Jaha..? :wow:

 

Spider-man 3

Spider-man 2 hadde sine feil, men var ett av de få spillene jeg virkelig elsket. Vanskelighetsgraden er til tider så vanskelig at broder'n gav opp, og det blir fort kjedelig da det er lite variasjon. Likevel fullførte jeg hele greia i strekk (inkludert bonusoppdraget man får når man er ferdig med historien), så det er klart jeg gledet meg til Spider-man 3. Det ble kort sagt en gedigen skuffelse. Scorpion stoppet på broen og reagerte ikke engang når jeg dyttet han ut i vannet. En nøkkel eksisterte ikke de første fem gangene jeg startet et oppdrag. Noen fiender så meg gjennom vegger, og andre så meg ikke i det hele tatt selv om jeg stod rett ved siden av dem. Historien er utrolig kjedelig, eller i det minste de små historiene vi får. Spillbarheten var svært dårlig med alle de der tastene du må trykke midt i en cutscene, og selv Bruce Campell synes å ha gått lei hele Spider-man serien. Han er narrator i alle tre spillene (tror jeg, har ikke spilt det første), og selv om han er genial i det andre er han nesten kjedelig her. Kom meg likevel nesten halvveis før jeg gav opp, men dette var ikke bra. (Ikke filmen heller, for den saks skyld. Solgte den og en annen film for sytti kroner i en bruktbutikk bare for å bli kvitt den.)

 

Carmageddon 3

Etter de to første skrev jeg en e-mail til de SCI og foreslo noen forandringer de burde gjøre for å få det tredje til å bli enda bedre. Merkelig nok hørte de på meg - til en viss grad. Jeg sa jeg hatet sluttoppdragene i det andre, og i det tredje er de borte. :D Dessverre er de erstattet med idiotiske oppdrag midt i hovedoppdraget. De to første er rene bilspill der man enten kan vinne løpet, ødelegge de andre bilene eller kjøre over fotgjengerne, men i det tredje er man plutselig nødt til å gjøre små oppdrag hele tiden? WTF? Idéen er grei nok, men det fungerer ikke i det hele tatt i praksis. I tillegg er det kjedelige motstandere (Mother Trucker i Carma2? Hihi), kjedelige levels og så videre. Skuffa nå.

Lenke til kommentar

Master Of Orion 3 var laget av en annen utvikler, og rota seg totalt vekk i alle menyene og statsene til å være spillbart. Nesten like spennende som å jobbe med et stort Excel-ark.

 

Jeg er vel en av de få som LIKTE Monkey Island 4. Grafikken var litt uvant, men systemet er nesten prikk likt Grim Fandango som jeg hadde spilt litt før, så overgangen var ikke så vanskelig. Vitsene satt ofte midt i, spesiellt når jeg traff på det gamle crewet fra enern som var blitt forlatt på Monkey Island etter at jeg senka skipet deres (med en stein fra katapulten i enern, var så og si umulig å ikke treffe det mens man stilte inn kanonen på banantreet på stranda).

Må ha spilt de andre spillene for å ta noen av vitsene. Pluss at det var herlig å få insult fighting tilbake i forskjellige former.

 

Jeg er gammel nok til å syns det var et sjokk å gå over fra tekstbasert input til ren musbasert kontroll I Space Quest IV.

SQ3 hadde ren "look room" , "pick up jigsaw" type input, men i SQ4 var du plutselig redusert til å endre på muspekern med høyreknappen. Ingen SCUMM interface som kom senere med Maniac Mansion og Indy-spillene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Worms 2 og oppover

Han eller hun som fant ut tegneseriegrafikken var kul burde skytes. Eller i det minste holde seg unna bananer og bestemødre. :p

 

Ja er så enig. Worms var utrolig artig. Men alt etterpå har bare vert møkk.

 

Samme synes jeg egentlig om RA2. Fra den litt seriøse tonen i eneren ble alt plutselig veldig useriøst og platt i toern. Den absolut største skuffelsen for meg i spillverdenen. Ta stalin som den store skurken. Ikke akkurat verdens huggeligste type. Og så kom romanov, fyren er jo en klovnt. Nei og nei som jeg gremmes over det spillet.

 

Likte forresten heller ikke tegneseriegrafikken i ra2 heller.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...