Gå til innhold

Kulturo: Blu-ray i ny kamp


Anbefalte innlegg

Faen heller, hvordan kan folk ikke se forskjell? Ta en synstest sier nå jeg.

 

Kan forstå at det begynner bli vanskelig og se forskjell på 720p og 1080p, men forskjellen mellom dvd til 720p er jo enorm!

 

Uansett, internett og streaming blir konkurrenten fremover for både DVD og Blu-ray..

 

Påstår du at det er større forskjell mellom 576i og 720p enn det er mellom 720p og 1080i ???

Ser du urimeligheten i påstanden her?

576 til 720 er en økning på mindre enn 200 linjer, mens økningen fra 720 til 1080 er på 360 linjer.

Da er det en matematisk sikkerhet at 720 til 1080 gir en større økning i oppløsning enn 576 til 720.

Det vil si helt til vi tar filtreringsteknologier som antialiasing og lignende med i bildet, men de nevnte du ikke med et ord. Oppløsning og bildekvalitet går ikke alltid hånd i hånd vettu.:p

 

Uansett, full HD (1080p) er ikke så voldsomt bra oppløsning som hele verden virker som de vil ha det til, men det er jo en klar bedring i kvalitet fra 576i. Jeg filmer og redigerer video i HD selv (1080i), og et stillbilde fra en HD video kan ikke måle seg mot oppløsningen, detaljrikheten og skarpheten i et bilde fra det digitale speilreflekskameraet mitt. Hadde videokamera med 25 megapixler vært på markedet hadde jeg heller kjøpt det, men det hadde jo vært helt urimelig dyrt da. Det er nok på vei om noen år, men innen den tid må vi bli ferdig med HD og RED og 4K og gjerne et format til, hvorav noen vil sameksistere en periode til forskjellig bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faen heller, hvordan kan folk ikke se forskjell? Ta en synstest sier nå jeg.

 

Kan forstå at det begynner bli vanskelig og se forskjell på 720p og 1080p, men forskjellen mellom dvd til 720p er jo enorm!

 

Uansett, internett og streaming blir konkurrenten fremover for både DVD og Blu-ray..

 

Det er forskjell på å ikke se forskjellen og å ikke bry seg om forskjellen. Folk flest vil bare se filmer de liker og har de en fungerende TV og DVD-spiller gidder de ikke bytte det ut. Det har jeg full forståelse for. Det er lite som tyder på at bransjefolka forstår det. ;)

 

 

Uansett, full HD (1080p) er ikke så voldsomt bra oppløsning som hele verden virker som de vil ha det til, men det er jo en klar bedring i kvalitet fra 576i. Jeg filmer og redigerer video i HD selv (1080i), og et stillbilde fra en HD video kan ikke måle seg mot oppløsningen, detaljrikheten og skarpheten i et bilde fra det digitale speilreflekskameraet mitt. Hadde videokamera med 25 megapixler vært på markedet hadde jeg heller kjøpt det, men det hadde jo vært helt urimelig dyrt da. Det er nok på vei om noen år, men innen den tid må vi bli ferdig med HD og RED og 4K og gjerne et format til, hvorav noen vil sameksistere en periode til forskjellig bruk.

 

 

Noen år? ;P

Jeg tror nok vi kan snakke om et tiår før vi har båndbredden som trengs for 4K. Forholdet er også annerledes en dagens 16:9 noe som betyr nyinnkjøp av TVer. Antall piksler går fra 8,631,360 til 12,746,752. Dette er i beste fall 4 ganger mer en dagens full HD på 2,073,600 piksler. 25 Megapiksler kan vi nok bare drømme om i en god stund fremover. ;)

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Faen heller, hvordan kan folk ikke se forskjell? Ta en synstest sier nå jeg.

 

Kan forstå at det begynner bli vanskelig og se forskjell på 720p og 1080p, men forskjellen mellom dvd til 720p er jo enorm!

 

Uansett, internett og streaming blir konkurrenten fremover for både DVD og Blu-ray..

 

Påstår du at det er større forskjell mellom 576i og 720p enn det er mellom 720p og 1080i ???

Ser du urimeligheten i påstanden her?

576 til 720 er en økning på mindre enn 200 linjer, mens økningen fra 720 til 1080 er på 360 linjer.

Da er det en matematisk sikkerhet at 720 til 1080 gir en større økning i oppløsning enn 576 til 720.

Det vil si helt til vi tar filtreringsteknologier som antialiasing og lignende med i bildet, men de nevnte du ikke med et ord. Oppløsning og bildekvalitet går ikke alltid hånd i hånd vettu.:p

 

Uansett, full HD (1080p) er ikke så voldsomt bra oppløsning som hele verden virker som de vil ha det til, men det er jo en klar bedring i kvalitet fra 576i. Jeg filmer og redigerer video i HD selv (1080i), og et stillbilde fra en HD video kan ikke måle seg mot oppløsningen, detaljrikheten og skarpheten i et bilde fra det digitale speilreflekskameraet mitt. Hadde videokamera med 25 megapixler vært på markedet hadde jeg heller kjøpt det, men det hadde jo vært helt urimelig dyrt da. Det er nok på vei om noen år, men innen den tid må vi bli ferdig med HD og RED og 4K og gjerne et format til, hvorav noen vil sameksistere en periode til forskjellig bruk.

 

Å prøve å bevise det matematisk ved at det faktisk er mer informasjon i 1080i kilde enn 720p er helt meningsløst. Her snakker vi om hva som "oppleves" som større forskjell. Og sannheten er at forskjeller som regel oppleves best opp til et visst punkt, og etter det er det "bra nok". Slik at videre økning ikke trenger å ha noen særlig effekt for opplevelsen uansett om det matematisk sett er mer informasjon.

 

På en 40" (og mange har mindre) vil forskjellen mellom 576i og 720p være mye mer merkbar enn fra 720p til 1080i. Dette fordi 720p er såpass bra at det begynner å bli vanskelig å registrere videre forbedring (i oppløsning) ved normal sitteavstand.

Lenke til kommentar

Ja men her trekker du inn sitteavstand, opplevelse, merkbarhet osv. som du ikke nevnte i sted.

Det forandrer ikke fakta, forskjellen er større fra 720 til 1080 enn fra 576 til 720. Det er ikke mitt påfunn engang. :whistle:

 

Ziggy: Noen år ja, hvor står det at "noen" er mindre enn 10? Eller 20? Det er da noen år det også, eller? :p

Lenke til kommentar

Altså, VHS og DVD ser jeg klart forskell på.

 

Jeg tror jeg greier å se forskjell på DVD-oppløsning og Blu-ray på 720p hvis jeg virkelig går inn for det, men forskjellen er for meg knapt merkbar i praksis med mindre det er snakk om en veldig stor TV da. Men så ser jeg heller ikke forskjell på DVD og XviD DVD-rips heller da...

 

Når det gjelder 720p og 1080p er forskjellen så utrolig minimal at jeg sliter med å se forskjellen selv på en ganske stor TV. Tror jeg godt kunne feilet en blindtest på 720p VS 1080p.

Lenke til kommentar
"Problemet" er at for å se en BR-film i HD, må man ha en HD-TV. De færreste har det enda. Når DVD kom, ga det en umiddelbar bedring i bildekvalitet, uansett hvilken TV folk hadde.

Eg synest dei fleste har fått seg ein LCD/Plasma-TV som støtter minst 720p dei siste åra.

Lenke til kommentar
Faen heller, hvordan kan folk ikke se forskjell? Ta en synstest sier nå jeg.

 

Kan forstå at det begynner bli vanskelig og se forskjell på 720p og 1080p, men forskjellen mellom dvd til 720p er jo enorm!

 

Uansett, internett og streaming blir konkurrenten fremover for både DVD og Blu-ray..

 

Påstår du at det er større forskjell mellom 576i og 720p enn det er mellom 720p og 1080i ???

Ser du urimeligheten i påstanden her?

576 til 720 er en økning på mindre enn 200 linjer, mens økningen fra 720 til 1080 er på 360 linjer.

Da er det en matematisk sikkerhet at 720 til 1080 gir en større økning i oppløsning enn 576 til 720.

Det vil si helt til vi tar filtreringsteknologier som antialiasing og lignende med i bildet, men de nevnte du ikke med et ord. Oppløsning og bildekvalitet går ikke alltid hånd i hånd vettu.:p

 

Nå er forskjellen mellom DVD og Blu-ray mer enn antall linjer i bildet. Det som gir størst forskjell i bildekvaliteten er bitraten. DVD har mye høyere komprimering og man vil derfor få mer detaljer/klarere bilde på Blu-ray.

 

Hva som oppleves av forskjell mellom 720p og 1080p har mye med bildestørrelse og sitteavstand å gjøre. 42" flatskjerm på mer enn 2,5m tror jeg det er svært liten forskjell i opplevelsen av bildet. Men vises den samme filmen på 1080p projektor på et 2,5m bredt lerret i en avstand på 3-4 meter så tror jeg de fleste vil se en forskjell. Og ja jeg er enig; det oppsettet gjelder ikke folk flest så det vil være en stund til Blu-ray vinner her, men hjemmekino markedet vokser raskt. Fler og fler opdager nytelsen ved å se film hjemme på stort format og da vil også fler og fler se ytelsesøkningen fra dvd til Blu-ray.

Lenke til kommentar
Faen heller, hvordan kan folk ikke se forskjell? Ta en synstest sier nå jeg.

Kan forstå at det begynner bli vanskelig og se forskjell på 720p og 1080p, men forskjellen mellom dvd til 720p er jo enorm!

 

Påstår du at det er større forskjell mellom 576i og 720p enn det er mellom 720p og 1080i ???

Ser du urimeligheten i påstanden her?

576 til 720 er en økning på mindre enn 200 linjer, mens økningen fra 720 til 1080 er på 360 linjer.

Da er det en matematisk sikkerhet at 720 til 1080 gir en større økning i oppløsning enn 576 til 720.

Det vil si helt til vi tar filtreringsteknologier som antialiasing og lignende med i bildet, men de nevnte du ikke med et ord. Oppløsning og bildekvalitet går ikke alltid hånd i hånd vettu.:p

 

Nå er forskjellen mellom DVD og Blu-ray mer enn antall linjer i bildet. Det som gir størst forskjell i bildekvaliteten er bitraten. DVD har mye høyere komprimering og man vil derfor få mer detaljer/klarere bilde på Blu-ray.

 

Hva som oppleves av forskjell mellom 720p og 1080p har mye med bildestørrelse og sitteavstand å gjøre.

 

Jepp, men den opprinneligen påstanden gikk bare på forskjeller i oppløsning, det stod ingenting om bitrater, sitteavstander, opplevelser, skjermkvaliteter og størrelser. Derfor skrev jeg det jeg gjorde, og jeg ser ikke noe galt i det. Den siden av saken er jo utelukkende et matematisk spørsmål om antall linjer.

 

Den bildekvaliteten vi ser og oppfatter avhenger mye av mange ting, som øynene våre, psykovisuell persepsjon, skjermstørrelse, skjermkvalitet, avstand, kvalitet på koding (må gjøres skikkelig, nytter ikke bare å pøse på med en høy bitrate hvis det er unøyaktig), bitrate, kvaliteten på komponentene i avspilleren, mange sånne ting.

 

I en blindtest vil garantert noen syns det ikke er forskjell mellom 720 og 1080, mens andre opplever stor forskjell. Siden folk er så forskjellige, og har så mye forskjellig av utstyr og skjermer og sitteavstander osv. så forholder produsentene seg til grunnleggende egenskaper som oppløsning, bitrate og komponentkvalitet.

Lenke til kommentar

Eg har sett forskjellen på 720p og 1080i på ein 32" og ein 37" og eg er enig i at forskjellen frå DVD til 720 er større enn frå 720 til 1080. Den tekniske forklaringen kan andre ta, dette er kun ein personleg erfaring.

 

Når eg derimot kjøper meg ny LCD-TV skal det være Full-HD, sjølv om den ikkje er større enn 37". Har tenkt å bruke den som PC-skjerm og, då er det kjekt å ha litt å gå på. Og når eg får meg BD-spelar vil eg gjerne ha best mogeleg kvalitet.

Lenke til kommentar

For dere som har lyst til å teste dette ut selv i stedet for å synse her, kan en feks. gjøre en «blindetest» (tog du an :p ) vha av et MTF chart, eller feks en Siemens star ( http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_star ). Kjør bildet fra datan (helst med digital overføring) i 720p, 1080i og 1080p (kanskje PAL også?) og se om du kan se forskjell, gjerne med den vanlige sitteavstanden. Test det på foreldrene deres også for å få «mannen i gata» til å se forskjellen.

 

Dette vil selvfølgelig bare si noe om forskjellen i opplevd oppløsning, og ikke forbedring av farger eller lydkvalitet i det nye formatet (Blu-ray).

Lenke til kommentar

Tror nok BD forblir ett entusiast format i en god stund fremover. For min egen del så sitter jeg fremdeles på en dvd spiller fra 99 og en 32" crt. Det kommer ikke til å bli noe BD på meg før tv'en blir byttet, noe som ikke kan prioriteres i øyeblikket. Så må jeg ha ny spiller, og for maks utnyttelse av det nye formatet, en ny reciever også. Så alt i alt, dette blir en dyr overgang hvis jeg skal ta alt på en gang. Syntes fortsatt at en god dvd innspilling er bra nok, og man kan ikke savne noe (HD) man ikke er vant med.

 

Men jeg tror nok at flere og flere kjøper seg "HD skjermer", og HD kanaler begynner å bli tilgjengelig selv om utvalget er begrenset. Alt dette vil nok hjelp BD, men det spørs om det går fort nok. Kanskje BD kun blir ett skritt på veien til det neste "HD" formatet som finner veien inn i stua til folk flest. Skal bli spennende å se om VOD og andre tjenester fra internett kan bli en konkurent, men det betinger nok enda raskere linjer til folk flest. Men BD og internett tjenester er ikke nødvendigvis konkurenter, da BD fint burde kunne dra nytt av digital distribusjon i stedet for ett fysiskt medium.

Lenke til kommentar
"Problemet" er at for å se en BR-film i HD, må man ha en HD-TV. De færreste har det enda. Når DVD kom, ga det en umiddelbar bedring i bildekvalitet, uansett hvilken TV folk hadde.

Eg synest dei fleste har fått seg ein LCD/Plasma-TV som støtter minst 720p dei siste åra.

Beklager men her tar du nok feil. Ja det har vært fleire som har kjøpt lcd/plasma, men det er mange som har kjøpt tv like før lcd/plasma kom, og disse forventer at tv'en skal vare meir en 3-5år.

Flesteparten i Norge har faktisk CRT tv, og gjerne ikkje 100hz eingong. BR er for nytt, og for dyrt til at mange hiver seg på bølgen dei første 3-4åra.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen "Hypen rundt Blu-ray har vært stor, men det store salget har uteblitt."

 

-Selvfølgelig!

Det er jo helt natrulig at det er en meget begrenset gruppe som kjøper Blu-ray. Prisen på spillere er høy, færre filmtitler og sterk usikkerhet om hvilket format som vill slå igjennom (av Blu-ray og HD-DVD) får ikke folkemassene til å åpne lommebøkene for dette.

Selv DVD tok på ingen måte av i volumsalg de første årene.

 

For mange "ikke filmentuiaster" så oppleves nok oppgraderingen fra VHS til DVD i løpet av de siste 4 årene som godt nok.

Mange har først de siste 3 år erstattet videoen med en HDD/DVD-opptaker, hvor hovedbruken er til opptak på HDD og så sporadisk avspilling av DVD.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å gå over til BR før jeg må. Er enig med flere her at poenget er ikke om BR er merkbart bedre enn DVD, men om DVD er bra nok. Film-opplevelsen blir ikke nødvendigvis proporsjonalt større med bedre bildekvalitet.

 

Har byttet ut film-samlingen en gang (fra VHS til DVD), og det gjør jeg ikke flere ganger. Jeg hadde faktisk større opplevelse av å se film på VHS’ens tidsalder, enn jeg har nå med DVD. Når man har sett en del film, og kommet gjennom de gode filmene flere ganger, så blir ikke opplevelsen like stor lengre. Er ikke et øyeblikk i tvil om at BR gir merkbart bedre bildekvalitet enn DVD, men det betyr ikke at jeg lever meg mer inn i filmen en før.

 

Det jeg savner er ikke bedre film-framvisningen, men bedre filmer.

Lenke til kommentar
Jeg har 1080P tv og forskjellen på BR og vanlig DVD er enorm!

 

Har bare ventet på at formatkrigen er over...

ja, selv 720p / 1080i er en SYYYK forbedring fremfor SD :-)

Om man ikke ser det, må man enten ta synstest, eller sjekke om det er noe gale på kabling eller dårlig/utdatert TV.

 

Uansett, BR platen, den kan spare oss for fenomenet med "bytt til plate 4" (spesiellt med tanke på spill, o.l.).

HD-matriale har potensiale for å levere meget skarpe og detaljerike bilder.

 

For dere som ikke vil bruke så mye peng på spiller, www.netshop.no har ukestilbud på ps3 til 3000kr!

Lenke til kommentar
Påstår du at det er større forskjell mellom 576i og 720p enn det er mellom 720p og 1080i ???

Ser du urimeligheten i påstanden her?

 

Sa ikke at forskjellen var større, snakker om den synlige forskjellen som man ser med det blåtte øye ved normal sitteavstand. Setter du opp f.eks en 37" 720p og en 37" 1080p skjerm og betrakter det på 2-3 meters avstand så begynner det faktisk og bli vanskelig og se forskjellen.

 

Da ser man mye lettere forskjellen på 576i og 720p, og det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...