Gå til innhold

Lost 4x5- "The Constant" (USA)


Anbefalte innlegg

Føler at det er en logisk brist i historien.(he-he, ja, jeg vet at jeg pirker litt)

Vel, går man alt etter i sømmene er det mye som ikke kan stemme helt. F.eks hvorfor er det ikke "doppler-effekt" når de ringer hverandre fra områder med ulik tidsakselerasjon? :)

Om tiden går saktere på øya enn omverdenen skulle vel de utenfor øya ha hørtes ut som smurfer for de som befinner seg på øya, mens for de som er utenfor øya vil det høres ut som om de på øya snakker på laveste oktav.

Nei, det er bare snakk om relative forskjeller. Når du reiser i hundre tusen kilometer i timen i et romskip, så oppfatter du tiden annerledes enn de som står i ro. Oppfattelsen er annerledes, men ingen befinner seg i fortid eller fremtid. Alle er i nåtid. Det er avstand som bestemmer forsinkelser på elektromagnetiske bølger som man kommuniserer ved hjelp av per telefon.

Jeg vet det kan være vanskelig å forstå, men det er ingen feil i serien... ;)

 

Edit: Hvis de møtes, og har oppfattet tiden forskjellig, oppfatter de hverandre likt. Ikke i "smurf" og "oktav". Telefonisamtalen simulerer et slikt møte. Kanskje det var en enklere forklaring på fenomenet?

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, hvis tidecn går forskjellig på to forskjellige steder, så vil begge to oppfatte det som normalt, men hvis de kontakter hverandre, så vil den ene bli forskjøvet mot en høyere frekvens, og den andre blitt forskjøvet mot en lavere frekvens.

 

Det er det samme som når en brannbil kjører forbi deg. Når den kommer mot deg har den en lys tone, når den har passert deg og på vei vekk fra deg, så har den en mørk tone.

 

Dette gjelder selvsagt også ved tidsforsyvning. Se for deg at du bruker 10 sekunder på å si en setning. Hvis signalet blir sendt til et sted der tiden går for eksempel 10 ganger saktere, så må disse ti sekundene bli strukket til 100 sekunder, med like mange svingninger totalt. Dvs. hver svingning vil bli 10 ganger lengre, som gjør at frekvensen blir ti ganger lavere.

 

EDIT: Ja begge er i samme "nåtid", men det har ingenting å si. Og om det er relative forskjeller eller ikke er ikke relevant. Tid er relativt uansett, akkurat som hastighet (i verdensrommet).

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Jo, hvis tidecn går forskjellig på to forskjellige steder, så vil begge to oppfatte det som normalt, men hvis de kontakter hverandre, så vil den ene bli forskjøvet mot en høyere frekvens, og den andre blitt forskjøvet mot en lavere frekvens.

Poenget er at tiden ikke er forskjellig. Tiden kan ikke være forskjellig, bare oppfattelsen av tid. Det er ikke helt spiselig med mindre man tenker "outside the box" ;)

Lenke til kommentar

Det er der du har feil, tiden kan være forskjellig, faktisk så tikker tiden forskjellig for meg, i forhold til hvordan den tikker på ISS.

 

En russisk astronaut (eller kosmonaut?) har reist i tid. Det har han klart ved å være i rommet i over 600 dager (totalt, ikke på en reise), og han ligger nå 1/50 sekund bak oss andre.

 

Einsteins realtivitetsteori beviser at tid er relativt og tikker forskjellig fra sted til sted.

 

Lysets hastighet i vakuum er en konstant, tiden er ikke en konstant og kan manipuleres.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Vil si at Timeloop-teorien har en interessant teori om det å snakke med en person som befinner seg i en annen "tidssone" enn en annen:

 

1996 (island time): after Desmond is able to finally lead Charlie to his destiny and losties remove the blocking-signal, Jack is able to communicate to the freighter using Naomi’s device. Her device is a specially manufactured DHARMA device that allows Naomi to communicate in the past with the future DHARMA in 2004, on the freighter. Note that even Sayid pointed out how futuristic the device was – it’s futuristic because it’s used to communicate between different times! When Kate gives Naomi the communications device back, Naomi inputs the current date into the device so that a large DHARMA dispatch crew can locate the special coordinate to ultimately go back to her time and infiltrate the island.

 

Lenke til kommentar
Det er der du har feil, tiden kan være forskjellig, faktisk så tikker tiden forskjellig for meg, i forhold til hvordan den tikker på ISS.

 

En russisk astronaut (eller kosmonaut?) har reist i tid. Det har han klart ved å være i rommet i over 600 dager (totalt, ikke på en reise), og han ligger nå 1/50 sekund bak oss andre.

 

Einsteins realtivitetsteori beviser at tid er relativt og tikker forskjellig fra sted til sted.

 

Lysets hastighet i vakuum er en konstant, tiden er ikke en konstant og kan manipuleres.

Tid kan oppfattes relativt forskjellig, og jeg enig med deg i stort sett alt du sier. Men selv om en relativt sett befinner seg bak eller foran, befinner alle seg i nået. Sitt nå. Så kommunikasjon mellom personer oppfattes relativt riktig. Jeg sier ikke at tid er konstant. Tid eksisterer ikke. Tid er bare en måleenhet fo

 å synkronisere hendelser opp mot et felles system for innsyn, historikk og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Gå inn i Sound Recorder i Windows, så tar du opp når du sier noe. Så strekker du det til å bli dobbelt så langt, så spiller du det av. DU HAR DA MØRKERE STEMME.

 

Det samme gjelder når det kommer til tidsforskyvning.

 

Du kan ikke mene at hvis jeg står 2 meter fra deg og hos meg så går tiden tre ganger så fort som hos deg, og at jeg snakker til deg, så selv om signalet tar tre ganger så lang tid å "bli sagt" hos deg, så skjer det noe magisk som gjør at det høres normalt ut.

 

De ville opplevd doppler-effekt, punktum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Vil si at Timeloop-teorien har en interessant teori om det å snakke med en person som befinner seg i en annen "tidssone" enn en annen:

 

1996 (island time): after Desmond is able to finally lead Charlie to his destiny and losties remove the blocking-signal, Jack is able to communicate to the freighter using Naomi’s device. Her device is a specially manufactured DHARMA device that allows Naomi to communicate in the past with the future DHARMA in 2004, on the freighter. Note that even Sayid pointed out how futuristic the device was – it’s futuristic because it’s used to communicate between different times! When Kate gives Naomi the communications device back, Naomi inputs the current date into the device so that a large DHARMA dispatch crew can locate the special coordinate to ultimately go back to her time and infiltrate the island.

 

den tviler jeg på...

den virker litt tynn ved og bare si. ja de fant opp den tingen så da funker det sånn.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Det der må du putte i spiler...

 

hvorfor det? folk som er her kan skylde seg selv, hvis de ikke har sett episoden

og leser her...

det jeg sa er ikke fakta bare teorier, som det finnes ca 1000 stykker av på nettet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

noen som har spilt Lost: Via Domus?

vet ikke om slutter der har noe med selve LOST å gjøre.

men ganske interesgnt

 

her er slutter ihvertfall:

Lenke til kommentar
Gå inn i Sound Recorder i Windows, så tar du opp når du sier noe. Så strekker du det til å bli dobbelt så langt, så spiller du det av. DU HAR DA MØRKERE STEMME.

Jo jeg forstår hva du snakker om. Trenger det ikke med t-skje. Men det er ikke slik at vi befinner oss i forkjellige tidshastigheter. Vi bare oppfatter det forskjellig. Dermed blir kommunikasjonsforvrengning kompensert for på grunn av relativ oppfatning.

 

Doppler-effekten du snakker om kan være en sammenligning verdt, men dreier seg om et annet fenomen. Nemlig at når bilen kommer mot deg, så når lydbølgene deg raskere. Når den kjører fra deg, må lydbølgene ta igjen hastigheten bilen går fra deg og bruker dermed lenger tid på å komme frem. Dette resulterer i en mørkere lyd.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Det der må du putte i spiler...

 

hvorfor det? folk som er her kan skylde seg selv, hvis de ikke har sett episoden

og leser her...

det jeg sa er ikke fakta bare teorier, som det finnes ca 1000 stykker av på nettet

Du sa noe om øya som ikke har kommet frem i serien ;) Så du må legge det i spoiler...

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

skjønner ikke helt hva du mener, var ikke jeg som sa det.

en tulling som har skrevet en teori.

alle vet at øya er "nåtid" altså 2004

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
det med øya i 1996?

skjønner ikke helt hva du mener, var ikke jeg som sa det.

en tulling som har skrevet en teori.

alle vet at øya er "nåtid" altså 2004

 

Hvis flere ber deg om å legge det i spoiler, hvorfor gjør du det ikke da ?

 

PLEASE legg ting som dette i spoiler eller legg inn på riktig tråd. (den store spoiler tråden)

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
det med øya i 1996?

skjønner ikke helt hva du mener, var ikke jeg som sa det.

en tulling som har skrevet en teori.

alle vet at øya er "nåtid" altså 2004

 

Hvis flere ber deg om å legge det i spoiler, hvorfor gjør du det ikke da ?

 

PLEASE legg ting som dette i spoiler eller legg inn på riktig tråd. (den store spoiler tråden)

 

fler? det er èn,

jeg legger det ikke i spoiler fordi det ikke er en spoiler.

det har ikke noe med saken å gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...