Gå til innhold

Er det greit at 16-åringer får stemmerett?


Stemmerett for 16-åringer  

200 stemmer

  1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett ved lokalvalg?

    • Ja
      71
    • Nei
      113
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  2. 2. Bør 16-åringer få stemmerett ved stortingsvalg?

    • Ja
      39
    • Nei
      154
    • Vet ikke/ingen formening
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dårlig.

 

Jeg synes man burde være litt mer moden og ha litt mer erfaring før man får stemme.

 

1913: Jeg synes det er dårlig at kvinner får stemmerett, fordi de har ikke samme peiling som menn har.

 

1898: Jeg synes det er dårlig at menn som verken er embetsmenn, byborgere eller bønder skal få stemmerett. Man må jo selvsagt være en av delene for å ha noe som helst peiling.

 

1814: Jeg synes det er dårlig at man innfører stemmerett for embetsmenn, byborgere og bønder. Alle bønder, mange byborgere og en del embetsmenn er jo dumme og burde helst ikke få bestemme noe som helst.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Godt poeng. Kanskje bare la personer få stemme fra det året de blir født? Må nesten det hvis vi skal følge den logikken.

 

Men for all del, stemmerett til 16åringer er bare bra. Mange av disse som er voksne nok til å ta en avgjørelse om hva de synes er best for landet, og de som ikke er modne nok gir nok faen og stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Men for all del, stemmerett til 16åringer er bare bra. Mange av disse som er voksne nok til å ta en avgjørelse om hva de synes er best for landet, og de som ikke er modne nok gir nok faen og stemmer ikke.

Jepp. Er sikkert noen som gjør dårlige valg blant disse, men dårlige valg er noe vi risikerer uansett hvor høyt eller lavt vi setter stemmealderen. Jeg synes også det er positivt at vi gir stemmerett til 16-åringer, fordi de husker mer av hvordan det er å være ung, og kan dermed bidra med denne erfaringen i det politiske systemet, som man gjerne "glemmer av" når man blir eldre. :)

Lenke til kommentar

At noen prosent faktisk ofrer en tanke på hvem de vil stemme på gjør ikke opp for de restrerende nitti+ prosentene som bare stemmer for å ha gjort det.

 

Argumentene med årstall og slikt holder ikke.

 

-Kvinnene ble sett på som svakere uansett alder.

Sekstenåringer er svakere pga alder.

 

-Embetsmenn, byborgere og bønder ble sett på som personer uten erfaring.

Sekstenåringer er personer uten erfaring.

 

-Du skrev det samme to ganger, så bare les det forrige punktet en gang til.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Sekstenåringer er personer uten erfaring.

Hvordan vet du det? Erfaring er en individuell ting, og ikke noe man kan bestemme ut fra alder. Det finnes sikkert enkelte seksten-åringer som har mer erfaring enn mange tretti-åringer på en del områder her i livet.

 

Ellers har jeg ikke hørt om så mange folk som stemmer "bare for å ha gjort det". Om det er 16-åringer som ville gjort det, er det sikkert også 18-åringer, 25-åringer, 30-åringer osv som ville gjort det. De som ikke interesserer seg nok for politikk til å sette seg inn i hva de mener er bra for nasjonen gidder som regel heller ikke å stemme.

 

Og, seksten-åringer har frisk i minnet erfaringer hvordan det er å være barn/mindreårig. Disse minnene gjør at de får et spesielt perspektiv på ting som kan være et positivt bidrag til det politiske systemet. Altså at vi får perspektivet til de som er yngre med i "spillet". :)

Lenke til kommentar
Sekstenåringer er personer uten erfaring.

Hvordan vet du det? Erfaring er en individuell ting, og ikke noe man kan bestemme ut fra alder. Det finnes sikkert enkelte seksten-åringer som har mer erfaring enn mange tretti-åringer på en del områder her i livet.

Noen muslimer er selvmordbombere, skal vi utrydde alle?
Lenke til kommentar

Tviler. På skolevalget der jeg går (Berg VGS) klarte Høyre og FrP å kjøpe opp bortimot hele publikum ved å dele ut kondomer og komme med "kule" argumenter som "Sprit og fyll hele natta". Var bare jalla, alt sammen.

 

Men jeg veit ikke. Kanskje Berg bare er uheldig med elevene. Man burde jo prøve dette ut og se hvordan det går før noe fastslås.

Endret av RevX
Lenke til kommentar
Tviler. På skolevalget der jeg går (Berg VGS) klarte Høyre og FrP å kjøpe opp bortimot hele publikum ved å dele ut kondomer og komme med "kule" argumenter som "Sprit og fyll hele natta". Var bare jalla, alt sammen.

Det høres ikke så forskjellig ut fra det spillet som det virkelige FrP kjører :p

 

Uansett, ingen tar et skolevalg seriøst. Og når det i tillegg er obligatorisk for alle å stemme, er enden på visa at mange som ikke ville giddet å stemme på et virkelig valg, stemmer helt jalla.

Lenke til kommentar

Stemmerett til 16-åringer fører bare til utrolig mye radikalisering. Dere aner ikke hvor mange flere stemmer FrP, Rødt og andre langt vekke fra sentrum hadde fått pga. dette. 16-åringer har rett og slett IKKE peiling på politikk, og da mener jeg faktisk mesteparten. Er faktisk mange 18-åringer som heller ikke har det.

Lenke til kommentar

[ironi]Å,ja viss det å gi 16 åringer betyr å gi mange stemmer til Rødt og FRP,då bør de ikke få stemme. Å,nei ingen som stemmer på slike partier burde få lov til å stemme. :roll: [/ironi]

ArmenMinAU, hvorfor tror du at (i din mening) ungdom ikke har peilling på politikk?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

16 åringer må gjerne for stemme hvis de føler seg klare til dette, er jo uansett frivillig...

 

Å,ja viss det å gi 16 åringer betyr å gi mange stemmer til Rødt og FRP,då bør de ikke få stemme. Å,nei ingen som stemmer på slike partier burde få lov til å stemme.

Hvorfor ikke? I Norge kan man vel stemme på hvem man vil?

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
16 åringer må gjerne for stemme hvis de føler seg klare til dette, er jo uansett frivillig...

 

Å,ja viss det å gi 16 åringer betyr å gi mange stemmer til Rødt og FRP,då bør de ikke få stemme. Å,nei ingen som stemmer på slike partier burde få lov til å stemme.

Hvorfor ikke? I Norge kan man vel stemme på hvem man vil?

Hehe,det var ironi

Lenke til kommentar
Ungdom har enda mindre tid til å sette seg inn i politikken, og de har liten forståelse for kollektive behovet og politikken uansett. Ille nok med majoriteten ellers.

 

De er ikke modne nok til å være med på slike avgjørelser.

 

Det er helt ividuelt. Enig at det er mange som sikkert ikke vet hva politikk er engang, men det er også mange som allerde som 16åringer er engasjerte.

 

16 åringer må gjerne for stemme hvis de føler seg klare til dette, er jo uansett frivillig...

 

Å,ja viss det å gi 16 åringer betyr å gi mange stemmer til Rødt og FRP,då bør de ikke få stemme. Å,nei ingen som stemmer på slike partier burde få lov til å stemme.

Hvorfor ikke? I Norge kan man vel stemme på hvem man vil?

Hehe,det var ironi

 

Javel, det er ironiens kunst vi bedriver i dag altså :roll:?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...