Gå til innhold

Innkalt til garden?+div. spørsmål om førstegangs tjeneste.


Nitrius

Anbefalte innlegg

Ble også innkalt i januar 2009. Ganske praktisk å komme inn i garden for min del fordi jeg bor i Oslo, men vet ikke helt om vakthold forran slottet er noe jeg vil. Jeg vet man ikke står mye forran slottet, men gheeez... ser forferdelig ut

 

Vakt foran slottet er halve tjenesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egentlig litt pussig at du ble erklært tjenestedyktig med cyster på nyrene.

Vet om en som hadde det samme og han slapp militæret pga det.

 

 

Var noe med at det ikke var alvorlig nok enda, eller noe slikt. Uansett den rapporten dem fikk angående cystene er egentlig litt gammel, siden det er noen par år siden jeg var å sjekket meg for dette. Så ja vet ikke, kanskje jeg skal ta en sjekk igjen nå og sende inn det å høre, kanskje jeg har flaks =) Uansett tips for å komme seg unna tar jeg gladelig imot.

Lenke til kommentar
Kommer du inn møtes vi kanskje!

Fikk samme brev! Og satt heller ikke opp Garden på lista så lurer på om dette rett og slett er Hæren? Selv om det virker som Garden blir mye nevnt...

 

Fikk samme brev jeg også, men jeg skal ikke inn før April 2009.

Skal ringe på mandag og høre om det er mulig å bytte til 2BN hehe

 

 

Er innkalt til garden april 09. Kan jeg søke på høyskole nå til høsten, og deretter søke om utsettelse?

 

Sjekk FAQ'n her:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/article...rticleID=152117

 

Fra FAQ'n:

Jeg ønsker å søke på ny utdanning nå til høsten. Kan jeg søke skole selv om jeg er planlagt innkalt til Forsvaret?

 

Søk skole dersom du har planer om det.

 

Kommer du inn på skole til høsten, skal du søke skolen/studiestedet om å få reservert skoleplassen fordi du skal avtjene førstegangstjeneste. Det gis normalt ikke utsettelse med førstegangstjeneste dersom det er mulig for deg å få reservert skoleplass.

 

Er du planlagt innkalt til førstegangstjeneste vinteren 2009, og samtidig kommer inn på skole til høsten 2008, må du søke om å få utsatt førstegangstjenesten dersom du ikke får reservert skoleplassen. Dokumentasjon på at du er tatt opp som elev/student må sendes med søknaden.

Jeg vil inn, men tidspunktet passer dårlig. Hva gjør jeg?

 

Kontakt Vernepliktsverket på telefon 03003, og vi registrerer ditt ønske om nytt innkallingstidspunkt. Det er størst sannsynlighet for å få innvilget ønske om innkalling til januar, mars og april.

 

Eventuelt nytt innkallingstidspunkt står på selve innkallingsbrevet som sendes senere.

 

Merk: Vi kan ikke garantere at innkallingstidspunktet kan endres. Det er først og fremst Forsvarets behov som er avgjørende for når du blir innkalt, men det tas hensyn til hver enkelts ønsker så langt det lar seg gjøre, forutsatt at du tilfredsstiller kravene.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som vet om hvilke avdeling som får HK416?

 

På VPV sin side står det (om rekruttskolen)

----------------------------------------------------

Våpentrening

I tjenesten vil ditt personlige våpen bli en AG3-rifle (enkelte prioriterte avdelinger i Hæren skal i løpet av 2008 få utlevert den nye automatriflen HK 416).

 

I utdanningen blir det vektlagt at du skal bli fortrolig med våpenet og sikkerhetsreglene. Du vil i tillegg lære hvordan du håndterer puss og vedlikehold, også i felt. Øving med skarp ammunisjon for skarpskyting blir også gjennomført i rekruttperioden.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/rekruttskolene/

----------------------------------------------------

 

Hadde ikke hatt noe i mot å få prøve den :p

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
Er det noen av dere som vet om hvilke avdeling som får HK416?

 

På VPV sin side står det (om rekruttskolen)

----------------------------------------------------

Våpentrening

I tjenesten vil ditt personlige våpen bli en AG3-rifle (enkelte prioriterte avdelinger i Hæren skal i løpet av 2008 få utlevert den nye automatriflen HK 416).

 

I utdanningen blir det vektlagt at du skal bli fortrolig med våpenet og sikkerhetsreglene. Du vil i tillegg lære hvordan du håndterer puss og vedlikehold, også i felt. Øving med skarp ammunisjon for skarpskyting blir også gjennomført i rekruttperioden.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/rekruttskolene/

----------------------------------------------------

 

Hadde ikke hatt noe i mot å få prøve den :p

 

Kort fortalt så er det nok

Heimevernet sine innsatsstyrker, TMBN, FSK, MJK, KJK som vil være blandt de avdelingene som vil motta hk416 først. Men hvem som får den først og når de får den er det nok ingen så vet enda.

Ting tar tid, den kommer når den kommer.

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som vet om hvilke avdeling som får HK416?

 

På VPV sin side står det (om rekruttskolen)

----------------------------------------------------

Våpentrening

I tjenesten vil ditt personlige våpen bli en AG3-rifle (enkelte prioriterte avdelinger i Hæren skal i løpet av 2008 få utlevert den nye automatriflen HK 416).

 

I utdanningen blir det vektlagt at du skal bli fortrolig med våpenet og sikkerhetsreglene. Du vil i tillegg lære hvordan du håndterer puss og vedlikehold, også i felt. Øving med skarp ammunisjon for skarpskyting blir også gjennomført i rekruttperioden.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/rekruttskolene/

----------------------------------------------------

 

Hadde ikke hatt noe i mot å få prøve den :p

 

Kort fortalt så er det nok

Heimevernet sine innsatsstyrker, TMBN, FSK, MJK, KJK som vil være blandt de avdelingene som vil motta hk416 først. Men hvem som får den først og når de får den er det nok ingen så vet enda.

Ting tar tid, den kommer når den kommer.

 

Ok, takk for svar :)

Hva med de nye kontigentene som sendes til Afghanistan.. kommer de til å bruke AG-3F2, eller HK416?

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som vet om hvilke avdeling som får HK416?

 

På VPV sin side står det (om rekruttskolen)

----------------------------------------------------

Våpentrening

I tjenesten vil ditt personlige våpen bli en AG3-rifle (enkelte prioriterte avdelinger i Hæren skal i løpet av 2008 få utlevert den nye automatriflen HK 416).

 

I utdanningen blir det vektlagt at du skal bli fortrolig med våpenet og sikkerhetsreglene. Du vil i tillegg lære hvordan du håndterer puss og vedlikehold, også i felt. Øving med skarp ammunisjon for skarpskyting blir også gjennomført i rekruttperioden.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/rekruttskolene/

----------------------------------------------------

 

Hadde ikke hatt noe i mot å få prøve den :p

 

Kort fortalt så er det nok

Heimevernet sine innsatsstyrker, TMBN, FSK, MJK, KJK som vil være blandt de avdelingene som vil motta hk416 først. Men hvem som får den først og når de får den er det nok ingen så vet enda.

Ting tar tid, den kommer når den kommer.

 

Ok, takk for svar :)

Hva med de nye kontigentene som sendes til Afghanistan.. kommer de til å bruke AG-3F2, eller HK416?

 

Når hk416 har blitt utlevert så er det naturlig at det er det våpenet som vil bli brukt i INTOPS.

Står en artikel om hk416 og litt om hva som skjer i dette bladet.

 

http://offisersbladet.no/images/uploads/Of...et_3_07_web.pdf

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som vet om hvilke avdeling som får HK416?

 

På VPV sin side står det (om rekruttskolen)

----------------------------------------------------

Våpentrening

I tjenesten vil ditt personlige våpen bli en AG3-rifle (enkelte prioriterte avdelinger i Hæren skal i løpet av 2008 få utlevert den nye automatriflen HK 416).

 

I utdanningen blir det vektlagt at du skal bli fortrolig med våpenet og sikkerhetsreglene. Du vil i tillegg lære hvordan du håndterer puss og vedlikehold, også i felt. Øving med skarp ammunisjon for skarpskyting blir også gjennomført i rekruttperioden.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/rekruttskolene/

----------------------------------------------------

 

Hadde ikke hatt noe i mot å få prøve den :p

 

Kort fortalt så er det nok

Heimevernet sine innsatsstyrker, TMBN, FSK, MJK, KJK som vil være blandt de avdelingene som vil motta hk416 først. Men hvem som får den først og når de får den er det nok ingen så vet enda.

Ting tar tid, den kommer når den kommer.

 

Ok, takk for svar :)

Hva med de nye kontigentene som sendes til Afghanistan.. kommer de til å bruke AG-3F2, eller HK416?

 

Når hk416 har blitt utlevert så er det naturlig at det er det våpenet som vil bli brukt i INTOPS.

Står en artikel om hk416 og litt om hva som skjer i dette bladet.

 

http://offisersbladet.no/images/uploads/Of...et_3_07_web.pdf

 

Takker :p

Lenke til kommentar

Jeg har også fått varsel om innkalling...i april, men skal prøve å få endra det til januar. Er dog litt bekymret, pga. synet.

(Se egen tråd, den var kanskje litt overflødig men...kunne bare posta her først som sist. Nåja) Går det greit å bruke linser i Garden? Hvor streng er den medisinske undersøkelsen ved innrykk, spesielt med tanke på synet?

 

Jeg fikk en merknad for nedsatt syn (vet ikke den nøyaktige karakteren) på sesjon, og vil anta at de rette vedkommende har fått med seg dette....men spør for å være på den sikre siden. Ville være *litt* kjipt å møte opp til innrykk og bli dimma første dagen pga. det. :/

Lenke til kommentar
Jeg har også fått varsel om innkalling...i april, men skal prøve å få endra det til januar. Er dog litt bekymret, pga. synet.

(Se egen tråd, den var kanskje litt overflødig men...kunne bare posta her først som sist. Nåja) Går det greit å bruke linser i Garden? Hvor streng er den medisinske undersøkelsen ved innrykk, spesielt med tanke på synet?

 

Jeg fikk en merknad for nedsatt syn (vet ikke den nøyaktige karakteren) på sesjon, og vil anta at de rette vedkommende har fått med seg dette....men spør for å være på den sikre siden. Ville være *litt* kjipt å møte opp til innrykk og bli dimma første dagen pga. det. :/

 

Det vil ikke være noe problem, de vet tross alt om hvordan synet ditt ligger ann, det er heller ikke noe problem å bruke linser i Garden.

Lenke til kommentar
Det vil ikke være noe problem, de vet tross alt om hvordan synet ditt ligger ann, det er heller ikke noe problem å bruke linser i Garden.

 

Okey, det var godt å høre. Tenkte egentlig det, men jeg går alltid ut i fra det værste til det motsatte er bevist - så blir overraskelsene positive fremfor negative. :)

 

Bekymringen grunnet også delvis i hvordan synstesten på selve innrykksdagen vil slå ut, f.eks om legen kunne finne på å gi meg en dårligere karakter for synet enn han på sesjon gjorde, og at jeg skulle ryke ut på det...

 

Fikk forresten forandra det til Januar 09. See you all there! :D

Lenke til kommentar
Ble også innkalt i januar 2009. Ganske praktisk å komme inn i garden for min del fordi jeg bor i Oslo, men vet ikke helt om vakthold forran slottet er noe jeg vil. Jeg vet man ikke står mye forran slottet, men gheeez... ser forferdelig ut

 

Vakt foran slottet er halve tjenesten.

 

ca 35 vaktdøgn fordelt på 9 måneder...

Ville ikke akkurat påstå at det blir halve tjenesten..

Lenke til kommentar
Ble også innkalt i januar 2009. Ganske praktisk å komme inn i garden for min del fordi jeg bor i Oslo, men vet ikke helt om vakthold forran slottet er noe jeg vil. Jeg vet man ikke står mye forran slottet, men gheeez... ser forferdelig ut

 

Vakt foran slottet er halve tjenesten.

 

ca 35 vaktdøgn fordelt på 9 måneder...

Ville ikke akkurat påstå at det blir halve tjenesten..

 

Ikke glem at det går mye tid med til forbredelsene av vakt tjenesten foran slottet. SLO skal sitte, sko skal spittes osv, dette tar en del tid vek fra den grønne delen av tjenesten.

Lenke til kommentar
Ble også innkalt i januar 2009. Ganske praktisk å komme inn i garden for min del fordi jeg bor i Oslo, men vet ikke helt om vakthold forran slottet er noe jeg vil. Jeg vet man ikke står mye forran slottet, men gheeez... ser forferdelig ut

 

Vakt foran slottet er halve tjenesten.

 

ca 35 vaktdøgn fordelt på 9 måneder...

Ville ikke akkurat påstå at det blir halve tjenesten..

 

Ikke glem at det går mye tid med til forbredelsene av vakt tjenesten foran slottet. SLO skal sitte, sko skal spittes osv, dette tar en del tid vek fra den grønne delen av tjenesten.

 

Det er sånn jeg har blitt forklart det av en som tjenstegjorde i garden i 06-07. Det virker jo ikke ille.

 

De første 9 - 12 ukene er det kun felt, deretter er det 5 uker med kun slo (gardeperiode). Etter den er du gardist, da er det 1 uke vakt og 1 uke felt/øvelse. Noen ganger er det 1 uke vakt og 2 uker felt, så det er nok felt. For eksempel slo 1. tropp fra garden ut panserbataljonen på øvelse høstmink i 2006. Garden er langt i fra dårlig i felt, veldig gode faktisk.
Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...