Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem sa D6Q hadde VRM kjøling ??????????

 

 

Med mindre du kødder så ligger mesteparten av VRM´ene under kjølreibbene m heatpipe mellom cpu sokkel og io

 

Er mosfet den kjøler en kjøller hovedsakelig da, vrm pleier ikke å bli kjølt skal ikke bli spesielt var heler...

 

Korekt meg gjerne vis jeg tar feil :), man lærer noe nytt hele tiden..:)

Lenke til kommentar

Prøver en litt annen setting her nå. Har stripset en 80mm vifte med blått lys i gitteret på sidedøra. Var akkurat plass rett forran 120mm vifta som står på TRUE kjøleren. Meningen var vel å få luft ned til minnebrikkene. Men tipper den luften som kommer inn gjennom 80mm vifta bare blir sugd rett inn gjennom 120mm vifta på True kjøleren. He-he

 

Nå kjører jeg CPU på 3520MHz. Dette for å få RAM på nøyaktig 1100MHz. Altså 440x8 og 2.5 multi til minne. Liten økning på V-core til 1.475 Volt. Dette gir minimum 1.34 Volt under last. Minnet kjører på 1100MHz 5-5-5-15-2t og 2.3 Volt (Som gir minimum 2.26 Volt under last). Static Read står fortsatt på 8. Temperatur til CPU ser ut til å ha bedret seg bittelitt etter den sidevifta. Men er ikke helt sikker. Bare håper det kommer litt luft til RAM også. Hvis ikke må jeg finne en liten vifte å plassere rett over minnebrikker.

 

Hvis dette blir Prime stabilt så tror jeg dette kan bli et fint 24/7 oppsett.

 

Kjerne 1 og 2 ligger på rundt 70 grader maks nå og kjerne 3 og 4 på rundt 68 grader maks. Så tror den 80mm vifta hjelper litt. VRM på 65 grader. Vet av gammel erfaring fra DFI Lanparty 250GB Sokkel 754 med vannkjøling at VRM gikk veldig varm når jeg ikke lenger hadde CPU vifta som blåste ned mot hovedkortet. Løsningen her var å montere en liten vifte over spenningsregulatorer. Og da datt temperaturen dramatisk.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Helt sprøtt... At jeg greier å kjøre 4 stk. Crucial Ballistix PC5300 brikker helt stabilt på 1100MHz. På Asus P5N-E SLI hadde jeg problemer med 1100MHz selv med 2 brikker! Og med 4 brikker var stortsett alt over 800MHz helt umulig. + alle de andre tingene som er så mye bedre på dette hovedkortet! Ingen FSB hull, ingen Quad Core overklokke bug, mye kjøligere brikkesett, ja i det hele tatt!

 

Hovedkort med Intel brikkesett ruler! Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet! Aldri mer Nvida hovedkort på meg!

Lenke til kommentar

Som du sikkert har forstått er jeg veldig klar over Nvidias svakheter, og jeg prøver så godt jeg kan å få folk vekk fra det hvis de ikke trenger det - men du skulle bare visst hvor mye pepper jeg får for det... Men de jeg klarer å få over sier stort sett det samme som deg.

Lenke til kommentar
Som du sikkert har forstått er jeg veldig klar over Nvidias svakheter, og jeg prøver så godt jeg kan å få folk vekk fra det hvis de ikke trenger det - men du skulle bare visst hvor mye pepper jeg får for det... Men de jeg klarer å få over sier stort sett det samme som deg.

 

Ja, det finnes kun 1 argument for å velge hovedkort basert på nVidia brikkesett, og det er hvis man 'må' kjøre SLI.

Lenke til kommentar
Som du sikkert har forstått er jeg veldig klar over Nvidias svakheter, og jeg prøver så godt jeg kan å få folk vekk fra det hvis de ikke trenger det - men du skulle bare visst hvor mye pepper jeg får for det... Men de jeg klarer å få over sier stort sett det samme som deg.

 

Gleder meg til X48, blir moro med litt bedre klokke muligheter...

Håper at jeg får cpu opp på 4Ghz og minnet på 1066mhz...

 

Ser ut som D6Q har litt bedre Quad støtte, og Quad bios, og Quad e-sata(viktig?)

Blir ikke ny Cpu på meg før E8600 kommer i butikkene, ser ikke bruks områdene til Quad for meg...

Ble heller en 3870X2 til isteden får Q9450, hadde den hatt høyere multipere hadde dem vart aktuel for meg...

Lenke til kommentar
Gleder meg til X48, blir moro med litt bedre klokke muligheter...

Håper at jeg får cpu opp på 4Ghz og minnet på 1066mhz...

 

Ser ut som D6Q har litt bedre Quad støtte, og Quad bios, og Quad e-sata(viktig?)

Blir ikke ny Cpu på meg før E8600 kommer i butikkene, ser ikke bruks områdene til Quad for meg...

Ble heller en 3870X2 til isteden får Q9450, hadde den hatt høyere multipere hadde dem vart aktuel for meg...

 

 

Quad e-sata er vel av mindre viktighet, med mindre man har bruk for det da - mine e-sata porter ligger i esken enda :-)

 

Q9450 er ikke noe alternativ for klokking, 8x multiplier sammen med ca. maks fsb for quad er rundt 450 gjør den uinterresant (med mindre man leser seg blind på xtremesystems.com, og tror man klarer det samme enkelt)

Lenke til kommentar
2 grunner, du MÅ kjøre SLI eller er Jihad Nvidia fanboi

 

Gjorde det enkel, solgte begge GTX'ene får 3,5k og kjøpte en 3870X2 får 3k...

Resultat 100p mere i 3Dmark06, og nyaktig samma Fps i CSS (264fps) :thumbup:

 

Hva i '''' er Jihad Nvidia fanboi? :hmm:

 

Betyr en virkelig hardcore fanboi :thumbup:

 

Nvidia har mange av dem - ikke så rart, de lager virkelig bra skjermkort og har gjort det i mange år, da er det lett å dra slutningen at de er like bra på chipset også - og tviholde på den uansett....

Lenke til kommentar
2 grunner, du MÅ kjøre SLI eller er Jihad Nvidia fanboi

 

Gjorde det enkel, solgte begge GTX'ene får 3,5k og kjøpte en 3870X2 får 3k...

Resultat 100p mere i 3Dmark06, og nyaktig samma Fps i CSS (264fps) :thumbup:

 

Hva i '''' er Jihad Nvidia fanboi? :hmm:

 

Betyr en virkelig hardcore fanboi :thumbup:

 

Nvidia har mange av dem - ikke så rart, de lager virkelig bra skjermkort og har gjort det i mange år, da er det lett å dra slutningen at de er like bra på chipset også - og tviholde

på den uansett....

 

 

HAHA....

Jeg har hatt minst 6-7 Nvidia skjermkort og 5-6 HK fra Nvidia...

 

Var så vidt jeg ville bytte inn 780i i X48...

Men siden 780i ikke klokka noe serlig bra, så ble det kniven i strupen på Nvidia...

 

Intel HK neste :roll: Og Ati GPU :cry:

Lenke til kommentar

Men alle rykter sier at Nforce 790i blir bra - helt nytt design, men dessverre bare DDR3 :-( Men det er ikke så merkelig, hadde de gitt ut 790i med DDR2 støtte nå så hadde 780i fått verdens korteste levetid for et chipset, og det ville være for Nvidia å innrømme at chipsettene deres ikke har holdt mål.

Lenke til kommentar

Vell det må jeg si, tråden her har blitt helt slengt bort fra nForce og overklokking til Intel P35 og X38 tweaking.

Kan ikke si at jeg er spesielt skuffet, ikke så lenge siden jeg snublet over Snippsnat's nForce guide, angrer meg IKKE på at det ble Intel brikkesett og at jeg slengte NV på dør.

 

Dessuten virker det som ATi har en mye bedre løsning med Crossfire, da altså at det er bedre for brukerne ettersom du ikke trenger ATi brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...