Gå til innhold

Vil skjønnhetsoperere Downs-barn


Anbefalte innlegg

Men det første man merker på en med downs er jo akkurat hvordan den personen ser ut.

 

Forrige stedet jeg jobbet, var det en kar med downs som oppførte seg stort sett normalt, men han hadde alle downs trekkene i utseendet sitt.

 

Men nå synes jeg det er litt fælt å skjønnehetsoperere en 2 åring...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et barn som såvidt jeg kan se ikke er gammelt nok til å vurdere eller kommunisere videre hva det selv synes.

 

Alikevel nøler aldri legene å operere andre ellers friske barn med fysiske skavanker. Det forundrer meg at vi skal ignorere barnas beste av hensyn til samfunnsmoral og politisk korrekthet.

 

Greit å vite hva en diskuterer før en får en utblåsning.

 

Jeg vet nøyaktig hva vi diskuterer. Er det så hårreisende at noen faktisk vurderer barnets beste i et objektivt perspektiv, uten å reagere på den sedvanlige, norske måten, fullt ut hjernevasket i fantasipreget likhetsideologi, at du ikke makter å tro jeg har lest artikkelen?

 

Du misforstår hele greia, grøthue

Grøthue! Folk med downs syndrom er ikke stygge, de er søte!

 

Fabelaktig argumentasjon. Tror vi sier takk til deg, og lykke til videre.

 

Hadde det vært en fysisk skavank de ville rette opp, kunne jeg vært enig.

 

Hva kaller du slike grove deformasjoner da? Greit at det ikke er den store hindringen for dem FYSISK, men den STORE majoriteten av befolkningen plages DAGLIG av langt mindre ting, som f.eks hårtap, puppestørrelse, strekkmerker og cellulitter. Mange av dem er desperate, deprimerte, spisevegrere, noen begår selvmord, eller legger seg under kniven.

 

Fryktelig skremmende at samfunnet vårt har blitt slik.

 

Skremmende at folk ikke har moralsk integritet og objektivitet nok til å vurdere sakens fakta før de henger seg på sedvanlige tankemønstre innprogrammert etter en traumatisk verdenskrig, og som overhodet ikke henger sammen med virkelighetens liv, synes jeg...

 

Nope, tror ikke det øker livskvaliteten til pasienten. Downs syndrom er en psykisk sykdom.

 

Først sier dere at graden av mental tilbakeståenhet varierer sterkt, og at mange av dem jobber, og så er det bare en psykisk sykdom? Er det så feil å gi disse menneskene en "fighting chance" til å bli tilnærmet normale? Er det galt å være normal? Må man være homo, ha downs, eller være innvandrer for å bli akseptert i Norge i 2008? Eller kan vi være ærlige nok til å si at slike operasjoner KANSKJE kan ha noe for seg for mange?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner personlig ingen med Downs Syndrom, men er det sånn at de bryr seg så mye om utseendet? Og hva er galt med at de selv tar avgjørelsen når de er voksne, hvis det virkelig er et stort problem for dem? Når en 2-åring får kosmetiske inngrep er det jo selvsagt at foreldrene gjør det for omgivelsenes skyld, og jeg synes det blir problematisk hvis man skal la omgivelsene diktere et individs utseende.

 

Jeg synes egentlig at barn burde få lov til å være barn, uavhengig av om de har DS eller ikke. Så lenge de ikke har store deformasjoner eller ekstremt uheldige ansiktstrekk burde man vente med å ta kosmetiske inngrep på dem. Det kan jo hende de vokser det av seg naturlig, eller kanskje de finner ut at utseendet ikke betyr så mye for dem når de blir eldre. Strengt tatt burde barn få lov til å være fri fra kroppshysteriet som finnes rundt omkring ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et stort problem hvis alle som har downs syndrom skal begynne å skjønnhetsoperere seg. Foreldre som føler ubehag ved å ha et barn med downs syndrom, burde ikke lenger få lov til å oppdra barnet.

 

Hvis denne trenden fortsetter, kan vi likesågodt begtnne å operere alle som ikke har det såkalt perfekte utseendet. Gi alle perfekte små neser, store pupper, tynne lår. Ja, bli et rent dukkesamfunn.

Lenke til kommentar
*snip*

Det er sannelig godt å se et innlegg med litt substans iblandt.

 

Det er selvsagt trist at foreldrene ikke klarte og glede seg over barnets fødsel, og man kan kanskje lure på hvordan dette skal gjøre situasjonen så mye bedre - men det er viktig og reflektere litt over ting før man bryter ut med sinnakommentarer etter å ha skummet over artikkelen med overskriften i bakhodet.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er et stort problem hvis alle som har downs syndrom skal begynne å skjønnhetsoperere seg. Foreldre som føler ubehag ved å ha et barn med downs syndrom, burde ikke lenger få lov til å oppdra barnet.

 

Hvis denne trenden fortsetter, kan vi likesågodt begtnne å operere alle som ikke har det såkalt perfekte utseendet. Gi alle perfekte små neser, store pupper, tynne lår. Ja, bli et rent dukkesamfunn.

 

Vel, downs syndrom kan føre til at andre mennesker ikke behandler deg med respekt, og som kjent er førsteintryket det viktigste.

Det er enklere å gjøre et godt første inntrykk hvis det ikke ser ut som du holder på å kveles av din egen tunge.

Lenke til kommentar

«#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.»

 

Det ovenstående er et utdrag fra retningslinjene, som alle plikter å følge, så hvordan det å gjentatte ganger kalle hverandre for grøthue kan sees på som akseptabelt lurer jeg litt på. To innlegg er redigert, og vanen med navnekalling kan legges vekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Eventuelle kommentarer til moderering skal, som alltid, tas på PM.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er et stort problem hvis alle som har downs syndrom skal begynne å skjønnhetsoperere seg. Foreldre som føler ubehag ved å ha et barn med downs syndrom, burde ikke lenger få lov til å oppdra barnet.

 

Hvis denne trenden fortsetter, kan vi likesågodt begtnne å operere alle som ikke har det såkalt perfekte utseendet. Gi alle perfekte små neser, store pupper, tynne lår. Ja, bli et rent dukkesamfunn.

 

Vel, downs syndrom kan føre til at andre mennesker ikke behandler deg med respekt, og som kjent er førsteintryket det viktigste.

 

Vil heller snu på det. Hvis man er "vitne" til at en person kanskje oppfører seg snodig i en situasjon, og du oppdager at det er en person som har Downs syndrom, så skjønner du sammenhengen. Hvis man derimot forandrer det typiske særtrekket/utseende som disse personene har med plastikk-operasjoner slik at de ser "normale" ut, kan de risikere å møte større problemer og mistenksomhet.

Lenke til kommentar
Vel, downs syndrom kan føre til at andre mennesker ikke behandler deg med respekt, og som kjent er førsteintryket det viktigste.

 

Vel, jeg tviler faktisk sterkt på om disse personene ville begynne å behandle folk med Downs med mer respekt selv om de tok en skjønnhetsoperasjon. Hvorfor er det de med Downs og ikke disse med helt forjævlige holdninger som skal forandre seg?

 

Dette er faktisk litt som å si at afrikanere burde bleke huden sin fordi det finnes rasister.

Endret av Mastema
Lenke til kommentar

Hvor mye Downs påvirker varierer kraftig, og selv om man finner rammede som lever så godt som normalt, er syndromet generelt en ganske kraftig funksjonshemming som krever hensyn, og utseendet fungerer som en slags sosial buffer. Derfor er det veldig uheldig å prøve å gjøre tilstanden mindre synlig; omgivelsenes manglende bevissthet overfor enkeltpersonens begrensninger vil mer enn oppveie de mulig positive følgende av et "bedre" utseende.

 

De Downs-rammede som har tilnærmet normale kognitive egenskaper og føler at de ville kommet lenger med et mer normalt utseende, kan selv gjøre en beslutning om operasjon i voksen alder.

Lenke til kommentar

hvis foreldrene vil ha en pen unge, så føder de ikke en med downs.

selv etter utalls operasjoner vil ungen fortsatt ikke se "normal" ut.

og selv om ungen hadde blitt seende sånn halvveis normal ut, folk med downs sliter ofte med det mentale også.

 

 

ang om en person med downs er pen el ikke:

jeg hadde hvertfall ikke gått på date med en person som hadde downs.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Nope, tror ikke det øker livskvaliteten til pasienten. Downs syndrom er en psykisk sykdom. En skjønnhetsoperasjon vil gjøre ingenting, annet enn for alle de som føler et ubehag ved å se noen som er litt annerledes enn dem selv

Psykisk? Det finnes da ikke medisiner eller terapi mot det? Trodde det var kromoson-feil som forårsaket det.

 

Edit: Ooops, kommentert tidligere.

Vel, jeg tviler faktisk sterkt på om disse personene ville begynne å behandle folk med Downs med mer respekt selv om de tok en skjønnhetsoperasjon. Hvorfor er det de med Downs og ikke disse med helt forjævlige holdninger som skal forandre seg?

 

Dette er faktisk litt som å si at afrikanere burde bleke huden sin fordi det finnes rasister.

Afrikanere bleker faktisk huden sin! Eller det finnes de som gjør det. Husker det var en sak med ulovlig hudkrem som inneholdt kvikksølv. Derimot gjør de det ikke på grunn av at andre ser ned på dem, men på grunn av at de ser opp til andre, skulle jeg tro.

 

ang om en person med downs er smart eller ikke:

Jeg ville ikke spillt sjakk med en for å si det sånn

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Med psykisk sykdom mente jeg at mentale funksjoner er betydelig svekket hos en med downs syndrom. Kalles mental retardasjon, men syntes at begrepet psykisk sykdom hørtes bedre ut. Selvfølgelig førte mitt begrep til forvirring blant dere...

 

 

....er syndromet generelt en ganske kraftig funksjonshemming som krever hensyn, og utseendet fungerer som en slags sosial buffer. Derfor er det veldig uheldig å prøve å gjøre tilstanden mindre synlig;

 

Veldig enig med deg, Isbilen.

Lenke til kommentar
ang om en person med downs er smart eller ikke:

Jeg ville ikke spillt sjakk med en for å si det sånn

finnes mange typer intelligens da.

du har jo f.eks autister.

Kim Peek er en type autist, som går under betegnelsen multi savont.

Han leser 1 side med hvert øye når han leser, leser alt lynraskt og husker 98% av det han har lest for resten av livet.

denne karen kan det meste.

 

men kan han kle seg el lage mat? nei

faren hans i 80 åra må gjøre alt for han.

karen er utrolig smart, men samtidig veldig dum, kommer helt ann på hvordan du ser på det.

 

så kan godt være en person med downs er dreven i sjakk, men det betyr ikke at han nødvendigvis er smart.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...