Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

Nå får jeg RAM til å kjøre synkront. Det viser seg nemlig at det ikke funker med System performance på Turbo eller Extreme når man skal kjøre RAM synkront. i alle fall på 1600MHz buss. Har ikke testet noe annet. Må kjøre standard. Rart at det funker med Extreme når man kjører RAM på 1000MHz da.

 

Kan bare gjette på at når man kjører synkront så kjører brikkesett mer tighte timinger uansett, og at det da ikke takler Turbo og Extreme.

 

Kjerne 4 kræsjet etter ca. 11 timer i Prime 95. Volt var da 1.525 (Som ga 1.39 til 1.41 Volt under last) og hastighet 3.6GHz. Vinduet på det lille datarommet var igjen i natt. Og temps på kjerne 1 og 2 var over 75 grader. Prøver nå å kjøre synkront med litt lavere Volt. ca. 1.36 Volt på full last. Mye finere temps.

 

Ser ut som den faktisk trenger 1.4 Volt på last. Jeg synes både CPU og VRM blir for varm for min smak. Kan sikkert kjøre dette 24/7 uten noen problemer. Ingenting av spill og programmer man bruker kommmer jo i nærheten av å presse CPU så mye som Prime 95 uansett.

 

Men leker meg nå på 3.5GHz med x8 multiplikator og 438MHz buss. Her ser den solid ut til nå på 1.45 Volt som gir 1.33 Volt under last og finere temperaturer enn på 3.6GHz.

 

HR03PLUS har gjort at jeg nå kjører GTX-en min på 648/1620/2106 GPU/Shader/RAM. Rå kjøler.

 

Når det gjelder CPU så tror jeg rett og slett jeg kommer til å slå meg til ro på rundt 3.5GHz. Liker ikke temps på 3.6GHz. Når jeg har verifisert den stabil på 3.5GHz på 1.33 Volt så skal jeg prøve å tweake RAM litt.

 

Nok et argument for at jeg skulle valgt et hovedkort med Gigabytes Heat Pipe kjøling er fordi denne også kjøler VRM? Og VRM går fryktelig varm når man begynner å øke V-core litt.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DQ6 serien sin kjøleløsning kjøler vrm i alle fall.... Ellers stemmer det at standard/turbo/extreme kjører ned diverse timings. Har du alle ram timings på auto? Subtimings også?

 

Har du en subtiming som heter Static tRead? Denne kalles performance level (hvis du har den) og er den viktigste setting for minnet ditt det er denne turbo/extreme setting tukler mest med... Sett denne manuelt på høyt (10-12) mens du klokker cpu, og eksprimenter med stadig lavere etter du har fått satt stabil cpu oc.

Lenke til kommentar
DQ6 serien sin kjøleløsning kjøler vrm i alle fall.... Ellers stemmer det at standard/turbo/extreme kjører ned diverse timings. Har du alle ram timings på auto? Subtimings også?

 

Har du en subtiming som heter Static tRead? Denne kalles performance level (hvis du har den) og er den viktigste setting for minnet ditt det er denne turbo/extreme setting tukler mest med... Sett denne manuelt på høyt (10-12) mens du klokker cpu, og eksprimenter med stadig lavere etter du har fått satt stabil cpu oc.

 

Subtimings er på Auto ja. Men primære er manuelt. Forresten, hvorfor kan man ikke velge Command Rate? Gjelder dette alle Intel hovedkort? Kunne Velge Command Rate på P5N-E SLI kortet mitt. Har ikke sjekket om jeg har Static tRead. Skal sjekke det senere. Kjører Prime nå :p Eller kan jo bare sjekke det i et review av mitt hovedkort for svarte :p

Lenke til kommentar

Nesten ingen DDR2 moduler kjører stabilt på Command Rate 1, jeg kan velge Command rate på mitt X38, men det er ikke noe poeng.

 

Men, å klokke en Q6600 til 3.6 på luft er ikke noe lett klokking, derfor tror jeg kanskje du må tillate litt støy - eller godta en lavere klokking, jeg kjørte som sagt to relativt kraftige vifter, men de giret seg bare opp ved ekstrem belastning (les: Prime)

Lenke til kommentar
Nesten ingen DDR2 moduler kjører stabilt på Command Rate 1, jeg kan velge Command rate på mitt X38, men det er ikke noe poeng.

 

Men, å klokke en Q6600 til 3.6 på luft er ikke noe lett klokking, derfor tror jeg kanskje du må tillate litt støy - eller godta en lavere klokking, jeg kjørte som sagt to relativt kraftige vifter, men de giret seg bare opp ved ekstrem belastning (les: Prime)

 

Jeg kjørte f.eks 667MHz på mine 4 Crucial Ballistix PC5300 brikker stabilt på Command Rate 1t på Asus P5N-E SLI. Timinger var 3-3-3-12-1t. Noen greier 800MHz 4-4-4-12-1t på disse. Man får langt lavere Latency med 1t Command Rate. Men det gir vel kanskje ikke så mye i praksis.

 

Har innsett at jeg må bruke vifte med høyere turtall for 3.6GHz. Men må også ha kjøling til VRM da. De 2 viftene jeg brukte i sidedøra er faktisk 2 stk. 120mm ADDA vifter. Disse tror jeg kan reguleres opp til 2000 rpm. Disse ble tatt av en Waterchill Dual Radiator jeg brukte en gang i tiden. Men orker ikke styre så mye. Er fornøyd med 3.5GHz. Synes ikke det er verdt så mye styr bare for 100MHz ekstra.

Lenke til kommentar

Mine to ADDA vifter ble også tatt fra en Waterchill :thumbup:

 

Bruker forresten radiatoren fra Waterchillsettet på vannkjølinga mi (egentlig en Blackice extreme dual rad), men har byttet nipler, slange (gått fra 10mm utvendig til 1/2" innvendig), og puttet på med en Swiftech Apogee GTX vannblokk - det funker :new_woot:

Lenke til kommentar
Mine to ADDA vifter ble også tatt fra en Waterchill :thumbup:

 

Bruker forresten radiatoren fra Waterchillsettet på vannkjølinga mi (egentlig en Blackice extreme dual rad), men har byttet nipler, slange (gått fra 10mm utvendig til 1/2" innvendig), og puttet på med en Swiftech Apogee GTX vannblokk - det funker :new_woot:

 

Tenkte faktisk på det i går, for du nevnte at du hadde brukt 2 stk. ADDA vifter. Så stammet altså dine også fra Waterchill settet :p Jeg orker ikke vannkjøling nå.

 

Forresten, dette vet du vel allerede, men kaffetrakterrens funker akkurat like bra som radiatorrens på vannkjøling :p

 

Litt morsomt når man bruker x8 multi på CPU, Windows tror at den enda bruker x9. Så det står 3.94GHz på systeminfo :p

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg bruker helt vanlig forstvæske til bil (litt tynt blandet) som kjølevæske, det funker minst like bra som alle slags spesialremedier og gir mindre alger og dritt - fin blåfarge gir den jeg bruker nå også, så jeg rengjør svært sjelden - men vet kaffetrakterrens er bra ja - med varmt vann vel og merke.

Lenke til kommentar
Jeg bruker helt vanlig forstvæske til bil (litt tynt blandet) som kjølevæske, det funker minst like bra som alle slags spesialremedier og gir mindre alger og dritt - fin blåfarge gir den jeg bruker nå også, så jeg rengjør svært sjelden - men vet kaffetrakterrens er bra ja - med varmt vann vel og merke.

 

Jeg brukte batterivann og litt frostvæske da jeg kjørte vannkjøling

Lenke til kommentar

Det er ikke slik på Intel brikkesett at man har sånne FSB hull hvor man får mye dårligere ytelse f.eks etter man passerer 400MHz buss? Altså f.eks mellom 400 og 450 får man kjempedårlig ytelse.

 

Slik var det på Asus P5N-E SLI kortet mitt.

 

Edit: Hadde både Static tRead og Static Phase et eller annet i bios.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Er ingen FSB hull og annet merkelig på Intel chipset - hvis det er noe som ikke er som det skal så er det ikke chipsettets skyld, men hovedkortprodusent/bios.

 

Static phase skal du ikke røre, men static tread er en meget viktig setting for ytelse på minnet ditt - den utgjør større forskjell enn standard timings gjør. Kjør den gradvis ned til maskinen blir ustabil eller ikke vil starte.

Denne settingen har også skylda for at en del har problemer med oppstart av sine Gigabyte kort, hvis static tread står på auto og bios/ram ikke samarbeider skikkelig kan biosen sette verdien for lavt.

Lenke til kommentar
Er ingen FSB hull og annet merkelig på Intel chipset - hvis det er noe som ikke er som det skal så er det ikke chipsettets skyld, men hovedkortprodusent/bios.

 

Static phase skal du ikke røre, men static tread er en meget viktig setting for ytelse på minnet ditt - den utgjør større forskjell enn standard timings gjør. Kjør den gradvis ned til maskinen blir ustabil eller ikke vil starte.

Denne settingen har også skylda for at en del har problemer med oppstart av sine Gigabyte kort, hvis static tread står på auto og bios/ram ikke samarbeider skikkelig kan biosen sette verdien for lavt.

 

Takk for svar. Den der skal jeg nok leke meg med ja :) Da tipper jeg at grunnen til at jeg ikke kan kjøre turbo og extreme når jeg kjører RAM synkront er fordi Static tread blir satt mer agressivt på synkron. Som du sier her så skal jeg istedet prøve å senke denne manuelt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet Static tread. Kjører RAM synkront på 874MHz, 2.2 Volt og CAS 4-4-4-12-2t. CPU kjører på 3.5GHz (438MHz X 8).

 

På Auto gikk det helt greit så lenge jeg valgte Standard system performance. Noe over det og det gikk ikke. Men når RAM ikke gikk synkron så funket det med Extreme. Satte static read til 8. Noe mindre enn det og jeg fikk problemer med å boote. Og ja, lese ytelsen på minnet gikk ganske kraftig opp når jeg nå målte med Everest, kontra å kjøre Static Read på Auto. Så riktig nok, denne har mye å si for minneytelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...