Gå til innhold

Lost 4x5- "The Constant" (USA)


Anbefalte innlegg

Om man vil lese spoilere eller ikke er som man selv ønsker. Som det sies har ikke jeg fått denne wow-effekten de episodene jeg har sett spoilere til. Likevel finnes det en trang lang inne et sted som får lyst til å pirke og trykke på ting (flere som kjenner til det?), noe som fører til at jeg må trykke på slike spoilertekster når jeg ser dem i disse trådene. For å spare oss trykke- og pirkefolk vil jeg gjerne at slike såpenbare spoilere holdes i spoilertråden. Kall det egen dumskap, men slik er nå verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarte på en direkte henvendelse fra en som lurte på hva som skjedde i episoden.

 

Dette står i sitat tagger i mitt innlegg, videre skriver jeg hva som skjer og har lagt alt det i Spoiler. Om folk ikke skjønner at handlingen ligger i den spoiler taggen så er det deres feil. Mener jeg ordla meg mer en klart nok.

 

Når folk spør om noe så direkte som ble gjort her, skal man svare på slike ting i PM ? Eller svare som jeg gjorde i en spoiler tag ?

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Leser du innlegget så ser du at jeg er fullt klar over det. Jeg mener du ikke gjorde noe fullstendig feil siden du svarte på et konkret spørsmål og brukte spolierfunksjon godt. Det som ble diskutert var vel mer om vi heller bare skal henvise til spoilertråden når noen som ikke vet om den kommer med slike spørsmål. Kommer en slik spoiler kan man, undersktreker kan, risikere at det kan utvikle seg en diskusjon rundt spoileren. Dette er ikke meningen med denne tråden. Dette høres kanskje noe paranoid ut, men jeg mener vi fortsatt br holde slike "kraftige" spoilere til spoilertråden. Etter min mening burde man kanskje bare vise til spoilertråden om noen skulle være fryktelig interesserte i hva som skjer i neste episode. OK?

Lenke til kommentar
Jeg svarte på en direkte henvendelse fra en som lurte på hva som skjedde i episoden.

 

Jeg forventet meg mer ett svar i retning av "Den handler om The Others", ikke en full spoiler om hva som skjedde i hele episoden :p

 

Men nå er det jo flere som vil at slike kraftige spoilere postes i spoiler tråden, selv om det er vår egen feil og klikke på den spoileren.

Lenke til kommentar
Gå inn i Sound Recorder i Windows, så tar du opp når du sier noe. Så strekker du det til å bli dobbelt så langt, så spiller du det av. DU HAR DA MØRKERE STEMME.

Jo jeg forstår hva du snakker om. Trenger det ikke med t-skje. Men det er ikke slik at vi befinner oss i forkjellige tidshastigheter. Vi bare oppfatter det forskjellig. Dermed blir kommunikasjonsforvrengning kompensert for på grunn av relativ oppfatning.

 

Doppler-effekten du snakker om kan være en sammenligning verdt, men dreier seg om et annet fenomen. Nemlig at når bilen kommer mot deg, så når lydbølgene deg raskere. Når den kjører fra deg, må lydbølgene ta igjen hastigheten bilen går fra deg og bruker dermed lenger tid på å komme frem. Dette resulterer i en mørkere lyd.

 

Er ikke vits i å diskutere mer, ettersom jeg er sikker på at jeg har rett og at du har feil. Samtidig er nok du sikker på at du har rett, og jeg har feil. Kommer tilbake med svar når jeg finner kilder for det jeg mener :)

 

Uansett, hvordan forklarer du at selv om tiden går saktere på øyen, så har de 24-timers dager? Hadde tiden gått saktere eller fortere ville de opplevd det som om dagene varte over 24 timer eller under 24 timer. Men slik er det altså ikke. Det var jo natt på øyen samtidig som det var dag utenfor øyen. Eneste teorien jeg har her er at det enten er en logisk brist, eller man reiser gjennom noe ala. et ormehull på vei til og fra øyen. Det forklarer uansett ikke hvorfor øyen har like lange døgn, selv om tiden går mye saktere på øyen.

Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX: Haha, helt enig. Akkurat det jeg så for meg. Ikke at jeg ble skuffet, men jeg ble noe overrasket. ;)

 

Jeg må si jeg ble litt skuffet. Kan båtvalget ha noe å gjøre med at de ville skape minst mulig oppmerksomhet, selv om båten befinner seg i et farvann der det trolig er lite trafikk? Et skip med størrelse som hangarskipet over ville uansett ha vekket oppmerksomhet.

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Ser ut til at du har feil når det kommer til tiden på øyene atomtissetasen.

 

Har fått bekreftet det av bl.a. Simen1 og en del andre. Jeg mente heller aldri at det var doppler-effekten som gjorde dette, men at det var noe annet, men at resultatet kunne sammenlignes med resultatet av for eksempel hva som skjer med lyset fra en stjerne når den beveger seg fra oss.

 

Det handler heller ikke om at det er vanskelig å svelge. Jeg vet ikke hvor du har fått informasjonen din fra ang. tid, oppfatning av tid og relativitet etc, men den er uansett feil.

 

Innlegget til Simen1 under.

 

Ja, uansett om det er hastighet eller fantasifulle magiske felter som gir relativt forskjellig hastighet på tiden så vil ligningene over gjelde. Hvordan overgangen mellom tidsfeltene er, om den er reell eller science fiction spiller egentlig ingen rolle. Det som spiller noen rolle er hvor fort tiden går i hver ende, relativt til hverandre.

 

Endret tid = endret frekvens

 

Dersom lyd, lys, radiobølger og vibrasjoner når frem fra den ene til den andre så vil også frekvensen endres.

 

Personen som står i det tidsfeltet som går raskest vil oppfatte større bølgelengde = lavere frekvenser. Personen som står i det tidsfeltet som går tregest vil oppfatte kortere bølgelengde = høyere frekvenser.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Uansett, hvordan forklarer du at selv om tiden går saktere på øyen, så har de 24-timers dager? Hadde tiden gått saktere eller fortere ville de opplevd det som om dagene varte over 24 timer eller under 24 timer. Men slik er det altså ikke. Det var jo natt på øyen samtidig som det var dag utenfor øyen. Eneste teorien jeg har her er at det enten er en logisk brist, eller man reiser gjennom noe ala. et ormehull på vei til og fra øyen. Det forklarer uansett ikke hvorfor øyen har like lange døgn, selv om tiden går mye saktere på øyen.

Tiden går ikke saktere. Det er jo hele poenget mitt. 1 dag for øyfolk er det samme som en dag for ikke-øyfolk. Øyfolk oppfatter 24 timer som 24 timer, og ikke-øyfolk oppfatter 24 timer som 24 timer. Hvis øyfolk møter ikke-øyfolk, oppfatter de hverandre i sanntid om det er et fysisk eller et telefonisk møte. Det telefoniske møtet simulerer det fysiske møtet.

Tid går ikke saktere, tid er en relativ oppfattelse.

 

La oss si at vi har en mann som er 200 meter høy. Når han er ute og spaserer, så rekker han bare å ta ett skritt når du rekker å ta 10. Men både den høye og den lave mannen oppfatter tiden det tar å ta ett skritt som like langt. Tiden er ikke annerledes, men den relative oppfattelsen er annerledes. Ettersom det er størrelsesforskjell, vil den lave mannen oppfatte den høye mannen som veldig treg, og motsatt vil den høye mannen oppfatte den lille mannen som veldig rask.

 

Våre øyfolk derimot er like store som båtfolka. Da kan ikke båtfolka oppfatte øyfolka som veldig trege, og motsatt øyfolka oppfatte båtfolka som smurfestemmer over telefon.

 

Dette fordi tid er relativ oppfattelse, og ikke forskyvelser. Man befinner seg ikke i en seigere tid. Da må det fysiske endringer til.

 

Når alt dette er sagt så er det en helt annen forklaring på tidsforstyrrelsene i Lost. Og det du sier med døgnet og solen gjør at jeg må trekke meg på visse punkter av det vi har snakket om tidligere i tråden. Men det er fordi slik jeg snakker om tid påviser at to mennesker via en telefonsamtale ikke kan befinne seg i seigere eller raskere tid. For de oppfatter hverandre i sanntid, rett og slett av den grunn at de lever i sanntid.

Lenke til kommentar

Men du skjønner ikke poenget, begge lever i sanntid selv om tiden går forskjellig bnegge steder. En vil ikke begynne å henge etter nåtiden fordet.

 

Og hvordan kan du si at det bare er oppfattelsen av tid som er forskjellgi? Det er tiden som TIKKER forskjellig utenfor og innenfor øyen. Dette sier jo forskeren, og det blir bekreftet av den raktetten som blir sendt til øyen.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at tiden tikker like fort, men at de opplever den som mye saktere samtidig som de opplever et døgn som likt (for det gjør de).

 

Uansett hva du sier eller hva som er rett, rent fysisk sett, så er faktum at det er ikke de på øyas opåpfattelse av tid[/b som er forskjellig, men tiden tikker forskjellig. Det er bevist med at ca. 2 min utenfor øyen er over et døgn på øyen, go at den raketten som skulle bruke sånn rundt 5 minutter, brukte over 30 minutter.

 

Alt i alt så er det du sier helt feil med tanke på hvordan fysikk fungerer, samt tid (les litt mer om Einsteins spesielle relativitetsteori), det er ulogisk og det passer ikke inn med den informasjonen vi har fått hittil i Lost.

 

Tiden går saktere på øyen, det er ikke oppfattelsen av tid som er forskjellig.

 

Oppfattelse av tid er forresten helt urelevant. Om noe gjorde at tiden i hele unvierset ble slakket ned med en faktor på 100 000, så ville ikke du eller jeg eller noen andre merket det: Det er fordi absolutt alt og alle blir påvirket.

 

Det er ingen begrep som heter oppfattelse av tid i denne sammenhengen. Vi har vist at tiden kan forandre seg (jo fortere man beveger seg, jo saktere går tiden) i rundt 100 år.

 

EDIT: Bare så jeg kan forstå deg bedre og hva du mener. Hvor har du idéen om at det ikke er tiden i seg selv som er annerledes, men oppfattelsen av tid som er annerledes? Det er så vidt jeg vet ikke vært noe i Lost som har pekt mot dette, og ingen fysikk som er i bruk i dag ville bruktden forklaringen.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Men du skjønner ikke poenget

Jo jeg skjønner poenget ditt. Jeg skjønner hva du snakker om. Men for at det du snakker om skal gjelde, så legger du visse regler til grunn. Hovedregelen er at det kan finnes forskjellige tidsakselerasjoner. Hvis forskjellig tidsaskelerasjon er mulig, ja så er det logikk i alt du sier, og det er teoretisk riktig. Nå er vi langt forbi Lost, fordi Lost ikke er virkeligheten men en sci-fi-serie. Men det jeg sier er at telefonsamtalen ikke er en tabbe. Grunn: De befinner seg ikke i to forskjellige tidsakselerasjoner. ;)

 

Punktum. Dette er det ingen vits i å diskutere mer. Du tror jeg ikke forstår hva du snakker om, men det gjør jeg.

Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX: Haha, helt enig. Akkurat det jeg så for meg. Ikke at jeg ble skuffet, men jeg ble noe overrasket. ;)

 

Jeg må si jeg ble litt skuffet. Kan båtvalget ha noe å gjøre med at de ville skape minst mulig oppmerksomhet, selv om båten befinner seg i et farvann der det trolig er lite trafikk? Et skip med størrelse som hangarskipet over ville uansett ha vekket oppmerksomhet.

 

Joda, er klar over at det helt sikkert ville ha vekket masse oppmerksomhet, MEN uansett en serie som som er såpass stor og som det blir brukt så mye penger på å lage, forventer man noe større enn noe som ligner på en russisk tråler. KUN 2 helikopter landings plasser. Og når naomi og resten av de folka hadde hoppa i fallskjerm så hadde jeg trodd at de hadde hoppet fra et fly og ikke helikopter, er det kanskje bare meg som synes at når de viste det tilbakeblikket hvor de hoppet ut av helikoptret så hoppet de UTROLIG LAVT?

 

Nei, jeg holder fortsatt en finger på at den "russiske tråleren" er kun et bi skip ellerno, og at de har et hovet skip som er på størrelse med en mega ultra BIG Hangarskip et eller annet sted i stillehavet.

Lenke til kommentar
Men du skjønner ikke poenget

Jo jeg skjønner poenget ditt. Jeg skjønner hva du snakker om. Men for at det du snakker om skal gjelde, så legger du visse regler til grunn. Hovedregelen er at det kan finnes forskjellige tidsakselerasjoner. Hvis forskjellig tidsaskelerasjon er mulig, ja så er det logikk i alt du sier, og det er teoretisk riktig. Nå er vi langt forbi Lost, fordi Lost ikke er virkeligheten men en sci-fi-serie. Men det jeg sier er at telefonsamtalen ikke er en tabbe. Grunn: De befinner seg ikke i to forskjellige tidsakselerasjoner. ;)

 

Punktum. Dette er det ingen vits i å diskutere mer. Du tror jeg ikke forstår hva du snakker om, men det gjør jeg.

 

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg. Du snakker om at for at tid skal kunne forandre seg, så må det en relativ forskjell i hastighet til. Som Einsteins relativitetsteori sier.

 

Og ja, øyen beveger seg jo ikke noe i forhold til områdene utefor øyen, så her har du rett. Men faktum er at tiden er forskjellig utenfor og innenfor øyen, eller dette "feltet". Ja, det er ikke fysisk mulig, og ja det må være noe "magi" som gjør dette, men faktum er at i serien, så er det slik det er. Innenfor dette området går tiden mye saktere enn utenfor.

 

Men du har selvsagt helt rett i at siden de står stille i forhold til hverandre, så skulle ikke tiden tikket med forskjellig tempo, og derfor skulle det heller ikke vært noe lignende med en doppler-effekt når de snakket i telefonen.

 

Når det er sagt, så er det ikke slik det er i Lost. Lost er en Sci-Fi serie som også har mange logiske brister, og en av dem er at de står stille i forhold til hverandre, samtidig som tiden tikker annerledes. Er det mulig i realtiten? Nei. Men det er heller ikke poenget. Poenget er at i Lost-universet, så er det mulig, og siden det er mulig så ville det også vært en doppler-lignende effekt når de kommuniserte med hverandre.

 

Enten så går tiden med samme tempo innenfor og utenfor øyen eller dette området, og da hadde det ikke vært noen logisk brist med at de kan snakke normalt med hverandre, eller så tikker tiden annerledes selv om de står stille i forhold til hverandre, altså i realtiten ingen tidsaksellerasjon, men den er magisk til stede her. Ja, enda en logisk brist. Siden den siste er faktum, så er det også faktum at de skulle opplevd en doppler-lignende effekt, punktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...