Gå til innhold

Microsoft får ny gigantbot


Anbefalte innlegg

skjønner ikke hvorfor EU er så massiv motstander av microsoft. Apple får gjøre som de vil, der går det ikke engang an å bestille en mac uten osx. og hardware kan man ikke bytte som man vil. de låser itunes-filer til sine egne produkter, og programmer må være spesifikt skrevet for apple. syns det er mye verre enn microsoft.

og hva er problemet med IE integrert i windows? det er da bare å installere valgfri nettleser selv i etterkant.

 

nei, eu har vel funnet ut at her kan de tjene noen penger, akkurat som amerikanerne - saksøker alt med stor pengebinge.

 

kanskje man heller burde saksøke spillindustrien for ikke å utvikle spill til andre plattformer enn Windows...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

kanskje man heller burde saksøke spillindustrien for ikke å utvikle spill til andre plattformer enn Windows...

 

jepp:D det hadde funket greit kan jeg begynne og spille alle spill på dataen min;) mangler nå bare og få disse gamecube, playstation og xbox kontrollene til og funke på dataen:)

eller fins det utstyr for dette?

hadde jo vært kult :D

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at M$ gidder være med på dette.

 

Som nevnt av andre her så slipper firmaer som Apple unna uten problemer. Snart kommer de vel og tar spillfirmaer og? "Kundene må få bruke 3D-modeller fra en annen leverandør i DOOM3. De må selv kunne velge å installere de fra ID Software!" ..joa

 

Hadde jeg vært Bill, hadde jeg sagt "hold kjeft" og satt meg på bakbeina, ikke gitt support, oppdateringer eller noe som helst til de godtok firmaet som det er. Han har nok penger å leve av uansett.

Lenke til kommentar
og programmer må være spesifikt skrevet for apple.

 

Der tar du faktisk helt feil. X11 applikasjoner kan man kjøre med enkelthet i MacOSX, det følger til og med X11 på dvden som oset ligger på.

 

Her er en gammel artikkel fra 2003:

 

http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20030109...19_ero_69511100

 

Darwin er også åpen kildekode, samt at Leopard er Unix sertifisert.

 

Jeg tror neppe kjernen til Windows Vista er open source, samt at Microsoft liker å ha sine egne løsninger på ting. Løsninger som skaper bry for alle som ikke har Windows eller deres programvare.

Lenke til kommentar

Her er det tydelig behov for å oppklare noen misforståelser. Artikkelforfatter har vært vel rask i svingene.

 

For å skrive det som er korrekt:

Microsoft ble i 2004 dømt for misbruk av markedsmakt. Noen av elementene i den dommen var at 1) Microsoft skulle tilby informasjon om Windows-grensesnittet (informasjon som var hemmelig) til en akseptabel pris, og 2)at prisingen knyttet til lisensiering av patenter også skulle være akseptabel. Microsoft anket denne dommen, og tapte endelig høsten 2007. Et annet element var at informasjonen skulle gjøres tilgjengelig på en måte som ikke hindret tredjepartaktører å utvikle gode løsninger for Windows.

 

I dommen fra 2004 var det en "dagbotklausul", dvs at Microsoft kan gis bøter for å ikke innordne seg den opprinnelige dommen fra 2004 for perioden fra dammen er avsagt til Microsoft endelig innordner seg denne, noe de gjorde den 22.10.2007.

 

Microsoft får således boten for å ha tatt for "høy pris" for disse to elementene i perioden 2004 til 22.10.2007.

 

Spørsmål knyttet til Internet Explorer, og Office når det gjelder misbruk av markedsmakt, dvs. "bundling"/integrering er ikke innbefattet her. Disse sakene er fremdeles under behandling i EU-systemet. Dette er helt riv ruskende galt i artikkelen, og bør fjernes.

 

PS! For de som lurer på hva vilkårene var og er: Opprinnelige måtte man betale royalty på 3,87 % for patentlisensen og 2,98 % for informasjonslisensen. Lisensene var også bundet sammen slik at trengte man informasjonslisensen måtte man også kjøpe patentlisensen, dvs. man måtte betale nesten 7 % av brutto omsetning i royalty til Microsoft. Prisen er nå 10 000 dollar for informasjonslisensen og 0,4 % royalty for patentlisensen, og de er ikke bundet sammen.

 

@ibrotha:

Det er dokumentasjon på grensesnittene dvs alle API-er, ikke kode for selve OS-et.

 

Et hjertesukk!! De fleste, inklusive hardware.no sine såkalte journalister, har null eller liten peiling på hva denne (disse) sakene egentlig omhandler og hva de betyr. Fram til man har fått i alle fall grunnlegende kunnskap, bør man kanskje la være å skrive direkte feil informasjon.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å fjerne IE, så lenge renderings-motoren ikke blir tatt bort. Det er ikke noe problem å åpne firefox.com via adresse-feltet i Windows Explorer. Er ikke dette noe av det samme som i flere Linux-distribusjoner som bruker Konqueror som både fil-utforsker og nettleser? Thought so.

IE-renderingsmotoren kan ikke fjernes problemfritt fordi Windows hverken har wget eller apt o.l. og må derfor ha noe hvermannsen kan bruke.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Spørsmål knyttet til Internet Explorer, og Office når det gjelder misbruk av markedsmakt, dvs. "bundling"/integrering er ikke innbefattet her. Disse sakene er fremdeles under behandling i EU-systemet. Dette er helt riv ruskende galt i artikkelen, og bør fjernes.

 

[..]

 

Et hjertesukk!! De fleste, inklusive hardware.no sine såkalte journalister, har null eller liten peiling på hva denne (disse) sakene egentlig omhandler og hva de betyr. Fram til man har fått i alle fall grunnlegende kunnskap, bør man kanskje la være å skrive direkte feil informasjon.

Enig! Det blir for dumt å skrive slikt i artikkelen. Det er forøvrig ikke første gang det går litt fort i svingene for den godeste Benediktsson.

 

Ellers ser jeg den seneste "åpenheten" til Microsoft i sammenheng med denne boten. Microsoft visste nok hvor det bar, antagelig fått forhåndsvarsel fra EU om at de ville få en ny bot, og bestemte seg for å prøve å blidgjøre EU med å plutselig bli mer åpen. Som vi vet svarte EU ganske kvikt at de ikke lot seg lure av fagre ord ...

 

Ja, dette var en skikkelig gladnyhet! Jeg blir i godt humør av nyheter fra Brüssel om dagen. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det er forskjell på å "integrere", og "legge ved".

IE er integrert i Windows, det er ikke mulig å fjerne det på noen forbrukervennlig måte. I tillegg tvinger også en del MS programmer folk til IE. Et klassisk eksempel er når du trykker på innboksen din i MSN messenger.

IE er ikke bare integrert i operativsystemet, men også i mange andre MS applikasjoner. Selv om du innstalerer en annen nettleser, så brukes IE feks i Office og Windows Media Player. Det er vel også slik at MS sin oppdateringsside også kun fungerer med IE.

 

Forøvrig klarer andre operativsystemer fint å innstalere ny programvare uten nettleser. :)

 

 

Det er dette som er problematikken. :)

 

Dette er jo bare latterlig. Skal man saksøke Peugeout fordi det er vanskelig å fjerne det integrerte stereoanlegget som kommer med bilen?!

 

Idioti og heksejakt med heltklare mål. Dette er et resultat av lobbyvirksomhet fra europeiske software hus som ikke greier å konkurrere med M$. Hadde M$ vært europeisk hadde dette aldri skjedd!.

 

Forklar meg: Hvorfor MÅ man måtte kunne fjerne IE? Andre browsere fungerer jo utmerket selv om IE er der?

 

Skal Apple også betale denne boten også da Safari er standard på OSX??

 

Skal Apple betale bot for å ikke åpne opp utviklermiljøet sitt for 3 part?? Skal Nintendo gjøre det? Hva fan er dette???

 

Dette er den absolutt latterligste boten i verdenshistorien.

 

ME <---- Digger ikke Microsoft, men hater hykleri som dette mer (inkl idiotene som tror at noe godt kommer ut av dette)!

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det er forskjell på å "integrere", og "legge ved".

IE er integrert i Windows, det er ikke mulig å fjerne det på noen forbrukervennlig måte. I tillegg tvinger også en del MS programmer folk til IE. Et klassisk eksempel er når du trykker på innboksen din i MSN messenger.

IE er ikke bare integrert i operativsystemet, men også i mange andre MS applikasjoner. Selv om du innstalerer en annen nettleser, så brukes IE feks i Office og Windows Media Player. Det er vel også slik at MS sin oppdateringsside også kun fungerer med IE.

 

Forøvrig klarer andre operativsystemer fint å innstalere ny programvare uten nettleser. :)

 

 

EDIT:

"It is unclear what it means to "remove IE" because such a removal depends on being able to determine which files or functions on an installed Windows system are part of IE — that is, to draw a line between IE and the rest of Windows. Microsoft has held that this is not meaningful; that in Windows 98 and newer versions, "Internet Explorer" is not a separate piece of software but simply a brand name for the Web-browsing and HTML-displaying capacities of the Windows operating system. In this view, the result of removing IE is simply a damaged Windows system; to have a working system without IE one must replace Windows entirely."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Removal_of_Internet_Explorer

 

Det er dette som er problematikken. :)

 

DEtte er jo bare latterlig. Skal man saksøke Peugeout fordi det er vanskelig å fjerne det INTEGRERTE stereoanlegget som kommer med bilen?!

 

Idioti og heksejakt med HELT klare mål. Dette er et resultat av lobbyvirksomhet fra EUROPEISKE software hus som ikke greier å konkurrere med M$. Hadde M$ vært europeisk hadde dette ALDRI skjedd!.

 

Forklar meg: Hvorfor MÅ man måtte kunne fjerne IE? Andre browsere fungerer jo UTMERKET selv om IE er der?

 

Skal APPLE også betale denne boten også da Safari er standard på OSX??

 

Skal APPLE betale bot for å IKKE åpne opp utviklermiljøet sitt for 3 part?? Skal Nintendo gjøre det? Hva fan ER dette???

 

Dette er den absolutt latterligste boten i verdenshistorien.

 

ME <---- DIGGER IKKE MICROSOFT, men hater hykleri som dette mer (inkl idiotene som tror at noe godt kommer ut av dette)!

 

Selv om du nok kommer til å få pepper fra enkelte troll her på forumet for mange store bokstaver og lite saklige innlegg, så må jeg faktisk si meg enig med deg her..

 

Mange klager på at man ikke kan fjerne IE "helt" bort fra maskinen. Men hvis poenget bare er at man skal kunne kjøre andre nettlesere, så trenger man ikke fjerne IE helt. For min del kan den bare ligge der å gjøre andre funksjoner i operativsystemet den er satt til, så lenge jeg klarer å åpne Firefox for å lese nettsider, noe som jeg kan.

 

Makan til heksejakt skal man lete lenge etter, og det har jeg ingenting til overs for. Greitt nok at Microsoft har monopol, men jeg skulle heller gått med på det om man også hadde stilt samme krav til andre aktører i markedet, f.eks Apple, som i mine øyne mist begår like ille "overtramp" mot menneskeheten som enkelte vil påstå her inne.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Hadde jeg vært selvmordsbomber skulle jeg gjort verden en tjeneste og sprengt meg i EU's hovedkvarter. Det er der de virkelige kjeltringene sitter..

Lenke til kommentar
Selv om du nok kommer til å få pepper fra enkelte troll her på forumet for mange store bokstaver og lite saklige innlegg, så må jeg faktisk si meg enig med deg her..

 

/noted and edited (sakligheten er dog god nok...)

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Hadde jeg vært selvmordsbomber skulle jeg gjort verden en tjeneste og sprengt meg i EU's hovedkvarter. Det er der de virkelige kjeltringene sitter..

 

Hehehe! Jeg er med!

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
hummm....eneste nettleser-alternativ?? folk må da kunne greie å installere andre alternativ sjøl...er jo snodig om microsoft skal begynne å selge produkter for andre...

 

selv om jeg har lite sansen for monopol så syns jeg det virker som at eu driver mer å mer med en heksejakt etter microsoft mens bedrifter som apple kan komme med de merkeligste regler og restriksjoner til sine brukere...men så lenge de ikke har monopol er det liksom greit

 

grunnen til heksejakten er at selskaper klager microsoft inn for konkurransevridning til kommisjonen for konkurrans. Derretter lages det sak... tar normalt noen år...

Apple har klaget, opera har klaget, ibm har klaget, sun har klaget, og alle har klaget på MS.

MS har ikke hatt noen grunn til å klage på Apple, ibm, sun eller andre for konkurransevridning, ergo kan apple fortsette med sitt 4 monopolforsøk... (de taper alltid til slutt)

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Hadde jeg vært selvmordsbomber skulle jeg gjort verden en tjeneste og sprengt meg i EU's hovedkvarter. Det er der de virkelige kjeltringene sitter..

 

Det er rimelig dust sagt. Du skal drepe europas folkevalgte?, fantastisk til demokrat du er, eller gjemmer du totalitære tendenser?

Greit at du er imot heksejakt, men du kan ikke være imot Europa..

Og når du snakker om arbeidspapirer så er det litt feil...

MS har bygget ett OS, ikke komplett, og tjener ikke mer enn ett salg per kunde (lisens). OS er patentert flere tusen ganger og kan ikke kopieres lovlig. Om det blir gjort ulovlig så sendes saken inn til wto eller eu.

Det som er elementært her er at de som mener operativsystemet til MS ikke er komplett, de skal få kunne enkelt og greit skrive programmer med all bakgrunnsinfo så man retter feil fortest... Prøvd å bygge Ikea møbler uten arbeidstegning? Det går kjapt om man har tegningen, men tregt/aldri om man ikke har.

 

Eu er ikke den stygge grisen her, det er alle som kritiserer lik konkurranse som burde skamme seg! Spreng deg heller hos dem.

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor EU er så massiv motstander av microsoft.

EU er ikke i mot Microsoft som selskap. De EU reagerer på er forretningspraksisen til Microsoft. Et selskap og et selskaps handlinger er to forskjellige ting.

 

Ånei! nå går Microsoft konkurs!

Haha! :lol:

 

For de som ikke to ironien til Cornel: Microsoft omsatte i fjor for 51,1 milliarder dollar, ca 266 milliarder norske kroner etter dagens lave dollarkurs. Overskuddet etter utgifter og skatter var på ca 14,1 milliarder dollar, ca 73 milliarder norske kroner etter dagens kurs. 1,4 millarder dollar = 7,4 milliarder norske kroner i bot er altså et beløp som er merkbart men langt i fra fatalt.

 

For å sette det i perspektiv med norske lønninger: Det er som om en person med 266 000 kr i årslønn som har 73 000 kr å rutte med etter å ha betalt husleie/lån, strøm, mat, klær, forsikringer, bil osv skulle få en trafikkbot på 7400 kr. Bittert, men langt i fra økonomisk ruin og personlig konkurs.

 

Skjønner ikke at M$ gidder være med på dette.

Microsoft omsetter vel for rundt 20 milliarder dollar i Europa, hvert år. En engangsbot på 1,4 millarder dollar er selvsagt brysomt men ikke i nærheten så mye at Microsoft vil tjene på å la være å selge programvare i Europa. Tvert i mot, Microsoft har all økonomisk grunn til å fortsette å selge i Europa.

Lenke til kommentar
Det som er elementært her er at de som mener operativsystemet til MS ikke er komplett, de skal få kunne enkelt og greit skrive programmer med all bakgrunnsinfo så man retter feil fortest... Prøvd å bygge Ikea møbler uten arbeidstegning? Det går kjapt om man har tegningen, men tregt/aldri om man ikke har.

 

Hæ? Sammenligningen er jo helt på trynet. Det du etterspør er egentlig en tegning av strukturen til Ikea-møbelet (med bæreegenskaper osv) slik at du kan lage et påbygg til kleesskapet ditt, uten at det faller sammen. Ikea leverer ikke med slike tegninger og, i dine øyne, må da falle under samme lov som MS nå må betale for.

 

Det burde være opp til MS å styre hva de vil gi ut av informasjon om OS'et sitt! Det er opp til kunden om han vil kjøpe et OS som ikke er tilstrekkelig dokumentert for 3 parts programvare (noe den ER uten tvil i mine øyne. MS gir tilogmed ut gratis utviklerplattformer til OS'et sitt, men det er vel irrelevant her....)

 

Kravene som blir stilt MS er ikke krevd på noen andre markedsområder. Det er totalt latterlig.

 

Eu er ikke den stygge grisen her, det er alle som kritiserer lik konkurranse som burde skamme seg! Spreng deg heller hos dem.

 

 

Er det lik konkurranse når et selskap må følge andre regler enn resten av gjengen?

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor EU er så massiv motstander av microsoft.

EU er ikke i mot Microsoft som selskap. De EU reagerer på er forretningspraksisen til Microsoft. Et selskap og et selskaps handlinger er to forskjellige ting.

 

Da bør man lage regler som gjelder alle da. Denne praksisen er jo gjennomført av alle selskapene som har klaget inn MS (mangelfull dokumentasjon og forsøk på lock-in...?). Boten burde bli fordelt på alle synderne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...